Reisverhaal «Ninh Binh»

Azië - deel 2 | Vietnam | 0 Reacties 21 November 2011 - Laatste Aanpassing 01 Januari 2012

Ninh Binh is een stad met 130.500 inwoners, gelegen tussen het grillige karstgebergte aan de Rode rivierdelta in Noord Vietnam, op 2 uren rijden van Hanoi. Binnen een straal van 30 km rondom dit plaatsje zijn een aantal mooie toeristische attracties te vinden, zowat overal kan men met bootjes tussen de uit het water oprijzende kalkbergen varen, door grotten, langs paaldorpjes, … enkele tempels en nationale parken met mooie natuur en dieren. Dit alles kan worden bezocht vanuit Ninh Binh per fiets of motorfiets. Het stadje zelf is niet toeristisch, men vindt er amper hotelletjes, geen souvenirwinkels, toeristencafé ‘s, restaurantjes, … omdat de omgeving meestal vanuit Hanoi wordt bezocht met een organisatie.

Om 5.15 u  worden we gewekt, de nachtbus is aangekomen in Ninh binh, als enigen stappen we hier uit. Men heeft ons niet afgezet voor de deur van een hotel, zoals beloofd, maar aan een pleintje langs de doorgaande weg. Het is nog zeer donker, de straten liggen er verlaten bij. Met een zaklamp en ons reishandboek zoeken we uit waar we ons bevinden, de weinige hotels zijn niet ver af. Marc gaat op zoek, maar alles is nog gesloten. Ondertussen opent een man wat verderop zijn cafeetje, enkele plastiek stoeltjes op het voetpad waar koffie en frisdrank wordt verkocht. Hier kunnen we wachten tot het licht wordt en de stad ontwaakt. Enkele mannen met buffelkarren passeren ons op weg naar de markt …

In ons hotel kunnen we een getekend plannetje krijgen van de omgeving. We huren fietsen en rijden naar Tam Coc, de topattractie in de buurt. We parkeren onze fietsen en kopen een ticket, waarna we ons naar de waterkant (100 meter verderop) begeven om met een bootje tussen en onder de karstrotsen door te varen. Wat een commerciële boel is het hier, veel te toeristisch … eerst is het  aanschuiven voor de bootjes … om daarna in file te varen. Het verhaal dat men vroeg ’s ochtends moet vertrekken voor een rustig tochtje klopt blijkbaar niet (meer). Op het water worden we omringd door bootjes met lawaaierige jongeren, uit enkele bootjes schalt luide muziek. En de omgeving ziet er grauw uit door de laaghangende grijze bewolking …

Aan het eindpunt van het boottochtje (daar keren we terug) komen andere ‘winkel’ bootjes hun waren verkopen (drank, versnaperingen, … souvenirs). Na onze weigering probeert men ons te dwingen drank voor de bootsman te kopen … we kennen deze praktijken, de frisdranken worden nadien teruggelegd in het drijvende winkeltje en het geld wordt gedeeld. Maar we zijn ze te slim af, Marc bracht een flesje water mee en geeft dit aan de bootsman …
In ons bootje zit een extra persoon, een vrouw die de ganse tijd zo’n beetje doet alsof ze helpt peddelen. Nu is het haar beurt … ze opent haar metalen kist en biedt ons allerhande handwerken aan, wat we vanzelfsprekend ook weigeren.
Op terugweg vraagt ze Marc om te helpen peddelen … enkele meters voor de kade wordt het bootje stilgelegd: ‘tip’ commandeert de vrouw, ze ‘eist’ 100.000 VND (3,5 EUR), meer dan onze boottocht kost. Deze mensen verdienen echt geen tip, en zeker zij niet. Ze hoefde niet in het bootje te zitten, enkel bij een aantal Westerse toeristen zit een 2de persoon in het bootje, andere bootjes worden door 1 persoon geroeid, meestal vrouwen die dit zeer handig met hun voeten doen.
Maar het kan ook anders … we ontmoeten een Frans koppel, zij hebben geluk hebben met hun vrouwelijke bootsman, zij roeit alleen en geeft onderweg een woordje uitleg, in het Frans.
Dit had een prachtige tocht kunnen zijn !

Met onze kaart fietsen we na de lunch nog wat rond in de omgeving, ook op de smalle landweggetjes hebben we een mooi zicht op de karstbergen. Het is hier rustig … dat maakt veel goed. We rijden naar enkele pagodes en kruisen het water waar we ’s ochtends met het bootje passeerden. Nu blijkt het hier rustiger te zijn … een paartje in trouwkledij laat zich fotograferen in een ‘huwelijks’ bootje …
Via rustige landweggetjes aan de rand van het karstgebergte keren we terug naar Ninh Binh, we komen door dorpjes en hebben mooie uitzichten. Onderweg pauzeren we en delen onze koekjes met enkele vrouwen en kinderen aan de straatkant, wel jammer dat ze zo weinig Engels kennen.

De volgende dag regent het. We zouden enkele natuurparken bezoeken, maar dat heeft geen zin met die regen. Dus proberen we bij de hotelreceptie informatie te bekomen over locale bussen om ons naar een bekende tempel te begeven. En weerom die typische Vietnamese tegenstand, ‘locaal vervoer is er niet voor toeristen’, we kunnen er enkel naartoe met een gids en huurauto of brommertje (in de regen !?) waarvoor zij kan zorgen … Dit is ons veel te duur om enkel een tempel te gaan bezoeken, dus blijven we in het stadje waar niets te zien is ... geen probleem, we hebben nog genoeg werk aan onze blog. Ook dit is Vietnam !

Ernaartoe:
taxi hotel – busmaatschappij Hué: 12.000 VND, 5 min. onderweg
slaapbus Hué – Ninh Binh: 300.000 VND pp, 11 ¾ uren onderweg

Overnachtingen:
Thanh Thuy’s guesthouse and new hotel, 15 USD per nacht voor een ruime lichte 2 persoonskamer met sanitair (warm water), TV, 2 ventilatoren, airco, restaurant aanwezig, toerinformatie beschikbaar, niet bereid informatie over het openbaar vervoer te geven, tel. (84)0303 871 811, 128 Le Hong Phong street, [email protected], www.hotelthanhthuy.com,  beoordeling: 3/5.

Excursies:
Tam Coc: 80.000 VND per boot, 30.000 VND ingang pp., 5.000 VND parking per fiets

Fietshuur: 4 USD voor een kwalitatieve fiets, gehuurd in Thuy Anh hotel

Fotoalbums van locatie «Ninh Bình»

Ninh Binh (7)

21 November 2011 | Azië - deel 2 | Vietnam | Laatste Aanpassing 01 Januari 2012

• Chinese vazen te koop per brommer