Reisverhaal «Halong Bay»

Azië - deel 2 | Vietnam | 0 Reacties 24 November 2011 - Laatste Aanpassing 01 Januari 2012

Halong Bay is een enorme baai waarin meer dan 3000 grillige kalkstenen eilanden spectaculair uit zee optorenen, vaak zijn het 50 tot 100 meter hoge rotspieken. Aan de voet ervan vindt men hier en daar strandjes, enkele eilanden zijn wat groter en bewoond. De prachtige baai met zijn karstrotsen onderging gedurende 20 miljoen jaren een grote evolutie onder de invloed van het vochtige tropische klimaat en erodeerde door sterke wind en golfslag. Deze door Unesco erkende site werd dankbaar gebruikt als decor voor enkele films, het is één van de toeristische topbestemmingen in Vietnam.

Om 8.00 u ’s ochtends worden we opgehaald aan ons hotel voor de 3 ½ uren durende tocht naar Halong Bay. We zijn benieuwd of de gemaakte beloftes ditmaal zullen uitkomen, reeds vertrouwd met de Vietnamese verkoopsstijl ...
Een minibusje brengt ons naar het plaatsje Halong City aan de rand van Halong Bay, waar de meeste toeristenboten vertrekken. Wij zijn slechts met 6 personen, zoals ons werd beloofd. Onze gids Tiger praat onderweg honderduit over dingen die hij langs de weg ziet, het leven in Vietnam en meer in ’t bijzonder in zijn dorp, wat we mogen verwachten van deze tocht, … Hij is echt een spraakwater, die bovendien boeiend kan vertellen.

Aan de kade liggen allemaal grote houten schuiten met een typische vorm. Het is hier een ware heksenketel van boten die naast elkaar aanleggen om hun passagiers te laten opstappen … dat belooft. Sommigen zijn wat kleiner en worden enkel voor het varen gebruikt, ze vervoeren meestal grotere groepen mensen die overnachten in een hotel op een eiland in de buurt. Onze boot is één van de grotere, waarop zich ook luxekajuiten bevinden om te overnachten. Aan boord vinden we onmiddellijk de centrale tafel in de zitruimte, die mooi gedekt is voor 6 personen. Maar eerst krijgen we een luxe kajuit toegewezen, die zelfs een privé balkonnetje heeft.

Eens we uit de haven wegvaren valt de drukte nog mee, zoals men ons had voorspeld. Het is immers winterseizoen en dit zou het toerisme sterk laten afnemen. De boten varen zeer verspreid en eigenlijk zijn ze fotogeniek wanneer ze tussen de rotsen door varen … Het schouwspel is enorm, de mist die hier hangt doet niet echt afbreuk aan het uitzicht, maakt het eerder mysterieus. We kunnen dit natuurlijk niet vergelijken, misschien is het nog indrukwekkender wanneer de zon en blauwe lucht aanwezig zijn.

Wanneer we Hang Sung Soi bezoeken, een grote kalksteengrot in één van de rotseilanden, merken we weerom de massa mensen die hier vertoeft. Het is aanschuiven op het paadje door de grot … dit hebben we nog nooit meegemaakt. Deze grot is één van de mooiere die we in Azië tot nu toe hebben bezocht, maar ze is zeker niet vergelijkbaar met onze prachtige Belgische grotten.

Verderop gaan we kajakken op een lagune, een soort binnenmeertje in één van de grotere rotsen, Hang Luong. Eerst peddelen we door een grottunnel om er te geraken en worden verrast door een groep aapjes die ons verwelkomen. Ze spelen op de verticale rotswanden, ongelooflijk dat ze niet vallen.

Al vlug kunnen we genieten van een mooie zonsondergang, waarna we voor anker gaan in een rustige baai voor het avondeten en de overnachting. Het wordt een aangename avond, het klikt goed tussen ons kleine groepje.

Tiger stelt ons voor wat vroeger op te staan zodat we voor de drukte een aantal bezoeken kunnen afleggen. Vóór ’t heerlijke ontbijt beklimmen we de 425 treden naar de top van Titop eiland, van waar we een mooi uitzicht hebben op de zonsopgang boven de spectaculaire baai … en we genieten van de rust, we zijn hier alleen.

Op terugweg bezoeken we een parelkwekerij, waarbij ons het ganse proces van de parelcultuur wordt getoond. Hierna zijn we overtuigd ... echte parels zijn niet te koop !
De parels worden in de oesters gestopt, waarna ze overdekt worden met een laagje natuurlijk gevormde parelmoer. Volledig echte parels, die op natuurlijke wijze zijn ontstaan in een oester, worden meer en meer zeldzaam en daardoor ook onbetaalbaar, vertelt men ons. Ook hier zien we geen andere toeristen.

We varen nog voorbij vissersdorpjes op palen en relaxen op het dek van het schip terwijl we langs een alternatieve route terugkeren naar Halong City, waar onze boottocht eindigt met een lunch in een restaurant.

Een minibusje brengt ons opnieuw naar ons hotel in Hanoi. We zijn zeer tevreden over de organisatie van onze tocht, het was wat kort, maar het belangrijkste is dat we de prachtige grillige rotsformaties op zee hebben kunnen zien … en ’t waren er een massa.

Excursie:

2 daagse tocht met 24 uren verblijf op 1 boot: 85 USD pp alles inbegrepen met uitzondering van de dranken, overnachting op de boot in een luxekajuit met sanitair (massagedouche, warm water) eigen balkon en airco, het transport in een minibus ernaartoe en terug, lekkere keuken, geboekt bij Vega travel en begeleid door de zeer bekwame gids Tiger, tel.(84-4) 39 26 20 92, 24a Hang Bac, Hanoi, [email protected], www.vegatravel.vn

Fotoalbums van locatie «Halong Bay»

Halong Bay (7)

24 November 2011 | Azië - deel 2 | Vietnam | Laatste Aanpassing 01 Januari 2012

• uitzicht vanop Titop eiland
  • terugvaren op Halong Bay
  • kajakken op de lagune
  • zonsopgang tijdens de beklimming van Titop eiland
  • de parel is volgroeid in de oestel, oester parel k