Reisverhaal «Virginia – Shenandoah NP»

Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | 0 Reacties 30 November 2017 - Laatste Aanpassing 09 Januari 2018

30 november – 3 december 2017

US, Virginia – Shenandoah NP

Traject: Piscataway Park – staatsgrenzen Maryland / Washington D.C. / Virginia – Front Royal – Shenandoah NP – Luray – Ruckerville – Afton

Virginia
In onze volgende staat merken we onmiddellijk de leuke slogan Virginia is for lovers op de nummerplaten van de auto’s. Virginia(afkorting VA) heeft als bijnaam Old Dominion, maar wordt ook wel eens Mother of Presidents genoemd, omdat 8 van de Amerikaanse presidenten hier zijn geboren, dat is het record. De hoofdstad is Richmond, doch Virginia Beach is de grootste stad. Virginia wordt begrensd door de staten Maryland, West Virginia, Kentucky, Tennessee, North Carolina en Atlantische Oceaan. Deze staat telt 8,4 miljoen inwoners, wat resulteert in 80 inw/km².

Dit was een van de 13 Amerikaanse koloniën van Groot Brittanië, die in opstand kwamen tegen de Britse overheersing tijdens de Amerikaanse revolutie in de 18de eeuw. Waarna ze in 1776 samen de Declaration of Independence ondertekenden. In 1783, wordt het Vredesverdrag van Versailles te Parijs ondertekend, vanaf dan vormen deze 13 koloniën een nieuwe natie, de Verenigde Staten.

Tabaksteelt zorgde voor de eerste economische bloei in de staat. Vanaf het einde van de 18de eeuw werd katoen het belangrijkste exportproduct.

Het staatsgebied is gelegen tussen de Atlantische kust in het oosten en het Appalachen gebergte in het westen. Mount Rogers is met 1.746 meter het hoogste punt. 65 % van het grondgebied bestaat uit bossen. Er heerst een vochtig subtropisch klimaat, al laat dit zich niet echt aan ons voelen, met al vlug vriestemperaturen en zelfs sneeuw.

In het noorden van Virginia bevinden zich de hoofdkwartieren van het U.S. Department of Defense en het Central Intelligence Agency CIA. Bij de terroristische aanval 9/11 vloog een vliegtuig in het militaire centrum Pentagon, waarbij 189 doden te betreuren vielen.

Opnieuw naar Virgina
Vanuit Maryland, rijden we opnieuw een stukje door Washington D.C., om er de Potomac Rivier te kruisen. Deze rivier vormt tevens de staatsgrens met Virginia. Een uiterst drukke route, zelfs buiten de piekuren. Doch er is geen alternatief, we moeten immers de rivier over. Hiervoor rijden we een heel eind op de Capital Beltway, de ringweg omheen Washington. Deze weg met zijn vele baanvakken, vormt een vaak onontwarbare kluwen van op- en afritten, zowel links als rechts. Daarbij komen de Express rijstroken, waarop men enkel met meer dan 3 personen in het voertuig mag rijden, tenzij men een hoge tol betaalt.

Hierbij verlaten we de kuststrook van de USA, om een mooie weg door de Apalachen Mountains te volgen. Gelukkig is het seizoen ons goed gezind, het blijft zonnig en vrij warm voor deze periode. Later zullen we beseffen dat dit wel eens vlug kan veranderen …

In Front Royal overnachten we op een winkelparking. Vlakbij bevindt zich de noordelijke ingang van het Shenandoah NP, ons doel voor de komende dag(en).

Shenandoah NP – Skyline Drive
De Skyline Drive vormt het centrum van het Shenandoah National Park. Deze mooie bergroute, volgt de kam van de Blue Ridge Mountains, een dicht bebost gebergte met als hoogste punt de 1.235 meter hoge top Hawksbill Summit. De weg zelf gaat over een maximale hoogte van 1.122 meter. Langs de parkweg zijn vele uitzichten op de beboste heuvels, in de valleien met kleine dorpjes rondom. Wandelingen vertrekken op vele plaatsen langs de Skyline Drive.

Een bekende lange afstandswandeling, de Appalachian National Scenic Trail, loopt eveneens over deze bergkam en kruist de Skyline Drive meermaals. Dit wandelpad heeft een lengte van 3.500 km, het verbindt noord Springer Mountain in de zuidelijke staat Georgia met Mount Katahdin in de noordelijke Maine State.

Shenandoah NP – Dag 1:
We vangen onze rit over de Skyline Drive aan in het noorden van het park, bij de Front Royal ingang. Hier krijgen we een overzichtskaart met wat uitleg. Ook wordt ons verteld dat alle campings gesloten zijn voor de winter, alsook de Visitor Centers.

Een verrassing is dat de bergweg in zeer goede conditie is en dus aangenaam om rijden. Met zijn vele bochten brengt hij ons steeds maar hoger. We stoppen bij enkele uitzichtpunten aan weerskanten van de weg, maar geven dat vlug op, omdat we telkens zo ’n beetje hetzelfde te zien krijgen. Een beboste, glooiende vallei met wat dorpjes. Het weer is vrij mistig, waardoor we aan de overkant niet veel details kunnen onderscheiden. Als die er al zijn. We zien in een wazig blauwe omgeving lagere bergkammen, de ene achter de andere, eveneens bebost.

Onderweg wandelen we de Fox Hollow Nature Trail. Het pad daalt af in het dichte bos, langs wat overblijfselen van oude bewoning. Op een klein kerkhofje zien we enkele grafstenen, allen leden van de Fox familie.

Verderop wandelen we naar de Lands Run Falls, een kleine waterval tussen rotsen, amper zijn naam waardig. Ook hier dalen we af in het bos, veel variatie krijgen we niet te zien.

Aan Thornton Gap Entrance Station rijden we het park uit. We proberen nog even te vragen of we op de parking mogen overnachten, doch dit is niet toegelaten. Dan maar 410 meter afdalen naar Luray, een plaatsje met een Walmart winkel, waar we op de parking zullen slapen. Hierbij stellen we ons wel de vraag hoe milieubewust zo ’n natuurpark is, ze sluiten hun campings tijdens de wintermaanden en dwingen de bezoekers een heel eind heen en terug te rijden, enkel om te overnachten.

Shenandoah NP – Dag 2:
We keren terug naar het park en vervolgen onze rit over de Skyline Drive. Dit gedeelte is het hoogste van het park, met de meeste wandelingen. Hier verwachten we aldus de mooiste natuur te zien.

De ranger aan de parkingang herkent ons en vraagt waar we hebben overnacht. Hij geeft ons enkele wandeltips, telkens met een korte beschrijving en plannetje.

Aan het hoogste punt van de Skyline Drive parkeren we. Van hieruit wandelen we naar Stony Man (1.223 m.h.), de tweede hoogste top in dit natuurgebied. Opnieuw volgen we een bospad, tot we bij een rotspiekje uitkomen. De uitzichten zijn niet anders dan wat we gisteren de ganse tijd hebben gezien.

Het plan om ook naar de hoogste top in het park te wandelen, Hawksbill Summit (1.235 m.h.), houden we even in beraad.

Eerst rijden we door naar het Byrd Visitor Center, hier zullen we ons informeren over verdere wandelmogelijkheden. Dit bezoekerscentrum is in de winter gelukkig open tijdens het weekend. Het biedt een mooie voorstelling over de geschiedenis van het park en zijn omgeving, met foto’s, teksten, muziek en kaartmateriaal. Daarna bekijken we een film, die toont wat het park te bieden heeft. Over de Hawksbill Summit wandeling vertelt de ranger dat deze vergelijkbaar is met Stony Man. Maar … de top is hoger. Met amper 12 meter verschil en verder niets unieks te bieden, spreekt de wandeling ons echter helemaal niet aan.

Dark Hollow Falls is een 21 meter hoge, smalle waterval, die over rotsen heen valt. Hiervoor dalen we eerst af via een bospad, de klim terug is vrij pittig. De waterval is mooi, doch opnieuw vinden we hier niet echt iets unieks.

Er staan nog enkele andere wandelingen op ons lijstje, doch ze trekken ons niet echt aan. We vervolgen onze lange bochtige rit door het bos. Aan Swift Run Gap Entrance Station verlaten we opnieuw het park om een slaapplaats te zoeken. Deze vinden we in Ruckersville, aan een Lowe’s winkel.

Shenandoah NP – Dag 3:
Voor de derde keer rijden we het park opnieuw in. Jammer dat alle campings in het park gesloten zijn, het kost ons ettelijke kilometers om een overnachtingplaats te vinden. Telkens moeten we helemaal het gebergte uit, naar het eerste stadje in de vallei.

Bij aankomst vragen we aan de ranger naar haar favoriete wandelingen in het zuidelijke parkdeel. We krijgen een blaadje met plannetje en korte omschrijving.

Eerst wandelen we de Blackrock Summit Hike. Een bospad brengt ons naar een rotspartij op de top. Grote rotsblokken liggen losjes op elkaar gestapeld. We trachten er helemaal bovenop te klimmen, doch al vlug staan we opnieuw op het pad. Hier hebben we uitzicht op andere beboste bergtoppen. Ietwat anders dan in de rest van het park. Dit vinden we onze mooiste wandeling in het park, misschien speelt ook het zonnetje en de blauwe lucht hierin een rol.

Via een bospad, opnieuw, bereiken we de top van de 975 meter hoge Turk Mountain. Ook deze is getooid met rotsen, waarover we naar het uiterste topje gaan om even te pauzeren en van het landschap rondom te genieten.

Al vlug komen we aan het einde van de Skyline Drive. De rit was mooi, over een zeer bochtige bergweg. Doch we vinden deze omgeving niet voldoende uniek om Nationaal Park te zijn. De ganse tijd rijden we door jonge bossen, de vele uitzichtpunten geven een vrij eentonig beeld op de vallei en omringende beboste heuvels. Alle wandelingen gaan door het bos, aangenaam om wandelen, doch ze bieden weinig variatie. Watervallen zijn vrij beperkt, rotspartijen niet spectaculair, bossen mooi maar niet bijzonder. We zagen zeer veel squirrels (eekhoorntjes), vogels, alsook een hertje.

FRONT ROYAL – LOWE’S PARKING
Grote parking met meerdere grote winkels en restaurantjes. Er bevindt zich een Walmart, doch deze laat overnachten niet (meer) toe. Naast de Walmart bevindt zich een Lowe’s, deze winkelketen is ook bekend om overnachten toe te laten op de parking, dus parkeren we daar. WIFI op de parking van Lowe’s.
Op dezelfde parking bevindt zich ook een Cracker Barrel restaurant, waar 3 camper plaatsen beschikbaar zijn. Doch deze ligt vlak aan de hoek met de op- en afritten van de twee drukke wegen.
Minpunten: Geluiden van de vrij drukke parking, waar ook enkele vrachtwagens komen overnachten.

LURAY – WALMART PARKING
Grote parking met overal verbodsborden voor vrachtwagens en campers, ook verboden de motor / generator te laten draaien. Vroeger was het zeker toegelaten, met als voorwaarde te parkeren op het uiteinde van de parking. Campers overnachten hier toch regelmatig, zonder probleem. We wagen het erop. WIFI op de parking, toiletten in de winkel.
Minpunten: Geluiden van de parking en de weg naar andere winkels.

RUCKERSVILLE – LEVERANCIERSINGANG LOWE’S
Op de Walmart parking staan overal borden, die trucks en RV’s het overnachten weigeren. We rijden naar de Lowe’s winkel, iets verder. Ook daar vinden we dergelijke borden op de parking. Doch langs het straatje aan de zijkant, dat gebruikt wordt door vrachtwagens om te leveren, staan geen verbodsborden. Hier zien we enkele vrachtwagens aan de straatkant, we plaatsen onze Manga erbij. WIFI van de Lowe’s winkel in de camper. Uiterst rustig!

AFTON – PLEIN AAN DE WEGKANT
Groot plein aan de wegkant, waarop enkele vervallen gebouwen staan. We zien hier enkele werfvoertuigen, een kleine vrachtwagen en wat auto’s geparkeerd staan. Vooraan op het plein staat een popcornkraam. De man vertelt dat dit een privédomein is, hij kan ons geen toelating geven, doch hij weet dat de eigenaar niet hier woont. In ons geval zou hij zich achter het centrale gebouw parkeren. Wat we dan ook prompt doen. Geen voorzieningen, op een vuilnisbak na. Geen WIFI.
Minpunten: Geluiden van de weg, voertuigen die op en af de parking rijden. ’s Ochtends vanaf 6.30 u veel lawaai van de mannen die hun werfvoertuigen komen ophalen.

Clinton – Woodrow Wilson Memorial Bridge – staatsgrens Maryland / Washington D.C. / Virginia – Front Royal, 139 km
Om de Potomac River te kruisen, moeten we over de Woodrow Wilson Memorial Bridge, die deel uitmaakt van de Capital Beltway (n° 495), de uiterst drukke ringweg rond de stad Washington. Een weg die wisselend meer of minder rijvakken telt, splitst in local en thru verkeer, de 2 linkerbaanvakken zijn soms Express Lanes met tolheffing. Af- en opritten zijn vaak een wirwar van rijvakken die zich links en rechts, of in het midden bevinden en dat in combinatie met de Express Lanes. Niet steeds lang op voorhand duidelijk welk baanvak het juiste is …
Daarna volgen we route n° 66, volgens Google Maps gedeeltelijk tolweg. We rijden het eerste stukje op een alternatieve weg, uiteraard minder vlot door verkeerslichten, tot deze route n° 66 kruist en we er toch oprijden. Opnieuw een zeer drukke autoweg. Nergens komen we tolheffing tegen.

Front Royal – Shenandoah NP, Skyline Drive: Front Royal Entrance Station (north) à Thornton Gap Entrance Station – Luray, 79 km
Mooie rustige weg over de kam van de Blue Ridge Mountains, klimt naar iets meer dan 1.000 meter hoogte, zeer bochtig. We rijden de ganse tijd door bossen. Veel uitzichten op de vallei aan weerskanten.

Luray – Shenandoah NP, Skyline Drive: Thornton Gap Entrance Station à Swift Run Gap Entrance Station – Ruckersville, 100 km
Mooie rustige weg over de kam van de Blue Ridge Mountains, klimt tot 1.130 meter hoogte, zeer bochtig. We rijden de ganse tijd door bossen. Uitzichten op de vallei aan weerskanten.

Ruckersville – Shenandoah NP, Skyline Drive: Swift Run Gap Entrance Station à Rockfish Gap (South) Entrance Station – Afton, 93 km
Mooie rustige weg over de kam van de Blue Ridge Mountains, klimt tot 908 meter hoogte, zeer bochtig. We rijden de ganse tijd door bossen. Uitzichten op de vallei aan weerskanten.

SHENANDOAH NATIONAL PARK
Nationaal park dat bestaat uit een weg die volledig over de kam van de Blue Ridge Mountains loopt, de Skyline Drive. Deze weg wordt grotendeels omringd door bossen, met uitzichten op beboste heuvels en valleien met dorpjes. Een groot aantal wandelingen en uitzichten bevinden zich aan beide kanten van het traject. Dit park is wellicht op zijn mooist en vooral zeer kleurrijk tijdens de herfst.
Persoonlijk vinden we de rit door het park en de wandelingen vrij eentonig, al is de omgeving mooi.
Op de Skyline Drive geldt een maximale snelheidsbeperking van 35 mijl/u (55 km/u), regelmatig wordt deze nog verlaagd. Mijlpalen langs de wegkant duiden de locatie op het 105 mijl lange traject aan, te starten in het noorden. Hoogste punt op de weg: 1.122 m.
Let wel: Een lage rotstunnel bevindt zich in het middendeel van het park, iets ten zuiden van Thornton Gap Entrance Station, hoogte: 12’8”.
WANDELEN:
We maken een aantal wandelingen:
1. Fox Hollow Nature Trail: rondwandeling tegenover het Dickey Ridge Visitor Center, daalt en klimt door het bos, met overblijfselen van oude bewoning door de Fox familie. Lengte: 3,2 km. Score: 3/5.
Coördinaten: 38.870983 – 78.204427
2. Lands Run Falls: bosweg die afdaalt naar een kleine waterval tussen de rotsen. De bosweg vertrekt op het einde van de parking. Lengte: 1.900 meter, retour. Score: 2/5.
3. Stony Man Trail (1.223 m. h.): bospad naar een rotstop, het tweede hoogste punt van het park. Dit pad vertrekt op de Stony Man parking, gelegen aan het hoogste punt van de Skyline Drive. Lengte: 2,6 km, retour. Hoogteverschil: 104 m. Score: 3/5. Naar Stony Man kan men ook wandelen van op de Little Stony Man Parking, een lager gelegen parking met groter hoogteverschil.
Coördinaten Stony Man parking: 38.593186 – 78.375984
4. Hawksbill Summit (1.235 m.h.): drie mogelijkheden om naar deze top te wandelen, de hoogste plaats in het park.
Vertrekkende op Upper Hawskbill Parking (tussen mijl 46 en mijl 47): heen en terug dezelfde route, hoogteverschil: 158 m. Lengte: 3,4 km (retour).
Vertrekkende op Hawksbill Gap Parking (tussen mijl 45 en mijl 46): heen en terug dezelfde route, Lower Hawksbill Trail tot Byrds Nest, hoogtevershil: 210 m. Lengte: 2,75 km (retour).
Vertrekkende op Hawksbill Gap Parking (tussen mijl 45 en mijl 46): rondwandeling, combinatie Appalachian Trail, Salamander Trail, Lower Hawksbill Trail, hoogteverschil 262 m. Lengte: 4,7 km.
5. Dark Hollow Falls Hike: Bospad dat afdaalt naar de waterval, die over de rotsen stroomt. Kleine en smalle waterval, met hoogte van 21 m. Pad vertrekt op de Dark Hollow Falls Parking, iets ten noorden van het Byrd Visitor Center, aan de overkant. Lengte: 2,55 km. Hoogteverschil: 134 m. Score: 3/5.
Coördinaten: 38.519283 – 78.431125
6. Blackrock Summit Hike: Bospad dat klimt naar een rotspartij op de top van Blackrock Mountain, we keren terug via een ander pad. Mooi uitzicht op de omringende beboste bergen. Lengte: 1,6 km. Hoogteverschil: 55 m. Score: 4/5. Dit vinden we de mooiste van de wandelingen die we maakten in het park.
7. Turk Mountain: Bospad dat klimt naar een rotspartij op de top van de 975 meter hoge Turk Mountain, met uitzicht rondom op de vlakke vallei met dorpjes. Aangename wandeling, doch het uitzicht boven vinden we niet zeer bijzonder, dergelijke beelden zien we al de ganse weg. Lengte: 3,5 km. Hoogteverschil: 135 m. Score: 3/5.
ACCOMMODATIE:
- In het park bevinden zich 3 lodges: Skyland Resort (mijl 41,7), Big Meadows Lodge (mijl 51), Lewis Mountain Cabins (mijl 57,5). Die zijn gesloten in de winter.
- Aan een aantal Waysides zijn snackbars en restaurantjes te vinden, enkel open tijdens het zomerseizoen: Elkwallow Wayside (mijl 24,1), Big Meadows Wayside (mijl 51,2), Loft Mountain Wayside (mijl 79,5).
- Er bevinden zich 4 campings, verspreid in het park. Men kan op voorhand reserveren of een vrije plaats zoeken bij aankomst. Generatorvrije locaties beschikbaar. Reserveren mogelijk vanaf 6 maanden op voorhand, maximale verblijfsduur 30 dagen, behalve op Big Meadows, 14 dagen.
1. Mathews Arm, gelegen aan mijl 22,2: basiscamping met toiletten en dumpstation, 166 plaatsen, 15 USD per nacht. Gesloten in de winter.
2. Big Meadows, gelegen aan mijl 51,2: basiscamping met toiletten, coin douches, coin laundry, dumpstation en kampwinkel, 221 plaatsen, piekseizoen 20 USD per nacht, laagseizoen 17 USD per nacht. Gesloten in de winter.
3. Lewis Mountain, gelegen aan mijl 57,5: basiscamping met toiletten, coin douches, coin laundry en kampwinkel, 31 plaatsen, 15 USD per nacht. Gesloten in de winter.
4. Loft Mountain, gelegen aan mijl 79,5: basiscamping met toiletten, coin douches, coin laundry en kampwinkel, 202 plaatsen, 15 USD per nacht. Gesloten in de winter.
INKOM: 25 USD per voertuig, geldig voor een verblijf van max. 7 dagen.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar). INFORMATIE:
Brochure met overzichtsplan en summiere uitleg te verkrijgen aan de 4 parkingangen en de 2 Visitor Centers.
Parkingangen:
- Front Royal Entrance Station, meest noordelijke punt van het park.
Coördinaten: 38.902970 – 78.192599
- Thornton Gap Entrance Station.
Coördinaten: 38.662378 – 78.320832
- Swift Run Gap Entrance Station.
- Rockfish Gap Entrance Station, meest zuidelijke punt van het park.
Visitor Centers:
Beiden bieden informatie, tentoonstellingen over het park, films.
- Dickey Ridge Visitor Center (open april – november).
Coördinaten: 38.870983 – 78.204427
- Byrd Visitor Center (open eind maart – eind november, in de winter van vrijdag tot zondag). Mooie voorstelling van de geschiedenis van het park en zijn omgeving. Film over wat het park te bieden heeft. Film over de geschiedenis van het park. Rangers geven informatie en beantwoorden vragen.
Website: www.nps.gov/shen
Tel.: 540-999-3500
Informatie over de toestand van de weg, Skyline Drive: tel. 540-999-3500 opties 1, 1.
PARKING: Gratis.
Aan de parkingangen en Visitor Centers, bij de vele wandelingen en uitzichten.

Fotoalbums van locatie «Frontroyal»

Virginia – Shenandoah NP (8)

30 November 2017 | Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 09 Januari 2018