Reisverhaal «Utah, Cedar Breaks»

Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | 0 Reacties 01 Oktober 2018 - Laatste Aanpassing 23 Januari 2019

1 – 5 oktober 2018

Traject: Great Basin NP – staatsgrens Nevada / Utah – Parowan Gap – Cedar City – Cedar Breaks NM – Cascade Falls – Kanab

Parowan Gap
Vanuit Great Basin NP rijden we verder de woestijn door, opnieuw de staat Utah in. Maar eerst moeten we een benzinestation opzoeken, want deze zijn hier uiterst schaars en de weg naar een volgend dorp is nog lang, bijna 200 km. Bij het kleine pompstation in Baker wordt onze Europese creditkaart niet aanvaard. Dat zijn we gewend, dan kunnen we binnen betalen zonder probleem … Deze plaats met zijn 2 oude pompen is echter niet bemand, we vinden enkel een telefoonnummer voor noodgevallen. Toeristen uit Arkansas herinneren zich een andere mogelijkheid, een stukje terug aan de staatsgrens met Utah. Dat wordt onze redding, de omweg valt nog mee, … de prijs minder. Dan begint onze rit, door zeer desolaat gebied, eentonig, maar toch ook mooi. Andere voertuigen komen we amper tegen.

Midden in de droge vlakte steekt een rotsheuvel uit, waar dwars doorheen een kloof loopt, de Parowan Gap. Deze werd ooit gevormd door een rivier, die nadien uitdroogde. Nu blijft er een winderige opening tussen de hoge rotsen. Op de wanden zijn veel oude rotstekeningen te vinden, boeiend om zien. Informatieborden geven mogelijke verklaringen over deze petrogliefen.

Een groot paneel ziet eruit als een soort trechter, maar dat zal wellicht enkel ‘onze’ fantasie zijn. Men gaat ervan uit dat dit een verslag is over de migratieroute van de oude indianenbevolking. Met een tijdslijn waarnaast alle belangrijke gebeurtenissen staan ‘vermeld’.
Andere tekeningen zouden kalenders voorstellen, waarop men zich baseerde voor het zaaien en oogsten, voor de vruchtbaarheidscyclus van het vee. Ook ‘herkenbaar’ zijn dorpen, watervallen, regenbuien, mensen en dierenfiguren.

Cedar Breaks National Monument
Na een dag gedwongen pauze in Cedar City, een stad waar we al 2 keer eerder passeerden, rijden we weer verder. Sinds gisteren is noodweer voorspeld in deze regio, met storm, regen, onweer, zelfs sneeuw binnen enkele dagen. Vandaag zou de minst slechte dag op rij worden, laat ons hopen …
De pauzedag was niet verloren, we zouden toch eerstdaags een wasserette opzoeken. Daar zijn we weer vanaf.

De weg klimt sterk en brengt ons in de bergen tot boven 3.150 meter hoogte, waar Cedar Breaks NMzich bevindt. Een mooie weg doorsnijdt het park en loopt langs de rand van een zeer diepe kloof, met uitzichten om ‘U’ tegen te zeggen. Aan het Visitor Center stoppen we bij ons eerste uitzicht. We kijken neer op 4,8 kilometer brede wit-geel-oranje-rood-purperen rotsformaties, die in grillige vormen langs kliffen in de kloof staan. Erosie, wind, regen en ijs vormen dit schouwspel van hoodoos, rotsbogen, vleugels en kloven, met als hoofdtint oranje. Dit zogenaamde Amfitheaterverandert bijgevolg voortdurend van vorm.

Op aanraden van de ranger wandelen we de Rampart Trail. Ze maakte de bedenking dat deze wel zeer modderig ligt, na de vele regen. We zullen zien, kunnen op elk moment terugkeren wanneer het te erg wordt. De modder blijkt vrij droog, eerder kleiachtig. Hij kleeft aan onze voeten, we voelen ons meerdere centimeters groeien, het wordt zwaar stappen … tot er een grote brok afvalt en het spelletje opnieuw begint. Maar de uitzichten zijn deze moeite waard, gewoonweg schitterend. Af en toe voelen we aan onze ademhaling dat we op grote hoogte een inspanning leveren, al valt dat nog goed mee. Het weer blijft wisselvallig, maar we kunnen gelukkig de wandeling droog afmaken …

Koelkastprobleempje
Eenmaal terug aan de camper, is het lunchtijd. We merken onmiddellijk dat onze koelkast niet werkt, dat hadden we al gevreesd. Sinds een bepaald jaartal hebben alle modellen van camper koelkasten die op propaan werken, problemen op grote hoogte. Dit heeft te maken met vernieuwde elektronica, die het beperkte zuurstofgehalte in de ijle lucht niet aankan.
Toen we een tijdje geleden fabrikant Dometic contacteerden, zeiden ze ons daarvan op de hoogte te zijn, het staat vermeld in de handleiding. Een oplossing konden ze niet bieden. Andere leveranciers van camperkoelkasten op propaan hebben hetzelfde probleem. Jammer, we zullen de diepvries moeten leegmaken of beter ‘leeg eten’, vóór we langere tijd op grote hoogte blijven. Gedurende een aantal uren blijft alles gelukkig bevroren.

Na de lunch rijden we verder het park door en stoppen bij meerdere prachtige uitzichten op de kloof. Telkens weer totaal verschillend, telkens weer genieten.

Eenmaal het park bezocht, willen we een vrije overnachtingsplek opzoeken in Dixie National Forest. Het eerste mooie plekje ligt op 2.800 meter. Eerst en vooral testen we de koelkast … die opnieuw niet wil aanslaan. Dus wordt het verder afdalen.

Cascade Falls
Vanuit het grote Navajo Lake stroomt een ondergrondse rivier, om een eind verderop uit een klif als waterval tevoorschijn te komen. Dit is Cascade Falls, onze volgende bestemming. Een kort wandelpad gaat ernaartoe, vertrekkende op een parking aan het einde van een lange bosweg, met uitzicht op Zion National Parkin de verte. Dat park bezochten we twee winters geleden, benieuwd of we van hierboven iets zullen herkennen.

Deze parking is iets lager gelegen, op 2.721 meter hoogte. Hier proberen we opnieuw onze koelkast op te starten … deze keer met succes, oef!
Dit wordt dus onze slaapplaats … zo kunnen we morgen de wandeling naar de waterval maken.
Bijna onmiddellijk nadat we op de parking aankomen, barst een hagelbui los. Het verwachte onweer komt er aan, op dat moment wordt het plots zwart om ons heen, buiten zien we niets meer. Wat later zal het nog erger worden, met stortregen, felle wind, voortdurende bliksemschichten en zware hagelbuien. Daar mogen we de ganse nacht van genieten. Dit is dus het weerfenomeen ‘flash flood’waarvoor men al enkele dagen waarschuwt.

’s Ochtends wordt het zeer laat licht, we zijn omringd door een dichte mist. Buiten kunnen we niets gaan doen … Marc stelt een pannenkoekenbrunch voor, heerlijk!
Net voor de middag houdt de regen op. Het wandelpad ligt er modderig bij. Bovendien, wat niet logisch is met al die regen, de waterval staat droog. Wellicht wil men het water in het meer behouden op dit moment en is de uitstroom afgesloten. Dit is echt een pechdag …

Kanab
The Waveis een reusachtige zandrotsformatie in de vorm van een golf, met een mooi lijnenpatroon in vele tinten geel – oker – oranje. Hier werden al meerdere films opgenomen, waardoor deze schitterende site grote populariteit verwierf. Wie dit fenomeen echter wil bereiken, moet via een onverharde weg naar de parking rijden en van daaruit nog een wandeling door de vlakte maken, van 4,4 km enkel. Er is geen herkenbaar pad, de rangers voorzien alle wandelaars van een folder met foto’s van de omgeving. Hiermee moet men zich behelpen. Een bezoek aan deze droomlocatie kan niet zomaar, het aantal toegelaten personen per dag is beperkt.

Opnieuw staat Kanabop ons programma. Hier kwamen we al 3 keer langs, om in totaal 6 maal deel te nemen aan de ‘loterij’, echter zonder succes. Rangers loten dagelijks 10 personen uit, die de volgende dag de schitterende wandeling naar The Wavemogen maken. Bijkomend mogen 10 anderen deze wandeling maken, die op hun beurt via het internet, maanden op voorhand al hebben deelgenomen aan een gelijkaardige loterij.

Ditmaal doen we 2 pogingen, de eerste dag zijn er 178 kandidaten, de dag erna ‘slechts’ 98. Eigenlijk zot om nog deel te nemen … Het voelt aan alsof we onze mooie tijd hier verspelen, terwijl we in feite andere mooie plaatsen kunnen bezoeken. De belangrijkste bezienswaardigheden in deze regio, hebben we immers al gezien.

Bovendien wordt het enkele dagen minder mooi weer, met buien en onweer. Misschien nog een geluk dat we niet wonnen. Want zo is er weinig pret aan om de wandeling te maken, weinig te zien van de mooie natuur. De rangers verwittigen, dat de weg niet berijdbaar is wanneer hij nat wordt. Regelmatig worden stukken van de lange onverharde toegangsweg weggespoeld, waardoor deze meerdere dagen ontoegankelijk is. Wie wint, moet morgen extra voeding en water voorzien, mocht de terugweg onmogelijk zijn. We beslissen verder te rijden naar onze volgende bestemming op de lijst, teveel onzekerheden de komende dagen. Op terugweg, later volgende week, zullen we nog een laatste poging ondernemen. Het weerbericht belooft dan opnieuw zon!

CEDAR CITY – HOME DEPOT PARKING
SCORE:3/5
Grote winkelparking, waar veel campers komen overnachten. Vlak ernaast bevindt zich de Walmart parking, waar het drukker is. Toiletten in de Walmart winkel.
Minpunten: Geluiden van de parking.

CASCADE FALLS – PARKING
SCORE:5/5
Kleine parking aan de Cascade Falls wandeling, op het einde van Forest Road 30054. Gelegen in het Dixie National Forest, waar men op vele plaatsen gedurende 16 dagen vrij mag kamperen. Uiterst rustig. Droge toilet.

KANAB – BLM PARKING
SCORE:4/5
Ruime parking enkele kilometers buiten Kanab, gelegen langs een onverharde weg, die afslaat van route 89. Hier vertrekken een aantal zandbaantjes, vooral gebruikt door ATV’s om in de duinen te gaan ‘spelen’. Droge toiletten, picknicktafels en -banken.
Minpunten: Lawaai van de weg vlakbij.

KANAB – PARKING CITY PARK
SCORE:3/5
Kleine parking in het centrum van Kanab, bij enkele sportvelden. Nogal wat passage ’s avonds en ’s ochtends vroeg. Geen voorzieningen.
Minpunten: Geluiden van het verkeer op straat.

SANI DUMP:
Kanab – Chevron benzinestation:Dumpstation aan de achterkant van het gebouw van het benzinestation. Drinkwater voorzien, we verkiezen echter niet de kraan bij de dump zelf te gebruiken, om hygiënische reden. Aan de voorgevel van het gebouw, op de hoek rechts van de deur is nog een kraantje, met drinkwater.
Prijs: Gratis.

Great Basin NP, Snake Creek – Baker – Border – staatsgrens Nevada / Utah – Garrison – Minersville – Parowan Gap – Cedar City, 268 km
Terugweg over de gravelweg uit het Great Basin NP. Daarna mooie rechte weg door de immense droge vlakte, met regelmatig dwarsen van smalle bergketens. Zeer desolate omgeving, amper verkeer. Tussen Minersville en Cedar City, slaan we af naar Parowan Gap, eveneens een mooie asfaltweg.

Cedar City – Cedar Breaks NM – Navajo Lake – Cascade Falls, 72 km
Mooie asfaltwegen naar en in Cedar Breaks NM, voortdurend in het Dixie National Forest. Om de watervalparking te bereiken, moet men vanaf State Route 14 afslaan en enkele National Forest Roads volgen, achtereenvolgens FR50043 (Navajo Lake Road), FR30370, FR30054 tot op het einde. Deze liggen er vrij goed bij, na alle regen van de laatste dagen hier, goed te rijden en niet al te modderig.

Cascade Falls – Mount Carmel Junction – Kanab, 78 km
Van de watervalparking volgen we opnieuw bosweg FR30054, daarna FR30370, om terug uit te komen op State Route 14. Ondanks de voortdurende felle regen ’s nachts, zijn deze nog goed te rijden. Mooie asfaltwegen, grotendeels in het Dixie National Forest. We dalen ongeveer 1.000 meter.

PAROWAN GAP – PETROGLIEFEN
Rotsformatie die uitsteekt boven de vlakte, waar middendoor een kloof loopt. Op de wanden zijn zeer veel petrogliefen te vinden. Boeiende beschrijvingen en uitleg op de informatieborden. Wanneer men in de buurt passeert, de kleine omweg waard.
SCORE:4/5
INKOM:Gratis.
Aan het uiteinde van de kloof bevindt zich een parking met toiletten en picknickbanken.

CEDAR BREAKS – NATIONAL MONUMENT
Prachtig natuurpark, gelegen boven 3.150 meter hoogte, met vele uitzichten langs de rand van een zeer diepe kloof. Daarin zijn oranje, rode en witte kliffen te zien, die grillige formaties vormen, men noemt het een amfitheater.
Verschillende uitzichten in het park, bieden totaal andere beelden van de canyon.
Enkele mooie wandelingen te maken, niet al te lang en geen zeer grote hoogteverschillen.
Wij wandelen de door een ranger aangeraden Ramparts Trail, 6,4 km (retour), naar 2 uitzichtpunten. Deze vertrekt aan de parking bij het Visitor Center. Het heeft veel geregend de laatste dagen, het pad ligt zeer modderig. Een droge kleimodder, die aan de schoenen kleeft.
SCORE:5/5
INKOM:7 USD per persoon, voor 7 dagen.
Gratis voor wie over een Interagency Annual Passbeschikt (geldig voor max. 6 personen die in 1 voertuig reizen), deze kost 80 USD en is geldig voor bijna alle Nationaal uitgebate sites.
INFORMATIE:
Informatie krantje van het national monument te verkrijgen aan het betaalloket bij het Visitor Information Center in het park.
Website: www.nps.gov/cebr
Het park is enkel open tijdens de winter voor sneeuwtochten, geen auto’s toegelaten.
Tel.: (435) 586-0787 (eind mei tot midden oktober) of (435) 586-9451 (midden oktober tot eind mei)
Bij het Visitor Center, wandelpaden en mooie uitzichten.
Visitor Center / Betaalloket / Ramparts Trail, coördinaten: 37.612057 – 112.837550
Sunset View Overlook, coördinaten: 37.620555 – 112.828305
Chessmen Ridge Overlook / Alpine Pond Trail, coördinaten: 37.631026 – 112.831883
North View overlook, coördinaten: 37.657165 – 112.833946

CASCADE FALLS – DIXIE NATIONAL FOREST
Uitzichten op Zion NP, van op een hoge klif. Korte wandeling naar een waterval. Mooie halte wanneer men hier in de buurt passeert.
Wanneer wij hier zijn begin oktober, staat de waterval droog, eigenaardig na enorm veel regen de laatste dagen.
SCORE:?/5
INKOM:Gratis.
Aan het uiteinde van FR 30054, bevindt zich een parking met droge toilet.

KANAB – THE WAVE
Schitterende zandrotsformatie, in de vorm van een grote golf, met een kleurrijk lijnenpatroon.
De wandeling ernaartoe is slechts beperkt toegestaan, aan 20 personen per dag. Dit gebeurt volgens een loterij systeem, de helft via het internet lang op voorhand (dagelijks > 2.000 deelnemers), de helft ter plaatst de dag ervoor (tot 355 deelnemers per dag).
De kans om deze wandeling te mogen maken is zeer beperkt, de populariteit groeit. Er is wel degelijk controle of er zwartwandelaars zijn, de boete bedraagt 500 USD.
Wandeling: 10 km retour.
SCORE:5/5
INKOM:7 USD per deelnemer, die de wandeling mag maken na het winnen van de loterij.
Aan Kanab Visitor Center.
Aan het begin van de wandeling, te bereiken via House Rock Valley Road, een onverharde weg die regelmatig onberijdbaar is (info in het Visitor Center).
Coördinaten: 37.019104 – 112.025152

Fotoalbums van locatie «Great Basin national park»

Utah, Cedar Breaks (15)

01 Oktober 2018 | Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 23 Januari 2019