Reisverhaal «Utah, Bryce Canyon NP »

Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | 0 Reacties 20 Oktober 2018 - Laatste Aanpassing 14 Februari 2019

20 – 23 oktober 2018

Traject: Page – staatsgrens Arizona / Utah – Big Water – Kanab – Bryce Canyon NP – Dixie NF – Bryce Canyon City

Opnieuw onderweg
Blij dat we opnieuw mobiel zijn, verlaten we ’s ochtends in alle vroegte het stadje Page. Het plan is om via Cottonwood Roadte rijden, een onverharde weg doorheen het immense natuurgebied Grand Staircase-Escalante National Monument. Deze bijzonder mooie route komt uit nabij Bryce Canyon NP. Zo hoeven we bovendien niet opnieuw de grote omweg langs Kanab te maken, een weg die we al enkele keren hebben gereden. Tijd zullen we hierbij niet winnen, het is geen gemakkelijk te rijden traject. Maar de omgeving is schitterend!

Bij het Big Water BLM (Bureau of Land Management) Visitor Centerstoppen we om ons over de conditie van de weg te informeren. Vorige week zat een auto vast in de modder, na hevige regenval. Niemand kon passeren. Tot onze teleurstelling is de weg nog steeds gesloten, een aantal stukken spoelden weg, het kan een maand duren voor de doorgang zich hersteld heeft. Met de ranger bekijken we mogelijke alternatieven, maar die zijn er momenteel niet. Jammer, maar het is niet anders.

Bryce Canyon NP – dag 1
’s Middags bereiken we Bryce Canyon National Park. 2 winters geleden bezochten we dit park, toen lag de omgeving onder een dikke laag sneeuw. Wandelen zat er niet in, alle paden zaten onder een dikke ijslaag. Bovendien … ons fototoestel begaf het op dat moment, een reden om terug te keren.

Het is mooi weer, we rijden ineens door tot Rainbow Pointaan het einde van de lange parkweg, gelegen op 2.778 meter hoogte, het hoogste punt in het park. Daar zijn de wandelpaden nog gesloten, na een bosbrand in september. Op terugweg stoppen we bij alle mooie uitzichtpunten, genieten van onze dag. Minieme restjes sneeuw geven hier en daar een extra accent aan de rode rotsformaties. Enkel jammer dat de zon zich al vlug verstopt achter een grijs wolkendek.

’s Avonds vinden we een mooi rustig kampeerplekje in het uitgestrekte Dixie National Forest. Het wordt nog een mooie zonnige avond, al koelt het sterk af, we bevinden ons hier op grote hoogte (2.348 m).

Bryce Canyon NP – dag 2 – 3
Vandaag is een wandeldag gepland. Na de schitterende sterrenhemel van vannacht, verwachten we mooi weer. Dit in tegenstelling tot het weerbericht, dat niet veel goeds voorspelt. En al vlug komt een dik donker grijs wolkendek opduiken. Toch rijden we het park in, we zien wel wat kan.

Als eerste rijden we naar Paria View, een uitzicht dat we vorige keer niet konden bereiken, omdat de toegangsweg ’s winters gesloten is. Toen was men hier aan het sleeën, op een dikke sneeuwlaag.
We horen in de verte het onweer rommelen, maar gaan toch een kijkje nemen bij het uitzicht. Tot we door dikke druppels teruggejaagd worden naar Manga. Niet veel later barst het onweer los, met onophoudelijke regen tot in de namiddag.

Het mooiste uitzicht in het park, dat we ons herinneren van de vorige keer, is Bryce Point. We gaan in de camper op de parking wachten … tot het om 15 u wat opklaart. De zware regenbui heeft alle sneeuwrestjes tussen de rode rotsen laten verdwijnen. Toch is deze plaats bijzonder mooi om zien.

Tussen Bryce Point en Sunrise Point strekt zich een enorm amfitheater uit, waarin zich ontelbare Hoodoosbevinden. Hoge smalle rotszuilen met grillige vormen en aparte toppen, gevormd door de gelaagde rotsen, met verschillende hardheid. De klifrand vormt er een soort uitgestrekte baai, met horizontaal gestreepte wanden, waarin zich diep beneden dit spektakel afspeelt. Het kleurenpalet is schitterend, met overwegend oranjetinten, maar ook wit, grijs, geel, rood, paars, … Hier genieten we de meest schitterende uitzichten, het is een uniek schouwspel.

Er is nog net voldoende tijd om toch onze geplande wandeling te maken. Al korten we deze een beetje in, om voor het donker terug te zijn. Aan Sunset Pointdalen we af, naar de bodem van de canyon. Hiervoor nemen we de Wall Street zijde van de Navajo Loop Trail, een steil zigzagpaadje daalt af in een steeds smaller wordende kloof. Al onmiddellijk staan we versteld, hoe bijzonder mooi het hier is. We dalen verder en slalommen tussen indrukwekkend hoge rotspilaren, die dicht opeen staan. Eenmaal beneden volgen we het pad naar de Queen’s Gardens Trail. De rots pieken staan hier iets verder uit elkaar, tussenin groeien naaldbomen. Een schitterende combinatie. Enkele tunneltjes doorheen de rotswanden leiden het pad langs Queen’s Garden, weerom een totaal andere omgeving. Hoodoosstaan overal te pronken, enkele zien eruit als mensenfiguren … Het opklimmen naar Sunrise Point, aan de rand van het plateau, valt zeer goed mee, dit pad is minder steil. Deze wandeling hoort tot de allermooiste die we al ooit hebben gemaakt!

’s Avonds begint het opnieuw te onweren, met hagel en zware regen. Dit houdt niet meer op tot laat de volgende avond.

Bryce Canyon NP – dag 4
Na een bitter koude nacht, met temperaturen beneden het vriespunt, gaan we al vroeg het park weer in. Bij het Visitor Center pikken we de WIFI op, om het weerbericht te raadplegen. Bewolkt, maar droog, af en toe een straaltje zon. Dat belooft, we gaan ervoor!

Opnieuw dalen we aan Sunset Point in de canyon af, we zullen de Navajo Loopen de Peekaboo Loop combineren. De Wall Street kant van de Navajo Loop blijft ons boeien. Deze keer nemen we de tijd om wat foto’s te maken. Eenmaal beneden, slaan we af naar de Peekaboo Loop. Dit is een rondwandeling doorheen een voortdurend wisselende omgeving van rots pieken, waarbij het ‘The Cathedral’en de ‘Wall of Windows’veelbelovend zijn. Het pad klimt en daalt ertussendoor, wat deze wandeling vrij pittig maakt. We geraken niet uitgekeken … We keren terug langs de Two Bridges kant van de Navajo Loop, ietwat minder steil en indrukwekkend dan de afdaling, maar niet minder mooi. Hier genieten we uitzichten op vele groepen Hoodoos, in de uitgestrekte vlakte. Een onvergetelijke wandeling!

Na onze deugddoende wandeling, gaan we luisteren naar de uiteenzetting van een ranger. Ze vertelt over het amfitheater van Hoodoos en hoe dit is ontstaan. Zo ’n Hoodoo blijft gemiddeld 2.000 jaar staan, voor deze uiteenvalt door erosie. Helemaal aan het einde van de parkweg, bij Rainbow Point bevinden zich de ‘oudste’ Hoodoos, ze worden almaar ‘jonger’, tot bij Fairyland Point.

Voor we het park verlaten, slaan we af naar Fairyland Point, om ook de aller jongste Hoodoos te gaan bewonderen. Het uitzicht is mooi, maar minder spectaculair.

BRYCE CANYON NP – DIXIE NATIONAL FOREST
Coördinaten: 37.665237 – 112.167239 en 37.662436 – 112.163860
PRIJS:Gratis.
Vrij kamperen is toegestaan in dit uitgestrekte National Forest gebied.
SCORE:5/5
Meerdere mooie plekjes langs de boswegen. Uiterst rustig, al zijn we hier niet alleen om te overnachten. Vlakbij de ingang van het Bryce Canyon NP, ideaal als uitvalsbasis. Op de dichtstbijzijnde plaatsjes is WIFI ontvangst van een dure camping vlakbij, langs de hoofdweg. Geen voorzieningen.

BRYCE CANYON CITY – PARKING BIJ HET BUSSTATION / BENZINESTATION
PRIJS:N.v.t.
SCORE:4/5
Grote zandparking aan het uiteinde van de parking bij het busstation, dat er verlaten bij ligt, sinds gisteren rijden de parkbussen niet meer (einde seizoen). We vragen aan de kassier in het benzinestation of we op de grote parking van het benzinestation / busstation mogen overnachten, hij zegt dat we mogen staan waar we willen. Zeer rustig. Geen idee hoe dit is in het drukke toeristische seizoen. Geen voorzieningen. WIFI van Ruby’s Inn, Username: Bryce, Paswoord: Canyon.

Page – grensovergang Arizona / Utah – Big Water – Kanab – Bryce Canyon NP – Dixie NF, 301 km
Zeer mooie route, over rustige wegen door glooiend landschap.

GRAND STAIRCASE-ESCALANTE – NATIONAL MONUMENT
Prachtig uitgestrekt natuurgebied, waardoorheen vele onverharde wegen lopen. Een aantal zeer zanderig, andere met ondergrond van klei, soms moet een ondiepe rivier worden gekruist. De meeste zijn niet te rijden wanneer ze nat liggen. Door regen zijn ze vaak onderhevig aan ‘wash outs’, waardoor de doorgang tijdelijk wordt onderbroken.
Een paradijs voor wandelaars, met massa’s lange en korte wandelingen.
Biedt een grote variatie aan unieke uitzichten, kleurrijke rotsformaties, hoge rode rotskliffen, …
In dit gebied bevinden zich een groot aantal zogenaamde ‘slot’ canyons, mooie smalle kloven, met hoge feloranje wanden. Ook ‘hoodoos’ zijn een typisch verschijnsel, rotskolommen met een dikkere top, meestal in andere kleur.
The Wave:een schitterende rode rotsgolf, die boven het landschap uittorent. Films werden hier opgenomen. Om hiernaartoe te mogen wandelen heeft men een permit nodig, dagelijks worden via het internet en in Kanab bij het BLM kantoor telkens 10 plaatsen verloot. Winnen bij deze loterij is quasi onmogelijk, door de te snel stijgende populariteit. Ter plaatse zijn dagelijks gemiddeld 200 – 300 deelnemers aanwezig, via het internet zijn dat er meer dan 2.000. Zie ook vorig verhaal.
INKOM:Gratis.
INFORMATIE:
Op meerdere plaatsen omheen het gebied bevinden zich informatiekantoren.
o.a. in Kanab, Big Water, Cannonville, Glendale, Escalante.
Een overzichtkaart van het gebied is verkrijgbaar.
Website: www.blm.gov/programs/national-conservation-lands/utah/grand-staircase-escalante-national-monument
Bij de Visitor Centers, aan de buitenrand van het gebied, aan wandelpaden en mooie uitzichten.

BRYCE CANYON – NATIONAL PARK
Prachtig natuurgebied, langs een hoge klifwand aan de rand van een plateau. Hier doorheen loopt een parkweg, met vele uitzichten op de valleibodem met zijn grillige rotsformaties in rode zandsteen. Mooie wandelingen te maken langs de bovenrand van de klif, alsook afdalingen naar de bodem, tussen de rotsen door.
Dag 1 rijden we tot Rainbow Point, het einde van de parkweg, en stoppen bij alle uitzichten langs deze weg. Persoonlijk vinden we Cedar Breaks National Monument, een vergelijkbaar natuurpark in deze regio, mooier door een grotere variatie aan kleuren. De rotskliffen en –formaties vormen er 1 geheel.
Dag 2 bezoeken we de uitzichten vooraan in het park, rondom het uitgestrekte ‘amfitheater’. Voor ons is dit het mooiste gedeelte van het park. Bryce Point, Inspiration Point, Sunset Point en Sunrise Point zijn de allermooiste uitzichten in het park. We maken een wandeling (wandeling 1) naar de bodem van de kloof, pas dan blijkt hoe bijzonder uniek Bryce Canyon wel is.
Dag 4 maken we opnieuw een wandeling (wandeling 2) naar de bodem van de kloof, met steeds wisselende uitzichten.
Wandeling 1:Sunset Point – Navajo Loop Trail via Walls Street – Queen’s Garden Trail – Sunrise Point
Lengte: 4 km
Hoogteverschil: 183 meter
Beide uiteinden van de wandeling liggen langs het traject van de parkbus.
Eén van de allermooiste wandelingen die we ooit hebben gemaakt, met unieke zichten op de hoge rots pieken in de kloof. Deze wandelrichting is aan te raden, met een steile zigzag afdaling in het begin en een meer gematigde klim aan het einde.
Deze wandeling is nog te verlengen met het wandelpad onder de kloofrand, dat Inspiration Point met de Navajo Loop Trail verbindt. Vertrek aan Inspirations Point, lengte: 1,2 km, hoogteverschil gering.
Wandeling 2: Navajo Loop via Wall Street – Peekaboo Loop – Navajo Loop via Two Bridges
Lengte: 7,8 km
Hoogteverschil: 183 meter
Cumulatieve hoogte te overbruggen, door steeds te klimmen en te dalen: 482 meter
Deze pittige wandeling koppelt 2 rondwandelingen aan elkaar. De Navajo Loop, waar de Wall Street zijde door een smalle kloof afdaalt, de Two Bridges kant uitzichten biedt op meerdere reeksen Hoodoos in de uitgestrekte vlakte. De Peekaboo Loop is adembenemend mooi, met steeds wisselende uitzichten. Hoogtepunten zijn The Cathedral, gevormd door schitterende Hoodoos, en Wall of Windows, een hoge grijze wand met mooi grillig lijnenpatroon waarin zich bovenaan 2 grote openingen bevinden. Men raadt aan deze combinatie van 2 rondwandelingen in 8-vorm te maken, de Peekaboo Loop in wijzerzin te wandelen (dit pad wordt ook door paarden gebruikt, die verplicht zijn deze richting te volgen). Schitterende wandeling, met voortdurend wisselende uitzichten. Aanrader!
SCORE:5/5
INKOM:35 USD per voertuig, voor 7 dagen.
Gratis voor wie over een Interagency Annual Passbeschikt, deze kost 80 USD en is geldig voor bijna alle Nationaal uitgebate sites.
Parkingang, coördinaten: 37.640445 – 112.168959
INFORMATIE:
Parkkrantje met wat algemene info en wandelkaartjes, alsook mooie folder te verkrijgen aan de parkingang.
Visitor Information Center met winkeltje. Parkfilm wordt getoond elke 30 min.
Website: www.nps.gov/brca
E-mail: [email protected]
Tel.: (435) 834-5322
ACCOMMODATIE:
Parklodge:
Bryce Lodge is gelegen in het park, open van de lente tot de herfst.
In de winter vindt men accommodatie in het Sunset Motel.
Informatie: www.brycecanyonforever.com
Tel. (435) 834-8700
Campings in het park:
2 basis campings bevinden zich in het park, Sunset Campground en North Campground.
Reserveren is beperkt, de meeste plaatsen zijn in te nemen volgens het principe ‘wie eerst komt heeft plaats’. In de winter is slechts een klein gedeelte van North Campground open.
Prijs: 30 USD/nacht voor campers, 20 USD/nacht voor tentjes.
Buiten het park:
Diverse vormen van accommodatie zijn in de nabijheid te vinden, in Bryce Canyon City en langs de toegangsweg naar het park.
Dixie NF:
Vrij kamperen is toegelaten langs de vele onverharde weggetjes doorheen Dixie NF, aan de buitenrand van Bryce Canyon NP.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
Parkweg:
Een 28 km lange parkweg is te rijden met eigen voertuigen, overal zijn parkings voorzien. Terugkeer langs dezelfde weg.
Parkbus:
Periode: Rijdt van april tot oktober (dit jaar is 21 oktober de laatste rijdag).
Timing: elke 10 – 15 minuten
Stopplaatsen: 15 haltes, waaronder de 4 meest populaire (lees: drukke) uitzichten.
Vooraan in het park zijn enkele kortere zijwegen naar uitzichten en wandelpaden, die moeilijk tot niet toegankelijk zijn voor zeer grote voertuigen. Soms wordt een zijweg tijdelijk afgesloten, omdat het er te druk is. Men raadt aan de parkbus hiernaartoe te nemen. Deze vertrekt aan een grote parking langs de toegangsweg naar het park, enkele kilometers voor de parkingang. Ze kan ook genomen worden vanaf de parking tegenover het Visitor Center.
Zeer handig is deze parkbus, wanneer men een wandeling wil maken tussen twee verschillende punten in het park (zie wandeling 1).
Kleine parkings bij uitzichten langs de parkweg, aan picknickplaatsen en wandelpaden.
Iets grotere parkings aan het Visitor Center en aan enkele populaire plaatsen.
De parking aan het Visitor Center kan het aantal bezoekende voertuigen niet aan, wordt daardoor beperkt tot 1 uur parkeren. Doch aan de overkant van de weg is een grotere parking, waar men ongelimiteerd kan parkeren.

Fotoalbums van locatie «Kanab (4)»

Utah, Bryce Canyon NP (50)

20 Oktober 2018 | Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 14 Februari 2019