Reisverhaal «Utah/Arizona – Monument Valley»

Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | 0 Reacties 24 December 2016 - Laatste Aanpassing 27 Februari 2017

24 – 25 december 2016

Traject: Mexican Hat – Monument Valley – Kayenta – Chinle

Monument Valley
Na ons bezoek aan Goosenecks SP, hebben we nog mooi de tijd om ook Monument Valley Navajo Tribal Park te gaan bewonderen, dat zich bevindt aan de andere kant van Mexican Hat.

Monument Valley is gelegen in Navajo land. Dat merken we al vlug aan de commerciële uitstraling van de omgeving, overal langs de wegkant staan kraampjes om hun handwerken en andere souvenirs te verkopen. Nu het winter is, liggen deze er verlaten bij. Ook het zwerfvuil langs de wegkant en op parkings is kenmerkend, dit zien we eldersnooit in noord-Amerika.

Het gebied met zijn indrukwekkende rotssculpturen, is vooral bekend dankzij de vele films die hier door de jaren heen werden opgenomen. De eerste hiervan was Stagecoach met John Wayne, gedraaid in 1938. Een greep uit de meest bekende titels: Kit Carson, Billy the Kid, My Darling Clementine, Fort Apache, She Wore a Yellow Ribbon, The Searchers, How the West Was Won, The Trial of Billy Jack, The Eiger Sanction, The Legend of the Lone Ranger, Back to the Future III, Thelma and Louise.

De eerste bewoners van dit gebied waren de Anasazi Indianen, die hier hun klifwoningen bouwden zo’n 1500 jaren geleden. Dit soort gebouwtjes kwamen we reeds tegen op enkele andere plaatsen in Utah, waaronder Hovenweep en Natural Bridges. Ook hier verdwenen de bewoners plots, rond de 13de eeuw. Ze lieten geen enkel spoor na, men kon nooit achterhalen wat hiervoor de reden is geweest. Van de ruïnes krijgen we tijdens ons bezoek aan Monument Valley niets te zien.

Monument Valley is een Navajo Tribal Park van 12.000 ha, dat deel uitmaakt van een 6.475.000 ha groot Navajo Reservaat. Verspreid in het park wonen nog steeds een 300-tal traditionele Navajo Indianen. Ze leven zonder stromend water of elektriciteit. Handwerken is één van hun belangrijkste activiteiten, zoals het spinnen van wol, die wordt geverfd met zelf bereide plantaardige kleurstoffen. Planten worden voor allerlei doeleinden gebruikt, o.a. medicatie. Een mooi voorbeeld is de Yukka, die dient als basis voor schoenen, manden, kledij en zeep.

Aan de ingang van het park passeren we een loket, waar we ook een plannetje krijgen met toelichting over een 26 km lange rondrit tussen de rotsformaties. Campers mogen niet op onverharde wegen, is er te lezen.

Niet veel verder komen we op de parking van het Visitor Center, waar zich een winkel, hotel en restaurant bevinden. Tours doorheen het park worden aangeboden, immers voertuigen met lage ophanging en campers kunnen de weg tussen de rotsformaties niet rijden. Dit zei men ons niet bij het inrijden van het park, we moesten rechts aanhouden naar de parkweg … Op het uitkijkplatform zien we enkele voertuigen zeer langzaam over de onverharde weg in de vallei rijden. Ons enige probleem zou een smalle doorgang kunnen zijn, maar het gedeelte dat we kunnen zien ziet er voldoende breed uit. Waarom niet …

Aan de rand van de parking begint deze weg, een steile afdaling met enkele scherpe bochten leidt naar de valleibodem. Het zandbaantje blijkt overal in zeer slechte toestand, vol putten en geulen, met hoog uitstekende rotsen, modder … Net als de andere voertuigen moeten we langzaam rijden. Geen nood, zo kunnen we optimaal genieten van de mooie beelden rondom. Indrukwekkend grote rode rotsformaties, schitterende sculpturen gevormd door natuurlijke erosie.

’s Avonds keren we terug naar Mexican Hat, waar we opnieuw onze rustige slaapplaats opzoeken.

Jonh Wayne’s cabin
Opnieuw passeren we Monument Valley, ditmaal onder een grijs wolkendek. Nu rijden we tot bij Goulding’s Lodge, aan de overkant van het park, waar logement en tours worden aangeboden. De historische handelspost is omgebouwd tot museum, met eromheen enkele oude filmgebouwen.

Voor we hier wegrijden, willen we toch de oorspronkelijke John Wayne’s Cabin zien, die deel uitmaakte van de filmklassieker ‘She Wore a Yellow Ribbon’. Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar we zijn blij het gezien te hebben.

Van hieruit rijden we verder richting Canyon de Chelly. Boven ons schijnt de ganse tijd de zon, doch rondom hangen dreigende donkere wolken. In de verte menen we te zien dat het sneeuwt, de bergen zijn witter dan gisteren. Om dit te bevestigen, komen ons een aantal auto’s tegemoet gereden, waarop een dikke laag verse sneeuw ligt. Het slechte weer kan dus niet ver af zijn. Behalve enkele stofsneeuwvlokjes merken we er echter niets van, tijdens onze 190 km lange rit.

We willen boodschappen doen in Kayenta, maar de supermarkt in dit kleine ingeslapen Navajo dorpje is gesloten. Tja, het is Kerstdag. Bij het benzinestation worden we enkele keren aangesproken om handgemaakte sierraden te kopen, of enkele USD zijn ook welkom. Vandaag heeft kok Marc een vrije dag … maar een degelijk restaurantje is hier niet te vinden. Dan maar een Burger King menuutje …

Na de middag rijden we verder tot Chinle, vlakbij onze volgende bestemming. Ook dit is een ingeslapen Navajo dorp met zowat dezelfde voorzieningen, een kleine supermarkt, enkele benzinestations, een Burger King restaurant. Op de parking van Burger King zijn campers welkom om te overnachten. We zijn er niet alleen, enkele zwerfhonden lijken hier te overleven. Ook lopen er wat bedelaars rond, één ervan komt zelfs op onze deur kloppen.

Zie Valley of the Gods.

Mexican Hat – Monument Valley NTP – Mexican Hat, 107 km.
Highway UT163 – N42, Monument Valley Tribal Park Road – 17 mile Drive – N42, Monument Valley Tribal Park Road – Highway UT163 – Riverview Drive
Prachtige route over een glooiende hoogvlakte. De verharde wegen liggen zeer goed.
17 mile Drive is een onverharde weg die een lus vormt in het park, deze ligt er zeer slecht bij, door gebrek aan onderhoud. Een 4x4 is niet nodig om deze te rijden, hoge ophanging is een pluspunt om de hoge rotsen die boven het wegdek uitsteken niet te raken. Zeer oneffen weg met scherpe stenen, diepe putten en geulen, modder, dikke ronde rotsen. Langzaam rijden is voor elk soort voertuig noodzakelijk !

Mexican Hat – Monument Valley NTP – Kayenta – Chinle, 190 km
Riverview Drive – Highway UT163 – N42, Monument Valley Road – Highway UT163 – Highway US160 – Navajo Route N59 – Highway US191
Rustige wegen, die er goed bij liggen. De N59 iets minder, door enkele diepe dwarse verzakkingen van het wegdek.

MONUMENT VALLEY NAVAJO TRIBAL PARK.
Gebied met indrukwekkende rotsformaties. Een verharde weg loopt tot aan het Visitor Center, waar een uitzicht is. Wie dieper in het gebied wil komen, moet de 26 km lange onverharde weg rijden, die er dwars doorheen loopt. Dan zie je meer rotsformaties, ook van dichterbij. De weg ligt zeer slecht. Voor wie hiervoor geen geschikt voertuig heeft, worden op de parking begeleide tours aangeboden (prijs ?).
INKOM: 20 USD per voertuig, max. 4 personen, 2 dagen geldig.
INFORMATIE:
Aan het loket krijgen we een folder met beschrijving van de 17 mile road, een rondweg die doorheen het park naar de verschillende rotsformaties leidt.
Aan het Visitor Center is een grote parking.
Voor wie de 17 mile road rijdt, zijn op meerdere plaatsen langs de wegkant kleine parkings. Enkele zijweggetjes leiden naar uitzichten met parking.

MONUMENT VALLEY – JOHN WAYNE’S CABIN
De originele cabin uit een film met John Wayne, eromheen staan nog wat filmgebouwtjes en koetsen. Alles stelt niet zoveel voor, bij een bezoek aan Monument Valley is het een kleine omweg.
INKOM: N.v.t.
Voor een bezoek aan het museum wordt een donatie gevraagd, het is gesloten wanneer wij er komen, op Kerstdag.
INFORMATIE:
Een folder geeft meer informatie over Goulding’s Lodge en het museum, te verkrijgen in het Visitor Center te Blanding.
Aan Goulding’s Lodge en het museum ernaast.
Coördinaten: 37.007567 – 110.203133

Fotoalbums van locatie «Mexican Hat»

Utah/Arizona – Monument Valley (12)

24 December 2016 | Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 25 Januari 2017