Reisverhaal «Tennessee – North Carolina, Great Smoky Mountains »

Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | 0 Reacties 24 December 2017 - Laatste Aanpassing 28 Januari 2018

24 – 27 december 2017

Traject: Oneida – Pigeon Forge – Townsend – Gatlinburg – Great Smoky Mountains NP – staatsgrens Tennessee / North Carolina – Cherokee – Waynesville

Great Smoky Mountains National Park
Het Great Smoky Mountain NP is een natuurgebied in het zuiden van de Appalachen bergketen, gelegen in twee staten, Tennessee en North Carolina. Dit zou het meest bezochte Nationale Park van de USA zijn. Mogelijks door zijn grote variatie, het biedt niet enkel bergen, doch ook graslanden en bossen, oude woongebieden, watervallen, rivieren, … Eveneens is hier een grote variatie te spotten in de natuur, met 1.500 verschillende bloeiende planten, dozijnen locale vissoorten, meer dan 200 vogels en 60 wilde dieren. Doch we vermoeden ook dat velen dit park kiezen omwille van het grote aanbod aan toeristische activiteiten eromheen.

Vanuit Oneida rijden we richting Great Smoky Mountains NP. We komen door Dollywood, een zeer commerciële, toeristische omgeving, met pretparkallures. Veel fantasie is gebruikt om maar zoveel mogelijk mensen aan te trekken, o.a. een reusachtig gebouw op zijn kop, een westerndorpje, de Titanic, … we zien zelfs een Hardrock Café, een wassenbeeldenmuseum, een reuzenrad. Vandaag is het kerstavond, wat een drukte.

We overnachten niet ver van het park en hopen op zon voor de volgende dagen. Na de sneeuw van een 10-tal dagen geleden, is het overwegend grijs geweest, met veel regen. De voorspellingen beloven 4 dagen mooi weer, daarna sneeuw. Doch hierop kunnen we niet echt rekenen, de weerberichten veranderen momenteel voortdurend.

Van de beloofde zon voor vandaag, zien we niets. ’s Avonds begint het te regenen. Sneeuw in de bergen van het park, vrezen we.

Great Smoky Mountains NP, dag 1:
Op Kerstdag rijden we het park in. Dat dit het meest bezochte Nationale Park van de USA is, geloven we meteen. Wat een drukte … we rijden de ganse tijd in file, soms is het wachten als een auto wil parkeren. Het gaat niet vooruit … gemiddelde snelheid: 10 km/u.

De Cades Cove Loop is een rondrit over een zeer smalle éénrichtingsweg, door het bos. We genieten van uitzichten over graslanden, met op de achtergrond de Smoky Mountains. Door de blauwe schijn die meestal als een rookwolk over het gebergte hangt, kreeg dit gebied zijn naam, van de Cherokee Indianen. Onderweg zien we 1 hertje, waarbij we lange tijd stilstaan, omdat de passagiers van de 1ste auto er niet genoeg van krijgen … passeren is onmogelijk op deze uiterst smalle weg, amper 1 baanvak breed.

Langs deze weg zijn een aantal goed bewaarde gebouwtjes en kerkjes te zien, overblijfselen van de oude bewoning. We stoppen hier en daar, om deze te bewonderen. Een kort wandelpad brengt ons naar de John Oliver Cabin, waarin de familie Oliver gedurende meer dan een eeuw bleef wonen. Dit oude huisje is in 1818 gebouwd met dikke boomstammen, een van de oudste constructies in het park. Op een zeer speciale manier zijn ze aan de buitenhoeken in elkaar gehaakt, waardoor het huis extra stevigheid krijgt. Aan Cable Mill Area nemen we een kijkje tussen de gebouwen. De oude suikermolen is interessant om zien, verder zijn er nog een woonhuis, een rookhuis en enkele bijzondere grote schuren.

Een mooi bospad volgt Abrams Creek tot bij Abrams Falls, een krachtige waterval.

Great Smoky Mountains NP, dag 2:
Vandaag willen we dwars doorheen het park rijden via de Newfound Gap Road. Daarbij passeren we het hoogste punt van de weg doorheen het gebergte.

Vanuit het dorpje Townsend rijden we het park in en volgen eerst een weg die evenwijdig aan de parkgrens loopt. Langs deze route wandelen we naar de Laurel Falls. Een verhard pad, dat de ganse tijd klimt tot bij de mooie waterval. En weerom zijn we niet alleen … het blijft druk.

Maar dan komt de domper … de Newfound Gap Road is gesloten vanwege sneeuw en ijs. We gaan ons informeren in het Sugarlands Visitor Center. Er wordt gewerkt aan het vrijmaken van de weg, omstreeks 13 u hoopt men deze te kunnen openen. Dat het zo lang duurt, is omdat men geen zout wil gebruiken in het park, dat is slecht voor de natuur. De ranger raadt ons echter aan om vandaag niet verder te rijden, omdat we onderweg nog willen wandelen. Tijdens onze terugkeer zou het al donker worden, als we nog zo laat met deze wandeling starten. Dus zullen we tot morgen wachten.

We overwegen enkele alternatieven en beslissen eerst de parkfilm te bekijken in het Visitor Center. Daarna bewonderen we de vele opgezette dieren, allen soorten die in het park leven, telkens met wat uitleg. Mooi gedaan.

Wanneer we terugkeren naar het dorpje Pigeon Forge, daarbij passeren we Gatlinburg, een dorp vlakbij de parkingang. Dit is pas commercieel toeristisch en enorm druk … We zien hier zelfs een zetellift naar de top van een heuvel, een treintje rijdt toeristen rond tussen de restaurants, winkeltjes en attracties als in een pretpark.

Great Smoky Mountains NP, dag 3:
Gelukkig is de weg nu open. Al vlug rijden we in file, dit is duidelijk een veelbezocht park, de eindejaarsvakantie draagt zijn steentje bij.

De sneeuw die we hebben verwacht in het hoger gelegen parkdeel, is amper aanwezig tussen de bomen en langs de wegkant. Waarom de weg gesloten was, begrijpen we echt niet.

Onze wandeling naar Alum Cave Bluffs, is de meest gevarieerde die we in het park maken. Het pad klimt langs een kreek, die we enkele keren kruisen. Bruggen zijn gemaakt van dikke boomstammen. Doorheen een rotsboog moeten we via een steile trap opklimmen. Onderweg genieten we van enkele uitzichten op de omgeving, beboste bergen met blauwe schijn. Zo ’n beetje hetzelfde landschap dat we overal langs de Blue Ridge Highway hebben gezien. Op het einde komen we bij een hoge uitgeholde rotswand. Boven aan de rand hangt een gordijn van grote ijspegels. Door de zon beginnen deze te smelten. Ze komen los van de rotsen en vallen met harde knallen te pletter, waar ze in vele stukken uiteenspatten. Sommige brokken zijn echt groot en zwaar, die willen we niet op ons hoofd krijgen. Zoals de meeste wandelaars, bewonderen we het mooie einde van de wandeling van een kleine afstand. Dit is het risico niet waard.

Newfound Gap is het hoogste punt van de weg door het park, 1.538 meter boven zeeniveau. Hier hebben we een uitzicht op de valleien aan weerskanten. Het landschap verandert amper en blijft ook hier zijn blauwe schijn bewaren. Hiervan hadden we meer verwacht. Op deze plaats overschrijden we de staatsgrens van Tennessee met North Carolina.

Eenmaal uit het park, komen we langs het zuidelijke uiteinde van de Blue Ridge Parkway. De weg die we aan het volgen waren, toen sneeuw roet in het eten kwam werpen. Nog steeds is een groot stuk van deze route gesloten, wat we ook hier bevestigd krijgen. Rondom Asheville is een stukje opnieuw geopend, dat willen we nog rijden.

We volgen een alternatieve route, via de Soco Creek. Deze prachtige weg gaat dwars door het Cherokee Indian Reservation.

PIGEON FORGE – CRACKER BARREL PARKING
Grote parking aan het restaurant / winkel. Er zijn 7 grote parkeerplaatsen voorzien, aan de zijkant van het gebouw. Geen WIFI, toiletten in de winkel.
Minpunten: Zichtbaar van op de drukke weg. Geluiden van de parking en de weg vlakbij.

TOWNSEND – PARKING BIJ KLEIN WINKELCOMPLEX
Kleine parking voor een laag commercieel gebouw met een 5-tal pandjes. Aan beide uiteinden bevindt zich een restaurantje (Pizza Hut en Italiaans restaurant), daartussen zijn lege panden, te huur. Kerstdag, de restaurantjes zijn gesloten. De parking is dus leeg. We parkeren ons hier om te overnachten. ’s Ochtends om 9.30 u ligt de parking er nog steeds verlaten bij, op ons na.
Minpunten: Zichtbaar van de weg, doch op afstand. Geluid van de weg, ’s avonds wordt die zeer rustig.

WAYNESVILLE – WALMART PARKING
Vrij drukke winkelparking, niet zeer groot. We parkeren op het uiteinde, aan de kant van de andere winkels, de meest rustige plaats op de parking. Deze parking is zeer schuin. WIFI en toiletten in de winkel.
Minpunten: Geluiden van de parking en de weg vlakbij.

Oneida – Knoxville – Pigeon Force, 165 km
Rugstig traject over landelijke wegen, gedeeltelijk een brede autoweg. Rond de grote stad Knoxville komen we op een soort stadsring. Dichter bij ons doel, wordt het veel drukker, een zeer commercieel toeristisch gebied.

Pigeon Forge – Townsend – Great Smoky Mountains NP: Cades Cove Loop – Townsend, 81 km
Mooi traject door bergachtige omgeving, vele bochten en hellingen. De Cades Cove Loop is een zeer smalle éénrichtingsweg, met mooie uitzichten op graslanden en de rotsbergen in de verte.

Townsend – Great Smoky Mountains NP: Laurel Falls, Sugerland Visitor Center – Gatlinburg – Pigeon Forge, 47 km
Mooi traject doorheen een soort kloof in beboste bergachtige omgeving, vele bochten en hellingen.

Pigeon Forge – Great Smoky Mountains NP: Sugerland Visitor Center, Alum Cave Bluffs, Newfound Gap – Staatsgrens Tennessee / North Carolina – Cherokee – Waynesville, 120 km
Mooi traject dwars door het park, klimt van +/- 300 m.h. naar 1.538 m.h., om terug te dalen tot +/- 850 m.h. Bochtig parcours. In het park rijden we soms in file, het is er zeer druk. Gelukkig is de snelheidslimiet laag, 57 km/u max. Eenmaal uit het park, volgen we de Soho Creek door een Cherokee Indianenreservaat, via weg n° 19, wat een mooie rustige route is.

GREAT SMOKY MOUNTAINS – NATIONAL PARK
Prachtig natuurgebied rondom een bergketen. Bossen, graslanden, restanten van oude woonerven, rotsen, rivieren, watervallen, … Grote variatie aan planten en wilde dieren. Mooie routes doorkruisen dit gebied. In het park zijn mooie wandelingen te maken, van gevarieerde lengte.
Dit park ligt in twee staten, Tennessee en North Carolina. Aan het hoogste punt van de parkweg, Newfound Gap, heeft men uitzicht op valleien aan beide kanten. Hier kruist de weg de staatsgrens.
We maken in het park enkele wandelingen:
1. John Oliver Cabin – Cades Cove Loop: Kort pad door bos of grasland (naar keuze) naar een oud woonhuisje, met opmerkelijke kenmerken.
Lengte: 800 m (retour). Score: 4/5.
2. Abrams Falls – Cades Cove Loop: Mooie boswandeling langs de rivier, klimt en daalt meermaals. Aan het einde een mooie krachtige waterval, hoog en breed, doch niet extreem.
Lengte: 8 km (retour) – wij deden hierover 2 u, inclusief pauze voor picknick en foto’s. Score: 4/5.
3. Cable Mill Area – Cades Cove Loop:
Oude site met interessante molen, woonhuis, schuren, rookhuis.
Lengte: wandelen tussen de huisjes, niet echt een pad. Score: 5/5.
4. Laurel Creek Road – Laurel Falls:
Geasfalteerd bospad, langs een kreek. Klimt de ganse tijd, vrij inspannend. Boven is een mooie waterval te zien, van op een brug halfweg zijn hoogte. Zeer druk.
Lengte: 4 km (retour). Score: 3/5.
5. Newfound Gap Road – Alum Cave Bluffs:
Mooi wandelpad dat 300 meter klimt tot bij de overhangende rotswand. Variatie door een rotsbrug, waar men via trappen doorheen klimt. Mooie uitzichten op de beboste valleien en glooiende blauwe bergomgeving. Enkele keren steekt het pad de kreek over, via boomstammenbruggen.
Lengte: 7 km (retour). Score: 5/5.
INKOM: Gratis.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
Mooie wegen.
Er zijn vele zijwegen naar mooie locaties in het park, doch de meeste zijn gesloten in de winter.
New Found Gap Road, de hoofdweg, doorsnijdt het park van noord naar zuid. Deze weg gaat door het hoogste gebied in het park, kan in de winter gesloten zijn wegens sneeuw of ijs. Zelfs wanneer deze open is, kan er sneeuw of ijs op het wegdek liggen.
Een aantal zijwegen naar bijzondere plaatsen in het park.
Wegen rondom het park, met enkele extra zijwegen die het park inlopen, een lus vormen of gewoon eindigen.
Cades Cove Loop is een lus aan het einde van de Laurel Creek Road, de parkweg die evenwijdig loopt met de noordelijke parkrand en aansluit op Newfound Gap Road. De 17 km lange lus is éénrichtingsverkeer, een zeer smalle bochtige weg, met vele korte hellingen.
De New Found Gap Road sluit in het zuiden, net buiten het park, aan op de Blue Ridge Parkway.
ACCOMMODATIE:
Het park telt 10 campings:
Er zijn geen douches. Geen aansluitingen met water en elektriciteit voorzien op de plaatsen. Wel dumpstations op enkele hiervan. Details en prijzen zijn op de parkwebsite te vinden, een aantal van de campings kan daar gereserveerd worden tijdens de zomermaanden.
- Abrams Creek campground: 16 plaatsen. Ligging: 343 meter hoog.
- Balsam Mountain campground: 42 plaatsen. Ligging: 1.618 m.h.
- Big Creek campground: 12 plaatsen. Ligging: 518 m.h.
- Cades Cove campground: 159 plaatsen. Ligging: 550 m.h. Open in de winter.
- Cataloochee campground: 27 plaatsen. Ligging: 795 m.h.
- Cosby campground: 157plaatsen. Ligging: 750 m.h.
- Deep Creek campground: 92 plaatsen. Ligging: 549 m.h.
- Elkmont campground: 220 plaatsen. Ligging: 655 m.h.
- Smokemont campground: 142 plaatsen (17 – 20 USD/nacht). Ligging: 670 m.h. Open in de winter.
Backcountry camping:
Permit nodig: 4 USD per persoon per nacht.
Te boeken via de website.
Wandelkaarten te verkrijgen voor 1 USD.
Le Conte Lodge:
Enkel te bereiken via wandelpaden, per mountainbike of per paard.
Informatie en boeking overnachtingen: www.lecontelodge.com
Accommodatie:
Groot aanbod van accommodatie in de plaatsen rondom het park.
INFORMATIE:
Cades CoveVisitor Center.
Oconaluftee Visitor Center.
Sugerlands Visitor Center, parkfilm, veel mooie opgezette dieren uit de omgeving.
Mooie brochure met kaart en park krantje met camping- en wandelinformatie te verkrijgen.
Website: www.nps.gov/grsm
Tel.: 865-436-1200
Op vele plaatsen langs de parkwegen, bij wandelingen en bezienswaardigheden.
John Oliver Cabin parking, coördinaten: 35.606632 – 83.794716
Abrams Falls parking, coördinaten: 35.591196 – 83.851975
Cable Mill parking, coördinaten: 35.585630 – 83.842672
Laurel Falls parking, coördinaten: 35.671718 – 83.580597
Alum Cave Bluffs parking, coördinaten: 35.628601 – 83.450656
Newfound Gap parking, coördinaten: 35.610630 – 83.425736

Fotoalbums van locatie «Oneida»

Tennessee – North Carolina, Great Smoky Mountains (20)

24 December 2017 | Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 28 Januari 2018