Reisverhaal «Ten noorden van Anchorage»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 06 Augustus 2015 - Laatste Aanpassing 21 Augustus 2015

Traject: 06 – 11 augustus 2015

Anchorage – Eagle River – Independence Mine – Hatcher Pass – Talkeetna

Anchorage
De tweede keer dat we in Anchorage passeren, bezoeken we een ULU Knife Factory. Deze typische kleine, halfronde hakmessen worden geproduceerd in een kleine ruimte. Dit kan men zien door een glazen wand in de winkel. Persoonlijk zouden we dit eerder een souvenirwinkel noemen, men verkoopt er alle mogelijke toeristische kleinoden. Later zien we de ULU messen te koop bij Walmart voor 3 USD ipv 15 USD in het fabriekje.

In het Alaska Native Heritage Center worden we ondergedompeld in de cultuur van de inheemse volkeren. Een jongeman toont ons op een grote ingekleurde kaart van Alaska waar de verschillende stammen leven, hij vertelt hierbij wat over de meest typische gebruiken en verschillen. Fier toont hij waar zijn dorp is gelegen.

Wanneer hij klaar is met zijn uitleg, worden we door een jonge vrouw meegenomen naar buiten. Hier staan rond een grote vijver 6 replica’s van typische oude huizen uit de verschillende regio’s, waarbij we telkens een uitgebreide toelichting krijgen.

Binnen bevinden zich wat gebruiksvoorwerpen, allen gemaakt van wat de natuur te bieden heeft. Het is indrukwekkend hoe men vele dingen aanpakte, met eenvoudige materialen maar zeer efficiënt. Een mooi voorbeeld is de rugzak in de vorm van een zeehond, de afgestroopte huid ervan.

Een aantal van de woningen, die hier als voorbeeld bovengronds uit hout zijn opgetrokken, werden vroeger uitgegraven in de permafrost bodem. In bepaalde streken was geen hout voorhanden, omdat bomen niet groeien op de dikke ijslaag, waardoor de binnenwanden en vloer van de huizen noodgedwongen bestonden uit natuurlijke bevroren bodemlaag. Als toegang werd een smal luik voorzien, dat via een schuine tunnel of ladder uitkwam in de woonst. Vaak diende deze constructie als beveiliging tegen het binnendringen van wild, vooral beren, maar in het noorden ook om zich tegen de koude te beschermen.
Omdat er geen hout was, moest men zich verwarmen en koken op een alternatieve manier. In lavasteen werden grote kommen uitgehold, daar kon men zeehonden olie in laten branden. Een aangenamere warmtebron om binnenshuis te gebruiken dan een houtvuur, aangezien deze geen rookontwikkeling tot gevolg heeft.

Er worden traditionele volksspelen getoond, alsook een dansoptreden gecombineerd met het vertellen van verhalen. Bezigheden voor tijdens de lange donkere winterdagen, waarbij men binnenshuis blijft, schuilen voor de extreme koude.

Eagle River
In het uitgestrekte plaatsje Eagle River zoeken we de bibliotheek op, we hebben dringend nood aan een iets betere internetverbinding om wat administratie te doen. Het valt ons enorm op hoe rustig het hier is, de gebouwen zijn allemaal door groen omringd, het dorpsplein bestaat uit een groot verzorgd grasveld met wat beelden.

Aan het einde van een lange vallei komen we bij het Eagle River Nature Center. Hier willen we een lange wandeling maken door de mooie natuur. Maar het blijkt niet mogelijk, een groot gedeelte van de wandelpaden zijn vanaf vandaag afgesloten omwille van verhoogde beren activiteit. De aanleiding hiertoe zijn de zalmen die hier in de rivier komen paaien. We zullen ons tevreden stellen met de kortere luswandeling, met enkele uitkijkplatforms en informatieborden. Mensen die terugkeren manen ons voorzichtig te zijn, ze kwamen een zwarte beer tegen, op weg naar de rivier. Hij had geen aandacht voor hen. Zelf kijken we dan ook goed rond, maar de beer is niet meer te bespeuren.

Eenmaal terug op weg in de richting van het noorden, bezoeken we de Thunderbird Falls. Een korte wandeling brengt ons door het bos tot aan een uitzicht op een diepe kloof, waar een riviertje door loopt. Aan het einde van het pad hebben we een mooi uitzicht op de watervallen, midden in het groen op een hoge berghelling.

Hatcher Pass
De weg richting noorden biedt twee mogelijkheden, enerzijds kunnen we van het begin de Parks Highway volgen, langs de plaatsen Wasilla, Houston en Willow. Een andere optie is de onverharde weg door de bergen, over de Hatcher Pass. Het hoeft niet gezegd dat deze laatste ons het meeste aantrekt, maar eerst willen we toch checken of onze intuïtie juist is. Hiervoor stoppen we bij het Mat-Su Valley Visitors Bureau, waar we ons informeren over wat er langs beide routes te zien is.

Hatcher Pass Road brengt ons onmiddellijk in een prachtige omgeving, waar we meermaals stoppen voor het uitzicht. Onderweg maken we de Reed Lake wandeling, naar twee meertjes. Deze verloopt echter niet zoals verwacht, volgens onze beschrijving hebben we mooi de tijd om tot helemaal boven te wandelen. Doch de onverharde weg naar de start van het pad is afgesloten voor voertuigen, wat 4 kilometer aan onze wandeling toevoegt, in beide richtingen. Daardoor komen we in tijdsgebrek, het maakt de wandeling tevens zeer lang. Al bereiken we de meertjes niet, toch zijn we tevreden over onze tocht door de mooie natuur.

Independence Mine is de goed bewaarde historische site van een goudmijndorpje uit de jaren 1937 – 1951. De eerste goudclaim hier dateert uit 1897, de beginperiode van de Klondike goudkoorts. Vele goudzoekers trokken via deze regio naar Dawson City in Canada, met als aanleiding een interessante goudvondst aan de Klondike rivier aldaar. Een aantal van deze fortuinzoekers bleven onderweg hangen om hun geluk te zoeken bij andere goudaders, zoals in deze regio, die uiteindelijk een groot succes bleek.

In de regen lopen we tussen de mijngebouwen rond, die er nog net zo uitzien als toen ze in gebruik waren. Hier en daar kunnen we naar binnen, of door het raam een blik werpen op hoe hier ooit werd geleefd. Enkel het grote mijngebouw zelf, waarin de erts werd verwerkt, is volledig in verval. We wandelen langs het indrukwekkende gebouw omhoog, tot bij de watertunnel, een handige transportroute die dwars door de berg loopt. De erts vanuit de vele mijnschachten werd ernaartoe gebracht, om verder naar het mijngebouw te vervoeren.

Hoog boven de mijngebouwen zoeken we langs de berghellingen naar oude mijningangen, van de houten gebouwtjes zijn niet meer dan een hoop planken over.

In deze mooie omgeving maken we ook een wandeling, de Cord Lake Trail, naar een hoger gelegen meer, in een bergkom. Jammer dat het de ganse dag zachtjes regent, we zijn doornat. Toch is het hier te mooi om aan voorbij te rijden.

De volgende dag verlaten we het Independence Mijn gebied, nog steeds in de regen. Een lange onverharde weg gaat over de Hatcher pass, waarna we het Summit Lake passeren. Het plan was hier enkele wandelingen te maken, we hoopten aldus op mooi weer om deze adembenemend mooie, groene bergomgeving te doorkruisen. Maar het mag niet zijn.

Zelfs in de mist en regen is het hier prachtig. Overal plukken mensen in regenkledij bessen van de lage struiken. We hopen er ook minstens één beer te zien, maar hebben geen geluk.

Pas rond de middag begint het wat op te klaren, het is 6° C, op een middag begin augustus, putje zomer. Maar de temperaturen kunnen hier even plots omslaan als het weer. De zon breekt door de wolken en al vlug halen we 21° C. Wat een verschil !

Talkeetna
De Parks Highway vertrekt ten noorden van Anchorage naar Fairbanks, midden in het land. Een weg die pas in 1972 volledig doorgetrokken werd. We komen terug op deze hoofdweg aan het plaatsje Willow. Hier hebben zeer recent grote bosbranden gewoed. We werden verwittigd door vrienden vanuit België, die het in de media hadden vernomen. Vanuit de andere US staten kwam men hier helpen om het vuur onder controle te krijgen.

En dat merken we, lange tijd rijden we door een zwartgeblakerde omgeving. Eigenlijk resulteert dit in een prachtig kleurenpalet, de zwarte stammen, met oranje bladeren, waarrond het prille groen begint op te schieten, met daartussen het fel paarse Fireweed, de eerste bloemen die opbloeien na een brand.

Maar ook merken we de smalle groene stroken die rond elk gebouw gevrijwaard zijn van de brand. Hier heeft men duidelijk kennis van technieken, om tijdens zo’n brand overal kleine gebiedjes af te bakenen, zodat ze niet worden vernield door het vuur. Merkwaardig om zien.

We nemen de zijweg naar Talkeetna, een historisch treindorp, vroeger niet via de weg bereikbaar. Dit is de reden dat de mensen hier onderling een sterke sociale binding hebben en houden aan hun traditionele ‘Alaska’ levenswijze. Het werd lange tijd gebruikt als tussenstop voor de klimmers die op weg waren naar de Mt. Mc Kinley, de hoogste berg van Noord Amerika. De besneeuwde mastodont is te bewonderen van hieruit, bij helder weer.

We vinden een slaapplaatsje met uitzicht op Mt Mc Kinley, maar daarvoor moeten de wolken eerst optrekken. ’s Ochtends steekt niet meer dan een stukje van de besneeuwde top boven de wolken uit, beter dan niets.

Eerst zoeken we de bibliotheek op, voor een internetverbinding. We bezoeken daarna het plaatsje zelf, niet veel meer dan één straat met vele winkeltjes in de oude gebouwen. Echt bekoren doet het ons niet, te toeristisch. Dan maar een wandeling in het Talkeetna merengebied. Daar kunnen we weerom volop genieten van een prachtige bosomgeving.

ANCHORAGE NOORD – FRED MEYER
TEL: /
Parking van supermarkt Fred Meyer. Er staan overal borden dat men er niet mag overnachten, maar langs de rand van de parking staan meerdere campers, dus plaatsen we ons ertussen. Dit zagen we ook bij de Walmart in het centrum van Anchorage, de manager zei toen dat ze er geen bezwaar tegen heeft, maar dat die borden verplicht zijn door de stad. We sliepen op die parking meerdere nachten, ongestoord.

TIP:
De brandstofprijzen bij het Sam’s Club pompstation zijn zeer interessant, maar men moet lid zijn om er te kunnen tanken. Marc stelt de vraag of we toch niet kunnen tanken, we mogen dit doen met de lidkaart van de vriendelijke uitbaatster.
De uitbaatster van het Sam’s Club benzinestation toont ons waar we mogen overnachten op de parking. Toiletten in de winkel Sam’s Club, waar men kan boodschappen doen met een dagpasje. Doch om 22 u komt een veiligheidsagent ons verzoeken om niet te blijven, hij verwijst naar de Fred Meyer parking.

EAGLE RIVIR – FRED MEYER
TEL: /
Op de parking van de supermarkt. We vragen eerst aan de klantenbalie of we hier mogen overnachten. De man geeft ons toestemming, doet ons een papier invullen met de gegevens van onze camper. We mogen helemaal achteraan op de parking gaan staan.

TIP: De bibliotheek van Eagle River heeft een goede internetverbinding, gelegen in het centrum van het rustige stadje.

INDEPENDENCE MINE STATE HISTORICAL PARK – PARKING
De laatste parking voor we het park binnenrijden (2 km), gelegen vlak voor de onverharde weg naar de Hatcher Pass afslaat, waar geen verbod op kamperen staat.
PRIJS: 5 USD per dag voor parking.
Er staat geen prijs vermeld voor kamperen. Op andere dergelijke parkings is dat 15 USD per nacht.
TEL: /
Parking met mooi uitzicht op de bergen rondom. Hier komen locale mensen volop bessen plukken op de groene hellingen. ’s Avonds wordt het zeer rustig. Basis toiletten.
Minpunten: Zichtbaar van op de weg.

TALKEETNA
TEL: /
Open plek op het einde van een doodlopende straat, vrij rustig.
Minpunten: Vrij ver van de hoofdweg naar Talkeetna.

TIP: De nieuwe bibliotheek van Talkeetna heeft een goede internetverbinding, aan mijl 12,2 van de Talkeetna Spur Road. Coördinaten: 62.300099 – 150.084516

Anchorage – Eagle River – Eagle River Nature Center – Eagle River, 66 km.
Glenn Highway, N° 1 – Eagle River road
Drukke weg in een mooie omgeving. De Eagle River road gaat door een mooie vallei naar een natuurgebied, waar de weg stopt.

Eagle River – Mat-Su Visitor Center – Independence Mine State Historical Park, 77 km.
Glenn Highway, N° 1 – Parks Highway, N° 3 – Trunk Road – Hatcher Pass Road / Fishhook-Willow road
Nadat we de drukke Glenn Highway verlaten, rijden we een kort eindje op de Parks Highway, om de Trunk Road te nemen naar de Hatcher Pass Road. Dit is een zeer mooie rustige toeristische route doorheen een zeer groene bergomgeving. De nabijheid van enkele steden, maakt het een geliefde weekend bestemming, wat we duidelijk merken.

Independence Mine – Hatcher Pass – Summit Lake – Parks Road – Talkeetna, 128 km.
Hatcher Pass Road / Fishhook-Willow road – Parks Highway, N° 3 – Talkeetna Spur Road
De Hatcher Pass Road gaat na Independence Mine over in een onverharde weg, die er niet heel goed bij ligt door vele putten, maar de uitzichten zijn fantastisch. Nadien rijden we op de Parks Hwy door een groot gebied dat waar recent bosbranden hebben gewoed. Het ganse traject is zeer mooi en afwisselend.

ULU KNIFE FACTORY
Een winkel waar men het typische ULU mes verkoopt. Volgens ons eerder een souvenirwinkel waar men op een slimme manier de toeristen naartoe lokt.
INKOM: N.v.t.
We parkeren op dezelfde plaats als bij ons bezoek aan het centrum van de stad, gratis langs de straatkant tegenover het Coca Cola verdeelcentrum. ULU Knife factory is aan de overkant van de spoorweg.
LOCATIE:
Nabij het station van Anchorage, niet ver van het centrum.

ALASKA NATIVE HERITAGE CENTER
Centrum waar men wordt ondergedompeld in de cultuur van de inheemse bevolking van Alaska. Aan de hand van verhalen, dansen, kunst en een rondleiding in oude huizen, worden de verschillende stammen toegelicht, hoe men hier vroeger leefde. Interessant, op voorwaarde dat men de begeleide wandeling tussen de typische huizen volgt. Het is geen museum.
INKOM: 29,95 USD pp. / prijs na korting: 21,15 USD pp.
Korting voor seniors (+ 62 j.) en leden van bepaalde automobielclubs. Voor België is dat TCB (Touring Club), voor Nederland ANWB, voor Canada CAA (hiervan zijn we lid).
Aan het centrum.
LOCATIE:
Ten noorden van Anchorage, naast de Glenn Highway.

EAGLE RIVER NATURE CENTER
Natuurgebied in een vallei, waar mooie wandelingen kunnen gemaakt worden. Jammer genoeg zijn de meeste hiervan gesloten door de verhoogde beren activiteit. Dit naar aanleiding van het zalm kweekseizoen. Enkel de kleine luswandeling Rodak Nature Trail kunnen we maken, 1,2 km. Informatieborden en uitkijkplatforms maken deze korte wandeling interessant.
INKOM: N.v.t.
Aan het natuurcentrum, waar de wandelpaden starten.
Dagtarief: 5 USD
LOCATIE:
Aan het einde van de Eagle River Road.

THUNDERBIRD FALLS
Kort wandelpad (1,6 km enkel) door het bos naar een uitzicht op een indrukwekkende diepe kloof met beneden een rivier, verderop een uitzicht op de Tunderbird waterval. Mogelijkheid om nog verder te wandelen.
INKOM: N.v.t.
Aan het begin van het wandelpad naar een uitzicht op de waterval.
Dagtarief: 5 USD
LOCATIE:
Glenn Hwy, afrit Thunderbird Falls (mile 25).

REED LAKE TRAIL
Wandeling naar lower en upper Reed Lake, 14 ½ km (retour), door een zeer mooie natuur. Deze vertrekt aan de onverharde Archangel Road, op zo’n 4 km van de Hatcher Pass Road.
Volgens onze beschrijving van de wandeling kan men rijden tot aan het begin van het wandelpad, waar een parking is voorzien. Doch de Archangel Road is afgesloten, we moeten deze erbij wandelen, dat maakt de volledige wandeling zo’n 8 km langer.
De Archangel Road is een zeer mooie recent uitziende gravel road, met aan de wegkant nieuw ogende verkeersborden. Op het einde staan machines. Vermoedelijk is men aan het werken om deze weg terug open te stellen voor verkeer, zodat de wandeling opnieuw aantrekkelijk wordt.
We doen deze wandeling niet volledig, gezien het extra stuk dat we eerst moeten afleggen, rest ons niet voldoende tijd.
INKOM: N.v.t.
Parkeren op kleine parking en langs de straatkant van Hatcher Pass Road, waar de Archangel Road afslaat.
LOCATIE:
Aan de Hatcher Pass Road.

INDEPENCE MINE STATE HISTORICAL PARK
Oude goudmijnsite, waar de gebouwen goed bewaard zijn, op het hoge mijngebouw langs de helling na, dat volledig in verval is. Enkele gebouwen zijn toegankelijk, alsook een museum. Prachtige omgeving.
Gold Cord Lake Trail: wandeling naar een meertje hoog boven het mijndorp, +/- 5 km retour. Gemakkelijk pad, op ’t einde wat steiler, met rotstrappen.
Openingsuren visitor center: za – zo: 11 – 19 u, weekdagen: 12 – 14 u
INKOM: Gratis.
Rondleiding door een ranger: 6 USD pp. (za – zo, 13 u en 15 u)
Aan het mijndorp.
LOCATIE:
Aan het einde van een zijweg, net voor de Hatcher Pass road onverhard wordt.

TALKEETNA MERENGEBIED – RONDWANDELING
We maken een rondwandeling (rode lus) tussen de meren van Talkeetna. Het bos eromheen is prachtig met zijn vele plantensoorten. Lengte: 5,25 km.
INKOM: N.v.t.
Aan het begin van de wandelpaden.
Prijs dagrecreatie parking: 5 USD (er zijn ook gratis parkeermogelijkheden langs de Talkeetna Spur Road, in de buurt)
LOCATIE:
Aan een zijweg van de Talkeetna Spur Road.

TALKEETNA HISTORIC AREA
Een klein gebied met vele winkeltjes in de oude panden. Deze stellen niet zoveel voor. Voor ons te toeristisch. Hier vertrekt ook een ‘gletsjer trein’.
INKOM: N.v.t.
Men vraagt om buiten het centrum te parkeren, aan de rand op ’t einde van de hoofdweg is een parking aangelegd. De prijs kennen we niet, we parkeerden voor het centrum naast de weg.
LOCATIE:

Aan het einde van de Talkeetna Spur Road.

Fotoalbums van locatie «Anchorage (2)»

Ten noorden van Anchorage (30)

06 Augustus 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 21 Augustus 2015