Reisverhaal «Ohio, Cuyahoga NP»

Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | 0 Reacties 15 Maart 2018 - Laatste Aanpassing 13 Juli 2018

15 – 21 maart 2018

Traject: Carrollton – Staatsgrens Kentucky / Ohio – Cincinnati – Wilmington – Jeffersonville – Washington Court House – London – Sunbury – Fairlawn – Cuyahoga Valley NP – Ashtabula

Ohio
In de regio van de Grote meren, in het Midwesten van de USA, is de staat Ohio gelegen. Zijn hoofdstad is Columbus, tevens de grootste stad. De staat is genoemd naar de Ohio River, die een groot deel van zijn grens bepaalt. Het betekent Grote Rivier in de taal van de oude Seneca indianen bevolking. Ohio heeft als bijnamen ‘The Buckeye State’ naar de typische boomsoort in deze regio, ook wel eens ‘Birthplace Of Aviation’ genoemd, ‘The Heart Of It All’. Sinds 1 maart 1803 trad Ohio als 17de staat toe tot de Verenigde Staten van Amerika.

Rondom Ohio bevinden zich de staten Pennsylvania, West Virginia, Kentucky, Indiana, Michigan. In het noorden bakent Lake Erie een groot stuk van de staat af, dit vormt tevens de landsgrens met Canada. De grens met West Virginia en Kentucky valt samen met de Ohio River.

Met een oppervlakte van 116.096 km² en een bevolkingsaantal van 11.659.000 (3,8 x de oppervlakte van België, met een benaderend aantal inwoners), is de staat niet overbevolkt.
82,7 % van de inwoners is blank. Opmerkelijk is de herkomst hiervan. Slechts 0,2 % bestaat uit inheemse bevolking. Het grootste deel van de bewoners heeft Europese voorouders, o.a. 26,5% Duits, 14,1% Iers, 9% Engels, 6,4% Italiaans.

Campbell Hill is met 472 meter het hoogste punt van de staat. Zijn gemiddelde hoogte bedraagt slechts 260 meter. Het laagste punt is met 139 meter gelegen aan de Ohio River, bij de grens met Indiana.

De staat kent een vochtig continentaal klimaat, met hete vochtige zomers en koele tot koude winters. Extreme weersomstandigheden komen hier voor in de vorm van tornado’s, doch minder frequent dan in de zuidelijkere gelegen Tornado Zone. Ook doen zich regelmatig zware sneeuwstormen voor in het gebied ten zuiden van Lake Erie, ze komen van over het meer. Daarom wordt dit de Snowbelt regio genoemd. Zeer lichte aardbevingen doen zich regelmatig voor.

Ohio is een welvarende staat met een laag werkloosheidspercentage van 5,2%. De grootste werkgevers situeren zich in de handel, transport en openbare diensten. Industrie en financiën zijn de belangrijkste economische sectoren. Deze staat heeft de hoogste productie in de USA van plastiek, rubber, metaal, elektrische toestellen en toebehoren. Ohio is de staat die in het Midwesten het beste scoort qua bio-wettenschappelijke toepassingen, het is de nationale leider in groene economie. Belangrijke bedrijven hebben er hun hoofdkantoren, o.a. Procter & Gamble, Goodyear Tire & Rubber, AK Steel, Timken, Abercrombie & Fitch, Wendy’s.

Vanuit Carrollton rijden we naar Ohio, via zeer drukke wegen. Wanneer we bij Cincinnati aankomen, genieten we van het uitzicht op de mooie skyline. Tot we de stad voorbij zijn, rijden we de ganse tijd in files, met voortdurend stoppen en een eindje rijden. Dat zijn we sinds lang niet meer gewend.

Shopping
In Jeffersonville bezoeken we TangerOutlets, een winkelcomplex met enkel fabriekswinkels. Een aantal bekende merken trekken ons aan, zowel wat schoeisel, lederwaren, parfumerie, ondergoed, als buitensport- en vrijetijdskledij betreft, maar ook keukenmateriaal, … Neen, winkelen is echt niet onze favoriete bezigheid, doch een en ander is aan vervanging toe. Hier hopen we alles te vinden wat we nodig hebben. Nadien bezoeken we te Columbus nog een TangerOutlets complex, waar zich nog enkele andere winkels bevinden.

Cuyahoga Valley NP
Vanuit Fairlawn bezoeken we Cuyahoga Valley National Park, dat zich situeert rondom de loop van de bochtige Cuyahoga River. De omgeving van deze vallei werd lang geleden gevormd door water, gletsjers en weersomstandigheden. Het gevarieerde landschap bestaat uit overstromingsgebieden, steile rotswanden en heuvels, zijrivieren met hun ravijnen, plateaus.
De Cuyahoga River vormde steeds een aantrekkelijk woongebied voor mens en dier. Gedurende 12.000 jaren vindt hier al bewoning plaats. Voor de Amerikaanse indianen vormde de rivier lange tijd een belangrijke transportroute. In de jaren 1600 kwamen Europese ontdekkingsreizigers en pelsjagers aan, de rivier werd in kaart gebracht. Al vlug ontstonden er vaste vestigingen, handelaars waardeerden het potentieel van de rivier als een bron van inkomsten. Rond 1860 was het spoorwegennet voldoende uitgebreid, de trein nam de plaats in van de rivier en werd het belangrijkste transportmiddel voor handel, industrie en reizigers.

Dwars doorheen dit natuurgebied loopt een parkweg, met een aantal afsplitsingen naar bezienswaardigheden, fiets- en wandelpaden. Rondom zijn toeristische dorpjes, met o.a. een golfterrein, zelfs een klein skioord.

Het is midden maart, doch sneeuw zien we in het park niet meer, op enkele kleine achtergebleven hoopjes na. Toch zien we nog een zetelliftje werken, waarop zelfs mensen met skilatten zitten. Op dat moment rijden we niet veel lager dan de top van die skilift, sneeuw zien we niet. Toch moet er ergens nog een piste open zijn. We nemen niet de moeite te gaan kijken, al kriebelt het wel om te skiën.

Naar gewoonte stoppen we bij het eerste Visitor Center dat we tegenkomen. Doch dit is in de wintermaanden enkel open tijdens het weekend. Wel vinden we er een mooie parkfolder. Gelukkig hebben we ons voorbereid, met behulp van een handboek over de Nationale Parken in de US. In dit park zullen we ons beperken tot de aanbevolen bezienswaardigheden en wandelingen.

De eerste rondwandeling die we maken is Ledges Trail. De parking bevindt zich op een klein plateau, met rondom verticale rotswanden, waartussen zich smalle kloven bevinden. Via trappen dalen we af naar de voet van de bemoste rotsen, hier en daar zijn mooie okertinten met lijnenpatronen te zien. Deze rotspartijen ontstonden eeuwen geleden door erosie, gletsjers, weersomstandigheden en water. In de rotswand bevindt zich de Ice Box Cave, doch deze grot is jammer genoeg gesloten, ter bescherming van de vleermuizen die erin leven.

Vervolgens rijden we naar Blue Hen Falls, een kort pad brengt ons naar een stroompje met de kleine waterval. Onder de indruk zijn we niet.

Langs de Brandywine Gorge Loop bevindt zich de gelijknamige waterval, die kan bewonderd worden vanaf 3 uitkijkplatforms. De rondwandeling gaat verder doorheen een mooi bos, hier en daar zijn hoogteverschillen te overbruggen met trappen.

We keren terug naar Fairlawn, om te overnachten. Morgen zetten we het bezoek van dit park verder. Onderweg zien we borden langs de Highway, waarop wordt verwittigd voor winterweer, van 17 u tot 11 u morgenochtend. Op de weerberichten hadden we al gezien dat er wat sneeuw verwacht wordt, maar beperkt tot minder dan 2 cm. We maken ons geen zorgen hierover.

Hier komt de sneeuw …
Pas laat ’s avonds begint het zachtjes te sneeuwen. Midden in de nacht wordt Herlinde wakker van een regelmatig hard gebons. Vanuit het raam ziet ze twee sneeuwruimers aan het werk op de parking. Eentje heft telkens het blad van zijn ploeg op, waarna dit met veel lawaai neervalt.

’s Ochtends worden we wakker onder een mooi wit tapijt, dit is duidelijk meer dan 2 cm … en het sneeuwt nog steeds verder. Niet veel later dan 11 u houdt het op, zoals voorspeld.

Omdat de wegen mooi sneeuwvrij gemaakt zijn, beslissen we toch nog naar Cuyahoga Valley NP terug te keren, om het laatste stukje te bezoeken. Dit blijkt een goede beslissing, de omgeving is schitterend onder de 10 cm dikke sneeuwlaag. De wegen zijn volledig open.

Als eerste willen we de parkfilm gaan bekijken in het Canal Exploration Visitor Center. Bij aankomst blijkt ook dit echter gesloten in de winter, al zijn de voetpaadjes rond het gebouw mooi sneeuwvrij gemaakt. Geen film dus …

We vervolgen onze weg naar de Gorge Parkway. Dit is een mooie weg door de beboste vallei van de Tinkers Creek. We genieten van de besneeuwde omgeving en stoppen bij enkele uitzichten. Een korte wandeling door de verse sneeuw brengt ons naar de Bridal Veil Falls. Het water stroomt over een lange steile rotshelling. Ook al is dit geen indrukwekkend grote waterval, het is een pareltje!

Vandaag zetten we onze weg verder in noordelijke richting, we volgen de zuidkant van Lake Erie. Dit is één van de 5 grote meren. Vorige zomer reden we langs de noordzijde, in Canada.

WILMINGTON – WALMART PARKING
Vrij rustige, niet al te grote winkelparking, vlakbij de luchthaven. We parkeren aan de graskant, links voor de winkel. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.
Minpunten: Geluiden van de vliegtuigen, al zijn dat er gelukkig zeer weinig.

WASHINGTON COURT HOUSE – WALMART PARKING
Niet al te grote winkelparking, vrij druk. We parkeren aan uithoek, links voor de winkel. Dit is het verste verwijderd van de hoofdweg. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.
De ganse nacht klinkt zeer luid de motor van een zware vrachtwagen met koeling, die op de parking naast Walmart staat (op de eerder kleine Walmart parking zijn trucks verboden), we doen amper een oog dicht. Pech!
Minpunten: Geluiden van de parking.

LONDON – WALMART PARKING
Vrij rustige, zeer grote winkelparking. Er hangen borden dat trucks verboden zijn, toch staan er vrachtwagens naast de winkel geparkeerd. Ook dreigt men voertuigen zonder toelating weg te slepen. We nemen het risico, vragen geen toelating. Waarom zouden ze moeilijk doen, de parking is zeer groot en meer dan half leeg. We parkeren rechts voor de winkel, op het uiteinde. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.

SUNBURY – CRACKER BARREL PARKING
Parking voor campers naast de winkel. Drukbezochte zaak. Geen WIFI. Toiletten in de winkel.
Minpunten: Voertuigen op de grote weg in de buurt, klinken luid door ’s nachts.

FAIRLAWN – WALMART PARKING
Rustige, grote winkelparking. Omringd door andere grote winkels. Vrij beperkte Walmart winkel. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.

ASHTABULA – WALMART PARKING
Rustige, grote winkelparking. Gelegen naast een groot winkelcomplex. Vrij recente Walmart winkel. WIFI op de parking en toiletten in de winkel.

Carrollton – Staatsgrens Kentucky / Ohio – Cincinatti – Wilmington, 171 km
Druk traject, de wegen liggen niet zeer goed, veel diepe putten in het wegdek. Rond Cincinatti is het file rijden, misschien omdat het avondspits is.

Wilmington – Jeffersonville – Washington Court House, 49 km
Rustige wegen, in redelijk goede staat.

Washington Court House – London, 44 km
Rustige landelijke wegen.

London – Delaware – Sunbury, 84 km

Sunbury – Fairlawn, 156 km
Highway I71, niet al te druk, wegdek hier en daar beschadigd.

Fairlawn – Cuyahoga Valley NP (tot Brandywine Falls) – Fairlawn, 72 km
Parkweg met vertakkingen, door een mooie omgeving, bochtig en regelmatig steile stukken. Voertuigen boven 5 Ton zijn op een aantal plaatsen niet toegelaten. De weg is hier en daar nogal beschadigd.

Fairlawn – Cuyahoga Valley NP – Ashtabula, 143 km
De Gorge Parkway is een mooie weg, door een beboste vallei. Langs de weg zijn enkele parkings bij wandelpaden en uitzichten. We volgen verder de I271 en de I90 in noordoostelijke richting, vrij rustige snelwegen. Rond Cleveland is er keuze tussen locale en express baanvakken, op deze laatste is het een stuk vlotter rijden, voor het doorgaande verkeer.

TANGER OUTLETS – FABRIEKSWINKELCOMPLEX
Tanger Outlets is een fabriekswinkelcomplex met 2 vestigingen. Men geeft grote kortingen op zowat alles wat wordt aangeboden, tussen 30% - 70%.
Wanneer we de prijzen van de artikelen die we hebben gekocht vergelijken met deze in België, dan schatten we al onze aankopen aan een stuk minder dan de helft van de prijs te hebben gedaan.
TIP: Wie zich op voorhand aanmeldt via de website, krijgt via e-mail een code. Hiermee kan men ter plaatse nog extra kortingsbonnen krijgen, tot 25%, na de gangbare korting.
Jeffersonville:
Een groot aantal merkenwinkels zijn verzameld in één complex van gebouwen. Elke winkel heeft zijn individuele ingang, en is enkel langs buiten bereikbaar. Het aanbod is niet exclusief, eerder casual, met middelmatige prijsklasse. Alles wordt met grote kortingen aangeboden, 30 % – 70 %. Een aantal merken zijn ons onbekend en niet zo aantrekkelijk qua aanbod en kwaliteit. Er is ook bvb. Nike, Tommy Hilfiger, Polo Ralph Lauren, H&M, Hanes, Old Navy, Jockey lingerie, Sketchers schoenen, Corningware Corelle keukenmateriaal, cosmetica, lederwaren, …
Columbus:
Vergelijkbaar complex met datgene in Jeffersonville, doch wat groter en met bijgevolg iets meer aanbod. Doch een aantal winkels zijn slechts in 1 van beide complexen vertegenwoordigd.
Hier is de open promenade tussen de winkeltjes overdekt, dus men is beschermd tegen regen of sneeuw wanneer men langs de winkels wandelt.
Aanbod idem zoals hierboven opgenoemd, maar ook nog o.a. buitensportwinkels The North Face en Colombia.
INKOM: Gratis.
INFORMATIE:
Jeffersonville: Tel.: 1-740-948-9090 of 1-800-746-7644
Columbus: Tel.: 1-740-965-2927 of 1-866-956-9240
Website: www.tangeroutlets.com
Grote parking aan elk complex.
Coördinaten Jeffersonville: 39.619531 – 83.600318
Coördinaten Columbus: 40.260422 – 82.924592

CUYAHOGA VALLEY – NATIONAL PARK
Dit natuurpark werd vrij recent als Nationaal Park erkend, anno 2000.
Mooi natuurgebied, met een aantal bezienswaardigheden, wandel- en fietspaden, een toeristische treinroute, een parkweg, … Leent zich in de winter tot cross country ski, er is ook een klein alpien skigebied met liften. Naar onze mening is dit niet echt de naam National Park waard, al is het een mooie regio om te bezoeken wanneer men in de omgeving passeert en tijd over heeft.
Rond dit park zijn commerciële toeristische dorpjes en activiteiten te vinden.
Een toeristentrein rijdt doorheen het park.
Wandelen:
- Ledges Trail: 3,5 km, rondwandeling met enkele hoogteverschillen te overbruggen door middel van trappen. Plateau omringd door mooie rotswanden. Wandelkaart beschikbaar aan de parking. Grote parking voorzien, met toiletten.
- Blue Hen Falls: kort paadje naar smal stroompje met kleine waterval. Niet zo bijzonder. Zeer kleine onverharde parking in het bos, grotere voertuigen kiezen best voor de overflow parking aan de overkant van de weg.
- Brandywine Gorge Loop & Falls: 2,3 km rondwandeling door bos en langs Brandywine Creek, aan de wantervallen zijn 3 uitkijkplatforms. Hoge krachtige waterval, mooi om zien. Wandelkaart beschikbaar aan de parking. Ruime parking voorzien, met toiletten.
- Gorge Parkay: +/- 10 km lange weg door de beboste vallei van de Tinker Creek. Onderweg enkele uitzichtpunten, wandelpaden, watervallen. We maken de korte wandeling naar de mooie Bridal Veil Falls. De omgeving is prachtig, de verse laag sneeuw geeft er een extra dimensie aan.
INKOM: Gratis.
INFORMATIE:
We gebruiken de parkbrochure die te vinden is aan het Visitor Center, zelfs wanneer dit gesloten is.
Als voorbereiding voor het bezoeken van Nationale Parken, gebruiken we het boek ‘Your Guide to the National Parks’ (uitgegeven door Stone Road Press), waarin alle NP uitgebreid worden beschreven. De overzichtskaarten van elk park zijn hierin opgenomen.
Website: www.nps.gov/cuva
Hunt House Visitor Centre: Tijdens de wintermaanden enkel open in het weekend.
Coördinaten: 41.200509 – 81.572007
Canal Exploration Center: Tijdens de wintermaanden gesloten, vanaf mei open in het weekend, in de zomermaanden dagelijks open.
Boston Store Visitor Center: Open gans het jaar door. Dit is het Welcome Center van het park. Korte film te bekijken op aanvraag.
ACCOMMODATIE:
Accommodatie is beschikbaar in historische boerderijen, Stanford House en The Inn aan Brandywine Falls.
Een kleine primitieve tentencamping bevindt zich achter Stanford House.
Aan wandelingen en bezienswaardigheden.

Fotoalbums van locatie «Carrollton»

Ohio, Cuyahoga NP (14)

15 Maart 2018 | Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 13 Juli 2018