Reisverhaal «New Mexico, variatie in het zuiden»

Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | 0 Reacties 27 November 2018 - Laatste Aanpassing 03 Maart 2019

27 november – 7 december 2018

Traject: Socorro – Gila Cliff Dwellings NM – Gila Hot Springs – Silver City – Las Cruces – Prehistoric Trackways NM – Organ Mountains Desert Peaks NM – White Sands NM

Gila Cliff Dwellings NM
Op weg naar het zuiden, slaan we af richting Gila National Forest. Een prachtige route brengt ons via steile en kronkelende wegen door het droge gebergte en over passen met weidse uitzichten. Een vrij trage, lange rit, doch we genieten de ganse tijd. Boven op Emory Pass stoppen we even voor het uitzicht, waarbij we neerkijken op een gebied waar lange tijd de Chiricahua Apaches woonden. Ze werden uit de regio verdreven in 1886, om nooit meer terug te keren. Voor we onze volgende bestemming bereiken, kiezen we een mooi slaapplaatsje op een basis camping in het Gila NF.

’s Ochtends rijden we eerst naar Gila Cliff Dwellings National Monument. In het Visitor Center bekijken we de uitgestalde voorwerpen en informatie over deze site. De parkfilm vormt weerom een interessante voorbereiding om dit park te bezoeken. Al krijgen we telkens veel herhaling te zien en te horen, het is boeiend om voor elke historische plaats de typische kenmerken te ontdekken. Altijd weer verschillend!

Ook dit is een gebied dat werd gevormd door vulkanische activiteit, vele jaren geleden. In de hoge rotsklif ontstonden grote ronde uithollingen, of grotten. Ooit leefde in deze regio de Mongollons, die deel uitmaakten van de grote pueblo bevolkingsgroep. Ze hielden zich vooral bezig met landbouw, jacht op groot wild en het zoeken naar wilde planten en kruiden. Nadien werd ook handel gedreven met omringende volkeren. Eerst woonden ze in pithouses, daarna in bovengrondse huisjes en uiteindelijk in de klifholtes, die vooral beschutting boden. Van 1276 tot 1287 bouwden ze stenen woningen in 6 van de 7 grote klifholtes, met in totaal 40 kamers. De 7degrot werd niet bebouwd, waarschijnlijk omdat ze zich te hoog langs de klifwand bevond en bijgevolg moeilijk bereikbaar was. De huizen werden slechts door 1 generatie Mongollons bewoond, rond 1300 verlieten ze het gebied. En zoals op vele andere plaatsen, is het ook hier een groot mysterie, waarom men vertrok.

Een korte rondwandeling brengt ons naar de klifwand, op het einde klimt het pad tot bij de grotten. De huisjes zijn mooi om zien, ze zijn gebouwd in 2 niveaus. Een ladder van boomstammetjes brengt ons naar de hogere kamers, waar we doorheen kunnen wandelen. Hierbij hebben we een overzicht op de lager gelegen kamers, via ladders kunnen we ook over de muren kijken van de hogere kamers. Een vriendelijke vrijwilliger geeft ons een woordje uitleg en toont enkele details, die we zelf niet zouden opmerken. Eenmaal terug naar het pad afgedaald, wandelen we verder voorlangs de klifwand.

Gila Hot Springs
Het is middag wanneer we bij de Gila Hotspringsaankomen. Op een kleine primitieve camping bevinden zich 3 ronde baden, met heerlijk warm bronwater. De temperatuur van de baden varieert, naargelang er koud water wordt aan toegevoegd. Wanneer men deze komt opmeten, zijn de 3 baden ongeveer even warm, 39°C. Voor ons mocht het ietsje warmer.

We zullen hier overnachten, opdat we optimaal van deze mooie locatie kunnen genieten. Druk is het niet, doch er is altijd wel iemand in het water … met enkele leuke gesprekken als gevolg.

’s Ochtends het warmwaterbad, worden we uitgenodigd door Karen en Dave uit Nederland, voor het ontbijt. Na een leuke voormiddag vertrekken we samen, elk een andere richting uit.

Silver City
Een mooie rit door de bergen, brengt ons in Silver City. Daar wandelen we even door het toeristische centrum. Niet meer dan een kleurrijke straat met winkeltjes en restaurantjes.

Waar zich ooit het historische stadscentrum bevond, blijft nu enkel een diepe bedding over, met een stroompje erin. De hoofdstraat werd weggespoeld door een zogenaamde ‘Flash Flood’. In het Visitor Center bekijken we enkele foto’s van hoe het er ooit uitzag. Hier regent het niet vaak, maar wanneer dat gebeurt, dan is het heftig.

Las Cruces
Een lange rechte weg brengt ons door een droge vlakke omgeving naar Las Cruces. Borden waarschuwen voor zandstormen, met uitzicht nihil. Er is vandaag zeer veel wind, gelukkig rijden we richting meewind, waardoor het verbruik van onze truck zijn laagterecord breekt, ongelooflijk! We moeten maar kort door het opvliegende zand rijden, het zicht blijft daarbij redelijk goed. Op dat moment horen we de zandkorrels tegen onze Manga vliegen, het klinkt als een fijne hagelstorm.

Het stadje zelf laten we over, doch in de omgeving zijn enkele bijzondere locaties te bezoeken.

Op zoek naar prehistorische voetafdrukken
In het Prehistoric Trackways National Monumentgaan we op zoek naar fossielen. 280 miljoen jaren geleden bevond deze locatie zich aan de rand van een binnenzee, op de evenaar. Tijdens deze periode, tientallen miljoenen jaren voor de dinosaurussen, honderden miljoenen jaren voor de mensen, heerste hier een tropisch klimaat met dichte begroeiing. Het leven in die tijd bestond uit minuscule amfibieën, insecten en reusachtige reptielen.

In deze dorre omgeving werden opmerkelijk veel voetafdrukken gevonden uit de prehistorie. Een ranger die passeert, geeft een woordje uitleg. Hij is weinig enthousiast over de wandeling, ‘maar in het stadje bevindt zich een mooi museum waar alle vondsten te bewonderen zijn’. Dit zegt al veel … toch zullen we een poging wagen.

Door een droge rivierbedding klimmen we op naar de vindplaats van deze voetsporen. Doch meer dan een groot bord met uitleg erover, vinden we er niet. We keren terug via een pad, dat over de bergkam gaat. Boven worden we bijna weggeblazen door de felle wind, terwijl we proberen van het uitzicht te genieten. In deze omgeving zien we vele soorten woestijnplanten, met vooral stekelige struiken.

Organ Mountains Desert Peaks NM
Een volgend natuurgebied dat we bezoeken in de omgeving van Las Cruces, is Organ Mountains Desert Peaks National Monument. Midden in de woestijnvlakte steekt een rotsbergketen omhoog, wat prachtige beelden geeft. Rondom deze rotsbergen bevinden zich enkele toegangswegen, wandelpaden gaan dichterbij.

Eerst rijden we naar Dripping Springs, waar zich het A.B. Cox Visitor Center bevindt. We maken een mooie wandeling, naar wat oude gebouwen aan de voet van de bergen, bij enkele waterbronnen.
Omstreeks 1870 werd hier het Van Patten’s Mountain Campgebouwd, een hotel met oorspronkelijk 16 kamers op 2 verdiepingen, een groot restaurant en een concertzaal. Later werd het uitgebreid. De hotelruïne geeft nog een goed idee over de afmetingen van het hoofdgebouw, dat bestond uit grote natuurstenen. Ernaast staat nog een bijgebouw met mooi terras ervoor, beschermd door de hoge rotswand. Het behang hangt los aan de wanden en het plafond.
In 1910 werd een Sanatorium voor tuberculose patiënten bijgebouwd, door een dokter. Dit gebouw op hoge palen, staat nog grotendeels rechtop. De dunne wanden van hout en een betonlaag, vertonen overal gaten, binnenin is alles kaal. Aan het Sanatorium volgen we een paadje omhoog en komen bij een stenen waterreservoir, waarin het bronwater wordt opgevangen. Hier genieten we van mooie uitzichten op de omgeving.

We rijden rondom het park, om ditmaal het noordelijke uiteinde in te rijden. De bochtige weg klimt en nadert het gebergte. Hier wandelen we een mooie Pine Tree Trail, een lusvormig pad dat klimt naar de voet van de indrukwekkende rotspieken. Hierboven hebben we prachtige uitzichten op de vlakte, met hier en daar wat uitstekende bergtopjes.

White Sands NM
De stralend witte duinen van White SandsNational Monument, zijn onze volgende bestemming. In het kleine Visitor Center kijken we naar een mooie parkfilm, over de natuur en het leven in dit gebied.

Opmerkelijk is het feit dat deze witte zandduinen, gelijksoortige ‘zusterduinen’ hebben op Mars, ontdekt door de NASA in 2004. Wetenschappelijke studies in het White Sands gebied, leiden tot meer kennis over de Rode Planeet.

Een geasfalteerde parkweg loopt dieper het verrassende duinengebied in. Deze gaat over op een witte zandweg, die een lus vormt tussen de prachtige duinen. Hoe verder we komen, hoe minder begroeiing we zien. Overal zijn picknickplaatsen voorzien, mensen klimmen aan de rand van de weg op de duinen, glijden naar beneden.

Hier wandelen we de pittige Alkali Flat Trail, die ons ver tussen de duinen doorleidt. De route is uitgezet door rode paaltjes, telkens we er eentje bereiken, zien we het volgende waar we naartoe moeten. Gans het traject klimmen en dalen we voortdurend over de duinen heen. Het uiterst fijne witte zand lijkt op wit poeder. Bij elke steile helling die we op moeten, glijden onze voeten telkens weer terug naar beneden. Dit maakt het wandelen inspannend. Bergaf is dat leuker natuurlijk!
We genieten enorm van deze wandeling, er zijn amper andere wandelaars te zien, de omgeving is schitterend!

We keren terug naar onze rustige slaapplaats aan de rand van het Organ Mountains Desert Peaks NM, tussen de huilende coyotes.

GRAPEVINE CAMPGROUND – GILA NATIONAL FOREST
Coördinaten: 33.179450 – 108.204640
PRIJS:Gratis.
Meerdere kampeerplekjes in het bos, langs een smal kreekje.
SCORE:5/5
Mooie plekjes in het bos, langs een klaterend kreekje, naar keuze in de schaduw of op een meer open plaats. Zeer rustig. Droge toilet.
Minpunten: Dit is overstromingsgebied, bij zware regenval dient men alert te zijn voor een ‘flash flood’, eventueel de camping te verlaten.

GILA HOTSPRINGS – CAMPGROUND
Coördinaten: 33.195643 – 108.204715
PRIJS:8 USD/pp. per nacht, inclusief gebruik van de warmwaterbaden tot 11 u de volgende dag.
SCORE:5/5
Kleine basis camping, met plaatsjes verspreid langs de oever van een stroompje. Midden op de camping bevinden zich 3 verzorgde baden. Kampeerders kunnen hier naar hartelust gebruik van maken. Drinkwater, warm en koud. Droge toiletten, picknickbanken en –tafels. Zeer rustig.

SILVER CITY – WALMART PARKING
PRIJS:N.v.t.
SCORE:3/5
Grote winkelparking, we staan hier niet alleen te overnachten. Toiletten in de winkel. Wifi op de parking.

LAS CRUCES – WALMART PARKING
PRIJS:N.v.t.
SCORE:2/5
Drukke winkelparking, we staan hier niet alleen te overnachten. Een veiligheidsman rijdt voortdurend rond over de parking, hij geeft instructies aan campers wanneer ze niet op een geschikte plaats parkeren. Toiletten in de winkel. Wifi op de parking.
Minpunten: Geluiden van de parking en lawaai van andere campers met zware generatoren.

PREHISTORIC TRACKWAYS – NATIONAL MONUMENT / BLM
PRIJS:Gratis. BLM gebieden in de USA zijn – vaak uitgestrekte – natuurgebieden, in nationaal beheer. Ze staan ter beschikking van het volk, voor allerlei gebruik. Zo mag men er meestal vrij kamperen.
SCORE:5/5
Parking aan het einde van een zandweg, waar vrij mag worden gekampeerd gedurende max. 14 dagen (ook op de 1steparking is dit toegelaten). Zeer rustig. Geen voorzieningen.

ORGAN MOUNTAINS DESERT PEAKS – NATIONAL MONUMENT / BLM (1)
PRIJS:Gratis.BLM gebieden in de USA zijn – vaak uitgestrekte – natuurgebieden, in nationaal beheer. Ze staan ter beschikking van het volk, voor allerlei gebruik. Zo mag men er meestal vrij kamperen.
SCORE:5/5
Kampeerplekje langs een smalle zandweg, die afslaat van Baylor Canyon Road. Overal langs deze weg mag vrij worden gekampeerd gedurende max. 14 dagen, er zijn meerdere zijweggetjes. Zeer rustig. Geen voorzieningen.
Minpunten: Regelmatig passeert een voertuig, zelfs ’s nachts.

ORGAN MOUNTAINS DESERT PEAKS – NATIONAL MONUMENT / BLM (2)
SCORE:5/5
Grote wandelparking langs Baylor Canyon Road, aan het uiteinde van Baylor Pass Trail. Overal langs deze weg mag vrij worden gekampeerd gedurende max. 14 dagen. Zeer rustig. Geen voorzieningen.

SANI DUMP:
Organ Mountains Desert Peaks NM – Aguirre Spring gebied:Drinkwaterkraantje voor de kampeerplaats waar de campinghost verblijft. Deze bevindt zich niet bij de camping, maar een stukje voor de parkingang. Zeer lange waterslang nodig.
Prijs: Gratis.

Socorro – Caballo – Casas Adobes – Gila NF: Grapevine Campground, 283 km
Rustige sterk glooiende autoweg, HWY 25.
Vanaf het moment dat we HWY 25 verlaten, genieten we van een schitterende, bergachtige omgeving. We volgen een bochtige bergweg, soms vrij steil, rijden achtereenvolgens wegen n° 152, n° 35 en n° 15.

Gila NF: Grapevine Campground – Gila Cliff Dwellings NM – Gila Hot Springs Campground, 20 km
Goede asfaltwegen, door een mooie omgeving.
Het korte zijweggetje naar de camping is smal en zanderig, maar goed te doen.

Gila Hot Springs Campground – Gila NF – Silver City, 70 km
Zeer bochtige bergweg, de laatste helft smaller en door een bosrijke omgeving.

Silver City – Deming – Las Cruces, 176 km
Lange rechte weg, rustig rijden. Vaak zeer veel wind.

Las Cruces – Prehistoric Trackway NM, 24 km
Stadswegen. Zijweg naar het National Monument is een zandweg in goede staat. Op het einde moet enkele keren een droge rivierbedding worden gekruist.

Prehistoric Trackway NM – Las Cruces – Organ Mountains Desert Peaks NM: Dripping Springs – Organ Mountains BLM, Baylor Canyon Road, 39 km
Stadswegen. Geasfalteerde toegangsweg naar het park en Baylor Canyon Road liggen vrij goed.
Zijwegen van Baylor Canyon Road zijn smalle zandwegen, waar men vrij ver kan inrijden, doch vaak met diepe geulen.

Organ Mountains BLM, Baylor Canyon Road – White Sands NM – Organ Mountains BLM, Baylor Canyon Road, 156 km
Highway 70 is een mooie glooiende snelweg.Het eerste deel van de parkweg is geasfalteerd. Op het einde maakt de weg een grote lus, over een mooie witte zandweg, die er vrij hard en goed bij ligt.

GILA CLIFF DWELLINGS – NATIONAL MONUMENT
Gebied met een aantal wandelingen, eentje gaat naar oude rotswoningen.
Clif Dwellings wandeling:Korte rondwandeling door de vallei, die regelmatig het riviertje kruist via houten bruggetjes. Aan het einde van de lus klimt het pad tot voor de rotswand, waar zich de klifwoningen in de rotsholtes bevinden. Een ladder geeft toegang tot het hogere niveau van de woningen, waar men doorheen kan wandelen. Mooie site!
Brochure met informatie voor onderweg te verkrijgen aan het begin van de wandeling, gratis.
Lengte 1,7 km. Hoogteverschil: 60 m.
Trail to the past:Kort paadje naar rotstekeningen, te wandelen vanaf Lower Scorpion Campground. Het paadje volgen in het verlengde van de camping, enkele 10-tallen meters. De tekeningen zijn niet zeer duidelijk, doch leuk om zien.
SCORE:4/5
INKOM:10 USD per persoon. Te betalen aan het begin van de Clif Dwelling wandeling.
Gratis voor wie over een Interagency Annual Passbeschikt, deze kost 80 USD en is geldig voor bijna alle Nationaal uitgebate sites (niet te koop in dit park!).
INFORMATIE:
Visitor Center: klein Visitor Center met interessant museum over de oude bevolking hier. Parkfilm, 15 min., goed ter voorbereiding van het parkbezoek. Mooie folder verkrijgbaar.
Hier bevindt zich een sanidump, drinkwater is beschikbaar.
Website: www.nps.gov/gicl
Tel.: (575) 536-9461
ACCOMMODATIE:
2 kleine basiscampings langs de parkweg,
gelegen tussen het Visitor Center en de Clif Dwellings wandeling:
- Lower Scorpion Campground
- Upper Scorpion Campground
Beiden zijn gratis, geschikt voor tentjes en campers. Geen voorzieningen, op een droge toilet na.
Parking aan het einde van de weg, bij de Clif Dwelling wandeling.

GILA HOTSPRINGS – CAMPGROUND3 verzorgde warmwaterbaden, op een kleine basis camping. Men kan hier ook als ‘day-use’ bezoeker gebruik van maken. Aangenaam warm water (+/- 39°C), voor ons mocht de temperatuur iets hoger.
Smal zandbaantje leidt hiernaartoe.
SCORE:
5/5
INKOM:5 USD pp. per dag
Op de camping, vlakbij de baden.
Coördinaten: 33.196157 – 108.205187

PREHISTORIC TRACKWAYS – NATIONAL MONUMENT / BLM (BUREAU OF LAND MANAGEMENT)
Dor heuvelachtig gebied, met een aantal droge rivierbeddingen. Hier bevindt zich de vindplaats van veel prehistorische voetafdrukken. Een wandeling van op de eerste parking leidt ernaartoe.
We starten onze wandeling aan de 2dewandeling, volgen de droge rivierbedding en komen uit aan het einde van het wandelpad, bij een informatiebord aan de vindplaats van de voetsporen. Meer is er niet te vinden. We wandelen terug via het pad, dat over de bergkam gaat. Eenmaal we onze parking beneden zien, dalen we ernaar af via de helling. Mooie omgeving met vele soorten woestijnplanten en struiken, doch niets unieks te zien. Lengte rondwandeling: +/- 5 km.
SCORE:3/5
INKOM:Gratis.
BLM gebieden in de USA zijn – vaak uitgestrekte – ongerepte natuurgebieden, in nationaal beheer. Ze staan ter beschikking van het volk, voor allerlei gebruik.
INFORMATIE:
Aan de eerste parking staat een bord met informatie, niet echt veel zeggend.
Bureau of Land Management
Las Cruces District Office, 1800 Marquess Street, Las Cruces
Tel. (575) 525-4300
Website: www.blm.gov/visit/ptnm
Er zijn twee zandparkings, aan de eerste vertrekt een wandelpad.
De 2deparking bevindt zich aan het einde van de weg, waar een smalle zandweg verdergaat, geschikt voor ATV, mountianbike, wandelen.

ORGAN MOUNTAINS DESERT PEAKS – NATIONAL MONUMENT / BLM
Natuurgebied rondom rotsbergketen, midden in de woestijnvlakte. Zeer mooi om zien.
Meerdere mogelijkheden om in dit gebied te gaan wandelen.
Dripping Springs:
- Dripping Springs Trail: 5 km (retour), vertrekt op de parking aan het Visitor Center. Breed pad dat langzaam klimt, met een dikke laag grote kiezels, waardoor het wandelen wat zwaarder wordt (vgl. los zand). Op het einde een kleine lus tussen de oude gebouwen aan de voet van de indrukwekkende rotsbergen.
Aan het sanatorium leidt een korte stenen trap naar een paadje dat naar een waterreservoir klimt, hoog boven de site. Mooi uitzicht op de omgeving.
Dit is het meest populaire wandelpad aan Dripping Springs. Leuke wandeling!
Informatiefolder over deze historische wandeling te krijgen in het Visitor Center.
- Waterval trail: deze zou zo goed als droog staan.
- Grot trail: volgens de dame in het Visitor Center een gewoon grotje, met een verhaal.
Baylor Pass:
Wandeling die de Baylor Canyon Road verbindt met de Aguirre Spring Campground. Het pad klimt over een bergpas.
Baylor Canyon Crive – Aguirre Spring Campground: Lengte: 9,6 km enkel. Hoogteverschil: 470 m.
Baylor Canyon Drive – Baylor Pass: Lengte: 5,6 km enkel. Hoogteverschil: 470 m.
Aguirre Spring Campground – Baylor Pass: Lengte 3,6 km enkel. Hoogteverschil: 230 m.
Pine Tree Trail:
Het smalle pad klimt tot onderaan de indrukwekkende rotspieken, op het hoogste punt bevindt een tent kampeerplekje. Hier en daar bevindt zich een bankje langs het pad.
Lengte rondwandeling: 6,5 km. Hoogteverschil: 310 m. Mooie wandeling!
SCORE:4/5
INKOM:
Aguirre Spring Campground gebied:5 USD per voertuig per dag.
Dripping Springs gebied:5 USD per voertuig per dag.
Andere parkdelen:gratis.
- Dripping Springs – A.B. Cox Visitor Center
Klein Visitor Center, waar informatie te verkrijgen is over het park. Kleine tentoonstelling over de natuur en de geschiedenis van het gebied. Toiletten.
Tel. (575) 522-1219
- Bureau of Land Management
Las Cruces District Office, 1800 Marquess Street, Las Cruces
Tel. (575) 525-4300
Website: www.nmgreenchamber.com/omdp-visitor
ACCOMMODATIE:
Aguirre Spring Campground:basis camping met picknicktafels en –banken onder luifels, vuurringen. Droge toiletten. Hier vertrekt de mooie Pine Tree Trail.
Prijs: 7 USD per nacht.
Drinkwater is te vinden voor de parkingang, bij de camper van de host (zie hoger, sanidump).
Meerdere parkings langs de wegen rondom het park, bij uitzichten en aan wandelingen.
Dripping Springs Visitor Center en wandelingen:
Aguirre Spring wandelparking:

WHITE SANDS – NATIONAL MONUMENT
Prachtig natuurgebied met sneeuwwitte duinen, niet hoog, maar toch verrassend mooi. Dit park biedt schitterende wandelingen, doch wie er enkel doorheen rijdt, krijgt al veel moois te zien. Hoe verder men in het park komt, hoe minder begroeiing op de duinen. Een zonnebril is geen overbodige luxe bij het wandelen door de witte duinen, waarop de zon zeer fel wordt weerkaatst.
Een aantal speciale programma’s worden aangeboden, informatie daarover is te vinden op de website van het park, ook mogelijkheid om te reserveren (zie verder).
Korte wandelpaden in het eerste deel van het park, waar de duinen meer begroeiing hebben:
- Playa Trail: 800 m (retour), vlak.
- Dune Life Nature Trail: 1,6 km rondwandeling, klimt over 2 vrij steile duinen, door los zand.
- Interdune Boardwalk: 650 m (retour), over plankenpad, met informatiebordjes, banken en luifels voor schaduw.
Langere wandelingen langs de onverharde rondweg, deze zijn pittig en klimmen voortdurend over de duinen heen:
- Backcountry Camping Trail: 3,5 km lange rondwandeling, vrij pittig, over de duinen heen. Deze is vooral voorzien voor kampeerders die onder de sterren willen gaan slapen, maar ook voor mensen die een niet al te lange wandeling willen maken.
- Alkali Flat Trail: 8 km lange rondwandeling, pittig. Voortdurende klimmen en dalen over de duinen heen, door los zand. Hoe verder van de parking, hoe mooier het parcours wordt. Verrassende wandeling, aanrader!
SCORE:5/5
INKOM:5 USD per persoon per dag.
Gratis voor wie over een Interagency Annual Passbeschikt, deze kost 80 USD en is geldig voor bijna alle Nationaal uitgebate sites.
INFORMATIE:
Visitor Center: Klein Visitor Center met een winkeltje, waar informatie te verkrijgen is over het park. Kleine tentoonstelling over de natuur en de geschiedenis van het gebied. Mooie parkfilm. Toiletten.
Tel. (575) 479-6124
Website: www.nps.gov/whsa
Meerdere parkings langs de parkweg en bij uitzichten op de witte duinen, picknickplaatsen en aan wandelingen.

Fotoalbums van locatie «Socorro»

New Mexico, variatie in het zuiden (52)

27 November 2018 | Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 16 Februari 2019