Reisverhaal «New Mexico, Bisti Wilderness BLM»

Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | 0 Reacties 19 November 2018 - Laatste Aanpassing 15 Februari 2019

19 – 22 november 2018

Traject: Chaco Culture NHP – Bisti Wilderness BLM – Albuquerque

Rit door Navajo land
Een prachtige lange rit door Navajogebied, brengt ons van Chaco Culture NHP naar onze volgende bestemming. Hierbij rijden we enkel over zandwegen. De ene is al beter onderhouden dan de andere, we komen amper een voertuig tegen. Enkele droge rivierbeddingen moeten we kruisen, gedeelten van de weg hebben washboard (dwarsribbels), wat minder aangenaam rijdt. Het droge, eerder vlakke landschap is vrij eentonig. Toch is het genieten van deze schitterende omgeving, met hier en daar de zo typische armoedige woningen, omringd door oude voertuigen. Af en toe komen we paarden en koeien tegen. Onze bestemming is Bisti Wilderness BLM(Bureau of Land Management).

Bisti Wilderness BLM
Niet goed wetende wat te verwachten van Bisti Wilderness BLM, zijn we verwonderd dat er toch meerdere voertuigen op de parking staan. We installeren ons op de zuidelijke parking van het gebied, waar een veelbelovende wandeling te maken is. Dat is voor morgen. Wanneer het donker wordt, om 17.15 u, staan nog een 4-tal wagens op de parking … We benijden de mensen niet, die hier in het donker hun weg terug moeten zoeken, de laatste komt pas aan om 19.30u.

Een pittige, vrij lange wandeling brengt ons midden in het ongerepte gebied. Al vlug bereiken we adembenemend mooie rotsformaties, in vele vormen en tinten. Het kleurenpalet beschrijven is niet eenvoudig, wit, geel, oranje, rood, bordeaux, vele schakeringen groen, zwart, … Zo’n variatie zagen we nog nooit op één plaats. We wanen ons in een soort mysterieus wonderland.

Het wandelen is niet eenvoudig, een pad noch markeringen zijn voorzien. Gelukkig hebben we onze tablet mee, waarop een goed GPS systeem staat. Op de kaart zijn een aantal aandachtspunten vermeld en is gelukkig een rondwandeling ingetekend. Doch deze blijkt echter dwars over vele rotsformaties heen te lopen … Dus wordt het de ganse tijd zoeken naar een haalbaar traject. Bij gebrek aan een mogelijkheid rondom, moeten we vaak klimmen en dalen over hoge rots- en zandheuvels. Op de steile, zacht zanderige hellingen vinden we hierbij amper houvast.

Deze omgeving bestaat vooral uit zandsteen en is sterk onderhevig aan erosie, vooral door water. Overal zien we droge stroombeddingen, geulen in de rotsheuvels, … We stellen ons voor dat hier wandelen na of tijdens een regenbui uiterst lastig is.

Onderweg komen we langs bijzonder mooie rotsformateis: Chocolat Hoodoos, Bisti Arch, Cracked Eggs,Petrified Wood, Eagles Nest, nog meer groepen Hoodoos,Bisti Rock Garden, Valley of Bones, Alien Woman, Elegant Hoodoo, … en er is nog veel meer te bewonderen. Veel later dan verwacht en hongerig (we hadden geen picknick voorzien) komen we bij Manga aan. Dit werd één van onze allermooiste natuurwandelingen ooit!

Omdat het hier zo mooi is, willen we ook de wandeling maken die vertrekt op de noordelijke parking. De verbindingsweg tussen beide parkings is onderbroken, dus rijden we rond langs de hoofdweg. We vinden het al raar nergens aanduidingen te zien, maar volgen toch de zandweg ernaartoe. Voor we de parking bereiken, bevindt zich een kleine kerk van de Navajo bevolking. Alles ligt er verlaten bij. Ter plaatse blijken geen informatieborden aanwezig, de doorgang in de prikkeldraad omheining is dichtgemaakt. Het wordt ons duidelijk dat het niet langer de bedoeling is hier te komen wandelen. We keren terug naar de zuidelijke parking en brengen er nog een dag door in de schitterende natuur.

BISTI WILDERNESS – BLM (ZUID)
Coördinaten: 36.262034 – 108.252911
PRIJS:Gratis.
BLM gebieden in de USA zijn – vaak uitgestrekte – natuurgebieden, in nationaal beheer. Ze staan ter beschikking van het volk, voor allerlei gebruik. Zo mag men er meestal vrij kamperen.
SCORE:5/5
Uiterst rustig, wandelaars komen hier tijdens de dag parkeren. Geen voorzieningen.

Chaco Culture NHP – Bisti Wilderness BLM, 89 km
We keren een stukje terug over dezelfde weg als we gekomen zijn, eenmaal het slechte deel voorbij, slaan we af op grotendeels goede zandwegen, NCM7950 / CR7980 / CR7870 / CR7650. Hier en daar moeten we een droge rivierbedding kruisen, af en toe een stukje dwarsribbels. We stellen ons voor dat bij of na regen het hier een modderige toestand wordt, de rivierbeddingen mogelijks niet te kruisen zijn.
Om uit te komen op de geasfalteerde Hwy 371.
Zandweg CO7297 is de zijweg naar Bisti Wilderness, ook deze is goed te rijden.

Bisti Wilderness BLM – Grants – Albuquerque, 300 km
Mooie rustige wegen, vrij eentonige omgeving.

BISTI WILDERNESS – BLM (BUREAU OF LAND MANAGEMENT)
Prachtig natuurgebied, met een grote variatie aan rotsformaties, rotsheuvels, hoodoos, versteende boomstammen, … in vele kleuren.
Bisti Wilderness Zuid:schitterende wandeling doorheen dit ongerepte gebied, vrij pittig omdat er geen paden zijn en vaak moet geklommen en afgedaald worden over rotsheuvels. De ondergrond is zanderig, bij steile hellingen biedt dit geen houvast. We verlengen onze wandeling met een extra lus, waarbij we nog meer moois te zien krijgen. Deze wandeling is niet gemarkeerd, er is geen pad. Zonder GPS systeem (of gedetailleerde kaart) zouden we er niet geraakt zijn. De wandeling vergt extra veel tijd, door het moeilijke parcours waarbij vaak een doorgang moet worden gezocht, het klauteren op en af de rotsheuvels, de omwegen langs de vele bijzonder mooie rotsformaties, het bewonderen ervan.
Lengte: 11 km (+ veel extra’s, omdat wandelen in rechte lijn niet mogelijk is). Absolute aanrader!
SCORE:5/5
INKOM:Gratis.
BLM gebieden in de USA zijn – vaak uitgestrekte – ongerepte natuurgebieden, in nationaal beheer. Ze staan ter beschikking van het volk, voor allerlei gebruik.
INFORMATIE:
Aan de zuidelijke parking bevindt zich een informatiebord, doch hier komen we niet echt ver mee.
We gebruiken ons GPS systeem Maps.Me, op een tablet. Hierop vinden we de route uitgetekend, met vermelding van een aantal aandachtspunten.
Website: www.blm.gov/visit/bisti-de-na-zin-wilderness
Parking zuid, aan de start van een wandeling doorheen het gebied. 460 meter verderop bevindt zich een andere parking (klein), van waar dezelfde wandeling kan gemaakt worden (zie overnachting).

Parking noord: niet meer in gebruik, ook de verbindingsweg is onderbroken.

Fotoalbums van locatie «Chaco Culture NHP»

New Mexico, Bisti Wilderness BLM (49)

19 November 2018 | Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 15 Februari 2019