Reisverhaal «Nevada – Valley of Fire»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 29 Januari 2016 - Laatste Aanpassing 24 Februari 2016

Traject: 29 – 30 januari 2016

Traject: Overton – Valley of Fire – Moapa Palute

Valley of Fire State Park
Dit eerder kleine natuurgebied kreeg zijn naam door de vele rode zandstenen rotsformaties die er kenmerkend voor zijn. Ze werden gevormd uit hoge zandduinen in de tijd van de dinosaurus, zo’n 150 miljoen jaren geleden. Verder zijn er ook kalkstenen en minerale rotsen te zien, in een groot scala van kleuren. Vele aardverschuivingen, op en neerwaartse bewegingen, zorgden voor het grillige landschap dat we hier nu kunnen bewonderen.

Dit woestijngebied werd bewoond van 300 v. Chr. tot 1150 na, door meerdere primitieve volkeren. Ze hielden zich bezig met jagen, voeding verzamelen, religieuze ceremonieën. Tot de waterschaarste hen deed vertrekken. Mooie rotstekeningen zijn nog steeds hier en daar in het park te vinden.

We brengen twee dagen door in het prachtige park, dat ons blijft boeien door zijn verscheidenheid. Er zijn zeer mooie wandelingen te maken, waarbij de kleurenpracht en grillig gevormde rotsen van nabij kunnen bewonderd worden.

Elephant Rock
We komen in het park aan via de oostelijke ingang, waar we al onmiddellijk worden verrast door de mooie olifantenrots. Indrukwekkend hoe zo’n mooi beeld kan worden gevormd door natuurlijke erosie.

Cabins
Bij de oprichting van het staatspark in 1930, werden drie rotsgebouwtjes opgetrokken. Ze deden dienst als logement voor reizigers die te voet via de Arrowhead Trail door het park trokken. De kleine huisjes, zo’n 2 x 2 meter groot, met vuurplaats en een raam, staan er nu verlaten bij. Op de hoge rotswand erachter zien we een aantal mooi bewaarde petrogliefen, rotstekeningen van de oude bevolking in deze regio.

Seven Sisters
In de vlakte staan een aantal mooi rode rotsformaties op een rij, de 7 zusters. Wat zouden deze mooi zijn, moesten er geen picknicktafels en toiletten om en rond zijn geplaatst.

White Domes
Een prachtige route loopt tot diep in het natuurgebied, onderweg gaan de dieprode zandrotsen plots over in witte kalkstenen formaties. Scherp afgelijnd verandert opeens de kleur van de rotsbergen, een zeer eigenaardig verschijnsel.

Aan het einde van de weg staan de White Domes, een aantal kalkwitte rotsen. We maken er een bijzonder mooie wandeling, door smalle rotskloven. Hier werden een aantal films opgenomen, onder andere westerns met John Wayne, we zien nog overblijfselen van een filmset.

Het is moeilijk om uitgekeken te geraken op de enorme kleurenvariatie van deze rotspartijen, met hun schitterende vormen. Alle mogelijke schakeringen van ecru, over oker tot donkerrood, zijn hier te bewonderen.

Fire Wave
Door de vlakte loopt een smal pad naar bijzonder gekleurde rotsformaties. Ze vormen een golfbeweging, ondersteund door een afwisselend rood en wit lijnenspel. Opnieuw worden er ‘te’ veel foto’s genomen.

Hiermee eindigen we onze eerste dag in het park, we rijden het park uit via de oostelijke ingang, waar we opnieuw een mooi slaapplaatsje vinden op een BLM terrein. Ditmaal nemen we een smalle oude weg naar een zandmijn, waarlangs we kunnen overnachten. Een zeer rustige plaats, midden in de prachtige natuur naast een diepe rode zandkloof.

Petrified Logs (east)
Niet ver van de wegkant bevindt zich een dikke versteende boomstam. Deze maakte ooit deel uit van een woud, zo’n 225 miljoen jaren geleden. Bijna niet te geloven dat dit een echte boom is geweest, al zien we duidelijk de vorm van de bast die versteend is.

Bighorn schapen
Wat verder langs de wegkant, doet een man ons stoppen. Hij toont ons een langhoorn schaap, dat hoog langs de rotswand loopt, samen met een kleintje. We zijn verwonderd over de grauwe kleur van het dier. Dit blijkt normaal te zijn, omdat de voeding hier in de natuur niet optimaal is.

Fire Canyon Road
Langs een zijweg, Fire Canyon Road, tussen bizarre gele rotsplaten, parkeren we om er wat dichterbij te gaan kijken. Hier is geen wandelpad, we gaan de weg af tot bij de rotsen. Deze zijn prachtig, we lopen er bovenop tot we midden tussen de gele stapels pannenkoeken staan. Tenminste daar lijkt het soms wel op. Het uitzicht hier is indrukwekkend.

Verderop, aan het einde van de weg, komen we aan Silica Dome. Dit is een uitzichtpunt, waar men de parking niet mag verlaten. De rotsen worden beschermd tegen al te veel wandelaars, die het moois zouden beschadigen. Hier stonden we zopas vlakbij, toen we van de andere kant kwamen gewandeld over de rotsen. Zo hebben we al dat moois toch kunnen bewonderen van nabij.

Rainbow Vista
Aan het uitzichtpunt Rainbow Vista hebben we een uitzicht van kilometers ver over pastelkleurige rotsbergen in de vlakte. De meerkleurige golvende lijnen erop, maken het een waar spektakel.

We wandelen even tussen de rode rotsen vlakbij, die plots, bijna vertikaal afgelijnd overgaan in pasteltinten.

Mouses tank
In een klein natuurlijke waterbekken, door rotsen gevormd, blijft het schaarse regenwater soms maandenlang staan. Dit werd ooit als reservoir gebruikt. Onderweg ernaartoe komen we langs vele, goed bewaarde petrogliefen. De eenvoudige rotstekeningen, ooit door inheemse bevolking gemaakt, hebben allen een betekenis. Een informatiebord aan de parking geeft een kleine toelichting.

Aan de rotstank, die op zich niet zoveel voorstelt, klimmen we verder over de rotsen tot we in een immense rode rotskom terecht komen. Een bijzondere plaats, tijd om even te pauzeren. Het valt ons op dat hier geen rotstekeningen te vinden zijn. Merkwaardig … Misschien kwamen de oude volkeren hier niet langs. Of zijn de tekeningen toch niet zo echt als ze worden voorgesteld ?

Op terugweg slaan we af naar een prachtige smalle kloof. Ook daar zien we geen petrogliefen.

Petrified Logs (east)
Aan het einde van een onverharde weg, vertrekt een korte rondwandeling naar enkele versteende boomstammen. Dit fenomeen is indrukwekkend, al lijken de verschillende exemplaren zeer goed op elkaar.

Scenic Loop Road
Een mooie ringweg omheen de campings, brengt ons bij een verticale rotswand, Atlal Rock. Hier klimmen we een lange trap op, om hoog langs de rode rotsen een aantal zeer boeiende, meer dan 4.000 jaren oude petrogliefen te gaan bewonderen. Deze tekeningen reflecteren de gevoelens en gedachten van de oude Amerikaanse volkeren. Al weet men niet exact wat deze tekeningen voorstellen, toch kunnen enkele worden ontleed. Zo zien we de Atlal, een notched holle (?) stick, waarmee primitieve speren werden geworpen. Voorloper van pijl en boog.

Wat verder stoppen we om Arch Rock te bewonderen, een schitterende rode rotsboog. We wandelen ook hier wat verder de natuur in, tussen de rode rotsformaties die blijven boeien.

Beehives
Als laatste stop voor we het park verlaten, komen we langs de Beehives, een aantal bizar gevormde rode zandstenen rotsformaties. Het lijkt wel beeldhouwwerk, onvoorstelbaar dat erosie door wind en water dit kan teweegbrengen.

We verlaten het park langs de westkant, om opnieuw door een immense woestijnvlakte verder te rijden. Merkwaardig dat de rotsformaties zo plots uit het landschap verdwijnen. En toch is het ook hier weer wondermooi.

OVERTON – BLM TERREIN
PRIJS: Gratis.
Gratis kampeerplaatsjes langs een oude mijnweg, Sand Mine Road 110, met grote afstand ertussen, zodat men geen last heeft van elkaars geluiden. Prachtige natuur. Geen voorzieningen. Max. 15 dagen.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – CAMPING
Er zijn twee campings in het park, waarvan er tijdens de winterperiode slechts eentje geopend is. Aan de campings vertrekken enkele mooie wandelingen. Wanneer wij er zijn, vult de camping zich vlug op, wie er wil overnachten moet zeer vroeg een plaatsje innemen.
PRIJS: 20 USD per nacht, parkinkom inbegrepen.
Reservatie niet mogelijk, wie eerst komt heeft plaats.
Ruime mooie plaatsen met tafels en vuurplaatsen, toiletten, water, dump, douches. We overnachten hier niet, verkiezen de rustige BLM plaatsjes buiten het park in de vrije natuur.

MOAPE PALUTE TRAVEL PLAZA
PRIJS: Gratis.
Drie grote parkings aan een Chevron truckstop, met winkeltje, restaurant, douches, … Veel vrachtwagens, maar deze blijven op de parkings dichterbij het pompstation. Wij kiezen voor de verst verwijderde parking, waar een rond grasplein is aangelegd, met eromheen schaduwplaatsen. Waarschijnlijk worden hier evenementen gehouden, er staat ook een podium.
Minpunten: ’s avonds wordt op een andere parking regelmatig wat vuurwerk afgeschoten, gelukkig is het verboden op de parking waar wij staan.

SANI DUMP:
Valley of Fire State Park camping: dumpstation aan de camping, met drinkwatervoorziening.
Prijs: vermoedelijk gratis, we hebben deze niet gebruikt.
Coördinaten: in de buurt van 36.422217 – 114.548930

Overton – Valley of Fire: White Domes – Overton, 47 km.
Northshore Road, NV169 – Valley of Fire Highway – White Dome Road – Valley of Fire Highway – Northshore Road NV,169

Overton – Valley of Fire – Moapa Palute Travel Plaza, 56 km.
Northshore Road, NV169 – Valley of Fire Highway – White Dome Road – Fire Canyon Road – White Dome Road – Valley of Fire Highway – Scenic Loop Road – Valley of Fire Road
Rustige wegen door een prachtige omgeving, veel parkeerplaatsjes langs de wegkant. Een gedeelte van de Scenic Loop Road is onverhard.

VALLEY OF FIRE STATE PARK
Bijzonder mooi gebied met prachtige rotsformaties, de kleuren variëren van bordeauxrood over okergeel tot ecru, naargelang de locatie in het park. Het park is niet zeer groot en kan worden bezocht in 1 dag, mits men niet alle wandelingen maakt. Wij spreiden ons bezoek over 2 dagen.
INFORMATIE:
Visitors Center, mooi bezoekerscentrum met veel informatie, enkele dieren in glazen kooien, twee films (vinden we niet zeer boeiend). Een ranger beantwoordt vragen, een plannetje van het park is te verkrijgen.
INKOM: 10 USD per voertuig, per dag. De nationale parkenpas ‘Amerika the beautifull’ is hiervoor niet geldig.
Zelfregistratie aan de oostelijke ingang van het park. Controle aan de westelijke ingang van het park, ook bij het buitenrijden.
Camping: 20 USD per nacht, park inkom inbegrepen.
Wie kampeert hoeft niet aan de ingang te betalen, maar pas bij aankomst op de camping.
Vele parkeermogelijkheden in het park.
LOCATIE:
Nevada, ten noordwesten van Lake Mead National Recreation Area.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – ELEPHANT ROCK
Mooi gevormde rode rots, die lijkt op een beeld van een olifant.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Aan de oostelijke parkingang, waar een kort pad naar de olifantrots leidt.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – CABINS
3 kleine gebouwtjes van rotsstenen, die dateren van de start van het State Park en toen werden gebruikt voor logement van bezoekers. Achter de gebouwtjes zijn oude rotstekeningen in de wand te zien.
Aan de gebouwtjes.
LOCATIE:
Aan het einde van een korte zijweg van Valley of Fire Highway.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – SEVEN SISTERS
Rode rotsformaties in de vlakte, zeer mooi, ware het niet dat ze worden omringd door picknicktafels en toiletten.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Langs de wegkant, aan de voet van de rotsen.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – WHITE DOMES
Prachtige rondwandeling van 2 km, door mooie rotskloven. Tijdens de wandeling zijn enkele overblijfselen te zien van een filmset. Veelkleurige rotsen.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Aan het einde van de weg, waar de wandeling start.
LOCATIE:
Aan het einde van White Dome Road.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – FIRE WAVE
Wandeling door de vlakte naar prachtige rotsen waar op wit/rode lijnen golven tekenen.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Parking N° 3, langs de wegkant, tegenover de start van de wandeling.
Langs White Dome Road.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – PETRIFIED LOGS (EAST)
Kort paadje dat leidt naar een versteende boomstam, binnen een omheining. Speciaal om zien.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Aan het korte paadje naar de versteende boom.
Coördinaten: in de buurt van 36.426150 – 114.472964

VALLEY OF FIRE STATE PARK – FIRE CANYON ROAD – SILICA DOME
Mooie weg tussen gele rotsvelden. We maken een wandeling over de rotsen, vertrekkende van een parking aan de wegkant, er is geen pad. Bij het einde van de weg, mag men niet verder wandelen, de rotsen worden er beschermd.
Langs de wegkant.
Aan het einde van de weg, uitzicht.
LOCATIE:
Fire Canyon Road is een zijweg van White Dome Road.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – RAINBOW VISTA
Mooi uitzicht op veelkleurige rotsen. Wandeling van 1,6 km (retour) mogelijk.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Aan de wegkant, bij het uitzicht, waar ook een korte wandeling begint.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – MOUSES TANK
Mooie korte wandeling (1,2 km retour) naar een natuurlijk waterreservoir, dat niet zoveel voorstelt. De wandeling zelf is zeer mooi, tussen de rode rotsen door, waarop veel petrogliefen te vinden zijn. Aan de rotstank klimmen we naar boven, om in een grote rode rotskom terecht te komen, prachtig. Op terugweg, slaan we nog even naar links af, in plaats van rechtstreeks terug te keren naar de parking. We komen in een korte rode rotskloof terecht, zeer mooi.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Langs de wegkant, waar de wandeling begint.
Langs White Dome Road.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – PETRIFIED LOGS (WEST)
Luswandeling naar enkele mooie versteende boomstammen, die telkens binnen een omheining liggen.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Aan het einde van een korte onverharde zijweg.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – SCENIC LOOP ROAD: ATLATL ROCK
Trap die leidt naar zeer mooie petrogliefen, hoog langs de rode rotswand.
INKOM: Maakt deel uit van het Valley of Fire State Park.
Langs de wegkant, aan de voet van de rots.
LOCATIE:
Scenic Loop Road is een zijweg van de Valley of Fire Highway, waar de campings zich bevinden.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – SCENIC LOOP ROAD: ARCH ROCK
Zeer mooie rode rotsboog, langs de wegkant. We wandelen een eindje tussen de rotsformaties, die ons blijven boeien.

VALLEY OF FIRE STATE PARK – BEEHIVES
Een aantal zeer bizar gevormde rode rotsfiguren in de vlakte.
Langs Valley of Fire Highway.

Fotoalbums van locatie «Overton»

Nevada – Valley of Fire (51)

29 Januari 2016 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 24 Februari 2016