Reisverhaal «Kentucky – Cumberland Gap en Mammoth Cave»

Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | 0 Reacties 13 December 2017 - Laatste Aanpassing 28 Januari 2018

13 – 18 december 2017

Traject: Boone – Johnson City – staatsgrens North Carolina / Tennessee – Kingsport – Staatsgrens Tennessee / Virginia – Staatsgrens Virginia / Kentucky – Middlesboro – Cumberland Gap National Historic Park – London – Glasgow – Cave City – Mammoth Cave NP

Een mooie rit door 4 staten
Met spijt verlaten we de mooie Blue Ridge Parkway. De route is gesloten na een winterstorm, wegens sneeuw op het wegdek. Sneeuw ruimen of zout strooien doet men niet in dit natuurgebied. Maar … we keren binnen een aantal dagen terug!

Vanuit Boone in North Carolina, rijden we door het gebergte naar Johnson City. Gelukkig is deze mooie weg open en sneeuwvrij. Het wegdek is wit uitgeslagen door het vele zout dat men hier strooit, maar ligt er droog bij. We genieten van deze rit langs meren en rivieren, met alom mooie uitzichten.

Eenmaal de staatsgrens met Tennessee gekruist, rijden we naar het stadje Kingsport, door een glooiend dal met typische dorpjes. Het landschap blijft mooi. Vanaf hier zijn er meerdere routes mogelijk, we kiezen de kortste, waarschijnlijk ook de mooiste. Hiervoor moeten we opnieuw Virginia inrijden. De Daniel Boone Trail brengt ons door een heuvelachtig gebied, waarin her en der boerderijtjes zijn verspreid. Aan het einde moeten we door een lange tunnel, om in de stad Middlesboro en de staat Kentucky te arriveren.

Kentucky
In 1792 sloot de staat zich als 15de aan bij de USA. Kentucky (afkorting KY) heeft als hoofdstad Frankfort. Zijn oppervlakte is 104.749 km², er zijn om en bij de 4,5 mio inwoners. Dit is de zogenaamde Bluegrass State, een bijnaam te danken aan zijn vele (blue) graslanden. Het favoriete staatslied is ‘My Old Kentucky Home’.

Kentucky zit ingesloten tussen de staten Virginia, West Virginia, Ohio, Indiana, Illinois, Missouri en Tennessee. Twee belangrijke rivieren vormen grote delen van zijn grenzen, de Ohio River ligt op de noordgrens en de Mississippi River grotendeels op de westgrens.

Er heerst een gematigd vochtig subtropisch klimaat, met in de zomer doorgaans temperaturen tot maximaal 31°C en in de winter minimaal tot -5°C. Maar er zijn uitzonderingen. Het hitterecord bedraagt 46°C, het kouderecord -38°C.

Deze staat heeft de langste afstand aan bevaarbare waterwegen, van de 48 aaneensluitende staten van de USA. In het oosten bevat het een stuk van het Appalachen gebergte. Black Mountain in het zuiden, vormt met 1.263 meter het hoogste punt. De staat is vooral gekend om zijn vele grotten.

Kentucky is ook bekend om zijn maneschijn, Bluegrass muziek, paardenraces, de historische plaats My Old Kentucky Home (met bijhorende song), bourbon whisky distilleerderijen, steenkool, autofabrieken, landbouw (geiten, runderen, maïs, tabak), scholencompetitie basketball en de fastfood keten Kentucky Fried Chicken.

Abraham Lincoln, de 16de president van de USA, alsook de bokser Mohammed Ali zijn van Kentucky afkomstig.

Cumberland Gap National Historic Park
Vanuit Middlesboro bezoeken we het Cumberland Gap NHP. Eerst stoppen we bij het Visitor Center, voor informatie over het park. We bekijken de films, eentje over de natuur, een andere behandelt de geschiedenis van het park.

Dit gebied werd in kaart gebracht door twee historische figuren. Dr. Thomas Walker verkende in 1750 de regio en documenteerde de route naar de Gap, een verlaagde doorgang naar de overkant van het gebergte. In 1775 trok jager Daniel Boone erdoorheen. Tijdens zijn eerste tochten hier, verloor hij twee van zijn jonge zonen bij aanvallen door Cherokee Indianen. Later begeleidde hij een grote groep migranten westwaarts doorheen de Gap, op zoek naar een geschikte plaats om zich te vestigen. Het stadje Boonesborough werd opgericht. Tussen 1776 – 1810 volgden 300.000 mensen Daniel Boone hiernaartoe. Ze lieten alles achter om een nieuw leven te starten in het Westen.

In het Visitor Center wordt ons aangeraden enkele wandelingen naar historische plaatsen te maken. Daarvoor moeten we het park inrijden, naar twee verschillende parkings. Echter, wanneer de dame hoort dat we met een camper rijden, sluit ze de hoger gelegen Pinnacle Overlook uit. Voertuigen die langer zijn dan 6 meter mogen de weg niet oprijden, ze kunnen de smalle haarspeldbochten onmogelijk halen. Aan de eerste parking vertrekt een wandelpad ernaartoe, een serieuze klim.

Marc denkt hierover anders, men is steeds te voorzichtig en overdrijft. Hij wil naar de top rijden, hiervoor zijn we immers gekomen. Aangezien de dame sprak over een weg met twee vakken, één per rijrichting, maakt ook Herlinde zich hierover geen zorgen. Dus negeren we het verbodsbord en rijden probleemloos de 6,5 km lange weg naar de top, met onze 7,2 meter lange truckcamper. Boven maken we de korte wandeling naar het uitzicht. Tot onze teleurstelling zien we hier geen rotspiekjes, zoals we ons voorstelden bij de naam Pinnacles. We kijken uit over een heuvelachtige beboste omgeving, met in de vallei enkele dorpjes en wegen.

Op terugweg stoppen we nog bij de eerste parking, waar we de wandeling naar het 3-staten punt maken. Hier komen Kentucky, Virginia en Tennessee samen. Onderweg wandelen we door de Cumberland Gap, waar ooit velen doorheen trokken.

Mammoth Cave NP
Vanuit Middlesboro vervolgen we onze weg naar Cave City. Een mooie groene route, door bossen en landbouwgebied. Cave City is een dorp, gelegen aan de rand van een groot gebied met kalkgrotten. Voor ons een ideale uitvalsbasis.

Het Mammoth Cave National Park is een bebost natuurgebied, door de Green River doorsneden. 350 miljoen jaren geleden bevond zich hier een zee. Nadien evolueerde het tot kustgebied, waarbij een rivierdelta in zee uitmondde. Zand werd door het rivierwater aangevoerd uit het binnenland en verhardde tot rotsen. Verschuivingen van de tektonische platen en aardbevingen zorgden voor breuken in de ondergrond, waar regenwater en rivieren hun weg door vonden. Zo ontstond een netwerk van ondergrondse gangen.
Dit door Unesco erkende park is vooral bekend om zijn uitgestrekte kalksteengrottensysteem. Een labyrint van rotsgangen, door ondergrondse rivieren gevormd. Met 663 km geëxploreerde grotten (oktober 2017), is het gangenstelsel meer dan 2 x langer dan in gelijk welke gekende grot op aarde. Geologen schatten dat hier nog ongeveer 966 km aan niet ontdekte gangen aanwezig zijn. Hiervan kunnen 18,5 km worden bezocht met een gids, opgesplitst in meerdere delen. 130 soorten dieren komen voor in de grotten, sommige leven er de ganse tijd, anderen gaan er in en uit. Meer dan 70 hiervan zijn bedreigde diersoorten.

Mammoth Cave NP – dag 1:
De eerste dag van ons bezoek aan het Mammoth Cave NP, hebben we zeer mooi weer. We kiezen daarom voor een lange wandeling, Sal Hollow. Veel informatie hebben we hierover niet, we weten enkel dat deze zich bevindt bovenop een netwerk van grotten.

In het Visitor Center trachten we wat meer details te vragen. Onmiddellijk krijgen we een mooi kaartje, doch de ranger kan ons enkel vertellen welke de populaire wandelingen zijn. Zelf heeft ze in dit natuurgebied nog nooit gewandeld. We kunnen dit goed begrijpen, gezien haar typisch Amerikaanse omvang.

Eerste obstakel, onze wandeling situeert zich ten noorden van de Green River, die we aldus moeten oversteken. Bruggen zijn er niet, de kleine ferry neemt geen campers mee. Er wordt een andere ranger geroepen, die door het raam onze Manga ziet staan en ons aanraadt tot bij de ferry te rijden. Misschien nemen ze ons toch wel mee, alles hangt af van het gewicht. Het water van de rivier staat momenteel zeer laag, men wil vermijden vast te geraken op de bodem.

Een vriendelijke man bij de ferry vraagt hoe zwaar ons voertuig is. Hij beslist het erop te wagen. We geraken vlot naar de overkant. Nu maar hopen dat men ons na de wandeling ook terug wil overzetten … een zorg voor later.

De wandeling is eerder saai, een smal bospad brengt ons diep in het gebied. Op een kleine grot na, zien we niets dan bossen. Aan wandelaars die ons tegemoet komen, vragen we of ze iets interessants hebben gezien onderweg. Ook zij vinden de wandeling saai, doch ze hebben een zijpad genomen naar een uitzicht. Dat was mooi, het komt uit bovenop een plaats waar de rivier omheen meandert.

Dit brengt ons op het idee niet de ganse rondwandeling te maken, maar de zijweg naar Turnhole Bend te nemen. Aan het einde is een kampeerplekje, we zien inderdaad de beboste hellingen om ons heen afdalen. Doch de rivier is onzichtbaar, we hadden ook hier wat meer van verwacht. Voor we terugkeren, picknicken we er. Al bij al een deugddoende wandeling!

Mammoth Cave NP – dag 2:
Wanneer we een tweede dag terugkeren naar Mammoth Cave NP, is het een mistige en miezerige dag. We willen uitzoeken of de grotten ons voldoende aantrekken om ze te bezoeken. Immers in België hebben we prachtige grotten. Telkens we op reis dergelijke grotten bezochten in het verleden, waren we teleurgesteld. Al is dit het langste grottennetwerk ter wereld, daarom niet het mooiste!

We bekijken in het Visitor Center foto’s en een film over de grotten. Ook lezen we de inhoud van de aangeboden tours, vrij beperkt omdat het winter is. Men gaat de grotten in met groepen tot 140 personen, gedurende een tweetal uren. Hierbij vrezen we dat het bezoek zeer beperkt is. Elke tour biedt een ander aspect van de grotten, op een verschillende plaats.
Wel aantrekkelijk lijkt ons de Wild Tour. Deze duurt 6 ½ u en wordt met kleine groepjes gedaan. Daarbij klautert men door nauwe spleten, waadt door een ondergrondse rivier, kruipt op handen en knieën. Goede fysiek vereist, stevige wandelschoenen, maximale heupomtrek 1 meter (wordt nagemeten). Deze tocht wordt niet aangeboden in de winter.

Achter het Visitor Center maken we een mooie boswandeling, waarbij we aan de Historic Entrance van de Mammoth grot passeren. Hier gaat juist een groep de grot in, meer dan 60 personen. Zelf kijken we enkel even rond aan de ingang van de grot, tot bij de poort. De River Styx Spring Trail brengt ons bij de Green River, die we een eindje volgen, om terug te keren langs de Dixon Cave.

Via de mooie Joppa Ridge Road, een smalle onverharde bosweg, rijden we naar een volgende wandeling. Cedar Sink is een hoge ronde rotswand, waarbinnen de bodem diep is weggezakt. De ondergrondse rivier die doorheen de grotten stroomt, komt hier aan de oppervlakte. Al staat deze momenteel droog. Een indrukwekkende plaats!

Tijdens het rijden doorheen het park moeten we opletten, regelmatig steken hertjes de weg over. Gedurende onze wandelingen zien we hertjes in het bos. Een grote groep wilde kalkoenen, zwart van kleur, zit aan de wegkant. Eigenlijk zeer lelijke dieren. Ook zien en horen we verschillende soorten vogels, groot en klein.

MIDDLESBORO – WALMART PARKING
Grote winkelparking, men laat toe te overnachten op het uiteinde, aan de restaurants. Verbodsborden voor vrachtwagens en overnachten, worden doodleuk genegeerd. Verspreid over de parking staan ’s avonds een groot aantal vrachtwagens. WIFI van fastfood restaurant Wendy’s op de parking. Toiletten in de winkel.
Minpunten: Geluiden van de parking en de weg vlakbij.

CAVE CITY – CRACKER BARREL PARKING
Mooie, zeer drukke parking rondom het Cracker Barrel restaurant en winkel. Vrij rustig ‘s nachts. Een bord aan de ingang van de parking verwijst naar plaatsen voor RV’s en bussen. Langs de straatkant achter de winkel zijn grotere parkeerstroken voorzien. Toiletten in de winkel. Geen WIFI.

CAVE CITY – RUIME PARKING VOOR VRACHTWAGENS EN CAMPERS
Groot zandterrein, waar vrachtwagens en campers gratis mogen parkeren en overnachten, vermoedelijk van McDonalds. Vlakbij Cracker Barrel, doch bij aankomst vinden we daar geen geschikt parkeerplekje. Het is zondag, het is zeer druk. Een bordje aan de straatkant duidt het grote terrein aan, waar het zeer rustig is. Geen voorzieningen. Geen WIFI. Tijdens het weekend amper vrachtwagens te zien, zeer rustig. Ook ’s nachts tijdens de week is het rustig.
Minpunten: Tijdens weekdagen rijden veel grote vrachtwagens op en af de parking. ’s Avonds wordt het rustiger.

SANI DUMP:
Mammoth Cave NP: Dumpstation langs de Mammoth Cave Parkway, vlakbij het Visitor Center, op de parking van de winkel / postkantoor, met drinkwater iets verderop.
Het is winter, aan de dump hangt een bordje dat deze is gesloten (net als de bijhorende camping). Bij de waterkraan is dit niet het geval. We proberen, deze is niet afgesloten. Het water heeft een gele kleur, misschien omdat het te lang in de leidingen heeft gezeten. We gebruiken een filter, het water komt er mooi kleurloos uit.
Prijs: gratis.

Boone – Johnson City – staatsgrens North Caronlina / Tennessee – Kingsport – staatsgrens Tennessee / Virginia – staatsgrens Virginia / Kentucky – Middlesboro, 257 km
Vanuit Boone rijden we door de bergen via route 321, een prachtige rit langs meren en rivieren. We doorkruisen Tennessee, passeren wat typische dorpen. Daarna kiezen we voor de landelijke Daniel Boone Trail door Virginia, een mooi glooiend parcours met wat boerderijen. Deze route komt via een lange tunnel uit aan Middlesboro. De gevolgde wegen liggen er allemaal zeer goed bij, soms zijn er snelheidsbeperkingen in bochten of op steile hellingen.

Middlesboro – London – Summerset – Glasgow – Cave City, 284 km
Aangenaam rustige route door bossen en landbouwgebied, voornamelijk over autowegen met twee vakken per rijrichting. We passeren enkele dorpen en steden. We kiezen voor de kortste route, eerst weg 25E, nadien de Russel Dyche Memorial Highway - n° 80, daarna Cumberland Parkway – n° 3.

CUMBERLAND GAP – NATIONAL HISTORIC PARK
Groot bebost berggebied, met wat rotsformaties en grotten. Dieper in het gebied bevinden zich grotten en een oud dorpje. Deze zijn slechts te bereiken via lange bospaden.
We wandelen naar enkele bezienswaardigheden, over bospaden.
Pinnacles Overview: 6,5 km lange weg met een aantal haarspeldbochten naar de parking op de top. Kort pad naar een uitzicht op bebost heuvelachtig gebied en de vallei met enkele dorpen en wegen. De weg is verboden voor voertuigen langer dan 20 ft. (6 meter). Dit is overdreven, we rijden vlotjes naar boven met onze 7,2 meter lengte. Wellicht is dit wat moeilijker wanneer het druk is op de weg in de zomer.
Drie-staten-punt: Aan de Thomas Walker parking beneden, vertrekt de wandeling naar het punt waar de staten Tennessee, Virginia en Kentucky samenkomen. Het bospad passeert over de historische Cumberland Gap. Opnieuw is het uitzicht beperkt tot de beboste vallei. Lengte: 1,8 km enkel.
INKOM: Gratis.
Twee door rangers begeleide bezoeken worden aangeboden, tegen betaling (vermoedelijk enkel in het zomerseizoen):
- Wandeling door Hensley Settlement, een oud dorpje.
- Tocht door een kathedraalgrot, met 183 traptreden naar 3 niveaus.
INFORMATIE:
Visitor Center aan de ingang van het park, waar een brochure met overzichtsplan en uitleg te verkrijgen is. Twee films behandelen de natuur en de geschiedenis van het gebied.
Het Daniel Boone Visitor Information Center bevindt zich aan de andere kant van het park.
Website: www.nps.gov/cuga
Tel.: 606-248-2817
Thomas Walker parking, coördinaten: 36.609446 – 83.677838
Pinnacle Overview parking, coördinaten: 36.606351 – 83.667352

MAMMOTH CAVE – NATIONAL PARK
Bosrijk natuurgebied langs de Green River, met een aantal wandelpaden. Hier bevindt zich één van de meest uitgebreide grottensystemen ter wereld. Een gedeelte hiervan kan worden bezocht, begeleid door een ranger.
Wandelingen:
- Sal Hollow Trail: boswandeling over een smal pad, lichtjes glooiend, vrij eentonig. Het pad wordt ook door paarden gebruikt, is daardoor soms vrij modderig. We vinden deze wandeling vrij ééntonig en slaan af naar Turnhole Bend. Het bos is iets meer open, doch uitzichten hebben we ook daar niet. Op terugweg volgen we Buffalo Creek Trail, een breed pad, naar de parking. Wandeling start op de Maple Springs parking. Totale lengte: 12,6 km. Score: 3/5.
- River Styx Spring Trail – Green River Bluffs Trail – Dixon Cave Trail: mooie boswandeling, met uitzichten op de rivier, de Historic Entrance van het grottenstelsel, de niet gebruikte Dixon Cave. Wandeling start bij Historic Entrance, achter het Visitor Center. Coördinaten: 37.187580 – 86.103565. Totale lengte: 2,15 km. Score: 4/5.
- Cedar Sink Trail: boswandeling met op het einde een lus die afdaalt in Cedar Sink. Deze ronde plaats wordt omringd door hoge rotswanden, waar de bodem is verzonken. Indrukwekkend mooi. Wandeling start aan de Cedar Sink parking. Totale lengte: 1,6 km. Score: 4/5.
Onverharde wegen:
- Joppa Ridge Road: smalle gravel bosweg, kan slechts in 1 richting worden gereden. Klimt door het bos, mooi om te rijden. De weg is vlot te rijden, er zijn slechts enkele plaatsen met diepe putten. Lengte: 3,5 km. Score: 4/5. Coördinaten: van 37.178915 – 86.104384 tot 37.162280 – 86.132522.
Let wel: om van het gebied ten zuiden, naar het noorden van de Green River te geraken, moet een ferry worden genomen. Deze neemt geen campers mee wanneer het water in de rivier laag staat. Rondrijden omheen het park is mogelijk, doch een vrij lange rit.
INKOM: Gratis.
Grottenbezoek:
Rangers begeleiden enkele verschillende tochten in de grotten, tegen betaling (verschillend naargelang het programma). Het aanbod varieert naargelang het seizoen. Grotten worden bezocht in groepen, van 14 personen tot 140 personen, naargelang de moeilijkheidsgraad. De prijs varieert naargelang de lengte (30 min. tot 6 ½ u) en de moeilijkheidsgraad van de tour, tussen 5 USD pp. en 55 USD pp.
De meest boeiende tocht is de Wild Cave Tour, met max. 14 personen (leeftijd vanaf 16 jaar), 6 ½ u, 55 USD pp., waarbij men een overall krijgt en door smalle openingen moet klauteren, stukken op handen en knieën kruipen, door een rivier waden. Stevig schoeisel en goede fysiek zijn vereist. Deze tour gaat niet door in de winter.
ACCOMMODATIE:
Het park telt 3 campings: Mammoth Cave Campground (*), Houchin Ferry Campground (enkel tenten), Maple Springs Campground (*). Prijs: 12 USD – 35 USD per nacht.
(*) Gesloten in de winter.
Meerdere kampplaatsjes verspreid in het park, voor wie meerdaagse wandeltochten wil maken. Hiervoor is een permit vereist, gratis te verkrijgen in het Visitor Center.
Er is 1 lodge in het park: Mammoth Cave Hotel. Gelegen aan het Visitor Center.
INFORMATIE:
Visitor Center midden in het park, aan het einde van de Mammoth Cave Parkway. Hier is een brochure met overzichtsplan en uitleg te verkrijgen, alsook een meer gedetailleerde kaart over het wandelgebied aan Maple Springs. Een informatieve film over de geschiedenis van Mammoth Cave wordt getoond.
Website: www.nps.gov/maca
Tel.: 270-758-2180
Maple Springs parking, coördinaten: 37.205965 – 86.138895
Cedar Sink parking, coördinaten: 37.155588 – 86.160550

Fotoalbums van locatie «Boone»

Kentucky – Cumberland Gap en Mammoth Cave (18)

13 December 2017 | Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 27 Januari 2018