Reisverhaal «Kenai peninsula 2»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 1 Reacties 26 Juli 2015 - Laatste Aanpassing 02 Augustus 2015

Traject: 26 – 29 juli 2015

Kenai – Soldotna – Homer – Ninilchik – Kasilof – Soldotna – Skilak Lake – Cooper Landing – Carter Lake

Vanuit Kenai keren we terug naar Soldotna, waar we inkopen doen vooraleer verder te rijden naar Homer, op het uiteinde van het Kenai Peninsula. De ganse tijd volgen we de Cook Inlet, met uitzichten op het water.

Homer is een klein toeristisch plaatsje, gelegen aan de mooie Kachemak Baai. Hier hebben we opnieuw zicht op enorme gletsjers en besneeuwde bergtoppen aan de overkant, in het water spelen zeeleeuwen en zeehondjes. De omringende moerassen zijn een paradijs voor vogels en wilde dieren. Dat belooft.

Homer Spit is een 7 km lange, smalle natuurlijke landtong die de Kachemak Baai inloopt. Aan weerskanten zijn voorzieningen gevestigd, zoals een ferry- en jachthaven, visrestaurantjes, hotelletjes, campings, … Een prachtige locatie voor een rustige wandeling, maar ook vissers komen hier aan hun trekken.

De Skyline Drive, een rustige straat bovenlangs de berghelling, biedt een prachtig uitzicht op de omgeving. Hier vinden we onze eerste overnachtingplaats.

Island & Ocean Visitor Center voorziet veel informatie over de natuur in deze omgeving. We bekijken er twee films, over de werkzaamheden van het onderzoeksteam op zee en het dierenleven in dit deel van Alaska. Daarna maken we de korte wandeling over een plankenpad boven het moeras. Hier bewonderen we drie Sandhill Cranes (Canadese kraanvogel) die sierlijk door het hoge gras stappen.

Wanneer we terug bij het visitor center aankomen, staan er een eland met twee kalfjes te grazen. Toen we dit 20 jaar geleden in Denali NP zagen, vertelde een ranger ons dat zo’n moederdier met kalfjes gevaarlijker kan zijn dan een grizzly beer. Ze wil immers haar jongen beschermen tegen mogelijk gevaar. Van een veilige afstand blijven we kijken. Al vlug staan meerdere mensen rondom ons. Uit het gebouw komen enkele rangers om iedereen op afstand te houden.

Op het einde van de Homer Spit, genieten van het mooie uitzicht. Winkeltjes en restaurantjes zijn gevestigd in kleurrijke gebouwtjes op palen. Het uizicht op de azuurblauwe zee met de omringende bergen en gletsjers is bijzonder. De door het toerisme kantoor beloofde zeeleeuwen en zeehondjes langs de rand van het schiereiland zien we echter niet.

Calvin Coyle trail is een plankenwandeling door een schitterend bos, met op het einde een uitzichtplatform over een moeras. Onderweg worden we opnieuw verrast door een eland. Deze zit tussen het zeer hoge gras en komt er nieuwsgierig bovenuit kijken. We blijven rustig staan, wachten op zijn reactie. Na een poosje draait hij zich om en geeft ons geen aandacht meer. Gelukkig was deze niet agressief, duidelijk herkenbaar omdat de nekharen dan rechtop staan. Voorzichtig vervolgen we ons pad, alert voor nieuwe ontmoetingen. Op terugweg zien we een stekelig dier op het pad, dat vlug het bos induikt. Voor een egel lijkt het ons echt wel te groot, maar wat is het dan wel ? In het toerismekantoor krijgen we nadien te horen dat het een Porcupine is, een stekelvarken.

Boven in een dode boom bewonderen we het enorme nest van de Bald Eagle (witkop zeearend), het arendsjong zit eenzaam in het nest en komt regelmatig eens piepen. Een man weet te vertellen dat hij 20 minuten ervoor de ganse arendfamilie op het nest zag zitten. Waarschijnlijk zijn ze op zoek naar voedsel voor hun jong.

Om een overnachtingplaats te vinden, rijden we wat verder de bergen boven Homer in, waar we in een groen glooiend landschap terechtkomen, getooid met fel paarse Fireweed bloemen. In de verte zien we nog steeds de gletsjers aan de overkant van de baai.

Wanneer we ’s ochtends naar Homer afdalen, kruist opnieuw een eland ons pad, steekt voor ons de straat over. Het stadje is slechts vanuit één richting over land bereikbaar, we zullen dus via dezelfde weg terugkeren. Een aantal reizigers nemen de ferry naar Valdez, zowat het enige goeie, maar tevens zeer dure alternatief. Dit hadden wij in omgekeerde richting kunnen doen, in dat geval zouden wij een groot stuk van de weg tussen Valdez en Anchorage hebben gemist.
De mooie route langs de Cook Inlet verveelt echter niet. Een parallelweg, de oude Sterling Highway, biedt over een aantal kilometer de mogelijkheid om wat andere uitzichten te hebben. Bovendien stoppen we op enkele plaatsen die we hebben overgelaten op heenweg.

Ninilchik is een Russisch dorpje uit het begin van de 19de eeuw. Enkele oude gebouwen zijn bewaard gebleven. Het schilderachtige Russische Orthodoxe kerkje ‘Our Lord Church’ wordt omringd door een kerkhof met witgeschilderde houten kruisen, tussen wilde bloemen. Het staat boven op een heuvel, van waar we een prachtig uitzicht hebben op het kleine plaatsje aan de zee inham.

In Kasilof bezoeken we het boeiende openlucht museum. Oude gebouwen werden hiernaartoe verhuisd, ze vormen een mooi geheel tussen het groen. Op de bijhorende informatieborden staan verhalen te lezen over de oude bewoners en hun families. Hoe ze op deze plaats verzeild geraakten, zich vestigden en hun leven (her)opbouwden. Elk gebouw heeft zijn verhaal, zelfs het houten ‘dubbele’ WC gebouwtje …

Ook verder op ons traject zullen we een alternatieve weg volgen die een eindje van de hoofdweg is verwijderd. De Skilak Lake Road is een onverharde weg door het woud, langs een aantal meren. Als weg is deze zeker niet geslaagd … zoveel putten. Maar we maken er twee leuke wandelingen. De Bear Mountain Trail brengt ons over een mooi bospad boven op een heuvel, van waar we een schitterend uitzicht hebben op een meer, de bossen en bergen in de omgeving. Kenai River Trail leidt naar de oever van de fel azuurblauwe rivier, alsook tot boven op de rotsen waar we zicht hebben op Kenai River Canyon.

HOMER
TEL: /
Op het einde van een doodlopend zijstraatje (Tulin Terrace Boulevard) van de Skyline Drive die hoog boven Homer op langs de berghelling loopt. Mooi uitzicht op de Kachemak baai.

HOMER
TEL: /
Plaatsje aan de kant van een doodlopende zijweg van de onverharde Ohlson Mountain Road, eveneens doodlopend. Hier zijn ook parkings aan skitrails, met verbod om te overnachten. Prachtig uitzicht op het glooiende berglandschap met op de achtergrond bergtoppen en gletsjers.
Minpunten: Zeer zichtbaar van op de weg, gelukkig weinig verkeer.

LOWER SKILAK LAKE
Parking van het Kenai National Wildlife Refuge, met 14 plaatsjes aan de rand van het grote Skilak meer en in het bos.
PRIJS: Gratis.
TEL: /
Rustige kampeerplaats, jammer dat de meeste plaatsjes ingenomen zijn en we in het bos moeten staan. Daar hebben we geen uitzicht op het meer. Toiletten voorzien. Mogelijkheid om per boot op het meer te varen.
Minpunten: De weg ernaartoe is een gravel road in vrij slechte staat met vele putten.

CARTER LAKE TRAILPARKING
TEL: /
Kleine parking, van de weg gescheiden door wat groen. Toiletten. Hier vertrekt een wandeling naar een meer, waar men in een hut kan overnachten. Enkele auto’s blijven hier ’s nachts staan.
Minpunten: Zichtbaar van de weg, lawaai van het verkeer dat gelukkig ’s avonds vermindert. Toiletten niet proper.

SANI DUMP:
Homer: Dumpstation van de gemeente, met drinkwatervoorziening.
Prijs: 2 USD deposit.
Ligging: Op het einde van de Homer Bypass aan de rechterkant, voor men de Ocean Drive oprijdt.

Kenai – Soldotna – Homer, 52 km.
Kenai Spur Hwy – Sterling Hwy, n° 1
Rustige weg langs de Cook Inlet, met vele uitzichten op de inham.

Homer – Ninilchik – Kasilof – Soldotna – Skilak Lake, 182 km.
Sterling Hwy, n° 1 – Skilak Lake Road
Rustige weg langs de Cook Inlet, met vele uitzichten op de inham. De Skilak Lake road loopt door bossen en langs een aantal meertjes, een onverharde weg met vele putten.

Skilak Lake – Bear Mountain Trail – Cooper Landing – Carter Lake Trail, 66 km.
Skilak Lake Road – Sterling Hwy, n° 1 – Seward Hwy, n° 9
Rustige onverharde weg door dichte bossen, gevolgd door de drukkere Sterling Hwy en Steward Hwy langs mooie meertjes.

ISLAND & OCEAN VISITOR CENTER
Opnieuw een visitor center met een schat aan informatie op een boeiende manier gebracht. We bekijken er twee mooie films, voor de uiteenzetting van de ranger zijn we te laat.
INKOM: Gratis.
Aan het visitor center.
LOCATIE:
Langs de Homer Bypass, vlakbij het toerismekantoor.

PLANKENWANDELING NAAR BISHOP’S BEACH
Achter het Island & Ocean visitor center vertrekt een kort wandelpad naar het strand, door het moeras. Mooie uitzichten met kans op het spotten van vogels en wilde dieren. Hier zien we 3 kraanvogels.
INKOM: Gratis.
Aan het visitor center.
LOCATIE:
Langs de Homer Bypass, vlakbij het toerismekantoor.

HOMER SPIT
7 km lange, smalle natuurlijke landtong in de Kachemak baai. Vele mooie uitzichten op de felblauwe zee, de bergtoppen aan de overkant met hun gletsjers. Vissers- en jachthaven. Restaurantjes, winkeltjes, hotelletjes en campings. We vinden het ietwat te toeristisch. Van de door het toerismekantoor beloofde zeeleeuwen en zeehonden zien we niets.
INKOM: N.v.t.
Overal zijn gratis parkeerplaatsen, doch campers zijn hier niet welkom want overal staan borden ‘max. voertuiglengte 20 ft.’ We vermoeden dat men deze op de campings wil krijgen, alles voor de commerce. We nemen het risico en plaatsen onze camper op twee verschillende ‘verboden’ parkings.
Homer Spit Road.

WETLAND OBSERVATION DECK
Uitzichtplatform over het moeras en een meertje, met kans vogels en wild te spotten. We hebben geen geluk en zien hiervan niets.
Aan het uitzicht.
LOCATIE:
FAA road, achter de luchthaven.

DUMPSTATION – ARENDSNEST
In het toerismekantoor legt men uit dat aan het dumpstation een arendsnest met jongen te zien is. Het nest boven in een dode boom is enorm, het jong komt af en toe boven de rand uitpiepen.
Aan het dumpstation.

CALVIN COYLE TRAIL
Prachtige boswandeling van iets meer dan 1 km enkel, die op het einde een lus maakt. Onderweg bevindt zich een uitzichtplatform op het moeras, waar we geen vogels of wild zien. Wel komen we in het hoge gras een eland tegen, op het pad een reusachtige soort egel.
INKOM: N.v.t.
Kleine parking aan het begin van de wandeling, geen probleem voor onze truckcamper maar grotere voertuigen zouden er misschien moeilijk kunnen draaien.
LOCATIE:
Zijweg van de East End Road, aanduiding is aanwezig.

NINILCHIK – OUR LORD CHURCH
Russisch-Orthodoxe kerkje, hoog boven het oude dorpje gelegen. Mooi uitzicht op het dorp aan het water.
Aan het kerkje.
LOCATIE:
Zijweg van de Sterling Hwy, zowat halfweg tussen Homer en Soldotna.

KASILOF - MUSEUM
Openluchtmuseum waar enkele oude gebouwtjes mooi zijn gegroepeerd en gerestaureerd in het groen. Informatieborden brengen verhalen uit de tijd van toen. Interessant om zien.
INKOM: Donatie welkom.
Aan het museum.
Coördinaten: 60.327704 – 151.260626 (ongeveer)
LOCATIE:
Kalifornsky Beach Road, zijweg van de Sterling Hwy, tussen Homer en Soldotna.

BEAR MOUNTAIN TRAIL
Mooie boswandeling die 170 m klimt, retour 2,6 km. Gemakkelijk pad, met aan het einde een mooi uitzicht over een meer en de omringende bossen en bergen.
INKOM: N.v.t.
Aan het begin van de trail, langs de Skilak Lake Road.
LOCATIE:
Aan Skilak Road, onverharde zijweg van de Sterling Hwy.

KENAI LAKE TRAIL
Kort bospad dat splitst naar een uitzicht boven de Kenai River Canyon en beneden aan de rivieroever.
INKOM: N.v.t.
Aan het begin van de wandeling.
LOCATIE:
Ongeveer 1 km van het begin van de Skilak Road (komende van Cooper Landing), onverharde zijweg van de Sterling Hwy.

Fotoalbums van locatie «Homer»

Kenai peninsula 2 (20)

26 Juli 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 01 Augustus 2015

• Homer Spit
  • Homer, slaapplaats Ohlson Mountain rd
  • Kasilof museum
  • Ninilchik, Russisch Orthodox kerkje
  • Ninilchik, uitzicht op dorp van bij het kerkje

Erna Declercq ja, wat ziet er dat schitterend uit, in Scandinavië kijken we altijd uit naar elanden maar zelden hebben we ze gezien en in Italië zagen we lange stekels op een weg van een porcupine maar nog nooit een levende gezien, het zijn nachtdieren dacht ik. Wij zijn net terug van een weekje cotswolds en het heeft ons bevallen, op het eind van de maand naar Friesland en dan volgt Japan . We hebben contact op genomen met Lou want we zijn er nog niet uit noord of zuid route, in iedergeval bedankt voor de info Groeten uit een warm Kortrijk Erna en Rik Geplaatst op 09 Augustus 2015