Reisverhaal «Denali Highway»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 11 September 2015 - Laatste Aanpassing 22 September 2015

Traject: 11 – 15 september 2015

Fairbanks – Denali National Park – Cantwell – Denali Highway – Paxson – Gakona – Glennallen

Het wordt stilaan tijd om terug te keren naar Canada. Voor de winter hier in het hoge noorden zijn intrede doet, willen we wat meer zuidwaarts vertoeven. De terugweg wordt dus ingezet, maar niet zonder nog enkele interessante omwegen te maken.

Als eerste staat de Denali Highway op het programma, weerom een onverharde weg, die dwars door het gebergte een verbinding maakt tussen twee hoofdwegen. Deze zou de allermooiste uitzichten bieden van Alaska. Dit maakt ons nieuwsgierig. De weg wordt gesloten vanaf eind september tot begin mei, dus het kan nog net.

Denali National Park
Onderweg ernaartoe passeren we opnieuw het Denali NP. Hier stoppen we om nog eens een eindje het park in te rijden met de parkbus, tot aan Savage River. We willen graag zien hoe de natuur is geëvolueerd sinds we een drietal weken geleden in het park verbleven. Stilletjes hopen we nog de rode omgeving te kunnen aanschouwen, die ons door een buschauffeur werd beschreven. Doch we zijn hiervoor te laat, de struikjes die de toendra bodem bedekken zijn ondertussen bruin geworden, velen verloren reeds hun blaadjes. Toch blijft het een prachtige omgeving.

Op terugweg zien we een mannetjes eland met groot gewei door het struikgewas stappen. De bus stopt even om deze te bewonderen.

Toen president Obama hier een tiental dagen geleden op bezoek kwam, gaf hij de hoogste berg van noord Amerika zijn oorspronkelijke naam terug, Mt. Denali. R.I.P. Mt. McKinley.

Wanneer we verder rijden op de Parks Highway, richting Denali Highway, zien we langs de wegkant een eland met twee kleintjes. We stoppen ernaast om ze te bewonderen, ze blijven rustig verder grazen.

Denali Highway
Vooraleer de onverharde weg op te rijden, tanken we in Cantwell, want net als langs de Dalton Highway, zijn ook hier onderweg geen voorzieningen. Na een lange dag, wordt het al vlug donker, we zoeken een slaapplaatsje aan het begin van de onverharde weg.

’s Nachts begint het te regenen. Wanneer we wakker worden, is het opgehouden. We openen vlug, naar dagelijkse gewoonte, de verduistering voor ons dakraam om het weer te zien. Er ligt een 5-cm dik laagje sneeuw bovenop … Oei,en het blijft maar sneeuwen.

Tijdens ons ontbijt zien we toch een aantal jagers passeren, ook hier is het jachtseizoen geopend. Achter hun pick-up trucks hangen grote karren met ATV’s (Alle Terrein Voertuigen, soort grote quads), soms tot 4 stuks. Dat zij de weg aanvangen stelt ons gerust, we zullen verder rijden.

De dichte sneeuwval belemmert elk uitzicht, alhoewel de vers besneeuwde taiga begroeiing sprookjesachtig is. Door de mist zien we in de diepte de Nenana rivier kronkelen. Uiteindelijk maken we er een korte rit van en zoeken een leuk plaatsje waar we kunnen blijven staan. In de namiddag komt het zonnetje de sneeuw aflossen en krijgen we schitterende uitzichten op de omringende besneeuwde bergketens.

Jammer genoeg volgt een grijze dag. We vervolgen onze weg door een indrukwekkende hoogvlakte in herfstgewaad, waarboven de besneeuwde reuzen van de Alaska Range uittorenen. Het is een prachtig schouwspel, al zitten de bergtoppen in de wolken.

Het is weekend, we zien veel jagers onderweg. In tegenstelling tot het gebied van de Dalton Highway, waar de jacht te voet gebeurt met gebruik van pijl en boog, beschikken ze hier allemaal over ATV’s, groot speelgoed, en gebruiken jachtgeweren. We stoppen voor een korte wandeling, waarbij we langs een kar passeren waarop twee geschoten kariboes worden geslacht. Wat verderop komt een eland het struikgewas uit, aarzelt wanneer hij ons ziet en vervolgt zijn pad. We vrezen voor het jonge dier.

Wanneer we verder rijden, zien we door de vlakte meerdere groepen kariboes trekken, enkele dieren steken voor onze Manga zeer elegant de baan over. Een prachtig beeld !

Opnieuw houden we de rit vrij kort, hopende op helder weer morgen. Ons overnachtingplekje biedt een prachtig uitzicht op de omgeving, alhoewel ... We bevinden ons hier op 804 meter hoogte, al vlug zitten we middenin de wolken en begint het te miezeren.

Het mag niet baten, weerom volgt een regendag. De hoogvlaktes zijn immens, hier bevonden zich lang geleden grote gletsjervelden. Middenin het kleurrijke herfstlandschap komen we langs rivieren en meertjes. Het kleurenpalet is enorm, schakeringen van groen, geel, oker, oranje, rood, bordeaux, bruin, … wisselen elkaar af en vormen boeiende combinaties. Een eindje rijden we bovenop een soort dijk, midden in de vlakte. Dit is een natuurlijke verhoging, esker genoemd, ontstaan door het schuiven van een gletsjer vele jaren geleden. We rijden de 1.245 meter hoge pas over, waar het volop sneeuwt.

Al klaart het ’s avonds weerom een klein beetje op, de volgende ochtend regent het opnieuw. Niets aan te doen, we rijden verder en genieten van de omgeving die we te zien krijgen. Prachtige herfstkleuren, meren en rivieren. Dit op zich is al de moeite waard, we veronderstellen dat deze weg rijden bij helder weer een onvergetelijke ervaring moet zijn.

Paxson aan het einde van de weg, stelt niet veel voor, daar rijden we de Richardson Highway op. Ook deze weg loopt nog door een prachtige omgeving. Omdat het enige tankstation dat we tegenkomen gesloten is, moeten we een omweg maken naar Glennallen. Daarvan maken we gebruik om langs te gaan bij de bibliotheek voor het internet.

Overal langs de Denali Highway mag men vrij kamperen. Massa’s geschikte parkeerplaatsjes bieden hiertoe voldoende mogelijkheden, al zijn deze niet aangelegd.

DENALI HIGHWAY – MILE 132
Ruime parkeerplaats langs de rustige Denali Highway. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van op de weg, geluid van voorbijrijdende voertuigen (weinig).

DENALI HIGHWAY – MILE 111
Coördinaten: 63.309247 – 148.201409
Ruime parkeerplaats langs de rustige Denali highway, waarachter een bosweg vertrekt. Geen voorzieningen.

DENALI HIGHWAY – MILE 84
Klein parkeerplaatsje langs de Denali Highway, een beetje van de weg af, met prachtig uitzicht op de bergen van de Alaska Range. Geen voorzieningen.

DENALI HIGHWAY – MILE 25,5
Ruime parkeerplaats langs de Denali Highway, met prachtig uitzicht op de omgeving. Geen voorzieningen.

GLENNALLEN – VIEWPOINT COPPER RIVER
Zie ook verhaal: Tok – Glennallen – Valdez

Fairbanks – Denali NP – Cantwell – Denali Highway mile 132, 257 km.
Parks Highway, N° 3 – Denali Highway, N° 8
Mooie rustige route.

Denali Highway mile 132 – Denali Highway mile 111, 36 km.
Denali Highway, N° 8
Zeer mooie rustige route doorheen een prachtige taiga natuur, de bochtige Nenana rivier, met op de achtergrond hoge bergketens. Bij helder weer zijn mooie uitzichten op de Mt. Denali. De zandweg op zich is goed berijdbaar, alhoewel er de ganse tijd veel putten in zitten. Langzaam rijden dus.

Denali Highway mile 111 – Denali Highway mile 104, Brushkana Creek – Denali Highway mile 95, uitzicht op Alaska Range – Denali Highway mile 84, 42 km.
Zeer mooie rustige route doorheen een prachtige taiga natuur, door een weidse hoogvlakte. Met in de verte de bergen van de Alaska Range, die steeds dichterbij komen. De zandweg op zich is goed berijdbaar, alhoewel er de ganse tijd veel putten in zitten. Langzaam rijden dus.

Denali Highway mile 84 – Denali Highway mile 59, Eskers – Denali Highway mile 35, pass – Denali Highway mile 25,5, 96 km.
Denali Highway, N° 8
Zeer mooie rustige route doorheen een prachtige taiga natuur, door een weidse hoogvlakte en over een pass. De zandweg op zich is goed berijdbaar, alhoewel er de ganse tijd veel putten in zitten. Langzaam rijden dus.

Denali Highway mile 25,5 – Denali Highway mile 21,5, Tangle Lakes – Denali Highway mile 6,5, Alaska Range – Paxson – Gakona – Glennallen – Copper River Viewpoint, 197 km.
Denali Highway, N° 8 – Richardson Highway, N° 4
Zeer mooie rustige route doorheen een prachtige taiga natuur, langs rivieren en meren, met uitzichten op de Alaska Range en de Wrangell Mountains. De zandweg op zich is goed berijdbaar, alhoewel er de ganse tijd veel putten in zitten. Nadien volgt een stuk verharde weg, eveneens met putten, ook golven.

DENALI HIGHWAY – ALGEMEEN
De Denali Highway is een 135 mijl lange onverharde weg, die de Parks Highway met de Richardson Highway verbindt. Deze gaat dwars doorheen een prachtige taiga natuur, met uitzichten op de Alaska Range en de Mt. Denali. Verschillende grote wilde diersoorten zijn hier te spotten. We kunnen deze weg aan iedereen aanraden, om zijn prachtige uitzichten. Het rijden erop valt goed mee, maar verloopt langzaam, door de vele putten. Op het einde (kant Paxson) is de weg verhard, maar er zijn vele putten en golven. Andere weggebruikers zijn (truck)campers en pick-up trucks van jagers (het is jachtseizoen wanneer wij hier passeren) met grote karren erachter voor hun ATV’s.
Kamperen mag overal langs de weg, er zijn ook twee basis campings voorzien (Prijs: 12 USD/nacht).
INFO: Een informatieblaadje is verkrijgbaar bij zowat alle toeristische kantoren in de omgeving (vb. Fairbanks, Glennallen, TOK, …). Al vinden we bij de beschreven plaatsen niet steeds een parking.
INKOM: N.v.t.
Overal langs de wegkant zijn voldoende mogelijkheden. Het zijn echter geen mooi aangelegde parkeerplaatsen.
LOCATIE:
Verbindt Cantwell op de Parks Highway met Paxson op de Richardson Highway.

DENALI HIGHWAY MILE 104: BRUSHKANA CREEK
Mooie rivier, enkele wandelpaden vertrekken op de camping. Een pad volgt de rivier.
We wandelen kort in het pad dat de taiga intrekt, na een kort klimmetje komen we op een vlakte met prachtig uitzicht, het pad is zeer glad en modderig.
INKOM: Gratis, tenzij men er wil overnachten (prijs: 12 USD/nacht).
Op het einde van de Brushkana Creek campground is een kleine gratis parking, met toiletten en vuilnisbakken.
Denali Highway mile 104.

DENALI HIGHWAY MILE 21,5: TANGLE LAKES
Mooie meren, verbonden door een rivier. Uitzicht op de bergen rondom, maar dat zien we niet door laaghangende wolken. Enkele wandelpaden vertrekken op de camping. We wandelen niet ver, al zien de paden er aantrekkelijk uit, mocht het mooi weer zijn.
SCORE: 4/5 (we hebben totaal geen uitzicht op de omgeving, zien enkel het meer, dat mooi is)
INKOM: Gratis, tenzij men er wil overnachten (prijs: 12 USD/nacht).
Op het einde van de Tangle Lakes campground is een gratis parking, met toiletten en vuilnisbakken.
Denali Hwy mile 21,5

Fotoalbums van locatie «Fairbanks (3)»

Denali Highway (21)

11 September 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 22 September 2015