Reisverhaal «Delaware/Maryland/Virginia, Delmarva Schiereiland»

Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | 0 Reacties 17 November 2017 - Laatste Aanpassing 20 December 2017

17 – 24 november 2017

Traject: Elkton – staatsgrens Maryland / Delaware – Dover – Georgetown – staatsgrens Delaware / Maryland – Assategue Island National Seashore – Pocomoke City – staatsgrens Maryland / Virginia – Chincoteague National Wildlife Refuge – NASA: Wallops Flight Facility – staatsgrens Virginia / Maryland – Pocomoke City

Delmarva schiereiland
Aan de oostkust van de Verenigde Staten bevindt zich het grote Delmarva schiereiland, met een oppervlakte van 14.130 km² (+/- 40 % van de oppervlakte van België). Het gebied telt 681.000 inwoners en is verdeeld tussen 3 staten, Delaware, Maryland en Virginia. Delmarva ligt ingesloten tussen de Shesapeake Bay en de Atlantische Oceaan. Opmerkelijk is dat enkel het stukje Delaware verbonden is met het vasteland, het gedeelte Maryland is over een brug bereikbaar, Virginia via een lange tunnel-brug.

Op dit schiereiland zullen we een aantal mooie natuurgebieden bezoeken, vooral bekend om hun stranden waarop wilde paarden leven.

Delaware
Met 6.450 km² is Delaware de tweede kleinste staat van Amerika, na Rhode Island. Het is tevens de eerste van de Verenigde Staten. Delaware River is zijn grootste rivier, die er uitmondt in zee. De staat telt 946.000 inwoners, zijn hoofdstad is Dover. Delaware grenst aan de staten Maryland, New Jersey, Pennsylvania en aan de Atlantische Oceaan.

Vanuit Maryland rijden we het Delmarva schiereiland op via de staat Delaware. In Dover blijven we even wachten, er is teveel wind om naar het strand verder te trekken. Dit is een rustige, kleine staatshoofdstad, met brede straten en grote oude huizen in koloniale stijl. Mooi om doorheen te rijden.

Assateague Island – Wilde paarden en trekvogels
Een 60 km lang, zeer smal barrière eiland, ligt voor de oostkust van Delmarva Schiereiland, aan de rand van de Atlantische Oceaan. De noordelijke tweederde van Assateague eilandbehoort tot de staat Maryland, het zuidelijke derde maakt deel uit van Virginia. Het ganse eiland is beschermd gebied, waarvan het noordelijke deel een meer recreatieve functie heeft, het zuiden natuurreservaat is. Dit eiland bestaat uit stranden, duinen, baaien, vennen, moerassen en maritieme bossen. Doch het is vooral gekend omwille van zijn wilde paarden en als migratiegebied voor vogels. Er loopt geen weg over het eiland, die noord met zuid verbindt. Beide delen zijn afzonderlijk bereikbaar via lange bruggen. Door de jaren heen verandert de vorm van dit eiland telkens weer. Sterke wind en orkanen verplaatsen het fijne zand.

De wilde paarden dit op dit eiland leven, stammen af van gekweekte paarden die hier meer dan 300 jaren geleden terecht kwamen. Verhalen doen de ronde, als zouden ze de overlevenden zijn van een scheepsramp voor de kust van Virginia. Anderen beweren dat ze hier door boeren naartoe werden gebracht, om aan taksen te ontsnappen, te betalen wanneer ze hun paarden vrij lieten grazen op het vasteland. Doch hiervan is geen bewijs voorhanden. Door de jaren heen werd een sterk paardenras gevormd, bestand tegen het harde eilandleven, met extreme hitte in de zomer, vele insecten, krachtige stormen en weinig voedzame grassen of andere planten. Een unieke wilde paardenkudde.

Deze paarden krijgen geen geneeskundige verzorging, om hen zo wild mogelijk te houden. Wel gebeurt het dat een paard lijdt, omdat het zwaar ziek, ernstig gewond, of stervende is. Dan wordt het geholpen om in te slapen.

Voor we het Assateague Island bereiken, rijden we opnieuw de staat Maryland in, ten zuiden van Delaware. Dit eiland bestaat eigenlijk uit een zeer lange smalle zandbank, vlak voor de kust van het Delmarva Schiereiland.

Assateague Island National Seashore
Eerst bezoeken we het Visitor Center van Assateague Island National Seashore, waar we een boeiende film bekijken over de wilde paarden die leven op de stranden in het park.

Op het noordelijke deel van dit eiland leven een 110-tal wilde paarden in volledige vrijheid, waarvan ongeveer 80 in het park. Interessant om zien, hoe men de populatie van deze dieren bewust laag houdt, door een systeem van geboorteplanning. De grassen die zij afgrazen, zijn eveneens belangrijk om het duinengebied te beschermen. Hun wortelstelsel verstevigt de zandheuvels, opdat het fijne witte zand niet zou wegwaaien. Teveel grazende paarden zouden hier een schadelijk effect op hebben.
Alle vrouwtjes krijgen een soort vaccinatie, waardoor ze een jaar lang onvruchtbaar zijn. Dit wordt toegepast tijdens hun 2de, 3de en 4de levensjaar. Daarna wacht men af tot ze zich eenmaal hebben voortgeplant, waarna men opnieuw met de jaarlijkse vaccinatie start. Behalve het beperken van de geboortes, heeft dit ook een positief gevolg op het leven van de vrouwtjes. Ze zijn gezonder en leven veel langer, door niet jaarlijks opnieuw zwanger te worden.
Men vermijdt elk menselijk contact met de paarden, opdat ze echt wild zouden blijven. In dit gebied zijn de dieren volledig op zichzelf aangewezen om te overleven, dit wil men zo houden. Daarom gebeurt de vaccinatie van op afstand, men schiet het spuitje met een geweer naar het bewuste vrouwtje. Een taak waarvoor geduld nodig is … immers de rangerkledij is bekend bij de paarden. In de film zien we hoe ze zich steeds weer verplaatsen, net ver genoeg om buiten bereik van het geweer te blijven.

In dit prachtige park maken we enkele wandelingen, naar het strand, door de witte duinen en over plankenpaden in een bos- en een moerasgebied. De plantengroei is zeer gevarieerd, we zien enkele hertjes, dit is een paradijs voor watervogels. Wie dat wenst kan hier krabben vangen. Doch wanneer ze kleiner zijn dan 12 cm, moeten ze worden teruggeworpen.

Door dit gebied liep ooit de Baltimore Avenue, een 23 km lange asfaltweg die werd aangelegd in 1950 door projectontwikkelaars. In totaal waren 130 zijwegen naar 9.000 huizen voorzien. Hier werd volop gebouwd. Na de zware orkaan van 1962, met vele verwoestingen tot gevolg, is dit project stopgezet.

Paarden krijgen we van zeer nabij te zien, doch we hadden er meer verwacht. Een groepje van 3 bevindt zich aan het strand, een zeer donkerbruin, een roodbruin en een bruin/wit gevlekt dier. Ze zijn schitterend, we blijven hen lange tijd bewonderen. Later zien we deze paarden even echt wild doen, ze springen en lopen een eindje. Wanneer we het park uitrijden, grazen ze langs de wegkant. Voor we de brug oprijden om het eiland te verlaten, komen we opnieuw 3 bruine paarden tegen, die we ook ’s ochtends in dit gebeid hebben gezien. Ook zij hebben zich niet ver verplaatst.

Chincoteague National Wildlife Refuge
Op het zuidelijke deel van Assateague Island, gelegen in de staat Virginia, bevindt zich Chincoteague National Wildlife Refuge, een beschermd natuurgebied sinds 1943. Met meer dan 5.665 ha duinen, stranden, moerassen en maritiem bos, is dit een paradijs voor de natuurliefhebber. Het leent zich uitstekend voor natuurfotografie, men kan hier komen jagen en vissen, er worden studies georganiseerd m.b.t. observatie en interpretatie van deze boeiende natuuromgeving. Vele migrerende water- en zangvogels pauzeren in dit gebied wanneer ze er passeren. Andere vogels verblijven hier het ganse jaar door, zoals o.a. de witkopzeearenden. Alsook een groot aantal wilde paarden.

Bij aankomst in het park, brengen we eerst een bezoekje aan het Visitor Center. We krijgen een folder met wat uitleg over wandelingen en een overzichtskaartje.
Vandaag is donderdag 23 november, Thanksgiving, een Nationale feestdag in de USA. Op een bord staat vermeld dat daardoor het boekenwinkeltje is gesloten, alsook de vuurtoren. Dit vinden we niet zo leuk, het is de derde vuurtoren langs de oostkust die we passeren, de derde die gesloten is. De eerste door onderhoudswerken, de tweede omdat het winter is, deze voor Thanksgiving. Morgen gaat hij opnieuw open …

Op dit gedeelte van Assateague Island leven 150 wilde paarden, doch binnen omheiningen rondom 2 uitgestrekte gebieden. Ten zuiden van de Parkweg leven 35 paarden. Een ranger vertelt ons dat er momenteel slechts 9 over zijn, de anderen zijn ontsnapt en lopen vrij rond in het park. In het noorden van de Chincoteague Wildlife Refuge leven nog 115 paarden, ook in een omheind gebied. Hier kan men normaal gezien niet dichtbij komen, het gebied wordt doorsneden door een Service Road, die niet open is voor publiek.
Deze paarden zijn eigendom van de locale brandweer. Zij hebben een vergunning om hier 150 paarden te laten grazen. Jaarlijks wordt na telling, het overschot aan paarden openbaar verkocht.

De ranger geeft ons echter fier nog een document. Daarop staat het programma van de jaarlijkse Watervogelweek, die momenteel plaatsvindt. Enkele interessante wijzigingen in het parkreglement zijn daarvan het gevolg. Vanaf vandaag tot zondag is de Wildlife Loop de ganse dag open voor voertuigen. Dit is een mooie lusweg voor wandelaars en fietsers, doorheen het natuurgebied. Normaal wordt de weg dagelijks vanaf 15 u ook geopend voor voertuigen, tot zonsondergang. De Service Road, een 12 km lange gravelweg diep in het park, wordt nu geopend voor voertuigen vanaf 12 u tot 16 u. Normaal is deze weg niet toegankelijk voor bezoekers, tenzij men aan een bepaald ranger programma deelneemt.

We rijden eerst verder het park in en maken enkele mooie wandelingen. Zoals verwacht, zien we hier aan de zuidelijke rand amper wilde paarden, heel in de verte. Maar de omgeving is bijzonder mooi, met veel verschillende watervogels. Prachtige bossen, mooie witte stranden, meren en vennen, …

Wanneer we na de middag de Wildlife Loop rijden, zien we tot onze verrassing een aantal wilde paarden, vlakbij de weg. Het zijn de ontsnapte paarden waarover de ranger ons vertelde. Dit zijn er al meer dan we hebben gezien in Assateague Island National Seashore, waar de paarden volledig vrij rondlopen. Daar zei men ons dat we in dit parkdeel weinig kans zouden hebben om wilde paarden te zien. Doch we hebben geluk … Ook stoppen we enkele keren om de vele watervogels te bewonderen.

En dan rijden we de onverharde Service Road op, blij dat deze ook voor campers open is (we vreesden er een beetje voor). Over een veerooster rijden we de omheining binnen. Hier komen we in een schitterende omgeving, pas nu krijgen we veel wilde paarden te zien. Ze grazen vlak naast de weg, of een eindje verderop. Onze dag kan niet meer stuk!

Omdat we het park zo mooi vinden, keren we er nog een tweede dag terug. Het is enorm druk, overal zijn opvallend veel meer voertuigen in vergelijking met gisteren. Waarschijnlijk door het uitzonderlijke mooie weer tijdens dit lange weekend, gisteren was er nog bewolking en hevige wind.

We starten ons bezoek ditmaal met de beklimming van de hoge vuurtoren, het lijkt of aan de ronde trap geen einde komt. Boven hebben we een schitterend uitzicht rondom. Daarna maken we een mooie strandwandeling en genieten van het uitzicht op de hoge krachtige golven. Opnieuw rijden we de Wildlife Loop, om er enkele wandelingen te maken. Wilde paarden zien we vandaag niet van dichtbij. Weerom merken we er enkele op in de verte, in het uiterste zuiden van het gebied. Vandaag genieten vandaag we des te meer van de vele soorten vogels, tijdens onze wandelingen horen en zien we pas hoe talrijk ook de kleine zangvogels zijn.

NASA: Wallops Flight Facility
Aan de rand van het Delmarva Schiereiland, ter hoogte van Chincoteague National Wildlife Refuge, bevindt zich een lanceerbasis van de NASA. Wallops Flight Facility werd opgericht in 1945. Dit is de belangrijkste locatie van Goddard Space Flight Center, waar men onderzoek doet met gebruik van suborbitale voertuigen (*), zijnde vliegtuigen, wetenschappelijke heliumballonnen en Sounding Rockets.

Sounding Rockets zijn kleine raketten. Ze bestaan in 13 verschillende modellen, die worden gebruikt om nieuwe onderdelen te testen, vooraleer ze op de echte ruimteraketten worden gemonteerd. Dit is een manier om het wat goedkoper te houden. De kleinere raketten zijn niet sterk genoeg om de atmosfeer van de aarde te verlaten, aldus blijven ze onderhevig aan de zwaartekracht. Een dergelijke vlucht duurt ongeveer 30 minuten. Men kan deze meestal recupereren en hergebruiken. Jaarlijks worden door de NASA zo’n 50 lanceringen gedaan (waarvan 25 Sounding Rockets), op basissen verspreid over de ganse wereld, van het noordpoolgebied tot in Antarctica.

Enkele feiten:
- Jaarlijks budget voor Wallops Flight Facility: 11 miljoen USD.
- Personeelsbestand: 91 werknemers, een mix van overheidspersoneel en subcontractors.
- Gebouwen: 7 gebouwen, 4.545 m².
- Aantal reusachtige satelliet antennes: 16.

Op terugweg stoppen we aan het NASA Wallops Flight Facility Visitor Center. Hier bekijken we een film over de activiteiten in dit centrum waar de (test)raketten worden gelanceerd, aan onderzoek en ontwikkeling wordt gedaan. In het bezoekerscentrum vinden we allerhande informatie over de geschiedenis van dit centrum, alsook de huidige en toekomstige projecten. Jammer genoeg zijn er weinig praktische toepassingen te zien, de film toont zelfs geen raketlancering … Hiervan hadden we wat meer verwacht.

(*) Suborbitale voertuigen zijn ruimtevaartuigen die wel de ruimte bereiken, maar weer terugkeren naar de aarde voor ze 1 volledige ronde omheen onze planeet hebben gemaakt. Ze overschrijden hierbij de Kármánlijn (100 km boven zeeniveau) voor ze terugvallen op de aarde (info Wikipedia).

DOVER DOWNS SLOTS CASINO – PARKING
Ruime Casinoparking, met een gravelgedeelte dat voorzien is voor het overnachten door vrachtwagens en campers. De parking is groot genoeg om geen last te hebben van lawaaierige vrachtwagens. We parkeren helemaal op het einde, vlakbij de winkel Best Buy, waarvan we de WIFI gebruiken in de camper. Toiletten en WIFI in het casino, alsook restaurants. Aan het begin van de gravelparking is een dumpstation voorzien.

GEORGETOWN – WALMART PARKING
Walmart winkelparking. We parkeren op het uiteinde van de parking, langs de straatkant. Jammer genoeg omringd door vrachtwagens. Ook naast de winkel zijn parkeermogelijkheden, doch ook daar staan vrachtwagens. Toiletten en WIFI in de winkel. Op deze parking zou overnachten tot 1 nacht beperkt zijn. Enkele vrachtwagens hebben hun voertuig afgekoppeld en staan hier onbeheerd geparkeerd, dit lijkt ons niet slechts voor 1 nacht.
Minpunten: Lawaai van generatoren van vrachtwagens.

POCOMOKE – WALMART PARKING
Grote Walmart winkelparking, vrij rustig. We parkeren wat van de winkel verwijderd, aan de voorkant, niet te dicht bij de weg. Hier zien we geen andere campers, noch vrachtwagens. Toiletten en WIFI in de winkel.

WALLOPS – BOATLAUNCH PARKING
Kleine parking aan een boat launch. Er staat geen verbodsbord, dus we parkeren ons hier om te overnachten. Prachtig gelegen, omringd door water. Schitterende zonsondergang. Geen voorzieningen.
Minpunten: Geluiden van de weg, de voertuigen die de brug op en af rijden. Zichtbaar van op de weg.

SANI DUMP:
Dover – Dover Downs Slots Casino: Dumpstation aan het begin van de gravelparking die voorzien is voor het overnachten door campers en vrachtwagens (zie ook hoger). Waterkraantje aan de dump zelf, niet vermeld of het drinkbaar is (waarschijnlijk wel). Het lijkt ons niet echt hygiënisch, doch het is zeer moeilijk om water te vinden in deze stedelijke regio. We ontsmetten het kraantje en gebruiken een waterfilter die ook bacteriën filtert.
Prijs: gratis.

Assateague – camping aan de zeezijde: Dumpstation langs de campingweg (drinkwater ?), die in één richting evenwijdig aan de andere weg loopt, langs de verschillende kampeerplaatsen. Eigenlijk is deze weg enkel toegankelijk voor kampeerders, doch we denken niet dat er controle is.

Elkton – staatsgrens Maryland / Delaware – Dover, 63 km
We vermijden tolroute n° 1 door de evenwijdige weg n° 13 te volgen. Een zeer goed alternatief.

Dover – Georgetown, 60 km
Ditmaal volgen we een stuk van route n° 1, op dit gedeelte moet geen tol worden betaald. Vrij rustig traject.

Georgetown – staatsgrens Delaware /Maryland – Assateague Island National Seashore – Pocomoke City, 141 km
Rustig traject, over goede wegen. Vooral het gedeelte op het eiland is prachtig om rijden. Alsook het laatste deel, tussen Snowhill en Pocomoke, door een kleurrijk dicht herfstbos.

Pocomoke City – staatsgrens Maryland / Virginia – Nasa: Wallops Flight Facility – Chincoteague National Wildlife Refuge – Wallops, 79 km

Wallops – Chincoteague National Wildlife Refuge – Nasa: Wallops Flight Facility – Wallops – Pocomoke City, 60 km

ASSATEAGUE ISLAND – ASSATEAGUE NATIONAL SEASHORE
Prachtig natuurgebied op een barrière eiland, met witte zandstranden en duinen. Zeer gevarieerde plantengroei. Moerasland. Wilde paarden en hertjes.
WANDELEN:
Mooie natuurwandelingen, van 0,8 – 1,2 km lengte:
1. Dunes Nature Trail, duinenpad, rondwandeling langs overblijfselen van oude asfaltweg.
2. Forest Nature Trail, plankenpad door bos, langs zoetwaterplassen, naar uitzicht over het moerasgebied aan de kant van het vasteland, watervogels. Vissen op krabben kan hier, doch ze moeten worden teruggeworpen indien < 12 cm.
3. Marsh Nature Trail, plankenpad, rondwandeling.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
- Een mooie asfaltweg loopt doorheen het park, achter de kustlijn.
- Over het strand kan men nog een heel eind verder rijden, mits een permit te kopen van 90 USD per voertuig per dag, wie er wil overnachten betaalt 110 USD per voertuig per dag. Max. 145 voertuigen zijn tegelijkertijd toegelaten. Hiervoor gelden bepaalde reglementen, o. a. de bandenspanning moet sterk verlaagd worden, men moet bepaalde gereedschappen mee hebben (o.a. spade, sleeptouw, …). Meerdere kampeerplaatsen.
ACCOMMODATIE:
Camping is beschikbaar op enkele plaatsen, achter het strand of aan de kant van het vasteland. Er zijn ook enkele kampeerplaatsen achter het strand, die enkel bereikbaar zijn door over het strand verder te rijden, mits speciale permit.
INKOM: 20 USD per voertuig, geldig voor een verblijf van max. 7 dagen.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar). INFORMATIE:
Voor men de brug naar het eiland op rijdt, bevindt zich een mooi Visitor Center, met o.a. een kweekvijver met schaaldieren, maquettes, …
Mooie brochure met overzichtsplan en summiere uitleg te verkrijgen in het Visitor Center.
Rangers geven uitleg en beantwoorden vragen.
Film over de paarden, 20 min. Aanrader!
Film over de historiek van het park, 15 min.
Ranger programma’s worden aangeboden in de zomer.
Coördinaten Visitor Center: 38.248091 – 75.154196
Website: www.nps.gov/asis
Tel.: 410-641-1441
PARKING: Gratis.
Aan het Visitor Center.
Bij de wandelpaden en uitzichten.

ASSATEAGUE ISLAND – CHINCOTEAGUE NATIONAL WILDLIFE REFUGE
Prachtig natuurgebied op een barrière eiland, met witte zandstranden, moerassen en meertjes. Migratiegebied voor vele watervogels. 150 wilde paarden leven hier in twee grote omheinde gebieden. Het zuidelijke gebied grenst aan de parkweg, doch daar zitten slechts 35 paarden. Het noordelijke gebied is normaal gezien niet bereikbaar. Doch tijdens het lange weekend van Thanksgiving wordt jaarlijks de Service Road die daar dwars doorheen loopt, opengesteld voor publiek (info, tel. 757-336-6122). Aanrader!
WANDELEN:
Mooie natuurwandelingen, van 0,4 – 1,6 km lengte:
1. Woodland Trail, 2,5 km rondwandeling, geasfalteerd bospad, met uitzichten op de graslanden waar wilde paarden leven. Hier zien we slechts enkele paarden in de verte, helemaal aan het uiteinde van het grasland.
2. Bivalve Trail, 0,4 km (enkel) zandpad dat afsplitst van Woodland Trail, eindigt aan de rand van Toms Cove, een grote baai. Hier zien we een watervogel en de schelpen van grote schaaldieren.
3. D Dike Trail, 0,5 km (enkel) zandpad, zijweg van Service Road (normaal niet open voor voertuigen, enkel voor wandelaars en fietsers) naar het mooie witte zandstrand.
4. Strandwandeling naar de punt van het eiland, 4,5 km (enkel), over het strand waar voertuigen met permit zijn toegelaten.
5. Black Duck Trail, 1,6 km (enkel), we wandelen deze van op de Wildlife Loop tot aan de Beach Road (Parkweg). Mooie wandeling over een graspad tussen struikgewas waarin vele vogels zitten.
6. Marsh Trail, 0,8 km (enkel), mooie wandeling met uitkijkplatform over de graslanden. Graspad tussen waterpartijen en bossen door. Vele watervogels.
7. Lighthouse Trail, 0,4 km, voor bezoek aan de vuurtoren, een spiraalvormige metalen trap met 175 treden brengt ons naar boven, waar het uitzicht schitterend is.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
- Een mooie asfaltweg loopt doorheen het park, de Beach Road eindigt aan het strand op twee grote zand parkings.
- Over het strand kan men nog een stuk verder rijden, met een permit. Hiervoor gelden bepaalde reglementen, o. a. de bandenspanning moet sterk verlaagd worden, men moet bepaalde gereedschappen mee hebben (o.a. spade, sleeptouw, …).
- Wildlife Loop, 5 km asfaltweg, prachtige uitzichten op waterpartijen, vele watervogels. Langs graslanden waar wilde paarden grazen, zeer dichtbij. Deze weg is open voor fietsers en wandelaars, na 15 u ook voor voertuigen, tot zonsondergang. Uitzonderlijk wordt deze tijdens het Thanksgiving weekend de ganse dag open gesteld voor voertuigen, ter gelegenheid van de Watervogelweek.
- Service Road, 12 km enkel, mooi onderhouden gravelweg. Door bossen, langs meren en op landengtes met de zee aan weerskanten. Zeer veel watervogels te zien, alsook veel wilde paarden, dichtbij de weg, soms wat verder. Deze weg is normaal niet open voor voertuigen, slechts een kort eindje open voor fietsers, tot vlak voor de omheining. Ter gelegenheid van de Watervogelweek, wordt deze vanaf donderdag met Thanksgiving tot en met zondag opengesteld voor voertuigen, vanaf 12 u ’s middags tot 16 u.
ACCOMMODATIE:
Geen camping beschikbaar.
INKOM: 20 USD per voertuig, geldig voor een verblijf van max. 7 dagen.
Permit om over het strand te mogen rijden: 70 USD voor een jaarpas, dagpassen zijn niet beschikbaar. Wie wenst kan hierbij nog een extra Overnight Fishing Pass aanschaffen, de prijs kennen we niet.
INFORMATIE:
In het park bevinden zich twee Visitor Centers. Niet ver van de vuurtoren, bevindt zich het algemene Herbert H. Bateman Educational en Administrative Center. Voor men bij het strand aankomt, bevindt zich het Toms Cove Visitor Center, dat vooral het leven op het water behandelt.
Rangers geven uitleg en beantwoorden vragen.
3 verschillende films te bekijken. Film over de paarden, 20 min. Aanrader!
Ranger programma’s worden aangeboden in de zomer.
Coördinaten Herbert H. Bateman Educational en Administrative Center: 37.908627 – 75.355467
Website: www.fws.gov/refuge/chincoteague
Tel.: 757-336-6122
PARKING: Gratis.
Aan het Visitor Center.
Aan het strand, bij wandelpaden en uitzichten.

NASA – WALLOPS FLIGHT FACILITY VISITOR CENTER
Informatiecentrum over de NASA rakettenlanceerbasis en het onderzoekscentrum. Een film geeft uitleg over de soorten raketten die er gelanceerd worden en hoeveel. In het bezoekerscentrum is veel informatie te vinden over deze vestiging van de NASA. Jammer dat er geen beelden worden getoond over de lancering van een raket en alles wat hierbij in de praktijk komt kijken.
INKOM: Gratis.
Op het domein van het Visitor Center.

Fotoalbums van locatie «Elkton»

Delaware/Maryland/Virginia, Delmarva Schiereiland (33)

17 November 2017 | Noord Amerika 3 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 20 December 2017