Reisverhaal «California – Yosemite NP »

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 06 Maart 2016 - Laatste Aanpassing 12 April 2016

Traject: 06 – 10 maart 2016

Traject: Coarsegold – Oakhurst – Yosemite NP: Yosemite Valley – Upper Pines – Hetch Hetchy – Colfax Spring

Op weg naar Yosemite NP
Het verkeer op de drukke bochtige weg naar het natuurgebied wordt wat rustiger, naarmate we het park naderen. De ganse nacht stormde het enorm, met stortregen en zelfs onweer. Stilaan komen we in een hoger gelegen gebied, auto’s met een sneeuwlaag rijden ons tegemoet. Dit verwondert ons niet, een enkele dagen durende sneeuwstorm werd aangekondigd. Overal komen we op de baan reeds sneeuwruimers tegen, die zich in gereedheid houden.

Wanneer we het stadje Oakhurst naderen, staan grote informatieborden langs de wegkant. Deze melden dat momenteel sneeuwkettingen verplicht zijn voor alle voertuigen die Yosemite NP inrijden. We zullen er dan toch moeten aanschaffen. Zelfs al heb je ze niet nodig, de boetes zijn hoog (1.500 USD) voor wie er geen in zijn voertuig heeft. Omdat de meeste plaatsen geen sneeuwkettingen vereisen voor voertuigen met M+S (mud and snow) banden, zeker niet in combinatie met 4x4, hebben we er nog geen gekocht.

Yosemite NP
Het Yosemite Nationale Park is gelegen in het hart van de Sierra Nevada. Een gebied met door oude gletsjers gevormde, zeer indrukwekkende verticale rotswanden en granieten kliffen, waartussen zich diepe kloven bevinden. Woeste rivieren worden gevoed door hoge watervallen. Dit is het land van beren, coyotes, bergleeuwen, marmotten, … prachtige vogels en wilde bloemen in de lente en zomermaanden. Ook groeien er de reusachtige Sequoia bomen. Ooit bevonden zich hier Indiaanse nederzettingen, kleine landelijke dorpjes, herders hoedden er hun vee. Tot het als nationaal park werd beschermd, om de natuurlijke habitat te herstellen en bewaren. Hier en daar zijn nog sporen over, van de oude bewoning. Talrijke paden brengen wandelaars midden in de woeste natuur van dit gebied.

Yosemite Valley
Eenmaal in het park, is er nog weinig verkeer. Het is rustig rijden, met snelheidsbeperkingen tussen 32 – 55 km/u. Op de wegen ligt nergens sneeuw, eromheen enkel op de hoger gelegen plaatsen. Het is nog een eindje rijden naar Yosemite Valley, de rotsvallei waarin we op het einde willen kamperen.

Al vlug toont de schitterende vallei ons enkele van zijn hoogtepunten. Van immense, loodrechte rotskliffen stromen een aantal krachtige watervallen naar beneden. Aan het einde van de winter en in de lente zijn deze het mooist, gevoed door smeltwater en hevige regenbuien.
Het park is voorzien van 12.800 km wandelpaden. De natuur kent een enorme diversiteit, met zijn 150 vogelsoorten, 85 soorten zoogdieren, 1.000 verschillende wilde planten en 37 boomsoorten.

Onderweg stoppen we bij de Bridalveil Fall, een bulderende waterval die van een immense rotswand afdondert. Een kort wandelpad brengt ons ernaartoe, aan zijn voet worden we gehuld in een dichte waternevel. Het water vervolgt zijn weg tussen de grote rotsblokken in een wilde rivier.

Aan de overkant van de vallei zien we wat verderop de Ribbon Fall, welke van beide de grootste is, kunnen we niet zeggen.

De Upper Pines camping bevindt zich helemaal op het einde van de kloof en is gelegen in een dicht naaldbos. Hier horen we dat velen gisteren ochtend zijn vertrokken, ondanks hun reservaties. Het was zo’n guur weer, dat ze niet langer wensten te blijven. Een ranger verwittigde de kampeerders voor het risico op omvallende bomen. Ook de voorbije nacht was het hier een zondvloed. Het water viel met bakken uit de lucht en stroomde over de camping. De vele grote waterplassen en modder zijn hiervan getuige. Het is dan ook zeer rustig op de meest populaire camping van de US. We kunnen zonder probleem een plaatsje boeken.

Naar gewoonte bezoeken we eerst het Visitor Center, voor wat meer informatie over het park. Hier krijgen we aan de hand van een wandelkaartje nuttige uitleg, slechts enkele wandelpaden zijn tijdens de winterperiode toegankelijk. Nadien bekijken we twee interessante films, over het park en zijn ontstaan. Dit geeft ons al onmiddellijk zin om hier terug te keren in een ander seizoen, wanneer alle wegen open zijn, wandelmogelijkheden onbeperkt.

Het weer wordt er niet beter op. We wachten nog een dag af, om toch iets van het park te kunnen bewonderen en worden beloond. Al vroeg schijnt een stralende ochtendzon door ons dakraam. Vlug boeken we een nachtje bij op de camping, voor we aan onze eerste wandeling beginnen. Het pad vertrekt in een straatje waar geen privé voertuigen doorheen mogen rijden. Een shuttle bus brengt ons ernaartoe.

Mirror Lake is een klein glashelder meertje, dat elke winter opnieuw wordt gevormd, in het midden van moerassige grasvlaktes. De reusachtige rotsformaties uit de omgeving worden erin weerspiegeld. Hun besneeuwde toppen maken het extra mooi.

Na de middag kiezen we voor de Upper Yosemite Fall wandeling. Het pad leidt naar de top van de schitterende Yosemite waterval, die bestaat uit 3 delen. Met een totale hoogte van 740 meter is dit de hoogste waterval van de US, de 5de hoogste ter wereld. De allerhoogste waterval is Angel Falls in Venezuela, die 979 meter hoog is.
Met de bedoeling slechts tot Columbia Rock te wandelen voor het uitzicht, volgen we het zigzagpad omhoog. Stilaan komen er wolken opzetten, we haasten ons om ze voor te zijn. Eenmaal ons doel bereikt, beslissen we toch nog een eindje te wandelen, we zien wel hoe ver we geraken om nog op tijd terug beneden te zijn.
We beklagen het ons niet, wat verderop krijgen we het bovenste deel van de prachtige waterval helemaal te zien. Deze is adembenemend mooi. Hij valt met een donderend geweld over de hoge rotswand, midden in een enorme sneeuwhoop aan zijn voet. ’s Winters wordt die telkens gevormd en kan tot 107 meter hoog worden, 25 verdiepingen. Doordat het water er met veel kracht op neerstort, krijgt deze de vorm van een ‘witte’ vulkaankrater. Langzaamaan krimpt de sneeuwmassa tot ze in april volledig verdwenen is. Het is amper te geloven, doch in de zomermaanden kan deze krachtige waterval wel eens droog komen te staan.

Onverwacht volgt er nog een mooie zonnige dag. Deze willen we niet zomaar laten voorbij gaan, dus boeken we nog een nachtje bij op de camping en kiezen enkele wandelingen uit.

Het wandelpad naar Vernall Fall, Mist trail, is hogerop gesloten, we kunnen het volgen tot op een brug over de woeste Merced rivier, die wild tussen grote rotsen doorstroomt. Hier hebben we een uitzicht op de mooie waterval, wat breder dan de andere hier in de omgeving. Het stelt ons wat teleur dat we er slechts een gedeelte van te zien krijgen, op grote afstand. We volgen een ander pad omhoog, doch dit zigzagt het bos in en we krijgen de waterval niet meer te zien en keren uiteindelijk terug.

Een korte rondwandeling, Lower Yosemite Fall, leidt naar de voet van de Yosemite Fall, waarvan we gisteren het hogere deel bewonderden. Hier krijgen we de ganse hoge waterval te zien, waarbij duidelijk de 3 delen te onderscheiden zijn. Nadien steken we de weg over en wandelen de Cook’s Meadow’s Loop, door de grasvlakte op de valleibodem. Van hieruit hebben we zicht op de immense Half Dome rots, die het einde van de vallei domineert. We maken een ommetje langs de Yosemite Valley Chapel, een klein houten kapelletje, met een zeer sober interieur. Hier worden nog regelmatig missen opgedragen, regelmatig wordt het gebruikt voor huwelijken.

Op terugweg stappen we nog even uit de Shuttlebus, om een kijkje te nemen bij het intrigerende Le Conte Memorial uit 1904. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat dit gebouwtje een oude lodge herbergt, het ziet er zo klein uit. Doch wanneer we er omheen wandelen, merken we dat het groter is dan de voorkant laat verwachten, gezichtsbedrog door zijn bijzondere structuur. Tijdens de zomermaanden is het gebouw open voor publiek, het wordt gebruikt als een soort informatiecentrum en bibliotheek.

Aan de overkant van de straat bevindt zich Housekeeping Camp. Vanuit de bus ziet het er uit als een verzameling ontmantelde barakken. Van de 266 kleine units staan enkel de buitenmuren overeind, ze hebben geen dak. We nemen er een kijkje. Tussen de muren van elk ‘huisje’ staan geroeste metalen bedden, ijzeren wandrekken een tafel met stoelen. Alles is zeer vochtig, zit onder het vuil, afgevallen naalden en mos. We kunnen het ons moeilijk voorstellen, maar in mei worden deze weerom in gebruik genomen als logement voor vele vakantiegangers. Er worden canvas zeilen over gespannen als dak, een gordijn opgehangen om de slaapruimte af te schermen, de bedden worden voorzien van matrassen. Wie dit eenmaal in de winter zag, huurt dit nooit, daarvan zijn we overtuigd !

Hetch Hetchy Valley
Na 4 dagen verlaten de mooie Yosemite vallei, om naar het noorden van het Yosemite NP te rijden. Van op de Hodgdon Meadow Camping willen we verder het natuurgebied verkennen.

De weg doorheen de vallei is eenrichtingsverkeer, we rijden nu aan de overkant van de heenweg. We stoppen meermaals en genieten nog van onze laatste uitzichten op de immense rotskliffen, El Capitan en Half Dome. Ook enkele schitterende watervallen zijn nog te bewonderen.

Net als bij het inrijden van de vallei, moeten we ook hier door een ronde tunnel, waarvan de zijkanten vrij laag komen. Overal zien we krassen in het beton, gemaakt door hoge voertuigen die te dicht bij de rand reden. Het is opletten wanneer er tegenliggers aankomen, doch de tunnel is breed genoeg.

Eenmaal uit de vallei, verandert het landschap vlug. Open weilanden, met verspreid staande verbrande bomen en ronde witte rotsen, wisselen af met bossen. De natuur hier blijft boeien. Aan Hodgdon Meadow willen we ons informeren naar de camping, die volgens onze informatie deze week is gesloten vanwege snoeiwerkzaamheden. Doch het informatiekantoortje is niet open. Bij de ingangspoort weet men te zeggen dat er inderdaad niet kan gekampeerd worden op dit moment.

We zullen ons bezoek dus moeten inkorten, want hebben geen zin om telkens de afstand te rijden van de vorige camping hiernaartoe. Het wordt kiezen tussen wandelen in de Tuolumne Grove of Merced Grove, beide in Sequoia bossen, of door de Hetch Hetchy vallei rijden. Slechts voor één van deze drie opties hebben we nog de tijd vandaag.

Omdat we reeds vele reusachtige bomen hebben gezien en de watervallen aan het einde van de winter zeer mooi zijn, kiezen we voor Hetch Hetchy. Ooit keren we terug naar dit prachtig gebied, in een ander seizoen, zodat we ook het gedeelte van het park kunnen bezoeken dat nu is afgesloten.

Dit gebied werd ooit bewoond door Indiaanse bevolkingsstammen. Ze leefden van het ecosysteem, planten en dieren. Hetch Hetchy was hun benaming voor de grassen en zaden die hier groeiden. Een gedeelte van dit gebied wordt nog steeds als heilig beschouwd door de Indianenstammen en staat onder staatsbescherming. Pas later kwamen ook Euro-Amerikaanse bezoekers hier naartoe.

In 1906 werd door een grote aardbeving het water voorzieningssysteem van San Fransisco vernield. De drie dagen durende brand die erop volgde, vernielde grote stukken natuur, duizenden gebouwen en nam ontelbare mensenlevens. Er was dringend nood aan drinkwater, men besliste tot het bouwen van een stuwdam in het Yosemite natuurgebied. Hiertegen kwam veel protest, geleid door John Muir, de grondlegger van het nationale park, die de vallei ongeschonden wou houden. Er werd 20 jaar gebouwd aan de stuwdam en het complexe systeem van tunnels en pijpleidingen, die nog steeds voor het watertransport naar de stad zorgen en 2,4 miljoen mensen van drinkwater voorzien.

Naast de watervoorziening, zorgt de stuwdam tevens voor 1,7 biljoen Kwh op jaarbasis aan groene stroom, dankzij de bijhorende hydrocentrale. Dat komt overeen met een energie opgewekt door het verbranden van 145 miljoen liters olie.

Aan het begin van de smalle kronkelende weg door de Hetch Hetchy vallei, moeten we langs een controlepost. De lengte en breedte van onze Manga worden bestudeerd, vooraleer we door mogen. Hierbij krijgen we de verwittiging dat we de zijspiegels mogelijks zullen moeten inklappen, de weg is smal, ons voertuig breder dan toegelaten. Omdat er momenteel amper verkeer is, kan dit niet zo’n probleem zijn.

De weg is inderdaad niet breed, er steken overal puntige rotsen uit langs de bergwand. Wanneer we een tegenligger kruisen, is het eventjes goed opletten. Goed dat het zo rustig is.

Op het einde van de vallei komen we bij een mooie stuwdam, met een prachtig meer dat wordt omringd door hoge bergen. Watervallen stromen van grote hoogte het waterbekken in, enkele zijn zeer krachtig. In deze schitterende omgeving groeien een 1.000-tal soorten wilde bloemen.

Een pad naar de krachtige Wapama Fall vertrekt aan de overkant van de stuwdam. Eerst moeten we nog door een lange rotstunnel, met veel grote plassen. Gelukkig wordt deze een beetje verlicht. De omgeving is schitterend, we komen langs enkele watervallen en wandelen over mooie gladgepolijste rotsplaten. Wat is het hier rustig.

Wanneer we opnieuw aan de poort passeren, vragen we informatie over een alternatieve route. De weinig gebruikte weg is eveneens smal en bochtig, maar we kunnen deze gebruiken. Of we langs de wegkant mogen overnachten … dat mag geen probleem zijn.
Tot tweemaal toe passeren we langs de wegkant een bord ‘road closed’. Maar de bijhorende poorten staan open, dus rijden we verder. Opnieuw komen we door een prachtig natuurlandschap.

YOSEMITE NP – UPPER PINES
PRIJS: 26 USD per nacht.
WEBSITE: go.nps.gov/camping
WEBSITE VOOR BOEKINGEN: recreation.gov
TEL.:
+1 209 372-8502 (boekingskantoor)
TEL. VOOR BOEKINGEN: +1 877 444-6777
Goed gelegen camping, aan het einde van de Yosemite vallei. Plaatsen liggen in een vrij dicht bos. Enkele plaatsen hebben een beetje zon, rond nummer 117 – 121. Bij elke plaats hoort een bank met tafel op de bosgrond, BBQ – vuurplaats, berenkast om voeding veilig te bewaren. Toiletten. Sani-dump met drinkwater. Maximum verblijf: 14 dagen. Reservatie aanbevolen.
Minpunten: Donkere camping door de vele hoge bomen,smalle plaatsen voor het voertuig. Veel grote plassen bij regen, zeer modderig.
RESERVERINGEN: Reserveren via de website kan vanaf +/- 5 maanden op voorhand, worden per maand vrijgegeven. Enkele minuten nadat men kan reserveren, zijn meestal alle plaatsen ingenomen tijdens de zomermaanden en de weekends daarbuiten. Tijdens de minder drukke periodes zijn vaak nog enkele plaatsen vrij op weekdagen, in het weekend kan men hopen op annuleringen. Ter plaatse is een kantoortje waar deze informatie kan worden bekomen en de nog open plaatsjes geboekt.

COLFAX SPRING – FOREST ROUTE 1N07
Aan de poort van de Hetch Hetchy vallei krijgen we de volgende informatie. Overnachten langs deze route mag, eenmaal we voorbij een STOP bord zijn. Dit is ongeveer halfweg tussen Mather en de CA120.
PRIJS: n.v.t.
Plaatsje langs de kant van een weinig gebruikte weg. Rustig. Geen voorzieningen. Mooi uitzicht.
Minpunten: Dichtbij de wegkant. In de vroege avond rijden er wat voertuigen voorbij, waarschijnlijk mensen die in de omgeving van het park werken.

SANI DUMP:
Yosemite NP – Upper Pines Campground: Dumpstation tegenover de camping, met drinkwatervoorziening. Zoals de ganse camping komt ook dit niet zo heel verzorgd over.
Prijs: gratis.

Coarsegold – Oakhurst – Yosemite NP: Upper Pines Campground, 109 km.
CA41 – Wawona Road – South Side Drive – Happy Isle Loop Road
Vrij drukke weg met veel bochten. In het park wordt het minder druk, de snelheid is beperkt tot 35 Mph of minder.

Yosemite NP: Upper Pines – Hetch Hetchy – Colfax Spring, 103 km.
Northside Drive – Big Oak Flat Road – Evergreen Road – Hetch Hetchy Road – Mather Road – Forest Route 1S02 – Cherry Lake Road – Forest Route 1N07
Zeer mooie rustige route doorheen het mooie natuurgebied. Veel bochten en vanaf de Hetch Hetchy Road vrij smal.

YOSEMITE NP
Een uitgestrekt prachtig natuurgebied in een rotsberg omgeving. Tijdens de wintermaanden is een gedeelte van het park gesloten, o.a. de Tioga Road, de weg die dwars erdoorheen loopt en de weg naar Glacier Point. Ook vele wandelpaden zijn gesloten.
WAT IS ER TE ZIEN:
Alpien gebied met bergweilanden.
Bergen, hoge watervallen, immense rotswanden, sequoia bomen, meertjes, …
Beren, herten, coyottes, …
INKOM:
Winter: 25 USD per voertuig.
Zomer: 30 USD per voertuig.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar).
ACCOMMODATIE: meerdere basis natuurcampings zijn beschikbaar, de meeste moeten in de zomermaanden gereserveerd worden. In het park is een boekingskantoor, waar eventuele vrije plaatsen nog kunnen gereserveerd worden. Voor enkele campings (enkel open in de zomer) geldt de regel: wie eerst komt, heeft een plaatsje. Tijdens de wintermaanden zijn er slechts 3 campings open: Wawona in het zuiden, Upper Pines aan het einde van de Yosemite Vallei, Hodgdon Meadow in het noorden van het park. Doch wanneer we het park bezoeken, is Hogdon Meadow gesloten wegens snoeiwerkzaamheden.
INFORMATIE: Yosemite Valley Visitor Center.
Gelegen aan het einde van de Yosemite Vallei, bij Yosemite Valley Village. Hier kan men informatie bekomen over het park, alsook een plannetje en informatiekrant.
Twee films over het park worden doorlopend getoond, starten op het uur en half uur (score: 4/5).
In het zomerseizoen worden hier voordrachten gegeven, alsook ranger activiteiten. Tijdens de wintermaanden ligt dit stil.
WANNEER TE BEZOEKEN: Het ganse jaar door mogelijk, doch in de zomer kan het behoorlijk warm (tot +/- 34 °C)worden. Van november tot april zijn niet alle wegen open, wandelmogelijkheden zijn beperkt. We zijn hier in januari, met middagtemperaturen van 10 °C, ’s nachts rond het vriespunt. Tijdens ons bezoek heerst een winterstorm, met zware regenval, sneeuw en onweer. Sneeuwkettingen zijn verplicht in elk voertuig, zelfs bij combinatie 4x4 en winterbanden. Wie deze niet bij zich heeft, riskeert bij controle een boete van 1.500 USD.
SHUTTLEBUS:
Enkele gratis shuttlebus routes in het park zijn interessant. In de winter rijdt enkel deze aan het einde van de Yosemite Valley, die een grote lus maakt langs 21 stopplaatsen, waarvan er enkele gelegen langs een weg die niet open is voor eigen vervoer.
WEBSITE: www.nps.gov/yose
TEL: +1 209 372-0200

YOSEMITE NP – BRIDALVEIL FALL
Zeer krachtige waterval, die van hoge rotsen afdondert. Korte wandeling ernaartoe van aan de parking.
INKOM: Maakt deel uit van de inkom voor Yosemite NP.
Kleine parking aan de straat.
LOCATIE:
Langs South Side Drive, voorbij de tunnel.

YOSEMITE NP – MIRROR LAKE
Prachtig meertje in een bosomgeving. Te bereiken via een vlak geasfalteerd wegje (1,6 km retour), of een bospad aan de overkant. Het bospad loopt verder door en maakt een lus aan Snow Creek (8 km), deze wandeling wordt als eentonig en vlak beschreven.
Coördinaten begin wandelpad: 37.739326 – 119.559558
INKOM: Maakt deel uit van de inkom voor Yosemite NP.
Op de grote parking aan het boekingskantoor voor de camping. Van daaruit nemen we de shuttle bus verder.
LOCATIE: aan shuttlebusstop n° 17.

YOSEMITE NP – UPPER YOSEMITE FALLS
Een bospad dat steil omhoog zigzagt naar de top van de waterval (11 km retour, 930 meter hoogteverschil). Onderweg aan Columbia Rock is een schitterend uitzicht op de rotsbergen rondom de vallei (3,2 km retour, 300 meter hoogteverschil). Ongeveer 800 meter verderop heeft men een eerste prachtig uitzicht op het hoogste deel van de waterval, de moeite waard. We wandelen nog een eind verder, tot we een mooi zicht hebben op de top van de waterval, maar hebben niet voldoende tijd om tot helemaal boven te stappen. In totaal wandelen we 3 ¼ u.
Coördinaten begin wandelpad: 37.742248 – 119.601558
Op de grote parking aan het boekingskantoor voor de camping.
LOCATIE: aan shuttlebusstop n° 7.

YOSEMITE NP – VERNALL FALL
Brede waterval, die gedeeltelijk van op een voetgangersbrug te zien is. Tot daar is het pad geasfalteerd en nogal steil, 2,6 km retour, 122 meter hoogteverschil.
Het Mist wandelpad loopt er verder naartoe, doch dat is tijdens de wintermaanden gesloten. We proberen een beter uitzicht te krijgen via een ander pad dat omhoog zigzagt, doch dit loopt door het bos en geeft geen verdere uitzichten op de Vernall Fall.
Hogerop bevindt zich nog een waterval, de Nevada Fall. Deze is ook het gemakkelijkst te bereiken via de Mist trail. Het alternatieve pad hiernaartoe is verderop ook gesloten, wat weerom een omweg betekent via een ander zigzaggend pad. Dat maakt de wandeling zeer lang en zwaar. We laten deze over.
Coördinaten begin wandelpad: 37.732773 – 119.557810
SCORE: 4/5 (mogelijks verkeerde beoordeling tijdens de winter, omdat men er niet dichtbij geraakt)
Op de grote parking aan het boekingskantoor voor de camping.
LOCATIE: aan shuttlebusstop n° 16.

YOSEMITE NP – LOWER YOSEMITE FALL
Korte rondwandeling met mooie uitzichten op het onderste gedeelte van de prachtige waterval. Op bepaalde plaatsen ziet men de ganse waterval.
Coördinaten begin wandelpad: 37.745691 – 119.593738
Op de grote parking aan het boekingskantoor voor de camping.
LOCATIE: aan shuttlebusstop n° 6.

YOSEMITE NP – COOK’S MEADOW LOOP
Vlakte midden in de vallei, waardoorheen een wandelpad loopt, gedeeltelijk plankenpad. In de winter oogt het kaal, de grassen zijn geel. Mooie uitzichten op de Yosemite waterval en de Half Dome.
Coördinaten begin wandelpad: 37.745316 – 119.593735
SCORE: 3/5 (misschien verkeerd beoordeeld door de winterperiode)
Op de grote parking aan het boekingskantoor voor de camping.
LOCATIE: aan shuttlebusstop n° 6.

YOSEMITE NP – YOSEMITE VALLEY CHAPEL
Klein kapelletje, sober binnenin.
Aan het kapelletje.
We maken een kleine omweg tijdens de Cook’s Meadow Wandeling.
LOCATIE: Langs de South Side Drive.

YOSEMITE NP – LE CONTE MEMORIAL
Speciaal gebouwtje in grijze rotsstenen gebouwd. Oude lodge, nu ingericht als een soort Visitor Center/bibliotheek. Jammer dat deze gesloten is tijdens de winterperiode.
INKOM: Maakt deel uit van de inkom voor Yosemite NP.
Aan het Le Conte Memorial.
LOCATIE: Langs de South Side Drive, aan shuttlebusstop n° 12.

YOSEMITE NP – HETCH HETCHY VALLEY
Smalle bochtige weg, hoog boven een mooie vallei, die leidt naar een stuwmeer. Langs het meer zijn mooie watervallen te zien, er loopt een wandelpad naartoe. Schitterende omgeving !
Men krijgt aan de poort een informatieblaadje mee, met uitleg over de wandelmogelijkheden ter plaatse. Langere wandelingen zijn mogelijk in dit gebied.
Een mooie wandeling gaat naar de Wapama Fall: pad volgt de rand van het stuwmeer, 8 km (retour).
INKOM: Gratis.
Dit gebied is enkel open tijdens de dag (8 AM – 5 PM in de winter / 8 AM – 7 PM in de zomer), men krijgt een controlekaart mee, de nummerplaat van het voertuig is er aan gekoppeld.
Kamperen met een tentje in de buurt van de stuwdam is mogelijk. Men moet hiervoor op voorhand een wildernis permit aanvragen, daarmee mag men ook vrij kamperen tijdens meerdaagse wandelingen in het gebied.
Voertuigen langer dan 25 Ft. (7,5 m) en breder dan 8 Ft. (2,4 m) zijn niet toegelaten op de weg naar Hetch Hetchy. Aan de poort wordt dit gecontroleerd, vooral de lengte (markeringen op het wegdek).
We zijn 8,3 Ft. breed, maar mogen passeren. Misschien omdat er toch weinig voertuigen in de vallei zijn op dit moment, een opmerking die door de ranger wordt gemaakt.
Hier en daar langs de wegkant.
Op het einde van de weg, aan de stuwdam.
LOCATIE:
Aan de zuidkant van het Yosemite NP, voorbij de zuidelijke ingang.

Fotoalbums van locatie «Yosemite National Park»

California – Yosemite NP (28)

06 Maart 2016 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 12 April 2016