Reisverhaal «California, San Francisco»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 28 November 2015 - Laatste Aanpassing 24 December 2015

Traject: 28 – 30 november 2015

Marinwood – Sausalito – Golden Gate Bridge – Point Bonita Lighthouse – Richmond-San Rafael Bridge – Albany – San Francisco

San Francisco in zicht
Voor we de stad San Francisco zelf inrijden bezoeken we de buurt van Sausalito, aan de noordkant van de Golden Gate bridge. Hier willen we eerst een toerismekantoor opzoeken, voor wat meer informatie over de stad. Na een poosje rond te rijden, vinden we uiteindelijk gesloten deuren, het is weekend. De foldertjes die voor de deur liggen, zijn ons echter zeer welkom.

Voor we de Golden Gate brug oprijden, slaan we af naar de Golden Gate Bridge National Recreation Area, een prachtig uitgestrekt natuurgebied aan de noordkant van de San Francisco Bay. Van hieruit hebben we overal schitterende zichten op de brug, die mooi is door zijn eenvoud. Op de achtergrond zien we de skyline van de stad en het Alcatraz gevangeniseiland.

Verder in deze mooie omgeving, zoeken we het visitor center op. Het is gehuisvest in een goed bewaard Portugees koloniaal kerkje. Hier voorziet men enkel informatie over het park, doch de vriendelijke ranger wil graag onze vragen rond San Francisco beantwoorden, hij is er opgegroeid. Ons vermoeden wordt bevestigd, campings zijn er niet in deze omgeving. Vrij kamperen mag niet in het park, tentjes zijn welkom op de voorziene plaatsen, mits reservatie. Hij verwijst ons naar de oost- of zuidrand van de stad.

Vandaag zullen we San Francisco niet meer intrekken. Het is gemakkelijker eerst een slaapplaats te vinden waarnaar we kunnen terugkeren, zodat we niet ’s avonds nog op zoek moeten gaan.

Zo hebben we nog mooi de tijd om Point Bonita Lighthouse te bezoeken, helemaal op de rand van de baai. Dit is wellicht de meest bijzondere vuurtoren van deze kust. Vooral zijn ligging is uniek, aan de zeekant van een grillige hoge rotspiek die voor de kust uitsteekt. Deze is niet zichtbaar van op het land, daarvoor moeten we eerst een nauwe tunnel door. Twee bruggetjes brengen ons tot bij de lichtbaken.

In deze omgeving zijn meerdere oude forten te bezoeken, overblijfselen van het verdedigingssysteem tegen inname van de baai vanuit de zee. Een korte wandeling brengt ons naar Bird Island Overlook, waar we het uitzicht hebben op enkele rotseilandjes die bedekt zijn met witte vogeluitwerpselen. Ze liggen in een mooie kleine baai aan een zandstrandje, waaraan een aantal lelijke gebouwtjes staan. Toch is het geheel mooi. We komen langs Battery Mendell, een verdedigingspost uit 1905. Van hieruit werd de haven van San Francisco, achterin de baai, beschermd tegen indringers. Grote ronde schuttersposten rondom konden wegzakken in de omgeving. Uitgerust met de grootste kanonnen uit die periode, kon men boten raken die 13 kilometer ver op zee aankwamen.

We verplaatsen ons naar de westkant van de stad en rijden de Richmond-San Rafael Bridge over. Een brug met zeer speciale vormgeving, die veel langer is dan de Golden Gate Bridge. Beide rijrichtingen van deze smalle brug beschikken over slechts 2 vakken, het tegemoetkomende verkeer rijdt op een verdieping onder ons. Boven de brug steken meerdere gedraaide piekconstructies uit, waaraan de constructie is bevestigd.

San Francisco, dag 1: Stadswandeling.
Als stad kennen we San Francisco vooral door zijn steile straten met oude trammetjes (cable car), de mooie Golden Gate brug en het gevangeniseiland Alcatraz. Dat is wat we zeker willen zien, op ons stadsplan duiden we nog enkele andere leuke plaatsjes aan.

De Golden Gate brug hebben we reeds grondig gezien, vanuit Sausalito. We reden of wandelden er niet overheen, zou een leuke ervaring zijn, maar volgens ons zie je de schoonheid van een brug of gebouw beter van op afstand.

Hoe kan men beter een stad verkennen dan te voet ?
We zullen ons beperken tot het toeristische gedeelte en een aantal mooie plaatsen die de moeite waard lijken. Leuk om weten is dat San Francisco gebouwd is op 43 heuvels, wat we mogen voelen tijdens onze wandeling. Al beklimmen we ze lang niet allemaal …

Vanuit Albany, aan de overkant van de San Francisco Bay, nemen we de metro naar Embarkement, waar we ons bezoek starten. Al onmiddellijk staan we te kijken van de combinatie oud en nieuw, waar een mooie oude hoogbouw in de ruiten van een nog veel hoger modern torengebouw wordt weerspiegeld. Uitgestrekt is dit district met hoogbouw niet, het overgrote deel van de stad zijn oudere gebouwen van maximaal enkele verdiepingen.

Al vlug komen we aan de zeer toeristische waterkant terecht, waar overal ferry’s aanleggen. Elke kade heeft zijn nummer, we wandelen tot aan pier 33.

In de steile straatjes rijden de kleurrijke oude cable cars op en neer. Op de achtergrond zien we de baai, met het eiland Alcatraz er midden in.

Leuk om zien is het kronkelende Lombard tuinstraatje in het Russian Hill district. Dit werd in 1920 zo aangelegd, opdat voertuigen door dit steile straatje zouden kunnen afdalen. Met een helling van 40 graden zigzagt het tussen mooi aangelegde tuinen door in 8 scherpe bochten. Niet moeilijk dat hier enkel gewone auto’s worden toegelaten. Als voetganger gebruiken we de voorziene 253 traptreden aan de zijkant.

Op weg naar het Civic Center, komen we door een arme buurt. Vooral zwarten leven hier op straat, met hun hebben en houden. Zeer onaangenaam om er tussendoor te wandelen. Gelukkig klampen ze niet aan. We zien in deze buurt dan ook de politie merkbaar aanwezig.

Omdat de openbare toiletten overal gesloten zijn, zo ook deze in winkelcentra en zelfs in de Burger King hamburgertent, gaan we naar de Library. Onder de indruk van het mooie oude gebouw, bewonderen we de uitgebreide boekencollectie, over meerdere verdiepingen verspreid. En wij die dachten dat papieren boeken vooral in de US plaatsgemaakt hebben voor de E-reader.

De hoge ronde koepel van het stadhuis is met goud afgewerkt. Het werd gebouwd naar het model van de St. Pieters Basiliek in Rome. Rondom zien we een grote manifestatie. Wanneer we dichterbij komen, merken we dat het moslim gelovigen zijn, die opkomen tegen het terrorisme. Ze willen met hun geloof hiervan afstand nemen en bidden voor alle slachtoffers wereldwijd. Een initiatief dat wellicht wordt genomen naar aanleiding van de recente aanslagen in Parijs. Wat ons opvalt is dat mannen en vrouwen in deze grote groep gescheiden lopen van elkaar … zoals het hoort.

Rondom het Alamo Square Park bevindt zich het Victoriaanse district. Het park op de heuvel biedt schitterende uitzichten op een rij kleurrijke huizen, met daarachter de skyline van moderne hoogbouw en in de verte het water van de baai.

We ronden onze wandeling af aan de Mission Dolores, een prachtige oude missiepost in Mexicaanse Franciscaner stijl, het lijkt wel een kathedraal.

San Francisco, dag 2: China Town – Fisherman’s Wharf – Alcatraz
Een tweede dag in San Francisco brengt ons naar het Montgomery district, tussen de hoogbouw met zijn vele exclusieve merkenwinkels. Indrukwekkend hoog zijn de wolkenkrabbers in deze kleine regio niet.

Het China Town district van San Francisco is één van de grootste in de US, met zijn 10.000 Chinese inwoners. Wanneer we er ’s ochtends om 8 u doorheen wandelen, liggen de straten er nog leeg en ingeslapen bij. Dus keren we er terug na de middag, om te worden ondergedompeld in een Chinese sfeer. We worden verwelkomd met een verraste blik en stralende glimlach van de bakker, wanneer we in zijn kleine zaak iets eten. Blij dat ook niet-Chinezen zijn werk kunnen waarderen. Dit geeft ons een goed gevoel, roept mooie herinneringen op aan onze lange reis door China.

Fisherman’s Wharf is zeer bekend, doch kan ons niet echt bekoren. Langs de kade is het zeer toeristisch, een en al commerce. Visserssloepen liggen uitnodigend klaar om toeristen een dagje mee op zee te nemen. Wie de vissen liever ziet zwemmen, kan het aquarium bezoeken. Terrasjes liggen uitnodigend te wachten.

Zo komen we aan Pier 33, waar we op de boot wachten die ons naar Alcatraz zal brengen.

Alcatraz
Alcatraz Island, ook the Rock genoemd, bestaat uit een rotseiland, midden in de San Francisco Bay. Op deze strategisch sterke locatie, werd initieel een verdedigingsfort gebouwd, dat elk vijandig schip moest stoppen. Zo ver is het nooit gekomen, immers de forten aan de ingang van de baai waren voldoende sterk bewapend, opdat geen sloep er kon passeren.

In 1934 werd het eiland door het US militaire departement overgedragen aan justitie. In die periode vierde de zware misdaad hoogtij in de Verenigde Staten, er was nood aan extra accommodatie voor gangsters. Het fort werd omgevormd tot een sterk beveiligde staatsgevangenis, waarbij men ervan uitging dat ontsnappen onmogelijk zou zijn. Van op de rots had men maar één uitweg, de zee, die hier zeer woelig en koud is, zodat niemand er lang in kan overleven. De 2 km naar het vasteland zwemmen, leek onmogelijk haalbaar. Toch werden er 14 ontsnappingspogingen ondernomen tijdens de 29 jaren dat Alcatraz als gevangenis werd gebruikt, hierbij waren 36 gevangenen betrokken. 5 daarvan zijn nooit teruggevonden. Op 21 maart 1963 verliet de laatste misdadiger het eiland. De gevangenis werd gesloten omdat de ideale geïsoleerde ligging te hoge werkingskosten met zich meebracht.

Tijdens het wachten op onze boot aan pier 33, bekijken we alvast de grote maquette van Alcatraz. Informatiebordjes bereiden ons reeds voor op wat we zullen zien ter plaatse. Hierbij zien we duidelijk de enorme cellenblok centraal bovenop de rotsheuvel. Een afgescheiden deel van het eiland was voorbehouden aan de woningen van het personeel en hun families. Er leefden gemiddeld 75 gezinnen op het eiland, grotendeels ondergebracht in een robuust appartementsgebouw dat daartoe werd gebouwd in 1940. Hoger geplaatste functionarissen woonden in enkele grote huizen. Aan het andere uiteinde van het eiland bevond zich een watertoren, hoog boven het eiland torende een vuurtoren uit, oorspronkelijk gebouwd in 1854.

Wanneer we het eiland naderen, zien we reeds dat een aantal gebouwen zijn verdwenen, anderen zijn enkel nog een betonnen karkas. Doch het grote appartementsgebouw staat nog overeind, alsook de centrale cellenblok, helemaal boven op het eiland.

We starten met het kijken naar een film over de geschiedenis van het eiland. Nadat de gevangenis reeds lang gesloten was, claimden in 1970 Indianen het bezit ervan. Hun bezetting van het eiland werd vlug beëindigd, waarna de rots werd uitgeroepen tot Nationaal Park. Sporen van deze poging zijn nog steeds te zien.

De audio gids leidt ons rond in het grote cellenblok, waarbij een detailleerde uitleg wordt gebracht over het reilen en zeilen van de Alcatraz gevangenis. Een aangename methode, waarbij men zijn eigen tempo kan volgen, de tijd kan nemen om een en ander van nabij te bekijken. De presentatie wordt op een boeiende manier gebracht, met tussendoor getuigenissen van mensen die alles van nabij hebben meegemaakt. Zowel ex-gevangen, bewakers, directie, alsook de kinderen die er ooit zijn opgegroeid, komen aan het woord.

Gevangenen vertellen over hun verblijf in de kleine vochtige cellen, waar het zo koud kon zijn. Hoe ze op hun straf terugkijken, welke impact dit op hun karakter heeft gehad. Bewakers hebben het over hun problemen met hun ‘gasten’ en de ontsnappingspogingen. Kinderen vonden het leven op een eiland zeer aangenaam, het voelde aan als een rustig dorp. Ze gingen dagelijks naar school met een boot, hadden totaal geen last van de gevangenen in hun buurt.

Twee ontsnappingspogingen worden toegelicht. Eentje waarbij een aantal bewakers werden gegijzeld, terwijl men trachtte de sleutels te bemachtigen. Doch de belangrijkste sleutel was niet beschikbaar, omdat de verantwoordelijke deze steeds ergens wegstopte. Deze poging werd daardoor verijdeld, doch met dodelijke afloop voor een aantal bewakers, alsook enkele gevangenen.
Een andere bijzonder opmerkelijke poging bestond uit het vergroten van een verluchtingsgat, door de beton af te schrapen met lepels. Drie mannen klommen via buizenkokers naar het dak, terwijl ze in hun bedden nephoofden hadden gelegd, gemaakt van zeepresten. Ze zijn in zee terecht gekomen, men heeft ze nooit meer teruggevonden. Zijn ze verdronken, zoals men zou verwachten ? Hebben ze Latijns Amerika bereikt (hun vermoedelijke doel, ze leerden reeds een poosje Spaans) ?

90 bewakers waren op het eiland aanwezig, om 24 uren per dag de dienst te verzekeren. De 600 cellen van de gevangenis waren ingedeeld in 4 blokken. Blok A werd nooit gebruikt, blokken B en C telden 336 kleine cellen, in blok D bevonden zich 42 isolatiecellen. Deze laatste waren groter dan de andere, doch de wind waaide erdoorheen en ze werden volledig verduisterd. Met een gemiddelde bezetting van 260 was de gevangenis nooit volzet. Onder de meest bekende criminelen, herkennen we namen als Al Capone, Machine Gun Kelly, Robert ‘Birdman’ Stroud.

Na onze rondleiding in het cellenblok, verkennen we de rest van het eiland. Rondom groeit een bijzonder mooie en gevarieerde vegetatie, waarin vele vogelsoorten te bewonderen zijn. Overal hebben we prachtige uitzichten op de skyline van San Francisco en de bruggen over de baai.

ALBANY – COSTCO
Coördinaten: 37.897289 – 122.321911
Ruime parking aan de winkel, die wat buiten het centrum ligt, aan de baai naast een natuurpark. We parkeren op het einde van de parking, voor de winkel, in de straat ernaast staat nog een camper. Mochten we hier niet mogen blijven, dan zouden we uitwijken naar de straatkant. Rustig. Een veiligheidsman rijdt met zijn wagen de ganse tijd rond, soms zet hij zijn zwaailichten een poosje aan. Hij laat ons met rust.
De derde avond echter, zien we dat er verbodsborden werden bevestigd aan de verlichtingspalen. We parkeren ons dan maar in de straat naast de parking en overnachten er samen met een 4-tal andere voertuigen.

Marinwood – Sausalito – Golden Gate Bridge – Point Bonita Lighthouse – Richmond-San Rafael bridge – Richmond – Albany, 100 km.
Redwood Highway, US 101 – Conzelman Road – Bunker Road – Baker-Barry Tunnel Road – Alexander Avenue – Redwood Highway, US 101 – John T. Knox Freeway, I580 – Richmond-San Rafael Bridge – John T. Knox Freeway, I580 – Central Avenue
Drukke hoofdwegen, met tot 4 rijstroken per richting. Rustige weg in de Golden Gate Recreation Area, een natuurpark, tot aan de vuurtoren.

Over de baai van San Francisco gaan een aantal lange tolbruggen, deze rekenen steeds hetzelfde tarief, beperkt tot 1 rijrichting. Meestal is dit bij het binnenrijden van de stad.

Golden Gate Bridge: tolbrug, 7 USD
De tol wordt geheven via een automatisch systeem dat werkt met camera’s. Men betaalt enkel bij het binnenrijden van San Fransisco, dus van noord naar zuid. De andere richting is tolvrij.
Mooi door zijn eenvoud.
Deze tol dient via het internet betaald te worden op voorhand, of binnen de 48 uren na gebruik van de brug. Ook mogelijk telefonisch, door opgave creditkaartnummer (voor buitenlandse nummerplaten): 877-229-8655.
De brug kan met de wagen, te voet, met toer- of met lijnbussen worden overgestoken.

Richmond-San Rafael Bridge: tolbrug, 7 USD
De tol wordt geheven aan loketten. Men betaalt enkel wanneer men van Richmond komt, dus naar het noorden rijdt. De andere richting is tolvrij.
Zeer mooie en lange brug met twee verdiepingen, specialer dan de Golden Gate brug.
Deze brug gaat over de San Francisco baai, maar leidt niet rechtstreeks naar San Francisco. Daarvoor moet nog een tweede brug worden overgestoken.

Toeristische informatie:
Sausalito Chamber of Commerce: gesloten op zaterdag en zondag.

Visitor Center Golden Gate National Recreation Area / Marin Headlands:
Enkel informatie over het park, tentcampings, wandelmogelijkheden.

GOLDEN GATE BRIDGE
Prachtige brug, die we op meerdere plaatsen in de Golden Gate Recreationa Area bewonderen. We wandelen naar een mooi uitzichtpunt dicht bij de brug, waar we deze zien in combinatie met de skyline en het eiland Alcatraz. ’s Ochtends zit de zon verkeerd voor foto’s, wanneer men aan de kant van Sausalito staat, de noordkant.
Coördinaten uitzichtpunt: 37.827721 – 122.481626
INKOM: N.v.t.
Op verschillende plaatsen langs de Conzelman Road.
LOCATIE:
Zijweg vlak voor het oprijden van de Golden Gate brug, aan de noordkant in Sausalito.

POINT BONITA LIGHTHOUSE – BIRD ISLAND OVERLOOK TRAIL
Oude vuurtoren, vooral zijn ligging maakt deze zeer bijzonder. Om deze te bereiken moet men een stukje wandelen, door een tunnel (die gesloten wordt buiten de openingsuren), over 2 bruggetjes, naar de andere zeekant van een hoge rotspiek.
Ook hier hebben we prachtige uitzichten op de Golden Gate Bridge en de Baai van San Francisco.
We wandelen ook de korte Bird Island Overlook trail, die veel meer te bieden heeft dan de rotseilandjes met vogelpoep erop. Mooie uitzichten op een kleine baai en de vuurtoren, oud fort.
Coördinaten: 37.822999 – 122.533457 (vertrekt aan het einde van de Bunker road).
INKOM: Gratis.
Enkel open zaterdag – zondag – maandag, van 12.30 u tot 15.30 u.
Anders enkel te zien van op afstand, op het einde van de Bird Island Overlook trail.
Aan het einde van de weg, deze is echter zeer beperkt en enkel geschikt voor auto’s. Een alternatieve ruime parking (met droge toilet) bevindt zich een eindje terug langs de weg.
LOCATIE:
Aan het einde van de Bunker Road, in de Golden Gate National Recreation Area / Marin Headlands.

SAN FRANCISCO – STADSWANDELING DAG 1
Het centrum van deze grote stad willen we vermijden met onze camper. Het rijden zelf is niet zo’n probleem in het vrij rustige centrum, maar we denken aan de smalle steile straten die we willen zien, maar die verboden zijn voor campers en vooral ook aan het vinden van geschikte parkeerplaatsen. We parkeren dus buiten de stad en gaan ernaartoe met het openbare vervoer, BART is een soort metrosysteem, met parkeerplaatsen aan enkele haltes.
In de stad maken we een lange wandeling, de verschillende plaatsen die we willen zien liggen nogal ver uit elkaar. Tussenin is weinig bijzonders te zien.
De stad lijkt ons een aangename woonplaats, vrij rustig en veilig. Aan de rand van het Civil Center zien we veel armoe, vooral zwarten die er op straat leven. Hier is redelijk veel politie aanwezig, wat we elders in de US nog niet hebben gezien (het is onze eerste grote stad).
Gewandeld traject: Embarcadero – Pier 33 – Bay Street – Hyde Street – Lombard Street – Leavenworth Street – Stadhuis – Library – Grove Street – Alamo Square Park – Steiner Street – 16th Street – Mission Dolores – Mission Street
INKOM: N.v.t.
Wij parkeren op de BART parking aan het El Cerrito Plaza, gratis op zaterdag en zondag, 3 USD per dag tijdens weekdagen.
In het centrum van San Francisco kan men overal langs de straatkant parkeren. Aan de haven zijn parkeergarages voorzien, deze zijn duur, men vraagt gemiddeld 40 USD per dag, vaak worden ze ’s avonds afgesloten, dus is men aan de openingsuren gebonden.
ERNAARTOE EN TERUG:
We maken gebruik van het BART systeem, soort metro (niet te verwarren met de troleybussen in de stad die ‘metro’ worden genoemd).
Heenweg: BART station El Cerrito Plaza – station Embarcadero, 4,15 USD pp. enkele rit, 30 min.
Terugweg: BART station 16th Mission – station El Cerrito Plaza, 4,25 USD pp. enkele rit, 40 min.

SAN FRANCISCO – STADSWANDELING DAG 2
Op weg naar Pier 33, van waar we naar Alcatraz zullen varen, wandelen we door China Town, dat er ’s ochtends vroeg nog ingeslapen bij ligt. Wanneer we in de namiddag opnieuw passeren, is er een eerder Chinese sfeer met vele rommelige winkeltjes. Alles is er merkelijk goedkoper dan in de rest van de stad, zo ook het bakkertje waar we een koffie met gebak nuttigen.
Ook gaan we opnieuw langs het Lombard tuinstraatje, waar gisteren de felle zon en schaduw het moeilijk maakte om foto’s te nemen. Vandaag is het eerder betrokken weer, we willen opnieuw proberen.
Fisherman’s Wharf is heel bekend, maar maakt op ons weinig indruk, misschien door het minder zonnige weer, maar vooral door de zeer toeristische en commerciële sfeer.
SCORE:
China Town: 4/5
Lombard Street: 5/5
Fisherman’s Wharf: 3/5
INKOM: N.v.t.
BART parking aan het El Cerrito Plaza station, 3 USD per dag.
De betaling dient te gebeuren na het binnengaan van de metropoortjes, zo is men verzekerd dat enkel BART klanten de parking gebruiken. Daarvoor zijn automaten voorzien, waarin het nummer van de parkeerplaats moet worden opgegeven. Deze werken met cash of door gebruik te maken van de waarde van het metrokaartje.
Ze dienen echter ook voor het bijladen van de metrokaartjes, wanneer deze onvoldoende dekking hebben om de metro te verlaten (het te betalen bedrag wordt bepaald per afstand, die uithangt aan de betaalterminals buiten het metro station, doch wanneer men zou te weinig geladen hebben op een kaartje, kan men de metro niet verlaten).
Op welke manier men ook betaalt, er wordt een ticket geprint als bewijs, het is belangrijk dit te bewaren.
ERNAARTOE EN TERUG:
We maken opnieuw gebruik van het BART systeem.
Heenweg: BART station El Cerrito Plaza – station Montgomery, 4,15 USD pp. enkele rit, 30 min.
Terugweg: BART station Montgomery – station El Cerrito Plaza, 4,15 USD pp. enkele rit, 35 min.

SAN FRANCISCO - ALCATRAZ
Het rotseiland in de baai van San Francisco, met daarop de voormalige staatsgevangenis Alcatraz, is zeer bijzonder om te bezoeken. Een boeiende audio gids leidt je doorheen het ganse cellenblok, men vertelt over de geschiedenis, bekende gevangenen, ontsnappingspogingen, het leven van de bewakers en hun families op het eiland, ….
INKOM: 31 USD pp.
Inbegrepen: boottocht naar het eiland en terug, audio gids in meerdere talen (ook Nederlands, door Nederlander ingesproken), film ter plaatse, rangers die toelichtingen geven. Men moet zich houden aan het vertrekuur van de boot, dat op het ticket vermeld staat. Het uur van terugkeer is vrij.
We kopen onze tickets bij het loket van het Nationale Park zelf, die deze plaats nu beheert. Dit is gevestigd aan Pier 33, waar ook de boot ernaartoe vertrekt.
Tijdens vakantieperiodes kunnen deze tickets tot 4 weken ver zijn uitverkocht, dus is het belangrijk deze op voorhand aan te schaffen. Dit kan via het internet, op: www.guideyou.com . Tijdens weekends raadt men aan 4 dagen op voorhand te reserveren. Wij kopen onze tickets op zondag, de eerste vrije tickets zijn voor maandag 11.30 u. Wanneer we er maandag aankomen, zijn er nog steeds tickets beschikbaar.
LOCATIE:
De boot vertrekt aan Pier 33.

Fotoalbums van locatie «Albany - San Francisco»

California, San Francisco (34)

28 November 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 24 December 2015