Reisverhaal «California – Los Angeles en omgeving »

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 08 December 2015 - Laatste Aanpassing 10 Januari 2016

Traject: 8 – 28 december 2015

Traject: Rincon Beach – Redondo Beach

Van het strand aan Rincon Beach is het niet meer ver naar Los Angeles. Pas ’s middags verlaten we ons mooie kampeerplaatsje aan zee, om al vlug in het superdrukke verkeer rondom de enorme stad Los Angeles terecht te komen. Op autostrades met 8 baanvakken per richting, verwonderd het ons dat men zo galant blijft. Er wordt vaak van rijstrook veranderd, men respecteert elkaar en laat plaats om tussen te voegen. Wat moet dit hier in de spitsuren zijn, als het nu reeds zo druk is.

Aankomst in Redondo Beach
In één van de vele steden rondom Los Angeles, zullen we reisvriendin Silke bezoeken. Het plan is om er enkele dagen te blijven en van daaruit de grote stad te bezoeken met openbaar vervoer.

Onderweg ernaartoe trachten we bij meerdere toerismekantoren wat informatie te verzamelen ter voorbereiding van ons stadsbezoek. Doch nergens kan men ons helpen, want zoals op de meeste plaatsen in California, beschikt men enkel over locale brochures.

Redondo Beach is een zeer rustige residentiële stad, die grenst aan het strand. Hier woont men in ruime alleenstaande huizen, omringd door een strookje gras met enkele fruit- en palmbomen. Aan grote tuinen hecht de doorsnee Amerikaan blijkbaar niet veel belang, de beschikbare grond wordt bijna volledig bebouwd. Wel heeft men steeds een mooi terras, waarop graag wordt gebarbecued.

Het raster van straten strekt zich uit over enkele heuvels, bijna alle kruispunten zijn voorzien van stopborden voor de 4 richtingen. Een systeem dat we in Europa niet kennen, wie het eerste stopt, mag eerst vertrekken. En wat ons zeer verwondert, het werkt !

Vakantie op reis
Bij aankomst worden we uiterst gastvrij ontvangen door Sander, de 17-jarige zoon van Silke. Hij leidt ons rond in het huis. Na een verfrissing rijden we samen naar een leuk restaurant op de pier, waar onze vriendin ons komt vervoegen. Het wordt een zeer leuke avond, we leerden elkaar kennen in 2011 in Borneo en hebben zeer veel bij te praten.

De volgende dagen vliegen voorbij. Op elk vrij moment tussen werk en school door, worden we overal in de buurt mee naartoe genomen. Zo worden we ondergedompeld in de Amerikaanse cultuur, maken kennis met gebruiken die toch wel anders zijn dan bij ons in Europa. We leren nuttige winkels kennen, zodat we in ’t vervolg niet meer eindeloos moeten zoeken naar een goede versmarkt of delicatessenzaak. Alles verloopt zeer vlot, we koken om beurten, tussenin gaan we uit eten.

Al vlug wordt het ons duidelijk, hier zullen we niet gauw weg geraken. Wanneer onze gastfamilie op eindejaarsvakantie vertrekt, worden we vriendelijk uitgenodigd om nog een poosje in het huis te verblijven. Een soort huiswacht, terwijl wij zalig kunnen relaxen en rustig de omgeving verder verkennen. Zo’n pauze tijdens een langdurige reis is steeds zeer welkom en deugddoende.

In de omgeving
We maken relaxte strandwandelingen, waarbij we genieten van een stralende zon. In de jachthaven van Redondo Beach dobberen duizenden plezierboten. Aan de moderne pier komen we langs kleine vismarktjes en eenvoudige restaurantjes. Surfers- en artiestenbuurt Hermosa Beach kenmerkt zich door een kakofonie van veelkleurige huisjes aan de rand van het strand met zijn volleybal netten. In Manhattan Beach daarentegen, zijn enkel grote woningen te zien, dit typeert een rijke bevolking. De kerstverlichting op de pier is eenvoudig maar mooi, beconcurreert de schitterende zonsondergang.

Op een avond vergezelt Silke ons voor een wandeling door Third Street Promenade, de exclusieve winkelwandelstraat van Santa Monica. We genieten er van de aangename ambiance, door vele straatartiesten gebracht. Opvallend zijn het Amish zangkoortje, ook de Joodse mannen die hier Rosj Hasjana vieren en hun traditionele rituelen willen delen met de toeschouwers.

Naar Malibu Beach gaan we niet, de villa’s van de sterren zijn amper zichtbaar achter hun hoge omheiningen. Ze grenzen allen aan privéstranden, die volledig zijn afgesloten. Een strandwandeling zit er hier dus ook niet in.

Tijdens de kerstperiode worden vele huizen in Amerika mooi verlicht ’s avonds. Een wijk in Torrance, buurstad van Redondo Beach, is hierom bekend. Alle huizen en tuinen zijn uitbundig versierd, auto’s worden verbannen. In de straten hangt een sprookjesachtige sfeer, overal wordt warme chocomelk verkocht waaraan de vele wandelaars zich opwarmen. Wat voor ons een zacht klimaat is, betekent voor de locale bevolking ‘winterkoude’.

In Japantown vergezellen Silke en Sander ons naar een typisch restaurant, waar we overheerlijke noodlesoup eten. We worden door het personeel verwelkomd zoals het hoort. Telkens mensen binnenkomen of vertrekken wordt het werk eventjes gestaakt, om gezamenlijk enkele Japanse zinnen te scanderen. Het klinkt echt, al geeft onze ober toe van Mexicaanse origine te zijn.

Hollywood
Met de metro rijden we naar Hollywood, ook een randstad van Los Angeles. Dit is een handige manier om door een drukke stad te reizen. Al moeten we vaststellen dat het metro netwerk in en rondom Los Angeles niet echt optimaal is uitgebouwd. We zijn zeer lang onderweg, omdat we een grote omweg moeten maken omwille van de weinige beschikbare lijnen. Stadsbussen rijden er wel overal, maar deze worden ons door Silke afgeraden. Ze noemt Los Angeles een eerder gevaarlijke stad, vooral in een aantal buurten waar deze bussen doorheen rijden. Ze bieden minder bescherming dan een metrowagon.

De metrotreinen rijden grotendeels bovengronds, dat vinden we niet erg, zo krijgen we een goed beeld van een stuk van de stad. Het is ons al vlug duidelijk dat Los Angeles en omgeving verschillende gezichten heeft. Aan zee zagen we al steden met uiteenlopende levensstandaard, nu rijden we langs woonwijken waar alle ramen tralies hebben, tuinen hoge omheiningen. Dit is voor ons een teken van gevaar, we zagen het al in meerdere landen. Ook zien we straten waar daklozen met hun tentjes op de voetpaden kamperen.

De bekende ‘walk of fame’ is niet meer dan de vele bronzen sterren die over een grote lengte zijn ingelegd op het trottoir van de Hollywood boulevard. We zoeken naar bekendheden, waarbij we ondervinden niet echt veel namen te kennen. Enkele omringende gebouwen zijn mooi, zoals het Chinese theater. In het Kodiak gebouw, nu Dolby theater genoemd, is een exclusieve winkelgalerij ondergebracht. Meer dan de grote trap, bekend van de rode loper voor de jaarlijkse uitreiking van de Oscars, is hier niets te zien. Onze wandeling naar de Hollywood letters voltooien we niet, wegens ‘te ver’ om nog tijdig terug te geraken aan het metrostation van Redondo Beach, waar we hebben afgesproken met Silke.

Los Angeles
Zaterdag toont Silke ons de verschillende gezichten van de bekende stad. Langzaam rijdt ze door de uitgestrekte daklozen buurten, waar de voetpaden gevuld zijn met tentjes van armen. Op het einde van zo’n straat staan glazen torengebouwen te schitteren, we komen in het stadscentrum terecht. Wat een contrast.

Het mooi onderhouden Union Station gebouw uit 1939 is nog steeds in gebruik, met zijn glanzend geboende rode stenen vloeren en uitnodigende lederen zetels in de wachtzaal. Twee zetels van schoenpoetsers herinneren aan vervlogen tijden.

De Walt Disney Concert Hall wordt vaak vergeleken met het bekende Opera House in Sydney, Australië. Niet dat ze op elkaar gelijken, maar het concertgebouw hier is eveneens uit verschillende overlappende lagen opgetrokken, in een zeer bizarre vorm. Een pareltje !

We hadden graag de Olvera Street bezocht, de plaats waar de stad Los Angeles is ontstaan. Een Mexicaans marktje en oude panden herinneren er aan vervlogen tijden. Doch we geraken niet in de buurt met de wagen, alle straten zijn afgesloten omwille van een evenement.

Onze volgende halte is China Town, waar we even doorheen wandelen om Chinees gebak te kopen bij een typisch bakkertje. Het is hier vrij toeristisch. Aan de overkant van de straat zien we een soort overdekte marktplaats, met allemaal kleine winkeltjes, dat voelt eerder aan als een echte China Town.

Voor het avondeten valt onze keuze op een Mexicaans restaurant, waar we genieten van lekkere tortilla’s.

We sluiten deze mooie dag af met een wandeling over de pier van Manhattan Beach, met zijn prachtige kerstverlichting.

REDONDO BEACH – LOGEMENT BIJ EEN REISVRIENDIN

Rincon Beach – Redondo Beach, 140 km.
Ventura Freeway, CA1 – San Diego Freeway, I405
Steeds drukkere en bredere snelweg, weinig bijzonders te zien onderweg.

HOLLYWOOD
Een wandeling door de straten van Hollywood valt ons tegen. We hadden hier meer glitter en glamour verwacht, in plaats daarvan komen we in een zeer toeristische grauwe stad terecht, met vooral onverzorgde laagbouw. Overal probeert men ons tours te verkopen.
INKOM: Gratis.
ERNAARTOE EN TERUG:
We nemen in Redondo Beach de metro, om ons naar Hollywood te verplaatsen. De stad is druk en parkeermogelijkheden zijn beperkt.
Een metro dagkaart kost 7 USD pp. en kan 24 uren worden gebruikt.

STRANDWANDELINGEN REDONDO BEACH – HERMOSA BEACH – MANHATTAN BEACH
Langs het zeer uitgestrekte strand van de aan elkaar grenzende steden kan men lange wandelingen maken. Meestal is een promenade voorzien. Persoonlijk zijn we niet echt liefhebbers van eindeloze stranden.
Aan het strand van Malibu Beach liggen riante villa’s van bekende persoonlijkheden. Zij beschikken over privéstranden, die zijn afgesloten. Hier is een strandwandeling dus niet mogelijk.
INKOM: N.v.t.
Overal in de straten in de omgeving staan parkeermeters, iets verder van de zee kan men gratis parkeren.

SANTA MONICA – THIRD STREET PROMENADE
Gezellige winkel wandelstraat met veel straatartiesten die zeer gevarieerde optredens brengen. Nergens wordt om een fooi gevraagd, men doet dit voor het plezier. Mooie merkenwinkels. Leuk voor een avondwandeling.
INKOM: Gratis.
In een overdekte parkeergarage, in de buurt van de winkelstraat.
LOCATIE:
De winkelstraat loopt uit op zee.

MANHATTAN BEACH – PIER
Mooie pier waar de zonsondergang prachtig is.
Coördinaten uitzichtpunt: 33.883376 – 118.414568
INKOM: N.v.t.
In de achterliggende straten staan parkeermeters, we hebben geluk, parkeren is gratis tijdens de eindejaarsperiode.

TORRANCE – KERSTVERLICHTING
In een wijk van de stad Torrance zijn alle huizen om het mooist versierd en verlicht tijdens de kerstperiode. Het is verplicht hieraan mee te doen. Dit schept een sprookjesachtige sfeer, men komt van ver hiernaar kijken. Als opwarmertje wordt warme chocomelk verkocht.
INKOM: N.v.t.
In de omringende straten kan men vrij parkeren.
LOCATIE:
In de omgeving: Pacific Coast Highway / Calle Mayor / Doris Way.

JAPANTOWN
Een tegenhanger van Chinatown, waar men Japanse restaurantjes vindt en winkeltjes met typische Japanse artikelen. We gaan enkel ’s avonds noodles eten in een eenvoudig Japans restaurantje.
SCORE: ?/5
LOCATIE:
In het centrum van Los Angeles.

LOS ANGELES
We maken een rondrit door Los Angeles naar een aantal zeer uiteenlopende buurten, samen met onze gastvrouw. Achtereenvolgens komen we langs: daklozen op het trottoir, hoge moderne torengebouwen, Union Station, Walt Disney Concert Hall, China Town. Dit alles zien we in snel tempo, goed om een indruk van de stad met zijn vele gezichten te krijgen. Op zich trekt de stad ons niet echt aan.
Union Station: 4/5
Walt Disney Concert Hall: 4/5
INKOM: N.v.t.
Her en der in de stad, parkeren is er vrij duur.

Fotoalbums van locatie «Rincon Beach»

California – Los Angeles en omgeving (37)

08 December 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 10 Januari 2016