Reisverhaal «California – Kustweg naar Los Angeles»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 01 December 2015 - Laatste Aanpassing 24 December 2015

Traject: 1 – 7 december 2015

San Francisco – Fremont – Monterey – Carmel by the sea – Big Sur – Los Padres National Forest – Point Piedras Blancas – Hearst Castle – San Luis Obispo – Pismo Beach – Lompoc – Goleta – Santa Barbara – Rincon Beach

Vanuit San Francisco rijden we verder naar het zuiden, onze eerste stopplaats is Monterey. De weg ernaartoe is zeer druk, we rijden over snelwegen met 6 rijvakken. Daarna slalommen we op en neer door een bos, om aan zee langs mooie duinen te passeren.

Omdat hier geen vrije kampeermogelijkheden zijn, rijden we naar de top van de heuvel in Monterey, waar we in het Veterans Memorial Park overnachten. Een basis camping, doch mooi gelegen in het groen. We zullen hier een dagje blijven, poetsdag !

Mooie kusten.
In Monterey rijden we omheen het schiereiland, een drukke toeristische locatie. Verderop wordt het rustig en genieten we van de rotskust met zijn huizenhoge golven. Ze komen om de 3 minuten massaal aangerold. Jammer dat het juist begint te stortregenen.

Carmel by the sea is het volgende dorpje op onze weg. We rijden even de residentiële wijk in, om de huizen te bewonderen, allemaal in dezelfde romantische stijl.

Verder volgen we de prachtige kustweg, tegen een steile rotswand geplakt, bocht deze op en neer. De beelden van uit de hoogte zijn bijzonder, doch de regen beperkt het uitzicht. Onze indruk is dat we ten noorden van San Francisco specialere kusten hebben gezien.

We overnachten in het Los Padres National Forest, op een parkeerplaats met zicht op zee, wat hoger in het kustgebergte gelegen. De zonsondergang van hierboven is fabuleus. Dat de zijweg naar een militaire basis leidt, zien we pas ’s ochtends bij het wegrijden. Of we hier mochten inrijden is ons niet duidelijk. Geen zorg, niemand heeft ons hier gestoord.

Zeeolifanten en zebra’s.
Verder zuidwaarts langs de kustweg genieten we nog steeds van het zicht op de torenhoge golven. We rijden nog een poosje langs de rand van het steile rotsgebergte, komen door een zuiders bos met geurige eucalyptusbomen. Daarna gaat dit over in een heuvelachtig weidelandschap met vee, we zien zelfs enkele zebra’s paraderen tussen de zwarte koeien.

Aan de Point Piedras Blancas staan we voor een gesloten poort. Jammer, we hadden deze mooie vuurtoren uit 1875 graag bezocht.

Iets verderop leeft een zeeolifanten kolonie langs het strand, een sinds 1922 beschermde diersoort. Leuk om zien, al zit er in deze dieren echt niet veel beweging. We wandelen er langs over een plankenpad, onder de indruk van de grootte van sommige dieren. Een mannetje kan al gauw 5 meter lang zijn, met een gewicht van 2.300 kg. Terwijl een vrouwtje gemiddeld 4 meter meet en slechts 800 kg weegt. Ze hebben tanden en durven bijten, zijn vlugger dan je zou verwachten. Al hebben we daar echt niets van gemerkt.

Aan het einde van de 19de eeuw ontdekten walvisvangers dat de olie van deze dieren een uiterst goede kwaliteit had. De jacht werd geopend tijdens meerdere decennia, waardoor het aantal zeeolifanten snel slonk. Men dacht uiteindelijk dat de dieren waren uitgeroeid, tot men een kleine groep ontdekte op het eiland Guadeloupe, voor de kust van de Mexicaanse Baai van California.

In 1990 werden op dit strand een 12-tal dieren gespot, in 1992 aanschouwde men de eerste geboorte hier, in 1996 werden er reeds meer dan 1.000 zeeolifanten geboren op de kust aan Point Piedras Blancas. Momenteel telt de kolonie 23.000 zeeolifanten, die echter nooit allemaal op hetzelfde moment aanwezig zijn.

Eind november beginnen de mannetjes op deze stranden te arriveren. De zwangere vrouwtjes volgen vanaf midden december, binnen de week na aankomst vindt de geboorte van hun jong plaats. Een boreling weegt zo’n 32 kg, maar komt zeer vlug aan. Reeds de vierde week neemt de moeder afstand, om opnieuw te paren met de beschikbare mannetjes, waarna ze voor open zee kiest. Begin maart is dit ganse proces ten einde, de laatste dieren migreren naar de Golf van Alaska.

Hearst Castle is onze volgende halte, een kasteelvilla in Spaans koloniale stijl, boven op een berghelling met zicht op zee. Beneden is een grote parking en een dito bezoekerscentrum, met een loket, winkeltjes en informatie. Hier verwacht men duidelijk heel veel volk. Zulke infrastructuur moet betaald worden, onze ervaring is dat daarbij steeds onevenredig hoge inkomprijzen horen !
We bekijken eerst een boekje met wat foto’s van het gebouw, om te oordelen of we het de moeite waard vinden. De buitenkant ziet er mooi uit, wel een beetje kitsherig. Binnenin is het aangekleed en gemeubileerd zoals vele kastelen die we in Europa reeds zagen. Een andere keer misschien …

In San Luis Obispo willen we het toerismekantoor opzoeken, in de hoop er reeds wat informatie te vinden over Los Angeles, de volgende grote stad op ons programma. Dit is echter gelegen in de smalle straatjes van het drukke centrum. Een mooie toeristische buurt met winkeltjes in klassieke Amerikaanse bebouwing. Maar aan het toerismekantoor komen we niet toe, omdat er bijna geen parkeermogelijkheden zijn.

Wanneer we nadien in Pismo Beach aankomen, proberen we het toerismekantoor daar. Zoals we reeds vaak hebben ondervonden in California, heeft men weinig informatie ter beschikking. Deze reikt niet verder dan hun eigen stad of regio.

Vlindertjes aan het strand.
De Monarch butterfly zijn feloranje vlinders, die ‘s winters vanuit Canada migreren naar het zuiden. We zagen deze reeds in Mexico, te Pátzcuaro, het leek wel oranje kerstversiering. Ze fladderden overal om ons heen, zaten in de bomen, op de grond, maar regelmatig landde er ook eentje op ons.
Wanneer we horen dat er ook hier in Pismo beach een kolonie van deze mooie vlinders aanwezig is, wandelen we onmiddellijk naar het eucalyptusbos, waarin ze komen overwinteren. Momenteel zouden zich hier 28.000 vlinders bevinden. Ze hangen in clusters in de bomen en bewegen amper, om energie te sparen. Veel oranje is er niet te zien, hun vleugels zijn gesloten zodat enkel de bruine onderkant te zien is. Af en toe maakt een vlindertje zich los tussen de andere en vliegt eventjes rond. Enkel dan vangen we een glimp van hun mooie kleur op.
Deze vlinders zullen niet verder naar het zuiden trekken, hun levensduur is gemiddeld slechts 10 weken, in die tijd hebben ze zich reeds voortgeplant. Een groot verschil met deze in Mexico, die eveneens uit Canada migreren, maar 8 maanden kunnen leven. We zijn blij deze bijzondere kolonie vlinders gezien te hebben, doch ietwat teleurgesteld door het gebrek aan kleur en beweging.

Droog heuvellandschap.
Verder rijden we door landbouwstreek, die overgaat in een droog heuvellandschap. Op de hellingen langs de kust, zien we overal wijngaarden. Wanneer we in de buurt van Santa Barbara aankomen, blijkt het moeilijk om daar een geschikte slaapplaats te vinden. Zijweggetjes zijn afgesloten met poorten, ze horen bij privé domeinen. Parkings zijn zeer beperkt.

Bij het binnenrijden van Goleta, deel van Santa Barbara, worden we verwelkomd door borden met de mededeling dat grotere voertuigen in de stad niet mogen parkeren aan de straatkant, laat staan om er te overnachten. Nu wordt het heel even moeilijk, want campings zijn hier in de omgeving niet, op een soort clubparking na. Waar de ELK club voor staat, weten we niet. Deze bevindt zich achter gesloten deuren, we bellen aan en worden binnen gelaten in een bar en restaurant. Kamperen kan, men vraagt hiervoor een donatie. We hebben reeds ervaren dat daar in de US steeds een ‘minimaal’ bedrag aan gekoppeld is, stellen dus de vraag hoeveel deze donatie bedraagt. Wanneer we op het registratiedocument het vakje ‘lidnummer’ open laten, wordt daar geen aandacht aan besteed. Toch zien we overal borden dat deze locatie bestemd is voor clubleden …

Pas ’s ochtends, wanneer we naar de sleutel voor het dumpen van afvalwater vragen, wordt ons lidnummer gevraagd. Men legt ons uit dat we hier niet hadden mogen overnachten, maar blijft zeer vriendelijk, de fout is door hen gemaakt. ELK is een club, waarvoor men door leden moet worden voorgedragen. Eerste vereiste om te worden aanvaard is US burger te zijn, die gelooft in God. Een typische Amerikaanse ingesteldheid, waar echt niets meer achter te zoeken is. Lidgeld moet niet worden betaald. We mogen onze plannen, om nog meer van deze ELK club campings te gebruiken, dus opbergen.

Santa Barbara
Het neemt een tijdje in beslag om een parkeerplaats te vinden in dit stadje. De weinige grote parkings sluiten voertuigen langer dan 6 meter uit, of rekenen hiervoor het dubbele tarief. Waar gewone voertuigen aan de straatkant mogen parkeren, staan overal borden: NO RV’s parking (Recreational Vehicles / campers). Wat verder van het centrum vinden we een woonwijk waar we wel mogen parkeren, maar niet tussen 12AM – 6AM. En als we het goed begrijpen, sluit dit dus de namiddag uit. We voelen ons echt niet welkom hier.

Toch willen we het historische stadsdeel zien, dus beslissen we door de oude straten te rijden. Maar op weg ernaartoe, komen we langs een aangrenzende woonwijk waar nergens de RV verbodsborden staan. Logica lijkt ons ver zoek, maar dat is onze zorg niet. Al vlug vinden we een vrije plaats, zo kunnen we toch nog een wandeling door het oude stadsdeel maken.

De oude straten van Santa Barbara zijn prachtig om zien, met hun goed onderhouden gebouwen in zuiderse stijl. Het Santa Barbara County Courthouse, in Spaans-Moorse stijl, dateert uit 1929 en is nog steeds in gebruik als gerechtsgebouw. Binnen bewonderen we de kleurrijke Tunesische tegeltjes langs de wanden van de traphal, de mooi beschilderde gewelfbogen, het reusachtige kleurrijke glasraam. Hoger langs de traphal komen we bij een glazen wand, waarachter zich het originele raderwerk van de torenklok bevindt. Alsook de bronzen klokken, die nog steeds het uur aankondigen met een melodietje. Helemaal boven, op het terras rondom de toren, hebben we 365° uitzicht op de stad. De mooiste rechtszaal is een pareltje, met oude muurschilderingen, houten banken, grote luchters en een authentieke steenrode vloer die glanzend gewreven is.

Aan de rand van de stad bevindt zich het Mission Santa Barbara, een Franciscaner missiepost uit 1786. Vooral het kerkgebouw is eenvoudig mooi, gelegen aan een prachtig grasplein met uitzicht over de stad heen, op zee. Jammer genoeg hebben we niet voldoende tijd over om de bijhorende gebouwen te bezoeken.

Onze laatste slaapplaats voor we Los Angeles bereiken, is gelegen aan het strand van Rincon Beach. De grote parkeervakken langs de straatkant zijn bestemd voor campers, te betalen aan de voorziene meters. Hier genieten we opnieuw van een schitterende zonsondergang. Dit zou een unieke plaats zijn, ware het niet dat de treinen op het spoor naast de weg, ons uit de slaap houden.

MONTEREY – VETERANS MEMORIAL PARK
PRIJS: 30 USD per nacht
Duur voor wat men biedt, doch meer comfortabele campings in deze regio vragen gemakkelijk 50 USD per nacht. Terwijl men een motelkamer heeft voor 36 USD per nacht (buiten seizoen).
Basis camping van de gemeente, in een mooi park bovenop een heuvel. Aangenamer dan de meeste luxe campings in de US, ruime plaatsen in het groen, naar keuze met schaduw of in de zon. Enkele toiletten en douches met warm water zijn gratis beschikbaar. Geen elektriciteit, noch water aan de individuele kampeerplaatsen voorzien, wel een vuurplaats voor kampvuur of BBQ. Sani-dump aan de ingang van de camping.
Minpunten: Douchewater mocht iets warmer zijn, open doucheruimte kan zeer koud zijn, vooral ’s avonds en ’s ochtends.

LOS PADRES NATIONAL FOREST
Parkeerplaats aan een zijweg landinwaarts. Waarheen deze leidt is ons onduidelijk, het aantal wagens dat passeert, laat ons vermoeden dat er toch wat bewoning is verderop. Doch we reden eerst een eind verder de bochtige weg op, bleven tussen het groen klimmen. Rustig, zicht op zee.
’s Anderendaags lezen we op een bord aan de wegkant, dat deze weg naar een militaire basis leidt. We vermoeden dat we deze weg niet heel ver zouden mogen inrijden, maar hadden geen enkel probleem door hier te overnachten. Er kwam zelfs een tweede voertuig bij ons staan.
Minpunten: Zichtbaar van op de weg, doch enkel wat locaal verkeer.

PISMO STATE BEACH – NORTH BEACH CAMPGROUND
399 S. Dolliver Street
PRIJS: 25 USD per nacht
Douches: 1 token per 2 minuten, 1 USD voor 2 tokens.
Kampeergeld dagelijks te betalen, om zeker te zijn van behoud van de plaats voor langere duur, best op voorhand reserveren. Vooral tijdens vakantieperiodes en weekends.
E-MAIL: [email protected]
WEBSITE VOOR RESERVATIE: www.parks.ca.gov
TEL: + 1 (916) 654-2249
TEL VOOR RESERVATIE: +1 (800) 444-7275
Basis camping in parksetting, aangenaam grote plaatsen, niet al te dicht op elkaar. Gelegen nabij het strand. Geen elektriciteit, noch water aan de individuele kampeerplaatsen voorzien. Dump.
Minpunten: Geluid van de doorgaande weg.

GOLETA – ELK
Coördinaten: 34.442028 – 119.818458
150, N Kellogg Ave, Goleta, Santa Barbara
In deze buurt zijn geen gratis kampeerplekjes te vinden, in de stad hangen borden dat campers en grotere voertuigen nergens in de straten mogen parkeren. Aan de kust een eind verderop bevinden zich wel enkele zeer dure campings, deze willen we graag vermijden. Ook een eind terug zijn enkele campings aan zee. Op onze app Allstays is een ELK club vermeld, met kampeermogelijkheden. We beslissen het daar eens te vragen en bellen aan bij het gesloten Clubgebouw, waar we worden binnen gelaten in een bar en een restaurant met buffet. Er wordt niet naar ons lidnummer gevraagd.
Pas de volgende ochtend horen we dat niet-leden hier normaal gezien niet mogen kamperen.
PRIJS: 25 USD per nacht (donatie)
SCORE: 4/5 (prijs/kwaliteit)
Kleine kampeerplek aan een ELK Club, waar leden met hun RV kunnen rusten. Ruime plaatsen, naast elkaar zoals op een parking, voorzien van elektriciteit en water. Op het terrein is ook een sani-dump.
Minpunten: Geluiden van de drukke straat in de buurt.

RINCON BEACH
PRIJS: 28 USD per nacht
Niet meer dan parkeerplaatsen aan de rand van een asfaltweg, parallel aan de hoofdweg, ertussenin loopt een spoorlijn. Aan de andere kant is het strand. Er zijn totaal geen voorzieningen. Mooie zonsondergang, hoge golven.
Minpunten: Lawaai van de snelweg en de treinen die op enkele meters afstand passeren.

SANI DUMP:
Monterey – Veterans Memorial Park: dumpstation van de camping, met drinkwatervoorziening.
Prijs: gratis voor wie op de camping verblijft.

Pismo Beach – North Beach Campground: dumpstation van de camping, met drinkwatervoorziening.
Prijs: 10 USD voor wie niet op de camping verblijft, anders gratis.
Ligging: Op de camping, langs de doorgaande weg, 399 S. Dolliver Street.

Goleta – ELK club: dumpstation van de club, voor leden.
Prijs: gratis voor leden, beveiligd met slot.
Coördinaten: 34.442028 – 119.818458

Albany – Fremont – Monterey, 199 km.
East shore Freeway, I80 – Nimitz Freeway, I880 – Santa Cruz Highway, CA17 – Cabrillo Highway, CA1
Zeer drukke snelwegen, 3 tot 6 rijvakken, aan beide kanten komen en verdwijnen er de ganse tijd. Sana Cruz Hwy is het vervolg van de Nimitz Freeway en slalomt op en neer door een bos, naar zee. Voor Monterey komen we door een mooi duinengebied.

Monterey – Carmel by the sea – Big Sur – Los Padres National Forest, 120 km.
Centrum Monterey – kustweg – Cabrillo Highway, CA1 – woongebied Carmel by the sea – Cabrillo Highway, CA1
Drukke smalle straten in Monterey, nadien langs de zee met mooie uitzichten. Carmel by the sea is een residentieel gebied, smalle straatjes met bomen waarvan de takken laag over de weg hangen. Niet in elke straat even gemakkelijk te rijden met een camper. Verder zeer mooie rustige route langs de zee, over een kronkelweg die hoog langs een steile rotswand klimt en daalt.

Los Padres National Forest – Point Piedras Blancas – Hearst Castle – San Luis Obispo – Pismo Beach, 165 km.
Cabrillo Highway, CA1
Zeer mooie rustige weg langs de kust, eerst door een zuiders bosgebied, daarna tussen weilanden met vee. Rond de stad San Luis Obispo wordt het wat drukker.

Pismo Beach – Lompoc – Goleta, 150 km.
Cabrillo Highway, CA1 – San Julian Road, CA1 – El Camino Real, US101
Mooie rustige route door een heuvelachtig gebied met droge grassen en duinen.

Goleta – Santa Barbara – Rincon Beach, 58 km.
El Camino Real, US101 – Ventura Freeway, US101
Drukke weg langs de zee.

CARMEL BY THE SEA
Residentieel gebied met vele romantische huizen tussen het groen, allen in dezelfde stijl. Rustig, vrij toeristisch.
INKOM: N.v.t.
Aan de zee, op het einde van een straat is parking voorzien. We gebruiken deze niet, het regent, rijden enkel door het dorpje om de huizen te zien.
LOCATIE:
Opzij van de Cabrillo Highway, CA1, ten zuiden van Monterey.

POINT PIEDRAS BLANCAS
Mooie vuurtoren op een hoge rots op de rand van het strand.
Coördinaten uitzichtpunt: 35.665865 – 121.284384
INKOM: 10 USD pp.
Rondleiding duurt 2 uren, omvat bezoek aan de vuurtoren en zijn bijgebouwen, rondwandeling door het mooie natuurgebied met uitleg over fauna en flora.
WANNEER:
Zomermaanden, 15 juni – 31 augustus: van maandag tot zaterdag
1 september tot 14 juni: dinsdag – donderdag – zaterdag
E-MAIL: [email protected]
WEBSITE: www.piedrasblancas.gov
TEL: + 1 (805) 927-7361
Aan de vuurtoren, wanneer deze open is.
LOCATIE:
Langs de Cabrillo Highway, CA1, ten zuiden van Los Padres National Forest.

ELEPHANT SEAL VISTA POINT
Zeeolifanten kolonie op het strand. Rekening houden met seizoen, ze migreren.
INKOM: Gratis.
Plankenpaadje langs het strand, vlakbij de zeeolifanten. Informatieborden. Vrijwilligers (met blauwe vest) geven uitleg over deze dieren.
Aan het strand waarop de kolonie vertoeft.
LOCATIE:
Langs de Cabrillo Highway, CA1, ten zuiden van Los Padres National Forest, ten noorden van Hearst Castle.

HEARST CASTLE
Mooie kasteelvilla in Spaans koloniale stijl boven op een heuvel, met zicht op zee. Persoonlijk vinden we het bezoek eraan te duur, dergelijke gebouwen zijn ook elders te vinden. We bezoeken het niet.
INKOM: 25 USD pp. per tour/rondleiding binnen van 20 min., inclusief de bus ernaartoe en terug + een film van 40 min. In de tuin van de villa kan men zo lang men wil vertoeven.
Men betaalt minimum 1 tour om in de buurt van het gebouw te geraken.
Er zijn 4 tours nodig om het gebouw volledig te zien te krijgen, daarvoor betaalt men 4 x de prijs.
Beneden op het domein van Hearst Castle, bij het (zeer commerciële) visitor center en ticket office.
LOCATIE:
middel traject, prijs, tijd, extra uitleg

PISMO BEACH – MONARCH BUTTERFLY
Kolonie van oranje vlinders in een eucalyptusbos.
INKOM: N.v.t.
We wandelen ernaartoe van op de North Beach Campground, via een paadje dat op de camping vertrekt.
Het is mogelijk om aan de andere kant te parkeren, coördinaten: 35.128887 – 120.632029.
LOCATIE:
Aan S. Dolliver Street, Pismo Beach.

SANTA BARBARA – COUNTY COURTHOUSE EN OUD STADSCENTRUM
Zeer mooi oud gerechtsgebouw met hoge toren, dat nog steeds in gebruik is. Boven op de toren is een prachtig uitzicht. In de omringende straten zijn vele mooie oude gebouwen te bewonderen, allen goed onderhouden.
Gerechtsgebouw, coördinaten: 34.424453 – 119.702888
INKOM: Gratis toegankelijk, regelmatig wordt uitleg gegeven gedurende 1 uur.
Andere gebouwen/musea in de oude stadsstraten zijn toegankelijk, sommige tegen betaling.
Aan het toerismekantoor is een betaalparking, waar men 15 min. gratis mag staan om informatie te vragen.
Prijs: 2 USD per uur voor gewone voertuigen, 4 USD per uur voor voertuigen langer dan 20 ft.
Aan de straatkant van de kustbaan mogen gewone voertuigen gratis parkeren, RV’s (recreational vehicles) echter niet.
In een woonwijk, ten noordoosten van het oude stadscentrum, wat meer landinwaarts, mag men vrij parkeren, ook met campers. Wel dient goed te worden gekeken naar de borden, want bijna elke straat heeft een bepaalde dag dat er enkele uren niet mag geparkeerd worden, om de straat te poetsen. We parkeren in de East Sola Street, dichter bij de oude buurt dan de kustweg.
LOCATIE:
Langs El Camino Real, US101.

SANTA BARBARA – MISSION SANTA BARBARA
Oud Franciscaner missiegebouw, op zeer mooie locatie. We gaan niet naar binnen, omdat ons te weinig tijd rest.
Coördinaten uitzichtpunt: 34.438293 – 119.713406
INKOM: 8 USD pp.
Aan de rand van het plein, gratis. Op een grote ommuurde parking ernaast, enkel voor ‘klanten’.
LOCATIE:
Aan de noordelijke rand van Santa Barbara, wat hoger op een heuvel gelegen.

Fotoalbums van locatie «Monterey»

California – Kustweg naar Los Angeles (22)

01 December 2015 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 24 December 2015

• woeste zee aan Monterey schiereiland