Reisverhaal «Arizona – Grand Canyon NP, zuid »

Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | 0 Reacties 10 Maart 2017 - Laatste Aanpassing 04 Juni 2017

10 – 17 maart 2017

Traject: Grey Mountain – Cameron – Grand Canyon NP, Zuid – Kaibab NF

Grand Canyon NP
Het Grand Canyon National Park is wellicht één van de meest bekende in de USA. Het hoort alleszins bij de meest bezochte, met 6 miljoen bezoekers per jaar.

Dit immense natuurgebied is gelegen rondom een diepe kloof, uitgesneden door de Colorado River. De Grand Canyon wordt gevormd door 446 km rivieren, is tot 29 km breed en 1,6 km lang. Hier zijn niet enkel de enorme rotskliffen, met horizontale lijnen in vele roodtinten, te bewonderen. Er is tevens een grote diversiteit aan dieren en planten aanwezig. Her en der zijn sporen gevonden van oude beschavingen in dit gebied.

Grand Canyon National Park is toegankelijk via de noord zijde en via de meer bekende zuidkant. Tijdens de wintermaanden is het noordelijke, hoogst gelegen parkdeel gesloten.

Wie avontuurlijk is aangelegd, kan tot op de bodem wandelen. Hiervoor heeft men minstens twee dagen nodig, afhankelijk van de gekozen route. Dit doet men best in het voor- of najaar, wegens te koud tijdens de winternachten, te heet in de zomer.

Grand Canyon NP – South Rim
Aangezien wij in de winter reizen, bezoeken we enkel het zuidelijke parkdeel, waarin zich het hoofdkantoor van het park bevindt, het parkdorp en het belangrijkste Visitor Center. Rond de middag komen we aan de poort van het park, waar we een mooie folder krijgen, alsook een overzichtskaart van dit parkdeel.

We stoppen bij de Desert View Watchtower, een mooie hoge toren gebouwd in Indiaanse stijl. Hiervoor gebruikte men historische elementen, zoals men ze heeft gevonden in de regio. In de bouw werden onderdelen van bestaande ruïnes nagebootst, de muurtekeningen binnen zijn replica van petrogliefen, … We klimmen op de toren voor het uitzicht, dat adembenemend mooi is.

Daarna rijden we tot in het Grand Canyon dorp, waar we op zoek gaan naar internet. In het Grand Canyon Visitor Center informeren we ons over de busdiensten, wandel- en fietsmogelijkheden in het park. Wanneer en waar de mooiste zonsopgang te zien is. Ook bekijken we de parkfilm.

Het is vlug laat, we gaan op zoek naar een geschikte slaapplaats, van waaruit we het park verder zullen bezoeken. Deze vinden we niet ver van de parkuitgang, in Kaibab National Forest. Weerom een rustig plaatsje in de natuur, daar slapen we het beste!

Rim Trail
We wandelen een stuk van het wandelpad dat langs de rand van de Grand Canyon loopt, de Rim Trail. Hier is het een enorme drukte, onderweg komen we een aantal toeristische winkeltjes tegen, die ook bereikbaar zijn via de parkweg.

Toch zijn we blij deze wandeling te maken, de uitzichten op de Grand Canyon zijn indrukwekkend. Ook bestuderen we het pad dat afdaalt tot op de bodem van de kloof, 1.320 meter lager. Het steile Bright Angel pad zigzagt langs de verticale wand naar beneden. Op het eerste deel ervan wandelen velen, nieuwsgierig om een stukje in de kloof te gaan. Maar wat verder naar beneden zien we zo goed als niemand meer.

In het Verkamp’s Visitor Center informeren we ons naar de 3 mogelijkheden om in de kloof af te dalen. Daarvan is Bright Angel het middelste, tevens drukst belopen tot op zeker hoogte. Maar daarom niet het mooiste!

Hermits Rest
Het meest westelijke punt dat we hier aan de zuidkant van het Grand Canyon NP via de weg kunnen bereiken is Hermits Rest. Er gaat een weg naartoe, Hermit Road, maar die is gesloten voor privé verkeer, enkel de parkbussen mogen verder.

Deze bussen rijden vrij dicht langs de rand van de kloof, stoppen op 9 plaatsen, telkens aan mooie uitzichten op de Grand Canyon. Nog dichter bij de klifrand loopt een wandelpad.

Ons plan was om onze fietsjes mee te nemen op de bus en terug te fietsen. Maar omdat deze te kleine wielen hebben, passen ze niet in de fietsenrekken vooraan. In de bussen kunnen we ze niet meenemen, die zitten (bijna) steeds propvol. Dus zullen we zoals de andere toeristen de bus op en afstappen aan alle mooie plaatsen, tussendoor enkele haltes wandelen.

Een eerste stopplaats is Trailview overlook, waar we opnieuw een uitzicht hebben op het Bright Angel pad dat zigzaggend in de canyon afdaalt. Halfweg zien we een groep muildieren naar beneden gaan. Zij worden ingezet om luxetoeristen met hun bagage te dragen, op de kloofbodem wachten hen cabins. Ze moeten minimum 1 jaar op voorhand boeken om hieraan te kunnen deelnemen. Dat ze daarvoor een kapitaal neertellen, hoeft niet gezegd …

Zelf overwegen we om eens terug te keren en naar de kloofbodem af te dalen. Daarvoor zullen we onze tent moeten meenemen, de rugzakken zelf dragen. Een permit hiervoor moet minstens 4 maanden op voorhand worden aangevraagd.

Echter hoe langer we in dit gebied zijn, hoe minder deze trip ons aantrekt, wegens ‘te toeristisch’. Al moet het een ongelooflijk gevoel zijn om helemaal beneden te staan … toch lijkt alles in dit park ons niet ‘echt’. Een trektocht ‘alleen’ in de natuur, in alle rust, is steeds een onvergetelijk avontuur, doch zullen we ons hier ooit alleen kunnen voelen?

We nemen de bus verder en stappen aan elke halte uit. Regelmatig wandelen we een stuk, genieten van de vele mooie uitzichten op de adembenemende diepe kloof. Toch hebben we steeds het gevoel, niet echt goed te kunnen vatten hoe immens deze natuur is.

Aan Hermits Rest eindigt de weg, we nemen een kijkje in het winkeltje. Hier wandelen we nog een stukje verder, naar het pad dat afdaalt in de canyon, Hermit Trail. Dit is de tweede mogelijkheid om de kloofbodem te bereiken. Doch aan het begin gaat het een eindje tussen struikgewas, waardoor het uitzicht beperkt is.

Via deze weg is er geen verbinding met de andere paden om terug te keren, waardoor het minder populair is voor mensen die tot op de bodem afdalen. Deze mogelijkheid bieden de twee andere paden, Bright Angel Trail en South Kaibab Trail, wel. Beneden komen ze samen, met als derde optie het pad dat klimt naar de noordelijke kant van het Grand Canyon NP, North Kaibab Trail.

South Kaibab Trail
Opnieuw moeten we de shuttlebus van het park nemen, naar een route die niet open is voor privé voertuigen. Ditmaal stappen we uit aan de South Kaibab Trail, de derde mogelijkheid om van de zuidkant van de Grand Canyon NP in de kloof af te dalen.

Via dit pad zullen we een eindje naar beneden gaan, om beter de immensheid van de Grand Canyon te ervaren. Het is nog vroeg, toch is het hier al vrij druk, wat de rust en het natuurgevoel doet inboeten. Jammer!

Een eerste halteplaats is Ooh Aah Point, 230 meter diep de kloof in. Een mooi uitzicht, maar we dalen verder af. Aan Cedar Ridge, 340 meter diep, gaan we een zijpad op. Dit brengt ons naar een topje, met uitzicht rondom.

We hebben zin om nog verder af te dalen, maar niet tot het derde haltepunt, Skeleton Point, dat op 620 meter diepte ligt. Wanneer we de route van hieruit bestuderen, hebben we sterk de indruk dat pas daar het uitzicht zal veranderen en weer interessant worden. Dat lijkt ons nogal ver, we moeten immers ook nog terug opklimmen, rekening houdend met de hoogte en de droge warmte. En zelfs dat punt is nog niet eens halfweg, de kloofbodem is 1.430 meter diep.

Uiteindelijk beslissen we terug te keren, het klimmen gaat onverwacht vlot, we hebben nooit ademnood of worden helemaal niet moe. Dit hadden we anders verwacht, want de klifrand ligt op meer dan 2.000 meter hoogte, wat inspanningen danig kan bemoeilijken.

Ook vandaag hebben we niet echt de immensheid en diepte van de kloof kunnen bevatten. Wellicht omdat deze zo breed is, wat het gevoel van hoogte min of meer teniet doet. Onze verwachtingen van deze wandeling zijn aldus niet uitgekomen. Al is het een zeer mooie tocht, met veel schitterende uitzichten. We zijn blij de wandeling gemaakt te hebben.

Opnieuw stappen we de bus op, om bij Yaki Point een kijkje te nemen. Hier zien we het pad diep onder ons lopen, onder de indruk van hoe diep we in de kloof zijn afgedaald. Een laatste stop brengt ons aan Pipe Creek Vista, waar we Cedar Ridge van de andere kant kunnen bewonderen.

Laatste uitkijkpunten
We verlaten Grand Canyon NP langs dezelfde weg als we zijn gekomen, via Desert Point, richting Cameron. Onderweg stoppen we nog bij alle uitzichten die we overlieten op heenweg. Telkens weer anders, het blijft boeien!

KAIBAB NF – KAMPPLAATS AAN UITGANG BIJ GRAND CANYON VILLAGE
Mooi plaatsje in een licht bos, langs de onverharde Forest Road 328, er zijn meerdere mogelijkheden. Geen voorzieningen. Het kan ’s avonds vrij druk worden, alle plaatsjes zijn dan vlug volzet.

KAIBAB NF – KAMPPLAATS AAN UITGANG GRAND CANYON BIJ DESERT POINT
Mooie open plaats in het zeer open bos, langs de onverharde Forest Road 682, er zijn meerdere mogelijkheden. Geen voorzieningen. Rustiger dan aan de andere kant van het Grand Canyon NP, die dichterbij het centrum van het park is gelegen.

SANI DUMP:
Grand Canyon NP – Service Center, bij Mather Campground: Dumpstation met drinkbaar water.
Hier bevindt zich ook een wasserette en douches (2 USD per 8 min.).
Prijs: Gratis.

Gray Mountain – Cameron – Grand Canyon NP, zuid – Kaibab NF, 120 km.
Black Mesa Pump Station Rd – US89 – AZ64 – East Rim Drive – US180 – Forest Rd 800 – Forest Rd 328
Vrij rustige wegen in goede staat. Beide Forest Roads zijn onverhard, veel putten.

Kaibab NF – Grand Canyon NP, zuid – Kaibab NF, 17 km.
Forest Rd 328 – Forest Rd 800 – US180 – parkwegen – US180 – Forest Rd 800 – Forest Rd 328

Kaibab NF (bij uitgang Grand Canyon Village) – Grand Canyon NP, zuid – Kaibab NF (bij uitgang Grand Canyon, Desert Point), 62 km.
Forest Rd 328 – Forest Rd 800 – US180 – parkwegen – East Rim Drive / AZ64 – Forest Rd 682
Vrij rustige wegen in goede staat. De Forest Roads zijn onverhard, met putten.

GRAND CANYON NATIONAAL PARK – SOUTH RIM
Prachtig natuurgebied rondom de enorm diepe kloof, waardoor de Colorado River stroomt.
Vele uitzichtpunten aan de rand van de kloof.
Wandeling langs de rand van de kloof, of er een stukje in af te dalen.
Mogelijkheden om af te dalen tot op de bodem van de kloof en via een ander pad weer te klimmen (busdienst tussen noord en zuid: 80 USD pp.), 1,6 km hoogteverschil. Hierover doet men minstens 2 dagen, tent, materiaal en voeding moeten zelf meegenomen worden. Permit dient te worden aangevraagd op voorhand.
Winter: enkel het zuidelijk parkdeel is geopend, winterweer met sneeuwstormen mogelijk.
Zomer: zeer hete, droge zomermaanden, tot 40°C, voelt aan tot 60°C.
INKOM: 30 USD per voertuig, 7 dagen geldig.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar).
INFORMATIE:
Er zijn 3 informatiekantoren in het park, het Grand Canyon Visitor Center, het Desert View Visitor Center, het North Rim Visitor Center. Doch in de winter is enkel het eerste open.
We krijgen een mooie algemene brochure over het park en eentje met een overzichtkaart en uitleg over het wegennetwerk, de wandelingen / fietspaden en buslijnen in het zuidelijke parkdeel (South Rim services guide). Alsook een brochure over de wandelmogelijkheden naar beneden in de kloof (Hiking down into Grand Canyon).
Een mooie film is te bekijken in het Grand Canyon Visitor Center.
Website: www.nps.gov/grca
Tel.: 928-638-7888
WIFI:
Visitor Centers: geen internet beschikbaar.
Park Headquarters: zwak internet beschikbaar, werkt niet steeds.
Lodges in het park: in de lobby van de lodges is internet beschikbaar, beperkt in tijd.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
In het park rijden gratis bussen, die toelaten om te wandelen van één punt naar een ander.
Men kan fietsen meenemen op een rek vooraan de bus. Enkele fietspaden zijn voorzien (fietsen huren mogelijk). Bij navraag blijkt dat onze plooifietsen niet passen op de rekken vooraan de bussen, de wielen zijn te klein. De fietsjes meenemen op de bussen mag / kan niet. Er zou geen plaats zijn, ze zitten bijna de ganse tijd propvol.
Er zijn verschillende lijnen, bussen rijden ongeveer om het kwartier (of minder), van 1 uur vóór zonsopgang tot 1 uur na zonsondergang.
ACCOMMODATIE:
Er zijn meerdere hotels en campings in het park. Dit is één van de meest bezochte Nationale Parken in de USA, campings en hotels zijn volgeboekt, lange tijd op voorhand. Reserveren is noodzakelijk!
Parkings zijn een beetje overal te vinden, aan het Visitor Center, in het parkdorp, aan lodges, bij uitzichtpunten en aan het begin van korte wandelingen langs de parkweg.

GRAND CANYON NATIONAAL PARK – RIM TRAIL: BRIGHT ANGEL TRAILHEAD àYAVAPAI POINT Geasfalteerd pad langs de rand van de kloof, zeer druk en toeristisch. Indrukwekkende uitzichten op de canyon en het pad dat afdaalt tot op de bodem ervan.
Onderweg zijn een aantal winkeltjes, musea, Vierkamp’s visitor center.
Lengte: 3,1 km.
INFORMATIE:
Meerdere grote parkings in het park, vanwaar gratis shuttle busdiensten vertrekken (zie folder voor meer informatie, zoals busroutes, uren, haltes).
Wij parkeren aan Park Headquarters, nemen de blauwe bus naar Bright Angel Trailhead, wandelen tot Yavapai Point, nemen de oranje bus tot het Visitor Center, stappen over op de blauwe bus naar Park Headquarters.

GRAND CANYON NATIONAAL PARK – HERMIT ROAD: BRIGHT ANGEL TRAILHEAD àHERMITS REST Mooie weg langs de rand van de kloof, enkel toegankelijk met de parkbussen (uitzondering: minder validen zouden een permit kunnen verkrijgen). Zeer druk en toeristisch, de bussen zitten steeds propvol (we zijn hier begin maart, dus buiten het piekseizoen). Er zijn 9 stops langs deze route, telkens aan indrukwekkende uitzichten op de Grand Canyon.
De weg eindigt bij Hermits Rest, met een winkeltje en snackbar.
Tussen de weg en de klifrand loopt een wandelpad. Lengte: 12,7 km (enkel).
Zelf combineren we de busrit met gedeeltes wandelen.
Het mooiste stuk om te wandelen is wellicht Mojave Point à The Abyss. Lengte: 1,8 km.
Een interessant (niet al te lang) stuk om te wandelen, om zo tweemaal wachttijden op de bus te vermijden: Maricopa Point à Powell Point à Hopi Point. Doch voor het stuk van Maricopa naar Powell Point is het oorspronkelijke pad niet toegankelijk, omdat het oude mijngebied wordt beschermd. Bijgevolg wandelt men op een asfaltpad, naast de busweg. Lengte: 0,8 km + 0,5 km.
Naargelang we Hermits Rest naderen, vinden we het uitzicht minder spectaculair, maar het blijft mooi.
INFORMATIE:
Overzichtskaart op de folder: Grand Canyon – Pocket Map – South Rim Services Guide.
Hierin staat ook informatie over de buslijnen.
Deze rit kan enkel met de parkbus worden gereden.
Wij parkeren aan Park Headquarters / Shrine of the Ages bushalte, nemen de blauwe bus naar Bright Angel Trailhead, daar vertrekt de rode buslijn naar Hermits Rest. Terugkeer via dezelfde route.

GRAND CANYON NATIONAL PARK – SOUTH KAIBAB TRAIL
Schitterend wandelpad dat zigzag langs de verticale kloofwand afdaalt tot helemaal op de bodem van de Grand Canyon. Dit pad wordt door velen een stukje gewandeld, men kan op elk moment beslissen om terug te keren.
Er zijn langs dit pad 5 stopplaatsen aangeduid:
- Ooh Aah Point, 230 meter diep, 1,4 meter ver
- Cedar Ridge, 340 meter diep, 2,4 km ver
- Skeleton Point, 620 meter diep, 4,8 km ver
- Tip Off, 1.000 meter diep, 7,1 km ver
- Bright Angel Campground, 1.430 meter diep, 11,3 km ver
Nergens langs deze route is drinkwater te vinden, pas op de kloofbodem aan Bright Angel Campground. Men raad sterk af om de volledige tocht heen en terug in 1 dag te maken. Het hoogteverschil is groot, bovendien ligt het vertrekt- en eindpunt op 2.000 meter hoogte, wat zware inspanningen kan bemoeilijken. Dit is een zeer droge en stoffige omgeving, waarbij drinken zeer belangrijk is. Hoe dieper men in de kloof afdaalt, hoe warmer het wordt, in de zomer zijn de temperaturen extreem hoog.
We wandelen tot Cedar Ridge en nemen daar een kort zijpad naar een topje, met 360° uitzicht. Het pad tot hier (en voor zover we kunnen zien ook verder) is zeer gemakkelijk te wandelen, met vele trappen ingewerkt, minder steil dan we hadden verwacht. Dit is in tegenspraak met wat men in het Visitor Center vertelt, daar raadt men zware hoge bergschoenen aan. Een oudere dame wandelt op haar sportsandalen. Iets wat we persoonlijk niet zouden doen op deze stoffige ondergrond, waarop gemakkelijk kan worden uitgegleden. We gebruiken wandelstokken, wat technisch helemaal niet nodig is, maar het is een grote hulp voor onze versleten knieën.
Al krijgen we niet het kloof- en dieptegevoel dat we hebben verwacht, het is een schitterende wandeling. De afdaling doen we in 40 minuten. Bij het klimmen houden we een langzaam tempo aan, om niet buiten adem te geraken, we doen er 70 minuten over, met een aantal foto- / drinkstops inbegrepen.
INFORMATIE:
Overzichtskaart op de folder: Grand Canyon – Hiking Down Into Grand Canyon.
Hierin staat ook informatie over de buslijnen.
Deze rit kan enkel met de parkbus worden gereden.
Wij parkeren aan het Visitor Center, nemen de oranje bus naar South Kaibab Trailhead. Terugkeer met dezelfde bus, die nog bij twee mooie uitzichten stopt.

Fotoalbums van locatie «Grand Canyon village»

Arizona – Grand Canyon NP, zuid (19)

10 Maart 2017 | Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 04 Juni 2017