Reisverhaal «Alaska – Bekend terrein»

Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | 0 Reacties 13 Mei 2016 - Laatste Aanpassing 30 Mei 2016

Traject: 14 – 20 mei 2016

Traject: Grens Canada, Yukon-US, Alaska – Deadman Lake – Tok – Glennallen – Long Lake – Palmer – Wasilla – Willow

Na een moeilijke grensovergang, komen we opnieuw in Alaska terecht. We rijden verder over de Alaska Highway, die ook hier minder goed ligt dan vorig jaar. De winter heeft zijn stempel op het asfalt gedrukt.

Onze eerste halte is Deadman Lake. Aan deze mooie locatie, een meertje in een rustig bos, kunnen we niet voorbijrijden, we overnachten er voor de 3de keer. Vorig jaar leerden we hier de Zwitserse Claude & Nicole kennen, die als host op de camping verbleven.
Hier hebben we afgesproken met onze Duitse vrienden Dietmar en Rita, we brengen samen een aangename avond buiten door, met een glaasje wijn. Het kampvuur waarmee Dietmar ons wou verrassen, gaat jammer genoeg niet door, hij moest zijn houtvoorraad aan de grens afgeven.

De volgende dag rijden we dezelfde richting uit en spreken opnieuw af om samen te overnachten. Eerst stoppen we in Tok bij de bibliotheek, voor het internet. We wassen onze Manga, ze was nog nooit zo vuil. Ook vorig jaar hebben we dit hier in Tok gedaan, de mogelijkheid wordt gratis geboden door een benzinestation.

Het meertje waar we willen naartoe rijden, ligt diep in indianengebied. Kort na de afslag staat een bord, men mag slechts verder rijden mits men hiervoor de toelating heeft. Dit was het dan, we keren terug en rijden verder langs de Tok Cut Off Highway. Al vlug zien we onze vrienden op een parking langs de wegkant wachten. Dit wordt onze overnachtingsplek. Helemaal niet wat we verwacht hadden, maar de omgeving is mooi en de weg zeer rustig. Het wordt weerom een gezellige avond samen. Hierna zullen we afscheid nemen, onze routes lopen uit elkaar.
Niet vooraleer Dietmar en Rita zich laten verleiden, afspraak op 21 juni in Inuvik !

In Glennallen slaan wij af richting Anchorage. Een prachtige weg, met pal achter ons uitzichten op de hoogste bergen van het bijzonder mooie Wrangel-St.Elias NP. Dat natuurgebied bezochten we vorig jaar reeds uitgebreid. Jammer genoeg regent het en worden we omringd door wolken. Toch genieten we van het beperkte uitzicht op de besneeuwde bergen, meren en gletsjers in deze frisgroene omgeving.

Onderweg worden we gekruist door Linda en Gary uit Massachusets, US. Hen hebben we in Whitehorse ontmoet, ze hebben ook een Northern Lite truckcamper. Ze keren om en rijden achter ons. Aan Long Lake vinden we een slaapplaats om samen de avond door te brengen. We wisselen vele ervaringen uit. Recent gepensioneerde kapster Linda vraagt of ze Herlindes haar mag knippen, ze mist haar werk een beetje.

Hatcher Pass
Vanuit Palmer willen we de Hatcher Pass over rijden. Een prachtige route door de bergen, die we reeds vorig jaar hebben gevolgd, doch bij zeer slecht weer. Dit belemmerde ons volop te genieten van de schitterende uitzichten en mooie wandelingen onderweg. De interessante Independence Mine, zowat halfweg, hebben we toen in de regen bezocht.

Wanneer we echter in het toerismekantoor informeren, blijkt de route nog gesloten. Nadat de sneeuw is gesmolten, moet er een grondig onderhoud aan het onverharde gedeelte van de weg gebeuren, waardoor deze niet voor midden juni zal toegankelijk zijn. Jammer, maar het is niet anders.

Aldus moeten we de George Parks Highway volgen naar het Denali State Park, waar we de prachtige onverharde Denali Highway zullen opnieuw rijden. Ook hier hadden we pech met het weer vorig jaar.

In Wasilla stoppen we bij een wasserette. Daarna slaan we onze laatste voorraden in, voor maanden ver. Tot het einde van de zomer zullen we geen grote steden meer tegenkomen, geen supermarkten.

TETLIN NATURE WILDLIFE REFUGE – DEADMAN LAKE CAMPGROUND
PRIJS: Gratis.
Zeer mooie natuurcamping aan de rand van het meer. Rustig. Propere droge toiletten. ’s Zomers is hier een host beschikbaar en komen er rangers spreken ’s avonds.
Hier hebben we reeds eerder overnacht, in juni en september 2015.
Minpunten: Ditmaal zitten er wel wat muggen, maar het valt al bij al goed mee.

TOK CUT OFF HIGHWAY – PARKING
Wegparking aan een rivier, met droge toiletten. Rustig, al ligt deze langs de wegkant.
Minpunten: Zichtbaar van op de weg.

GLENNALLEN – COPPER RIVER VIEWPOINT
Ruime parking met uitzicht op de Copper River. Geen voorzieningen. Er is ook een mogelijkheid om verder naar beneden tot aan de rand van de rivier te rijden en daar te parkeren.
Minpunten: Geluiden van de weg, gelukkig vrij rustig.

LONG LAKE – WEGPARKING AAN HET MEER
Ruime parking langs de wegkant, voor vissers en waar men bootjes in het water kan laten. De weg is hier zeer rustig, vooral ’s avonds en ’s nachts is er amper verkeer. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

WASILLA – WALMART
Grote winkelparking, vrij druk, dag en nacht. Toiletten en WIFI in de winkel.
Minpunten: Nogal veel beweging en rumoer rondom.

WILLOW – HATCHER PASS ROAD
Een recente verkaveling in een uitgestrekt berkenbos, naast de Hatcher Pass road. De verkoop van de percelen is nog gaande, wordt aangekondigd aan de wegkant. We kiezen een plaatsje aan het einde van een (onverharde) straat, op een rond punt. Een zeer rustige slaapplaats, waar verandering in zal komen wanneer men hier komt bouwen/wonen. Geen voorzieningen.

SANI DUMP:
TOK – Northern Energy Corp: Verzorgd dumpstation op het plein achter het benzinestation, met drinkwatervoorziening. Mogelijkheid om voertuigen te wassen.
Prijs: gratis.

Wasilla – Chevron: Dumpstation aan de achterkant van het gebouw aan het tankstation. Geen drinkwater !
In deze omgeving is geen drinkwater te vinden om onze watertank te vullen, tenzij we naar een waterpunt gaan, waar dit wordt verkocht. Is vrij duur, niet bedoeld om campers te vullen.
Prijs: 5 USD. Gratis bij tankbeurt of vullen propaan.
Ligging: Aan de George Parks Highway, op een hoek.
Coördinaten: 61.5819898 – 149.466553

Willow - Tesoro: Locale drinkwatervoorziening. Aan het grasplein voor het tankstation, is een drinkwaterkraan voorzien. Hier komen de bewoners die geen waterleiding hebben thuis, hun watervoorraden vullen. Geen dump !
Prijs: Gratis.
Ligging: Langs de George Parks Highway, juist voor Willow.

Grens US, Alaska/Canada, Yukon – Deadman Lake, 45 km.
Alaska Highway, n° 1
Rustige weg door een mooie natuur. Deze ligt er minder goed bij.

Deadman Lake – Tok – Tok Cut Off Highway, 190 km.
Alaska Highway, n° 1 – Tok Cut Off Highway, n° 1
Rustige weg door een mooie natuur. Ligt er minder goed bij.

Tok Cut Off Hihway – Glennallen – Copper River, 154 km.
Tok Cut Off Highway, n° 1 – Glenn Highway, n° 1 – Richardson Highway, n° 4
Zeer mooie rustige route door een mooie natuur, met prachtige uitzichten op de dik besneeuwde bergen in het Wrangel-St.Elias NP en de Copper River. De weg ligt niet zo heel goed.

Copper River – Glennallen – Long Lake, 170 km.
Richardson Highway, n° 4 – Glenn Highway, n° 1
Zeer mooie rustige route door een mooie natuur, met prachtige uitzichten op de omringende bergketens, een gletsjer en meren. De weg ligt niet zo heel goed.

Long Lake – Palmer – Wasilla, 88 km.
Glenn Highway, n° 1 – George Parks Highway, n° AK3
Zeer mooie rustige route door een prachtige natuur, omringd door besneeuwde bergen.

Wasilla – Willow, 79 km.
George Parks Highway, n° AK3 – Hatcher Pass Road
Rustige, vlakke route, door een groene omgeving. Weg in goede staat. Hatcher Pass Road is een zijweg die leidt naar de mooie Hatcher pass, gesloten in de winter (ten vroegste midden juni open). Dit verharde stukje van de weg is open en ligt er redelijk goed bij.

Fotoalbums van locatie «Deadman lake (3)»

Alaska – Bekend terrein (6)

13 Mei 2016 | Noord Amerika 1 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 30 Mei 2016