Reisverhaal «Valle Eden »

Uruguay | 0 Reacties 11 Oktober 2022 - Laatste Aanpassing 20 Oktober 2022

11 – 13 oktober 2022

Traject: Ruiñas del Cuñapirú – Valle Eden

Tolwegen in Uruguay
Onderweg tussen Ruiñas del Cuñapirú en Valle Eden, komen we onze eerste tolpost tegen in Uruguay, Peaje Manuel Diaz. Boven de loketten hangen borden waarop staat ‘COBRO AUTOMATICO’. Dat lijkt enkel een automatische tolheffing te zijn, … maar als bezoeker in het land moeten we hier toch ook kunnen passeren? We rijden op een doorgaande hoofdweg, zonder alternatief in de nabijheid.

Afwachtend schuiven we aan achter een Braziliaanse auto, die blijkbaar een probleem heeft. Er zit niemand in het betaalhokje om te ontvangen, niettegenstaande op de borden met de tolprijzen zowel de bedragen voor ‘manueel betalen’ als ‘automatische heffing’ staan vermeld.

De chauffeur stapt uit en begeeft zich naar het kantoorgebouwtje aan de kant van de weg. Daar krijgt hij uitleg, een politieman keert samen met hem terug. De agent vraagt ons of wij een tol betaalchip hebben. Neen, we zijn buitenlanders. Hij vraagt om achteruit te rijden en opzij van de weg te parkeren. Dan vraagt hij dat we met de autopapieren en onze identiteitsgegevens naar het kantoor te gaan. Marc gaat daar samen met de Braziliaan naartoe. Ze moeten wachten, achter mensen met hetzelfde probleem, die uit de tegengestelde richting komen. Al vlug komen nog meer voertuigen aan, met nog meer buitenlanders zonder chip. De rij wordt langer, de berm geraakt gevuld met geparkeerde voertuigen.

Aan het loket krijgt Marc een betaalchip, in de vorm van een klever, die we op de binnenkant van de voorruit moeten kleven, onder de achteruitkijkspiegel. Deze chip blijft geldig en kan worden herladen met een bedrag naar keuze, om de tol onderweg in Uruguay te betalen. Aan elke tolpost bevindt zich een betaalkantoor, waar dit mogelijk is. Maar dat kan ook via hun website op het internet.
Dit systeem is voordeliger dan manueel betalen … wat hier op deze plaats duidelijk niet meer kan. Marc plaatst 4 keer het tolbedrag op de chip, we zullen ondervinden hoe snel dit op geraakt.

Tucuarembo
In provinciehoofdstad Tucuarembo doen we opnieuw boodschappen. De supermarkt is niet groter dan een buurtwinkeltje en heeft opnieuw zeer weinig te bieden. Het brood is oud. We rijden verder door het stadje en vinden een moderner ogend winkeltje, waar ze ook ‘vers’ brood verkopen. Voorlopig is dat voldoende, hopelijk vinden we eens een geschiktere winkel verder langs ons traject.

Valle Eden
Een gravelweg brengt ons door Valle Eden. We klimmen langzaam naar het groene plateau, met hier en daar wat rotsformaties. Meermaals kruisen we een spoorweg, die eveneens door de vallei kronkelt. De smalle weg maakt het ons op enkele plaatsen niet gemakkelijk, waar we door een bos met laaghangende takken rijden. Marc stapt uit en tracht de takken weg te trekken, terwijl Herlinde er voorbijrijdt met Manga. Niet alle takken zijn te vermijden, maar de krassen vallen nog mee … de laatste maanden kwamen er weer wat bij, het wordt stilaan tijd om onze Manga opnieuw eens mooi glad te polieren.

Onderweg stoppen we voor een korte wandeling, Cueva del Chivo. Voor we op het pad komen, moeten we over een omheining klauteren. Dit voelt ietwat onwennig … is dit echt een publiek wandelpad … nergens staan aanwijzingen. Toch is er een paadje te herkennen, al ziet het er weinig gebruikt uit. Nadat we een quasi droog stroompje kruisen, dat is uitgesleten in de rotsen, blijven we het volgen. Stilaan brengt het ons naar een ‘droge’ waterval, waar we ‘onderdoor’ wandelen. Het zou mooi geweest zijn mocht er ook nog een watergordijn neervallen. Aan de overkant beklimmen we de enkele meters hoge rotswand tot op een plateau met uitzicht.

Eenmaal terug van onze wandeling, rijden we nog een eindje verder. Na een steile helling met grote scherpe rotsstenen komen we boven aan, op een uitgestrekt groen plateau, bij Mirador del Valle. We vinden een vlak plaatsje waar we Manga kunnen parkeren, dit wordt onze overnachtingsplek. Hier hebben we een mooi uitzicht op de omgeving, het is muisstil … meer moet dat niet zijn.
We zien hier amper een paar auto’s, met mensen die het uitzicht komen bewonderen en/of verderop gaan wandelen. Enkele bromfietsen passeren, wellicht op weg naar een boerderijtje of het dorpje een heel eind verderop, wat voor auto’s beter bereikbaar is via de verharde weg aan de andere kant.

Pozo Hondo
Omdat de wandeling naar de waterval Pozo Hondo opnieuw vrij kort is, zullen we er te voet naartoe gaan, vanop onze overnachtingsplek bij Mirador del Valle. Dit maakt het toch wat meer de moeite waard om onze wandelschoenen aan te trekken. Het stukje gravelweg tot bij het wandelpad biedt ons mooie vergezichten, ook zien we wat bijzondere vogels, een enorme hommel, vlinders, … Daar kunnen we te voet toch steeds meer van genieten dan wanneer we met Manga zouden passeren.

Ook ditmaal vertrekt het pad achter een vrij hoge omheining, er is geen opening voorzien om doorheen te klauteren. Nergens staan verwijzingen naar de wandeling, eigenaardig … we zijn benieuwd wat we hier zullen te zien krijgen.

Gelukkig zijn we niet al te dik, zodat we tussen de horizontale ijzerdraden door kunnen. Een breed graspad brengt ons door weilanden tot een volgende omheining, daar moeten we ditmaal helemaal overheen, gelukkig liggen er grote rotsblokken als opstapje. Vanaf hier wandelen we door het bos, opnieuw zien we een droge rotsbedding, met enkele poeltjes waar nog wat stilstaand water in staat. We verwachten dus ook hier niet veel waterval te zullen zien.

Doch, plots staan we voor een smalle kloof, diep uitgesneden in het plateau. We kruisen een smal riviertje … maar nog steeds blijven onze verwachtingen minimaal, al is er ietwat stroming te merken in het weinige water dat over de rotsenbedding vloeit. Eenmaal aan de overkant van het riviertje, volgen we het rotsplateau bovenaan de kloof … en worden we verrast door de mooie fijne waterval die we zien neerstromen. Het uitzicht op de kloof en de omringende bossen is prachtig.

’s Namiddags komt er hevige wind op, met krachtige windstoten, die Manga danig doen schudden. De voorspellingen tonen geen verbetering. We beslissen te verhuizen, omdat we op deze hoogvlakte geen beschutting hebben en vrezen anders weinig te zullen slapen. We rijden een stukje naar beneden in de vallei en vinden een perfect plaatsje.

VALLE EDEN – GRASPARKING AAN MIRADOR DEL VALLE
Coördinaten: -31.832519, -56.200453
Gelegen op 235 meter hoogte.
Langs de gravelweg door Valle Eden, overnachten we aan de Mirador del Valle. Een mooi houten platform, met uitzicht op de omgeving en zitbanken. Niet volledig vlak grasveld, waarop je toch vlak kan parkeren. Er passeren amper voertuigen op de stoffige zandweg, we zien slechts enkele auto’s die stoppen om de mirador te bezoeken en enkele bromfietsen die voorbijrijden. Van stof hebben we aldus geen last.
Geen voorzieningen. Uiterst rustig.

Ruiñas del Cuñapiruu – Peaje Manuel Diaz – Tucuarembo – Valle Eden, 81 km
Ruta 29: Terugweg idem als heenweg. Rustige verharde weg, smaller, hier en daar sterk beschadigd. De brug is verboden voor zeer zwaar vrachtverkeer.
Ruta 5: ietwat drukker, maar nog steeds rustig. Goede verharde weg.
Straten Tucuarembo: verhard, niet in goede staat, parkeren kan aan de straatkant, soms vrij schuin.
Ruta 26: Zeer goede asfaltweg.
Zijweg Valle Eden: stukje verhard, al vlug gaat dit over in een gravelweg, vrij smal om te kruisen. Die ligt gedeeltelijk zeer goed, maar ook stukken schuin, zeer steil stuk met dikke rotsstenen en putten, in bossen enkele plaatsen met laaghangende boomtakken. Bijna geen voertuigen op deze weg.
TOL: Ruta 5, Peaje Manuel Diaz: 122,5 UYU (hier moeten we een chip halen en er een bedrag op storten, zie hoger, de tolheffing bestaat overal in het land uit hetzelfde bedrag).

VALLE EDEN – WEG DOOR GROENE VALLEI NAAR PLATEAU

Mooie groene omgeving met weilanden, plateau en rotskloven, waardoorheen een glooiende gravelweg loopt.
1. CUEVA DEL CHIVO:
Wandeling naar kleine (droge) waterval en uitkijkpunt aan de top. Mooie omgeving, over graspad en rotsen, door bossen/struikgewas tot op een plateau. Aan het begin van de wandeling moet over de omheining worden geklommen.
Lengte: 470 meter, enkel traject.
Hoogteverschil: 56 meter.SCORE: 3/5
Parking aan het begin van de wandeling, coördinaten:
2. MIRADOR DEL VALLE:
Mooi groot houten uitkijkplatform, met enkele zitbanken. Jammer dat er geen schaduw is.SCORE: 3/5
Parking aan het uitzicht, coördinaten: -31.832519, -56.200453
3. POZO HONDO:
Mooie wandeling over breed graspad naar rotskloof met waterval, nadien duidelijk paadje door bos/struikgewas, tot bij de rotskloof. Uitzicht boven op het plateau aan de kloof is zeer mooi.
Bij deze wandeling moet 2 keer over een omheining worden geklauterd, aan het begin en aan het einde van het graspad.
Lengte: 790 meter, enkel traject.
Hoogteverschil: 23 meter.
Parkeermogelijkheid aan het begin van het wandelpad, coördinaten: -31.838590, -56.223400
INKOM: Gratis.
Parkeren kan langs de wegkant, bij de wandelingen en aan de mirador.

Fotoalbums van locatie «Valle Eden»