Reisverhaal «Salto Grande »

Uruguay | 0 Reacties 26 September 2022 - Laatste Aanpassing 20 Oktober 2022

26 – 28 september 2022

Traject: Salto – Salto Grande – Parque de Lago.

Salto
We rijden Uruguay in over de Salto Grande stuwdam en stoppen even bij het Visitor Center om ons te informeren in verband met een bezoek aan de hydro-elektriciteit centrale.

Eenmaal we in Uruguay zijn aangekomen, rijden we eerst de grensstad Salto in. Hier zullen we een supermarkt opzoeken en verse voeding opslaan, deze mochten we niet meebrengen vanuit Argentinië.

Eenmaal onze koelkast opnieuw is gevuld, gaan we in het centrum op zoek naar een geldautomaat. Doch deze rekenen allen vrij hoge transactiekosten aan. Wanneer we bij een ATM een lijst vinden met de verschillende banken en het tarief dat zij voor buitenlanders aanrekenen per geldopname, gaan we op zoek naar plan B.

Western Union rekent minder kosten, doch ze geven een zeer nadelige wisselkoers. Dat is ook niet de oplossing die we wensen.

We keren terug naar het winkelcentrum met de supermarkt, waar Marc een wisselkantoor zag, dat een merkbaar betere koers biedt voor de Uruguayaanse Peso.

Ondertussen hebben we ook een Claro telefoonwinkel gevonden. Daar kopen we een SIM kaartje dat we kunnen herladen met data, zodat we zelf internet ter beschikking hebben. Hopelijk hebben we hier een beter bereik dan in Argentinië. We zijn verrast dat de prijs hiervan nog meevalt, al heeft Uruguay de naam een zeer duur land te zijn. Wat wel is gebleken in de supermarkt.

Eenmaal klaar in het centrum, rijden we naar Parque de Lago, een mooi natuurpark aan de rand van het stuwmeer. Hier zullen we overnachten. Het was een gevulde dag, maar we zijn tevreden dat we al onze boodschappen reeds hebben kunnen afhandelen.

Parque de Lago
Langs de oever van het stuwmeer is het natuurgebied Parque de Lago gelegen, dat deel uitmaakt van het Salto Grande hydro-elektriciteit project, ter bescherming van de natuur in de omgeving. Dit is eerder een recreatiegebied, met strandjes, picknickplaatsen en BBQ’s. Het zeer groene park is uiterst rustig en mooi om wat te wandelen.

Salto Grande
Op de Rio Uruguay bevindt zich de oudste hydro-elektriciteit centrale van Zuid-Amerika, tevens de 2de grootste van Argentinië, de grootste van Uruguay. Binnenkort bestaat de stuwdam 40 jaar. Het is een samenwerking tussen beide landen, waarbij in totaal 5.000 mensen worden tewerkgesteld, afkomstig uit beide landen. Hier bevonden zich ooit brede watervallen, waarnaar het Salto Grande complex is genoemd.

De hydro-elektriciteit centrale kan bij optimale werking tot 70 – 80 % van de stroom voor Uruguay genereren. Momenteel heeft men een output van 35 % van de totale noden voor Uruguay (3,5 mio inwoners), 4,5 % voor Argentinië (45,5 mio inwoners).

In Uruguay wordt enkel groene stroom gemaakt. Men gebruikt hiervoor 3 hydro-elektriciteit centrales, windmolens en zonnepanelen parken, verspreid over het ganse land.

De omgeving is mooi, we laten Manga in het Parque de Lago staan, terwijl we over het glooiende bochtige kustweggetje naar de hydro-elektriciteit centrale Salto Grande fietsen.

Aan de receptie van het Visitor Center spreekt men ons in het Engels toe. Dat zijn we niet gewend in Zuid-Amerika. Men biedt een rondleiding die ongeveer 1 ¼ u duurt. Kort na onze aankomst komt een autobus met een grote groep studenten aan. Gelukkig moeten we niet samen met hen het bezoek doen. Een half uurtje later, komt een jonge man ons zeggen dat hij onze gids is en zal trachten de uitleg in het Engels te geven. Hij excuseert zich dat hij de taal niet vlot spreekt, hij is dat niet gewend. We krijgen een privé rondleiding voor ons twee, dat klinkt interessant.

Eerst toont hij ons een informatieve film, die enkel in het Spaans beschikbaar is. Echter door de Spaanse ondertitels, is alles zeer duidelijk te begrijpen. Telkens wat snel wordt gesproken, kunnen we immers de zin ook lezen.

Daarna krijgen we uitleg bij een schaalmodel van een Kaplan turbine, waarbij de buitenkant werd weggelaten. Wanneer deze in werking wordt gesteld, is duidelijk te zien hoe de stroom wordt opgewekt, wanneer het water van het stuwmeer krachtig doorheen de turbine stroomt en de generator bovenaan gaat ronddraaien. Het niveauverschil tussen het water in het stuwmeer en de verdere loop van de Rio Uruguay onderaan de dam is 25,30 meter.

Buiten staat een pick-up truck met chauffeur op ons te wachten. We rijden naar de stuwdam. Eerst stoppen we bij een uitzicht, dat ons een mooi overzicht van de stuwdam en zijn omgeving biedt. De natuur wordt hier zoveel mogelijk beschermd, we zien er een grote leguaan en een aantal vogels.

Daarna rijden we onderlangs de stuwdam, naar de machinekamers. Er zijn 2 machinekamers, met elk 7 turbines, waar tussenin zich de overlaat bevindt, die bestaat uit 19 poorten van 17 meter hoogte.

We gaan naar binnen in een machinekamer, waar we uitzicht hebben op de bovenkant van de turbines. Boven de turbines hangen verrijdbare kranen die elk 350 ton kunnen dragen. Hiermee kan een turbine worden opgetild tot boven de werkvloer, voor onderhoud. Aan de buitenwand van deze machinekamers passeren we voorbij de transformators die de stroom van de generatoren overbrengen.

Daarna stoppen we bij de overlaat, met zijn immense gele poorten, die verticaal kunnen opendraaien, telkens wanneer de waterstand in het stuwmeer te hoog is. Dit is minder vaak nodig de laatste jaren, vandaag is dat 3 maanden geleden.

Twee visladders zorgen ervoor dat de vissen zich stroomopwaarts of -afwaarts in de rivier kunnen verplaatsen. Ook de vogels weten dat … ze zitten te wachten op de betonnen wanden van deze constructie.

Aan het andere uiteinde van de stuwdam komen we nog voorbij een sluis, die men wou bouwen voor de scheepvaart. Vóór de dam gebouwd werd, was de rivier helemaal niet bevaarbaar, omdat zich in deze regio een aantal brede watervallen bevonden. Deze zijn door de bouw van de dam verdwenen, diep onder het wateroppervlak van het stuwmeer. De sluis ligt echter in een droog gebied, het zou onmogelijk zijn om hier te passeren, tenzij er een kanaal wordt gegraven. Of dit de reden is dat dit project werd stilgelegd, kan men ons niet zeggen … de sluis werd nooit afgewerkt.

We keren terug via de weg bovenop de stuwdam. Deze route volgden we met Manga toen we vanuit Argentinië de grens met Uruguay overstaken.

Dit is ons derde bezoek aan een stuwdam in deze regio, het blijft ons boeien. Telkens krijgen we een ander stukje van het geheel te zien, een ander deel van het verhaal te horen.

SALTO – PARQUE DE LAGO
Coördinaten: -31.256760, -57.905110
Gelegen op 76 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Zeer mooi park, aan de rand van het stuwmeer, met uitzicht op de stuwdam die de grens met Uruguay vormt, in de verte.
Recreatiezone met grasveldjes, bomen, strandjes.
Toiletten. Picknicktafels en -banken. BBQ’s.
Geen drinkbaar water.
Het is aangenaam rustig, mogelijks tijdens het weekend drukker.
In het park mogen we niet met een camper overnachten, maar wel op het grasveld voor de parkingang.
Minpunten: De toiletten zijn gesloten.

Grens Argentinië/Uruguay – Salto – Parque de Lago, 38,5 km
Weg over de stuwdam: smalle betonweg waarover een spoor loopt, bovenop de stuwdam.
Ruta 3: tot aan het ronde punt met afslag naar Salto, goede asfaltweg.
Straten in Salto, Vecinal al Agua Salto – Avenida Luis Batlle Berrres – Avenida Blandengues: sterk beschadigd, voldoende breed om rijden en parkeren, meestal in 1 rijrichting.
Weg naar Parque de Lago: glooiend, sterk beschadigd met diepe putten en potholes, eenmaal op de bochtige zijweg is het veel beter. Bij terugkeer blijven we zolang mogelijk op die zijweg rijden, zo kunnen we de putten vermijden.

SALTO GRANDE – HYDROCENTRALE
Interessante rondleiding.
We krijgen een gids voor ons 2, die tracht alles in het Engels uit te leggen.
1. Film.
2. Uitleg bij een schaalmodel van een turbine.
3. Rit langs en over de stuwdam, met bezoek aan een machinekamer en uitleg bij elk onderdeel van de stuwdam.
Duurtijd: +/- 1 ¼ u
INKOM: Gratis.
Bij het Visitor Center.
Coördinaten: -31.284100, -57.919490
Wij parkeren Manga in Parque de Lago en fietsen naar het Salto Grande Visitor Center, mooie omgeving, 4,5 km enkel.

Fotoalbums van locatie «Salto»