Reisverhaal «Langs de Uruguayaanse kust - deel 2»

Uruguay | 0 Reacties 19 November 2022 - Laatste Aanpassing 27 April 2023

18 november – 11 december 2022

Laguna de Rocha – La Paloma – Punta del Diablo – Fortaleza Santa Tereza – Chuy – La Coronilla – Laguna del Sauce – Soca

Laguna de Rocha
De immense Laguna de Rocha is gelegen in een beschermd natuurgebied aan de kust gelegen. Dit meer wordt enkel van de zee gescheiden door een 400 meter brede duinenstrook en het strand. We volgen de weg door de duinen, tot op het einde. Hier kan men niet verder rijden, het meer en de zee worden op deze plaats enkel door een smalle strandstrook van elkaar gescheiden. Bij hoogtij loopt het water over het strand en wordt het zoete water van het meer met zoutwater gemengd.

Vóór we aan het einde van de weg komen, zien we een aantal leuke kleine vissershuisjes. We maken een wandeling door de duinen naar het strand aan het einde van de weg en genieten van de schitterende uitzichten op dit bijzonder natuurfenomeen. Verschillende soorten watervogels bevinden zich aan de waterkant. Vissers zijn aan het werk in hun kleine bootjes op het meer.

We keren de laatste 5 km van de weg terug, tot op een kleine duinenparking, de enige plaats in dit gebied waar we met de camper mogen overnachten. Wat een zalige rust!

De volgende dag is het opnieuw stormweer, we blijven een dagje hier om aan onze blog te werken met mooi uitzicht op de duinen in de regen.

La Paloma
Bij het verlaten van ons mooie kampeerplekje in de duinen, rijden we eerst naar het nabijgelegen dorp La Paloma. Daar maken we een mooie strandwandeling en willen de vuurtoren bezoeken. Doch deze blijkt gesloten wegens onderhoudswerken. Jammer.

Punta del Diablo
Op onze volgende bestemming, Punta del Diablo, zullen we opnieuw een dagje blijven om onze was te laten doen. Ondertussen kunnen we deze kustplaats bezoeken.

We kiezen een overnachtingsplek naast een park aan de rand van het dorp, een eindje van de zee verwijderd. Hier is het rustig, ’s avonds is er geen verlichting en genieten we van het kijken naar de ontelbare vuurvliegjes die ons omringen. Vriendelijke buurtbewoners steken hun duim op of wuiven ons toe bij het passeren.

Nadat we onze was wegbrengen, rijden we tot op een kleine parkeerplek aan het strand. Ook dit is een zeer toeristische plaats, al zijn veel restaurantjes nu gesloten. De zeer hoge golfslag zal hier in het vakantieseizoen vast veel surfers naartoe lokken. We maken een wandeling langs het strand, naar het einde van de rotspiek in zee, waar deze locatie wellicht naar vernoemd werd. Rode visserssloepjes liggen op het strand, hier en daar brengt een muurschildering wat kleur. Ondanks de koele dag van 19 °C, zien we toch wat zonnekloppers.

Fortaleza de Santa Tereza
In het Santa Tereza Nationaal Park, op zo’n 2 km van de kust aan Playa la Moza, bevindt zich Fortaleza de Santa Tereza. Dit fort werd initieel in 1762 gebouwd door de Spaanse kroon, maar dankt zijn ingebruikname en naam aan de Portugezen die kort nadien de oprukkende Spaanse invasie stopten. Het heeft een diameter van 652 m, is 1 hectare groot en heeft de vorm van een onregelmatig pentagoon, de 5 hoeken zijn voorzien van kleine torentjes met uitkijk- en schietgaten. De verdedigingsmuren zijn massief, met een basis die op sommige plaatsen tot 7 meter breed is. Ze reiken tot 11,5 m hoog. Aan de ene kant bevindt zich een grote poort, daar tegenover kon men het fort betreden of verlaten via een ondergrondse tunnel. Drie van de gebouwen waren verbonden door deze geheime tunnel, die uitkwam nabij de Atlantische Oceaan.
In het fort was accommodatie voorzien voor zo’n 300 mensen. Naast de woningen, keuken, ziekenboeg, wapenkamer, stafzaal en bewakingsruimtes, werd centraal op het plein een ruime kapel gebouwd. De begraafplaats bevindt zich buiten het fort, naast de huidige parking.

Het mooi gerestaureerde fort is gelegen midden in de natuur, wat is het hier rustig. Het is dan ook aangenaam rondkuieren en genieten van de uitzichten op de omgeving. In de gebouwtjes binnen de verdedigingsmuren vinden we interessante informatie.

De vriendelijke kassier twijfelt geen moment wanneer we hem vragen of we op de parking de nacht mogen doorbrengen. Hij biedt ons spontaan drinkwater aan.

Chuy – flitsbezoek aan Brazilië
De volgende ochtend bereiken we Chuy, de stad die middendoor wordt gesneden door de grens Uruguay – Brazilië. Een aantal Uruguayanen die we al tegenkwamen, raadden ons aan om daar te gaan winkelen en te tanken … het is er een stuk goedkoper dan in hun eigen extreem dure land, een praktijk die veel Uruguayanen toepassen. Zelfs een politieman gaf ons die tip.

Voor we de grens bereiken, passeren we de grenspost, waar we mooi naast kunnen rijden. Het is niet ons plan om Uruguay te verlaten, dus moeten we onze paspoorten niet laten ‘uit’ stempelen en Manga’s tijdelijke invoer niet laten stopzetten. Dat zou te veel administratieve rompslomp zijn voor dit stadsbezoek van enkele uurtjes.

Dit is bijzonder, Chuy is niet in ‘niemandsland’ gelegen, nochtans passeerden we de grenspost van Uruguay al. De middenberm van een straat vormt de landsgrens. Men kan hier vrij bewegen van het ene land naar het andere, gewoon door deze straat over te steken. Ook de Braziliaanse grenspost bevindt zich buiten de stad, aan de andere kant ervan. De stad zelf is kleurloos, onaantrekkelijk. Niet eens zo druk voor een grensstad, met Taks Free zaken die klanten trachten te lokken.

Het is wel grappig, aan de ene kant van de straat mogen we met onze Manga parkeren … aan de Braziliaanse kant mogen enkel gewone auto’s de parkeerplaatsen gebruiken. Ander land, andere reglementen.

Onze bedoeling is om eens rond te kijken in de grote Taks Free winkel. Doch dat wordt een teleurstelling. Behalve exclusieve spullen, o.a. parfum, elektronica, alcohol, buitenlandse voedingsproducten, … is er niet veel aanbod.

Al vlug rijden we verder, om een grote supermarkt in het Braziliaanse stadsdeel te bezoeken. Daar hopen we onze voorraad weer eens aan te vullen, want langs de kust vonden we enkel kleine buurtwinkeltjes. Doch, ook dit is niet wat we hadden verwacht, de winkels in de panden die niet verlaten zijn, verkopen vooral ‘niet’-voedingsartikelen. Veel klanten zijn er niet … dat verklaart de situatie.

Het laatste punt op ons lijstje, is tanken in Brazilië. En dat lukt het wel … voor bijna de helft van de prijs die men in Uruguay aanrekent.

We stoppen bij de enige supermarkt in het Uruguayaanse stadsdeel en doen onze boodschappen. Voor we het land weer inrijden, met als buit … een fles Porto en een volle benzinetank.

De vriendelijke douanier vraagt ons of we vanuit Brazilië komen of reeds in Uruguay waren. We tonen onze papieren en worden met een glimlach door gewuifd.

La Coronilla
Omdat er eigenlijk niets te bezoeken is voor ons in het achterland, zullen we opnieuw de kust volgen op terugweg.

In La Coronilla stoppen we op een parking met enkele speciaal voorziene camper plaatsjes, hoog boven het strand. Het is de eerste keer dat we dergelijke plaatsjes zien in Uruguay. Er staan reeds 2 grote campers, een Argentijnse en een Uruguayaanse. De 4 overige plaatsjes zijn te schuin om met nivelleringsblokken horizontaal te komen. Bovendien zouden we kijken op de Argentijnse camper, niet echt een aantrekkelijk uitzicht wanneer je vlak bij de zee parkeert.

We rijden naar een gewone parking, in de hoop dat we daar ergens kunnen parkeren. Doch deze staat helemaal vol met auto’s van strandbezoekers. Dat is dus ook geen oplossing.

Voor we het centrum van La Coronilla verlaten, keren we nog even terug naar de camper parking. Van daar maken we een wandeling naar de hangbrug die naar de overkant van het kanaaltje gaat, dat aan de rand van het dorp in zee uitmondt.

We brengen een bezoek aan Karumbé, een klein schildpadden rehabilitatiecentrum. Er hangt een bordje ‘gesloten’, doch een vriendelijke Braziliaanse vrijwilligster nodigt ons uit om eens rond te kijken. Ze toont de waterreservoirs met schildpadden die momenteel in het centrum worden behandeld.
Enkele groene zeeschildpadden en één karetschildpad. Deze leven in zee voor de kust hier, ze zouden er het ganse jaar door te vinden zijn. Doch nesten doen ze hier niet. Bij één ervan werden 3 kilo zeepokken verwijderd, die zich op het schild vasthechten. Eenmaal de dieren hersteld zijn, worden ze opnieuw naar zee gebracht.
Men behandelt ook zoetwaterschildpadden, die in het kanaaltje langs het dorp leven, en landschildpadden. Beide soorten zijn een stuk kleiner en daardoor lang niet zo indrukwekkend als de reusachtige zeeschildpadden.

Eenmaal terug bij Manga, rijden we het dorp uit, om via de hoofdweg aan de overkant van het kanaal een smalle gravelweg in te rijden. Op het einde van deze weg is nog een parking, hoog boven de zee. Hier zullen we enkele dagen blijven, het is hier heel rustig en het uitzicht is schitterend. We kijken neer op de monding van het kanaaltje in zee. Ietsje landinwaarts zien we de hangbrug, waarlangs we naar het dorp kunnen wandelen.

Laguna del Sauce
Een beetje landinwaarts, tussen Mirador Punta Ballena en Punta del Este, die we beiden op heenweg bezochten, ligt het mooie Laguna del Sauce. Aan dit meer gaan we een dag wat verkoeling opzoeken en parkeren Manga onder hoge bomen, met 38 °C wordt het ons echt wat warm.
En dit is maar het begin van de zomer in Uruguay …

Soca
Dit is onze laatste locatie aan de kust van Uruguay, van hieruit rijden we landinwaarts naar Soca. Daar hebben we afgesproken met onze Deense vrienden Niels en Ranveg, het is van Inuvik (noorden van Canada) in juni 2016 geleden dat we hen hebben gezien. We hielden echter zeer regelmatig contact via E-mail.

LAGUNA DE ROCHA – PARKING IN DE DUINEN
Coördinaten: -34.661940, -54.217500
Gelegen op 3 meter hoogte
Kleine zandparking in de duinen, langs Ruta 10 die naar Laguna de Rocha gaat. De weg loopt nog 5 km verder, tot waar de afscheiding tussen zee en meer zeer smal is. Verderop langs deze weg mag niet worden gekampeerd.
Geen schaduw. Geen voorzieningen. Lokale mensen komen hier naar het strand. Zeer rustig.

PUNTA DEL DIABLO – STRAATKANT
Coördinaten: -34.033375, -53.550946
Gelegen op 42 meter hoogte
Straatkant naast een publiek park met sportvelden. In het park mag niet worden gekampeerd, we zouden er sowieso niet in kunnen rijden door zeer laag hangende takken.
Geen schaduw. Geen voorzieningen. Vrij beperkte passage, rustig.
Minpunten: Zichtbaar.

FORTALEZA DE SANTA TEREZA – PARKING
Coördinaten: -33.972602, -53.550739
Gelegen op 59 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Gravelparking voor bezoekers van het fort, geen schaduw. We krijgen toelating van de kassier om hier te overnachten. Zeer vriendelijk. Drinkwaterkraantje naast het ticketgebouw. Afdakjes waaronder men kan zitten met eigen stoelen, geen zitbanken/tafels voorzien. Toilet in het fort, tijdens openingsuren. Zeer rustig.

LA CORONILLA – PARKING HOOG BOVEN HET STRAND
Coördinaten: -33.904717, -53.512266
Gelegen op 16 meter hoogte
Zandparking boven het strand, met schitterend uitzicht en directe toegang tot het strand. De weg eindigt hier, het is zeer rustig.
Schaduwplaatsjes mogelijk onder palmbomen. Tafels en banken onder luifels, geen toiletten. Lokale mensen komen hier naar het strand.

LAGUNA DEL SAUCE – PARKEERPLAATSJE IN DE GRASBERM
Coördinaten: -34.857942, -55.052011
Gelegen op 18 meter hoogte
Grasberm aan de rand van het meer, met mooi uitzicht. De straat loopt hier vlak naast, maar het is vrij rustig. Hier en daar woningen in het bos. Iets verderop is een golf hotel.
Schaduwplaatsjes mogelijk onder hoge bomen. Geen voorzieningen, enkel vuilnisbakken. Lokale mensen komen de schaduw opzoeken aan de straatkant.
Minpunten: Zeer zichtbaar, auto’s passeren vlak naast je, gelukkig niet heel veel.

SOCA – YU STORAGE
Coördinaten: -34.640188, -55.570695
Gelegen op 83 meter hoogte
PRIJS: 20 USD per nacht voor een camper met 2 personen.
Elektriciteit, drinkbaar water, warme douches inbegrepen.
Wasmachine gebruiken, 4 USD per lading.
Voertuigen in bewaring geven, binnen of buiten: prijs afhankelijk van de grootte.
Toegangsweg is zeer oneffen zandbaantje. Camping ligt vrij schuin, levelblokken nodig.
Drinkbaar water uit een bron, gefilterd. Goede warme douches. Groot afdak met tafel en banken.
Rustig. Voertuig wassen is mogelijk, alsook dumpen van afvalwaters.
De uitbaters zijn 3 Duitse broers. Niet zeer sociaal, tenzij je Duits bent, en dan nog ...
Ze bouwen campers voor rijke Uruguayanen en bieden reparaties van voertuigen aan Overlanders. Minpunten: Voertuigen die in bewaring blijven, worden voortdurend verplaatst. Ze werken aan voertuigen tegen zeer duur uurtarief. Ze zijn selectief bij wie ze willen helpen.

Rocha – Laguna de Rocha, 39 km
Ruta 9: Goede doorgaande weg.
Ruta 15: Goede weg richting kust.
Ruta 10: recent geasfalteerde weg naar Laguna de Rocha, de laatste 5 km gaat deze over in een stenige zandweg tussen de duinen en het meer.

Laguna de Rocha – La Paloma – Rocha – Punta del Diablo, 139 km
Ruta 10: recent geasfalteerde weg naar Laguna de Rocha, kort stukje gravel van onze kampeerplek.
Ruta 15: We volgen deze weg tot het centrum van La Paloma, goede asfaltweg.
La Paloma: Avenida Nicolás Solari: tot bij het strand. Asfaltstraat, wat beschadigd.
Ruta 15: We keren terug naar Rocha. Goede asfaltweg.
Ruta 9: Goede doorgaande weg.
Punta del Diablo: Boulevar Santa Teresa, asfalt. Andere straten zijn goede gravel met hier en daar putten, Coronilla, Avenida Central Calle 22.

Punta del Diablo – Fortaleza de Santa Tereza, 14 km
Punta del Diablo: Calle 22, goede gravel, hier en daar putten. Boulevar Santa Teresa, asfalt.
Ruta 9: Goede doorgaande weg.
Avenida de la Moza: parkweg, beschadigde asfaltweg met diepe putten.

Fortaleza de Santa Tereza – Chuy – La Coronillla, 67 km
Chuy straten: niet in zeer goede staat, zeer bol wegdek, horizontaal parkeren is niet mogelijk. Parkeerplaats langs de middenberm in de grensstraat, aan Braziliaanse zijde enkel gewone auto’s toegelaten.
Ruta 9: Goede doorgaande weg, terug zelfde weg als heenweg.
La Coronilla, straten: Leopold Fernández Tuñon: Goed.
Ruta 9: Goede doorgaande weg, klein stukje, naar de overkant van het kanaaltje.
Calle 6, Ute 1: goede smalle gravelbaantjes.

La Coronillla – Castillos – Rocha – Laguna del Sauce, 199 km
Ute 1, Calle 6: goede smalle gravelbaantjes.
Ruta 9: Goede doorgaande weg, terug zelfde weg als heenweg.
Castillos, Ruta 16: hoofdstraat in het stadje, straten staan zeer bol, met regelmatig diepe dwarsgeulen op kruispunten en hoge verkeersdrempels. Vrij rustig.
Ruta 9: Vervolg op deze zeer rustige weg in goede staat.
Ruta 12: Iets smallere weg, in goede staat.
Straten naar het meer: Laguna del Diario, Rambla: smalle asfaltwegen, beschadigd.
TOL: Ruta 9: 122,5 UYU (met onze chip is het gemakkelijk, we rijden langzaam dichterbij, de slagboom opent en op een schermpje wordt het resterende saldo getoond).

Laguna del Sauce – Soca, 66 km
Rambla – Laguna del Diario: Smalle asfaltwegen, beschadigd.
Ruta IB: Brede hoofdweg.
Ruta 9: Goede hoofdweg, rustig.
Ruta 8: Goede hoofdweg, zeer rustig.
Ruta 80: Goede hoofdweg, zeer rustig.
Zijweg naar UY storage: korte zandweg in slechte staat.

URUGUAYAANSE KUST – ROCHA NAAR BRAZILIAANSE GRENS

Hoofdweg die de ganse Uruguayaanse kust volgt, soms dichtbij, soms op meerdere kilometers afstand, met verbindingsstraten naar de kustdorpen. We stoppen op meerdere plaatsen.
Dit is het vervolg van ons vorige verhaal, de nummering loopt verder.
6. Laguna de Rocha:
Groot meer dat enkel door een strook strand van de zee wordt gescheiden. Bij hoog water loopt deze over, dan mengt zout water zich met het zoete water in het meer. Mooie omgeving met hoge duinen, watervogels, vissers. Men kan met een bootje oversteken naar het vervolg van de weg langs de zee, enkel fietsen kunnen mee. Bij laag water kan men hiernaartoe wandelen over het strand. Van de parking op het einde van de zandweg, is het nog een klein stukje wandelen naar de plaats waar de zee en het meer elkaar bijna raken. Hier passeren walvissen op hun trek naar het zuiden, van augustus tot november (we zijn 19 november en zien er geen).
Coördinaten parking: -34.677305, -54.266917
Score: 5/5
7. La Paloma:
Toeristisch plaatsje, nu het laagseizoen is, vrij rustig. Veel zaken zijn gesloten.
Mooi voor een strandwandeling, met grillige rotspartijen vooraan in zee.
Mooie vuurtoren, te bezoeken (in 2019 30 UYU pp.). Momenteel gesloten wegens onderhoud.
Coördinaten parking: -34.667400, -54.155276
Parkeren kan ook aan de vuurtoren.
8. Punta del Diabo:
Mooi voor een strandwandeling, en tot op het einde van de rotspiek in zee. Hoge golven.
Coördinaten kleine parking aan het strand: -34.042553, -53.539541
9. Fortaleza de Santa Tereza:
Mooi fort, met museumruimtes in de oude fort gebouwen. Zeer verzorgd, interessant om te bezoeken.
Inkom: 50 UYU pp.
Coördinaten parking aan het fort: -33.972602, -53.550739
Score: 4/5
10. Chuy:
Kleurloze grensstad, waar de grens midden door loopt. Men kan van in beide landen de ganse stad bezoeken, zonder grensformaliteiten, die gebeuren pas bij het uitrijden van de stad.
Niet heel druk. De winkels zijn niet aantrekkelijk. Taxfree verkoopt enkel exclusieve producten. Goede supermarkten zijn er niet.
Tanken aan Braziliaanse kant is interessant.
De stad moet niet worden bezocht om iets toeristisch te zien, enkel om te winkelen en te tanken.
Parking: overal langs de straatkant, wel zeer schuin, door bol wegdek en diepe afwateringsgoten.
11. La Coronilla:
Aangenaam rustig vakantiedorp, althans buiten het seizoen.
Mooie uitzichten op het kanaaltje en de monding in zee.
Hangbrug over het kanaaltje.
12. La Coronilla - Karumbé Schildpadden rehabilitatiecentrum:
Gratis toegang, open december – april. Met zeeschildpadden, zoetwaterschildpadden, landschildpadden. Leuk om bezoeken!
Coördinaten: -33.901090, -53.511550
Score: 4/5
13. Laguna del Sauce:
Uitgestrekt meer, zeer rustige bosrijke omgeving. Goed om een dagje te relaxen met zicht op het meer. Zwemmen in het meer is niet mogelijk, maar het is er ietsje koeler dankzij de hoge bomen. Parkeerplaatsjes in de grasberm langs het meer.
Coördinaten: -34.857942, -55.052011
Score: 3/5

Fotoalbums van locatie «Laguna de Rocha»

Langs de Uruguayaanse kust - deel 2 (59)