Reisverhaal «Shuishe - Sun Moon lake»

Azië - deel 3 | Taiwan | 0 Reacties 16 April 2014 - Laatste Aanpassing 28 Juni 2014

Shuishe (762 meter hoog), ook wel eens Sun Moon Village genoemd,is een klein, maar zeer toeristisch dorp, gelegen aan de rand van het gelijknamige meer. Het bestaat uit hotelletjes, restaurantjes, winkels, fietsen- en motorfietsenverhuurders, … alles om de vele toeristen te dienen.

Sun Moon Lake is het grootste zoetwatermeer in Taiwan, gelegen in een omgeving met schitterende uitzichten en een grote variatie aan bezienswaardigheden. Rondom het felle blauwgroene meer bevinden zich diepgroene beboste berghellingen.

In Taiwan zijn op vele plaatsen toeristische bussen beschikbaar, die de ganse dag over mooie trajecten heen en weer rijden en stoppen bij de belangrijkste bezienswaardigheden. Men kan hiervoor een dagticket kopen, waarmee men de ganse dag kan op- en afstappen zoveel men wil. Hier aan het meer vinden we dit een efficiënte manier om zoveel mogelijk van de omgeving te zien.

We nemen de bus naar het eindpunt, bij de Xuanguang pier, van waar we langzaamaan zullen terugkeren, gedeeltelijk te voet. Het is hier een drukte van jewelste, alle bootpassagiers komen aan wal om de Xuanguang tempel te bezoeken. Hier overhandigt men ons een fotoboekje met bedenkingen van Dharma Master Miao Lien. Een mooie herinnering, al vinden we de tempel niet echt zo bijzonder.

Via de Qinglong Mountain trail wandelen we de berg op. In het prachtige bos van oude bomen, vergezeld door tropische begroeiing en bloemen, vinden we al vlug rust. Boven komen we bij de sobere Xuanzang tempel, waar we een brochure krijgen met informatie over de boeddhistische Tripitaka Master Xuan Zang, waaraan de tempel is gewijd. Een non nodigt ons uit om zijn relikwieën op de bovenverdieping te gaan bewonderen. Uit eerbied moeten we onze schoenen uitdoen.

Met de bus rijden we een tot aan de Tutingzai hiking trail, een trappenpad dat de lange helling afdaalt tot aan een paviljoentje bij het water. Het vuurtorentje hier is het kleinste van Taiwan, we zouden het zelf nooit zo noemen. Of dit echt een functie heeft, is nog maar de vraag. De vele toeristenboten die op het meer heen en weer varen, liggen immers ’s avonds aan de kade. We blijven een poosje aan de rand van het meer, genieten van de rust en de mooie omgeving.

Weer nemen we de bus, een wandelpad is hier niet voorhanden. In Ita Thao, het dorp genoemd naar de oude bevolking hier rondom het meer, zoeken we iets te eten. Ook hier is het superdruk, we begeven ons al vlug naar het echte oude Ita Thao dorpje, aan de overkant van de weg rondom het meer.

Via het Ita Thao lakeside pad, wandelen we verder langs de waterkant.
Bamboevlotten drijven overal op het meer, ze zijn begroeid met frisgroen gras. Het lijken wel eilandjes. Dit is echter een aloude vissersmethode, die door de Ita Thao werd gebruikt. De vissen worden aangetrokken door het gras en zwemmen in de val.
Wat verder zien we de traditionele Chinese visnetten, die we ook al in India tegenkwamen. Het zijn grote houten constructies aan de rand van het water, waaraan een enorm vierkant net hangt. Dit wordt onder water gelaten, ’s avonds wordt het verlicht om de vissen aan te trekken. Als men het ophaalt, zitten de vissen erin gevangen.

Het pad eindigt bij de kabelbaan, naar een uitzichtpunt hoog boven het meer. Al is er vandaag echt geen uitzicht op de bergen rondom, toch staan de mensen in lange rijen aan te schuiven. Zelf nemen we hier opnieuw de bus.

Als laatste bezoeken we de grote Wenzu tempel, een zeer recente tempel met verschillende gebouwen langs een helling. Deze werd gebouwd met zeer veel oog voor detail. Prachtige gebeeldhouwde muren, muurschilderingen, houtsnijwerk met goud belegd, …

Van hieruit willen we verder terugwandelen. De Neihu Montain trail zou een mooie wandeling zijn, gedeeltelijk langs de berghelling, om te eindigen aan de rand van het meer, waar de Shuishe Lakeside trail verdergaat tot ons dorpje Shuishe.
Wanneer we echter bij het pad aankomen, dat begint aan het einde van de tuin boven de tempel, blaft een grote hond vanuit zijn kooi. Maar eens we dichterbij komen, breekt hij plots uit en komt agressief blaffend op ons afgelopen.
Herlinde ziet de grote muil, panikeert en krijgt het ijskoud. Marc houdt zich kalm en spreekt de hond toe, deze aarzelt, maar komt opnieuw dichterbij. Opnieuw zegt Marc iets tegen het dier, dat toch blijft staan op een goeie meter van ons verwijderd. Achterwaarts stappen we voorzichtig weg. De mensen die wat verderop aan het werk zijn, staan te kijken wat er gebeurt, niemand komt ons ter hulp. Een groep toeristen wat verderop, blijft ook op afstand toekijken, om dan het hazenpad te kiezen. En dat zullen ook wij doen, deze wandeling is niet aan ons besteed.

’s Avonds in de jacuzzi op onze hotelkamer is dit avontuur al vlug vergeten.

De volgende ochtend maken we nog vlug een wandeling vooraleer verder te reizen. Via de Maolan Mountain trail bereiken we een weerstation op een hoogte van 1.020 meter. Bij helder weer heeft men van hieruit een schitterend zicht op de bergen rondom het meer. Vandaag is het echter een grijze bewolkte dag. Toch genieten we van de wandeling, vooral om de mooie natuur. Overal komen we langs kleurrijke bloemen, boven bekijken we het paringsritueel van twee felgroene kikkertjes. Op terugweg zien we een groepje theeplukkers aan het werk.

ACCOMMODATIE:
HARBOR ELITE HOTEL
In de hoofdstraat op een hoek.
PRIJS: 1.500 TWD per nacht, 2 persoonskamer, incl. ontbijt, sanitair (warm water)
Vraagprijs: 2.400 TWD p.n., weekendprijs 5.600 TWD p.n.
We krijgen de kamer aan de prijs van de goedkopere kamers die allen volzet zijn.
E-MAIL: /
WEBSITE: www.sunmoonhotel.com.tw
TEL: +886 049 285 6543
COMMENTAAR: Zeer ruime tweepersoonskamer met comfortabel dubbel bed, grote badkamer met ruime jacuzzi en grote douchecel, groot terras met tweepersoonsschommelbank en zeteltjes, haardroger, individueel te regelen centrale A/C systeem, grote flat screen TV, drinkwater tapsysteem met koud en heet water op de kamer, koffie en thee, gratis LAN op de kamer (WIFI aan de receptie), telefoon, bureautje, zithoek. Proper, wordt dagelijks gepoetst.
Badkamer gelegen tussen slaapgedeelte en terras, telkens afgescheiden met glazen wanden die openschuiven, muggengaas. Uitzicht op een stukje van het meer. Lift.
Uitgebreid ontbijtbuffet, koffie naar keuze met machine. We moesten hiervoor naar het vlakbij gelegen zusterhotel Harbor Resort hotel, vanuit het restaurant zicht op het meer.
Vriendelijk en behulpzaam, men spreekt Engels.
Bagagedepot mogelijk.
Goed gelegen, in het centrum van Shuishe, het kleine dorp aan het meer, waar het openbaar vervoer vertrekt. Zusterhotel van het Harbor Resort hotel.
BOEKING: Ter plaatse.

ERNAARTOE:
Bus Alishan – Shuishe/Sun Moon lake, 350 TWD pp., 3 ¼ u, witte bus, vertrekt om 13 u en 14 u in de buurt van de 7 Eleven, onderweg 2 stops. Tickets te kopen in een winkeltje/kantoortje tussen de trap naar de autoweg en de 7 Eleven, in de hoek van het plein.

TOUR BUS ROND HET SUN MOON LAKE
Prachtig diep blauwgroen meer, waarrond men een grote variatie van bezienswaardigheden treft. Tempels, mooie natuur met bossen, bloemen, vogels en insecten, vissers die werken volgens aloude systemen, …
Men kan rond het meer fietsen (29 km, gedeeltelijk zeer heuvelachtig !), met een scooter, of met de tourbus. Boten leggen aan op meerdere locaties. Wij kiezen voor de bus om het meer te bezoeken. Het is de goedkoopste optie, die weliswaar minder vrijheid geeft, maar men kan opteren om tussendoor stukken te voet af te leggen langs het meer.
TRAJECT:
Shuishe – bus – Xuanguang pier (3/5) en tempel (4/5) – wandeling Qinglong Mountain trail (5/5) – Xuanzang tempel (5/5) – bus – Tutingzai hiking trail (4/5) – bus – Ita Thao shopping street (3/5) – ITA Thao village (3/5) – Ita Thao lakeside trail (4/5) – cable car station – bus – Wenwu tempel (5/5) – bus (*) – Shuishe
* We zouden dit stuk nog wandelen via de Neihu Mountain trail en de Shuishe Lakeside trail, maar aan het begin van het eerste wandelpad brak een grote, vrij agressieve hond uit zijn kooi, waardoor we op onze stappen moesten terugkeren.
INKOM: n.v.t.
ERNAARTOE EN TERUG:
Tourbus rondom het meer, met verschillende stopplaatsen, 80 TWD pp. voor een dagticket.
Men stapt zo vaak men wil op en af. De bussen rijden niet het ganse meer rond, maar keren terug aan Xuanguang tempel (beperkt aantal) of Ita Thao ! Het uurschema is verkrijgbaar bij het toerismekantoortje aan de busterminal.

MAOLAN MOUNTAIN TRAIL
Mooie wandeling, vooral door de details die we zien in de natuur.
Passeert langs theevelden naar een weerstation, met uitzicht op 1.020 meter hoogte.
Jammer dat het pad bijna de ganse tijd een asfaltbaantje is, op één stuk trap na.
INKOM: n.v.t.
ERNAARTOE EN TERUG:
Wandeling.

Fotoalbums van locatie «Shuishe - Sun Moon lake»

Shuishe - Sun Moon lake (23)