Reisverhaal «Nuwara Eliya - Horton Plains»

Azië - deel 2 | Sri Lanka | 0 Reacties 05 Februari 2012 - Laatste Aanpassing 11 Maart 2012

Nuwara Eliya (26.000 inwoners) is een door theeplantages omringd bergdorp, gelegen op 1.889 meter hoogte en heeft hierdoor een aangenaam koel klimaat. Het wordt wel eens beschreven als ‘little England’. Grote koloniale gebouwen doen er dienst als hotels, enkele dienen als verblijf voor hooggeplaatste personen. Naast het toerisme leeft men hier van de theeplantages en groententeelt.

Wanneer we uit de bus stappen, worden we onmiddellijk aangesproken door een man die beweert een goedkope hotelkamer te hebben vlakbij. Marc beslist te gaan kijken, daarom moeten we ze nog niet nemen. Ondertussen wordt Herlinde benaderd door meerdere tuk-tuk chauffeurs die komen verwittigen dat deze man niet betrouwbaar is … dat hadden we reeds vermoed, Nuwara Eliya is bekend om de ‘touts’, mannen die trachten de toerist in de val te lokken en zo hun geld verdienen. Marc keert terug samen met de man die onderweg een GSM oproep kreeg om te verwittigen dat de kamer is ingenomen … dat ruikt verdacht ! Hij wil ons nu meenemen naar een hotelletje, zo’n kwartier rijden met een tuk-tuk … We weigeren, zullen zelf wel zoeken …
En het wordt een hele zoektocht. Het is weerom een lang weekend, de locale toeristen bezetten alle hotelletjes … de prijzen rijzen de pan uit !
Het stadje zelf is duidelijk een exclusief locaal vakantieoord, met zijn park, meer, dure hotels en golfterrein.

Horton plains national park is een hoogplateau, gelegen op meer dan 2.000 meter hoogte. Het landschap wordt bepaald door een zeer bijzondere vegetatie en kent een grote variatie aan dierenleven, typisch voor deze hoogte. De vlakte is begroeid met wilde grassen en dicht woud, aan de uiteinden omringd door rotspartijen. Prachtige watervallen en mysterieuze meren maken er een bijzonder geheel van. Van op deze vlakte kan men enkele van de hoogste bergen van Sri Lanka zien, de Kirigalpotta, met zijn 2.395 meter hoogte de 2de hoogste, en de Totapola, met 2.359 meter hoogte de 3de berg van het land. Wanneer het plateau plots eindigt, staat men voor een afgrond van 800 meter diepte.

Om 5.30 u ’s ochtends vertrekken we in het gezelschap van 2 leuke Maleisische meisjes naar Horton plains. We zijn nog maar een half uurtje onderweg … de lichten van onze jeep vallen uit. Het is nog steeds donker, maar onze chauffeur kent de weg met zijn ogen dicht en rijdt rustig verder … Af en toe komt er een tegenligger … dan stopt hij vlug aan de zijkant van de weg. Toch zijn we blij wanneer het begint licht te worden, dat geeft een veiliger gevoel.

Eenmaal in het park aangekomen, vertrekken we vlug op stap, we willen het ‘worlds end’ uitzichtpunt bereiken voor de wolken uit de vallei komen opzetten. We hebben pech, het miezert reeds sinds gisterenavond ... twijfelen of we wel een uitzicht zullen hebben. Ondertussen genieten we van de prachtige wandeling … Nog voor we aan een eerste uitzicht komen, ‘mini worlds end’, stopt het met regenen en begint het langzaam wat uit te klaren … het panorama is schitterend. We wandelen vlug verder … en worden beloond met een adembenemend uitzicht aan ‘het einde van de wereld’. Hier blijven we een tijdje van genieten … langzaamaan zien we wat wolken verschijnen beneden in het dal.
Op terugweg gaan we een kijkje nemen bij ‘Baker’s waterval’, hiervoor moeten we een omweg maken. Maar ook deze loont de moeite !

Tijdens de terugrit naar Nuwara Eliya kunnen we nog van de speciale omgeving genieten, we zien Adam’s Peak boven de horizon uittorenen, ontmoeten een reusachtig hert ‘Sambar Deer’, speciale aapjes, rijden doorheen een groentenstreek, langs diepgroene theevelden, ...

Ernaartoe:
bus cricketveld – centrum Bandarawela, gratis brengt men ons naar de juiste bushalte
bus Bandarawela – Welimeda, 40 LKR pp., 50 min.
bus Welimeda – Nuwara Eliya, 46 LKR pp., 1 ¼ uren
tuk-tuk rond punt Victoria park – hotel, 150 LKR, de man wil ons niet tot helemaal tot aan ’t hotel brengen, vraagt meer geld, hij blijkt te hebben gedronken, we geven hem 100 LKR en stappen verder.

Overnachtingen:
Bretton Holiday Home, 3.500 LKR (initieel 4.500 LKR) per nacht voor een basis 2 persoonskamer met sanitair (beetje warm water), bovenlaken en handdoek na onze vraag, onderlaken niet proper (we gebruiken de propere bovenlakens die we kregen als onderlaken en slapen in onze eigen lakenzakken, ruime zitplaats met TV in de hal, waarrond de 4 kamers zijn gelegen, opstartend zusterhotel van Nadeenama Guest Inn, hoger gelegen op de heuvel, 40/11 Unique View Road, Nuwara Eliya, tel. 052 568 9700, veel te duur voor wat men biedt ! Zeer lawaaierig door een grote locale familie die er logeert (delen 2 kamers met zo’n 16 mensen). Beoordeling: 1/5

Excursies:
Horton Plains NP:
beste periode: meest heldere uitzichten in januari – februari.
wandeling: best zo vroeg mogelijk vertrekken, vóór 10.00 u heeft men een prachtig uitzicht aan World’s end, daarna komen de wolken uit het dal opzetten en vullen de vallei.
ernaartoe en terug: jeep met chauffeur, 3.500 LKR, 1 u 20 min. onderweg op heenweg, 2 uur op terugweg. We delen deze kost met 2 anderen (zo’n jeep kan tot 6 personen meenemen), dit werd geregeld via het Single Tree Hotel (tel. 052-222 3009, n° 8/1 Haddon Hill Road), waar we geen van allen logeerden.
inkom nationaal park: het zeer dure ticket wordt voordeliger naarmate men het met meer personen samen aankoopt, 8.982 LKR voor 4 personen (+/- 5.200 LKR voor 2 personen). Dit door de eenmalige ticket administratiekost + de kost om het voertuig 5 km ver mee in het park te nemen.

Bij vertrek is het vrij koud en kan men een fleece verdragen, nadien wordt het snel warmer. We trokken een plastic wegwerpponcho over onze kledij aangezien het zachtjes regende. Op sommige plaatsen was het vrij modderig, stevig schoeisel kwam van pas.

Fotoalbums van locatie «Nuwara Eliya»

Nuwara Eliya - Horton Plains (6)

05 Februari 2012 | Azië - deel 2 | Sri Lanka | Laatste Aanpassing 11 Maart 2012

• Sambar hert op Horton Plains
  • Horton Plains met zijn prachtige natuur
  • Horton Plains, Baker's falls
  • Horton Plains, het einde van de wererld ...