Reisverhaal «Barcelona»

Europa | Spanje | 0 Reacties 05 September 2012 - Laatste Aanpassing 02 Januari 2013

Iets meer dan drie jaar na ons eerste bezoek aan deze schitterende stad, keren we er terug. Ditmaal in het gezelschap van Marcs mama, die hier ook voor de 2de maal komt. Voor haar is het iets langer geleden, ze kwam hier tijdens haar huwelijksreis in 1958. ’t Moet niet gezegd worden dat wij de stad toch wat beter herkennen dan zij.

Ons bezoek richt zich vooral naar dezelfde plaatsen als vorige keer (zie Barcelona 1 – juni 2009), maar we nemen overal meer tijd. Alles is zeer herkenbaar.

Dag 1:
Tijdens een wandeling naar het stadscentrum langs de Carrer Gran de Gracia, ook wel eens de Champs Elysée genoemd, genieten we van de mooie huizen in deze buurt, vooral de vele smeedijzeren balkonnetjes en een aantal ontwerpen van Gaudi (La Pedrera, Casa Batlló, Casa Amattler) zijn prachtig. We nemen een kijkje op het centrale plein Plaza Catalunya en vervolgen onze weg langs pittoreske pleintjes, op weg naar Palau de la musica Catalana en de Arc de Triomf.
De Palau de la musica Catalana is een concertgebouw, ontworpen in Catalaanse modernistische stijl. We bekijken de buitengevel en nemen een kijkje in de cafetaria en de grote traphal.

Dag 2:
Muntanya de Montjuïc is een verzameling van bezienswaardigheden in park op een grote heuvel. Om deze omgeving te verkennen trekken we een ganse dag uit. We starten onze wandeling aan het plein Plaça Espanya, waar onze aandacht wordt getrokken door de oude arena die nu omgebouwd is tot een winkelcomplex Plaça de Toros les Arenas. We nemen de lift naar boven om het uitzicht op de groene heuvel Montjuïc te bewonderen en keren terug doorheen het winkelcomplex, dat ons niet echt aantrekt. In de grote hal bekijken we een tentoonstelling van oude foto’s over de evolutie van de arena en de transformatie ervan tot winkelcentrum.
Een mooie brede laan brengt ons aan de voet van de heuvel, we maken gebruik van de voorziene roltrappen om deze te beklimmen. Boven komen we op het plein voor het Palau Nacional de Montjuïc, een indrukwekkend oud paleis geïnspireerd op de St. Peters basiliek in Vaticaanstad, dat werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling in 1929. Van hieruit hebben we een mooi uitzicht op de stad.
Door groene parken wandelen we verder naar het olympisch complex, herontworpen op de plaats van de wereldtentoonstelling dd. 1929 voor de olympische spelen van 1992. De Anella olympica of olympische ring vormt hiervan het centrum, een plein met waterpartijen, ranke zuilen, trappen, … omringd door de Torre Calatrava, Palau Sant Jordi en het olympisch stadion. Een mooi open terrein met moderne opzet, leuk om even rond te kuieren.
Het is zeer warm en we zoeken wat verkoeling in het Fondació Miró, een museum met vooral werken van Miro uit de verschillende periodes van zijn leven. Hierbij worden schilderijen, beeldhouwwerken, tapijten en ander kunstvoorwerpen tentoongesteld. De collectie werd door Miro zelf ondergebracht in een interessant modern gebouw.
Van hieruit is het nog een hele wandeling naar Castell de Montjuïc, een oud fort van waarboven we een schitterend zicht hebben op de stad en de haven. Dit is tevens het eindpunt van een kabelbaan.

Dag 3:
De gebouwen van Gaudi zijn uniek, we beslissen er eentje aan de binnenkant te gaan bekijken en kiezen voor La Pedrera /Casa Mila. Het grote hoekhuis bevindt zich langs de Carrer Gran de Gracia en werd opgericht in 1906 – 1910. Samen met de andere werken van Gaudi werd het door unesco erkend.
Een lift brengt ons op het golvende dak van dit gebouw, waar we rondwandelen tussen de grillige figuren van schoorstenen en verluchting. Of dit mooi is … maar wel zeer speciaal. Eenmaal uitgekeken op dit schouwspel en een blik geworpen op de omgeving beneden, dalen we af doorheen het gebouw met een tentoonstelling over de verschillende werken van de artiest, alsook een authentiek ingericht appartement.
Tijdens een wandeling over de drukke Rambla laten we ons doordringen van de typische sfeer. De Mercat de la Boqueria biedt ons een kleurrijk schouwspel, het is drummen om door de smalle gangen van de versmarkt in de smeedijzeren markthal te geraken, maar zeker een bezoekje waard. Wat verderop komen we bij het Palau Guëll, nog zo’n grillig gebouw ontworpen door Gaudi, weliswaar zeer verschillend van de andere gebouwen die we al tegenkwamen in de stad. Hierbij krijgen we een meer luguber gevoel, waar de andere ons eerder speels overkwamen.
We verkennen de oude stad, wandelen door smalle steegjes, langs pittoreske pleintjes. Ook hier heerst zo ’n typische sfeer. Schilders stellen hun werken tentoon op plaça del Pi, de kathedraal zit een beetje verdrongen tussen de omringende gebouwen, mercat Santa Caterina valt op door zijn kleurrijk golvend dak, plaça del Rei, smalle straatjes worden overbrugd door kunstige bogen, oude gevels waaraan ludieke waterspuwers hangen, Palau de la Generalitat, minsterio de Cultura, het grote plein plaça Reial met zijn vele terrasjes aan de hoge gebouwen rondom, … te veel om op te noemen.
El Cap de Barcelona is een surrealistisch beeld, net een groot masker dat werd geplaatst nabij de waterkant ter gelegenheid van de olympische zomerspelen in 1992.

Dag 4:
Op zondag besluiten we het nabijgelegen park Guëll te bezoeken. In 1900 kreeg Gaudi de opdracht van industrieel Guëll om hier een tuindorp te creëren, in de stijl van de Engelse tuinen. Daarvoor was echter geen belangstelling in de stad, slechts 2 huizen werden gebouwd, waarvan eentje voor Gaudi zelf. Het park langs de helling kreeg een eerder sprookjesachtig imago door de kleurrijke en speelse bouwwerken, versierd met scherven.
Een steile wandeling door de rustige straten in de buurt van ons appartementje brengt ons naar de zijingang van het park. We klimmen naar het hoogste punt, een heuvel met kruisjes getooid. Van daaruit hebben we een prachtig overzicht op de groene omgeving en de stad eromheen.
Langzaam dalen we af over de smalle paden, langs de grillige ontwerpen van Gaudi, zoals de zuilengaanderijen, een lange kronkelende bank rondom een groot plein, de centrale trap met in het midden de draak uit mozaïek, paviljoenen, de portierswoning, …
Hoe dichter we bij de hoofdingang komen, hoe drukker het wordt en tijdens de rest van de dag wordt het overduidelijk: Barcelona is vooral ook een weekend bestemming.
Om de drukte op de meest populaire plaatsen te vermijden, zullen we deze overlaten voor de volgende dagen. We begeven ons naar het olympisch dorp met zijn moderne hoogbouw in verschillende uitvoeringenen maken een wandeling langs de waterkant. Opnieuw komen we opvallende kunstwerken tegen, een reusachtig masker, een moderne zuilengaanderij, een verhoogd park met waterpartij, de gouden vis, …
We eindigen onze dag met een bezoek aan het Picasso museum, ook hier is het een drukte van jewelste, we moeten meer dan een uur aanschuiven tot de ingang. De collectie toont werken uit alle periodes van het leven van de kunstenaar, er zijn er maar enkelen die we echt kunnen waarderen.

Dag 5:
De Sagrada Familia is wellicht het meest bekende werk van Gaudi.
De eerste steen voor dit enorme project, een kathedraal in neogotische stijl, werd gelegd in maart 1882. Reeds eind 1883 nam Gaudi het roer over van oorspronkelijk architect Francisco de Paula del Villar. Hij herwerkte de ganse opzet en paste de stijl aan, het werd voor hem een passie tot aan zijn dood in 1926. Sinds dat moment werkten al meerdere architecten aan de voltooiing van deze ‘droom – tempel’, waarbij ze de werkwijze en stijl van Gaudi respecteren. Tijdens de Spaanse burgeroorlog werd een groot deel van het gebouw door een zware brand platgelegd.
De bouw van de tempel wordt gefinancierd door donaties, die bepalend zijn voor het tempo waaraan kan worden verder gewerkt. Momenteel voorziet men dat de Sagrada Familia in 2026 af zal zijn, dan moet het indrukwekkende bouwwerk 18 torens dragen, waarvan er nu slechts 8 voltooid zijn.
We vertrekken vroeg om vóór de opening al in de buurt te zijn, in de hoop dat het dan nog niet te druk is aan dit bekende monument. Maar dat is ijdele hoop, dus gaan we in de lange wachtrij staan. Omdat we de immense kathedraal vorige keer al bezochten, verwachten we dat deze ons niet meer zo zal boeien, maar we willen echt wel dat Marcs mama deze parel van Gaudi te zien krijgt. We worden echter niet teleurgesteld, het is ongelooflijk boeiend om zien welke evolutie hier in 3 jaren tijd werd verwezenlijkt.
De bouwwerf binnenin werd voltooid tot een schitterend interieur waarop men niet uitgekeken raakt. Een mix van oneindig veel schitterende details, kleurrijke glasramen, grillige zuilen, halfopen trappen, gebeeldhouwde balkonnetjes, alles zeer indrukwekkend en uiterst boeiend.
Met de lift stijgen we in één van de torens, van waar we een prachtig uitzicht op de stad en de omringende torens hebben. We verkiezen met de smalle draaitrap helemaal tot beneden af te dalen, waarbij we telkens opnieuw genieten van andere uitzichten op de details van de torens.
In de oude stad gaan we op zoek naar een restaurantje dat Marcs ouders op huwelijksreis bezochten. Het is ongelooflijk, Los Caracoles bestaat nog steeds, het ziet er bovendien nog helemaal hetzelfde uit dan 54 jaar geleden, één van de weinige dingen die nog herkenbaar zijn voor mama. Eenmaal thuis, vinden we oude dia’s die hetzelfde beeld als onze foto’s tonen.
Voor we naar ons appartementje terugkeren, maken we nog een wandeling door de haven Port Vell. Aan de overkant van het water zien we de oude kabelbaan telèferic del port, die een mooi uitzicht biedt tijdens een tochtje naar het verderop gelegen strand Passeig Borbó.

Dag 6:
Onze laatste halve dag brengen we opnieuw door in Park Guëll, we zijn om 8.00 u reeds ter plaatse, het park is bijna van ons alleen. Een Chinees koppeltje poseert voor een huwelijksreportage, grappig om zien, vooral omdat we pas terug zijn van 3 maanden China en dit voor ons mooie herinneringen oproept.

Ernaartoe en terug:
- auto Brugge – Charleroi, 2 uren onderweg
Ter plaatse maken we gebruik van de openlucht parking n° 2, het is zo’n 10 min. wandelen naar de terminal om in te checken, 81 EUR voor een periode tot 7 dagen.
- vlucht Charleroi – Barcelona, 71 EUR per persoon retour, 1 u 55 min., met Ryan Air, geboekt +/- 2 weken op voorhand, dit is de basisprijs alles inbegrepen, zonder check-in bagage of verzekering,
www.ryanair.com
- trein luchthaven Barcelona – naar Barcelona ‘Sants’ station, 3,6 EUR pp., 20 min. onderweg
- metro Barcelona ‘Sants’ – Vallcarca, 2 EUR pp., 40 min. onderweg
Deze uitstap is tevens onze eerste ervaring met lage kostenluchtvaartmaatschappij Ryan Air … wat een verschil met dergelijke maatschappijen die we al vaak in Azië hebben gebruikt, zoals Ais Asia, Jet Airways, … of de Duitse Air Berlin. Deze boden ons telkens bijna hetzelfde comfort als hun duurdere collega’s.
Het instappen gaat vlot, maar daarna heerst er chaos ! Omdat men geen genummerde plaatsen toekent, is het een drummen van jewelste om toch maar een goeie plaats te vinden. Op het einde begint men plaatsen te wisselen om toch naast zijn reisgezelschap te kunnen plaatsnemen, wat ook wij steeds aangenaam vinden, gelukkig stonden we vooraan in de instap rij. Het promoten van vluchten zonder check-in bagage brengt massa’s handbagage met zich mee die de limiet van grootte halen, er is bijgevolg geen plaats voor de laatste stukken bagage in de voorziene bakken. Maar we mogen niet klagen, het is een vrij korte vlucht en de prijs is onklopbaar.

Overnachtingen:
We verkiezen niet in een hotel te overnachten, maar een klein appartementje te huren. Dit lijkt ons gezelliger, zo kunnen we samen met ons 3tjes de vrije momenten rustig doorbrengen. Deze zullen er zeker zijn tijdens ons verblijf van 6 dagen, vooral ‘s avonds. Er is een groot aanbod van dergelijke appartementjes op het internet, het is een kwestie van er eentje te kiezen met een vrij centrale ligging.
Huur voor 6 dagen: 534,89 EUR + waarborg 150 EUR, appartement met 2 slaapkamers (telkens 2 eenpersoonsbedden), badkamer (inclusief douche, haardroger, wasmachine), volledig ingerichte keuken (inclusief strijkijzer, strijkplank, poetsgerief), zithoek, TV, internet met LAN kabel, balkonnetje, 2de verdieping, lakens en handdoeken zijn voldoende aanwezig, geen extra kosten voor poetsen, we zijn uiterst tevreden met onze keuze, enkel de matrassen op de bedden zijn wat hard.
Naam: Deu Del Coll II
Adres: Carrer Mare de Dèu del Coll 83, 2° - Barcelona, gelegen tussen Parc Guëll en metrohalte Vallcarca
Geboekt via: www.apartmentsramblas.com
Beoordeling: 4/5.

Excursies:
Dag 1: Wandeling naar het stadscentrum.
Langs de Carrer Gran de Gracia met zijn prachtige huizen van Gaudi, Casa Vicens, Casa Mila/Pedrera, Casa Batlo, Casa Amatller, Casa Lleo Morera, Fundacio Antoni Tapies,
via Plaza Catalunya,
via Plaza Urquinaona, Casa Calvet, Plaza Lluis Millet,
via Palau de la Musica Catalana,
naar Arc de Triomf.

Dag 2: Verkennen van Muntanya de Montjuïc en omgeving.
- Plaça de Toros les Arenes: een modern winkelcomplex in het gebouw van de oude arena. Ooit werden hier stierengevechten gehouden.
Buitenlift: 1 EUR pp. (ook toegang tot het platform boven via het winkelcentrum, gratis)
- Wandeling op de heuvel in het uitgebreide groene park:
langs Palau Nacional de Montjuïc,
via het olympisch complex met de Torre Calatrava (TV toren), Palau Sant Jordi en het olympisch Stadion,
via Fundació Miró,
naar Castell de Montjuïc.
- Fondacio Joan Miro: boeiende tentoonstelling van de werken van Miro en enkele verwante kunstenaars.
Inkom: 11 EUR pp.
- Ernaartoe: metro tot station Plaça Espanya
- Terug: metro van station Paral-lel

Dag 3:
- La Pedrera / Casa Mila: appartementsgebouw opgericht door Gaudi
inkom: 16,5 EUR pp.
- La Rambla, Mercat de la Boqueria, Palau Guëll
- Surrealistische sculptuur El Cap de Barcelona (1991 – 1992) aan de waterkant
- oude stad met zijn prachtige gebouwen en pleintjes: o.a. Plaça del Pi, de kathedraal, Mercat Santa Caterina, Plaça del Rei, Palau de la Generalitat, Ministeri de Cultura, Plaça Reial
- Ernaartoe: metro tot station Diagonal
- Terug: metro van station Liceu

Dag 4:
- Parc Guëll: prachtig park, ontwerp van Gaudi
uiterst druk tijdens het weekend, beste moment voor een bezoek is om 8.00 u ’s ochtends
inkom: gratis
- Olympisch dorp en havenbuurt
- Picasso museum: niet onze stijl, slechts de enkele werken uit zijn meest bekende periode kunnen we waarderen
inkom: 11 EUR pp., gratis op zondag vanaf 15.00 u, lange wacht rij als gevolg hiervan

Dag 5:
- Sagrada Familia: prachtige kathedraal, ontwerp van Gaudi,
dit is waarschijnlijk het meest bezochte gebouw in Barcelona, het is er superdruk.
Inkom: 13 EUR pp. + 3 EUR pp. om tot boven in de torens te gaan met de lift, mogelijkheid om met de trap terug af te dalen.
Tip: om de lange wachtrij aan het loket te vermijden, is het aan te raden de tickets op voorhand te kopen via het internet. Ook dan is het nog aanschuiven, maar het maakt een enorm verschil.
- slenteren door de oude stad
- Port Vell: de haven

Vervoer in de stad:
Ditmaal verblijven we 6 dagen in de stad en hebben bijgevolg meer tijd dan bij ons vorige bezoek. We beslissen dan ook om de stad zoveel mogelijk te voet te verkennen en voor langere afstanden gebruik te maken van het openbaar vervoer. De vorige keer namen we de toeristenbus (hop-on-hop-off), wat een zeer goede keuze bleek om de stad met zijn vele bezienswaardigheden in 2 dagen te kunnen zien.
Om ons te verplaatsen naar de minder nabijgelegen delen van de stad, doen we steeds beroep op de metro. Het is nooit zeer druk, we moeten nooit lang aanschuiven bij de betaalautomaten om een ticket te kopen. We maken gebruik van 10 rittenkaarten, waardoor we niet elke keer weer een ticket moeten aanschaffen.
In de metrostations zijn voldoende overzichtsplannen en richtingaanwijzingen aangebracht, opdat het vinden van de juiste metrotrein/richting vlot verloopt.
Bij aankomst in Barcelona vragen we wat informatie bij het toerismekantoor in de luchthaven, waarbij ook een metroplannetje is. Dit is handig om op voorhand te bekijken wat de mogelijkheden zijn en welke halte het handigste is om naar bepaalde plaatsen op stap te gaan.
Prijs enkele rit: 2 EUR
Prijs 10-rittenkaart: 9,85 EUR

Fotoalbums van locatie «Barcelona»

Barcelona (2) (29)

05 September 2012 | Europa | Spanje | Laatste Aanpassing 14 Maart 2014

• olympisch dorp aan de haven