Reisverhaal «Tinajani Canyon»

25 – 27 februari 2022

Traject: Ayaviri – Tinajani Canyon – Pucará – Juliaca – Deustua

Tinajani Canyon
Via een smalle piste in goede staat, rijden we naar het wandelgebied van de Tinajani Canyon. Slechts op enkele plaatsen zijn wat putten en geulen. Waar de baan is weggespoeld door de rivier, moeten we een stuk door de zeer modderige berm rijden. Om andere voertuigen te kruisen, moet er eentje wachten op een iets breder plaatsje … gelukkig is het hier super rustig.

Tinajani Canyon – El Paraiso
We parkeren Manga aan de wegkant en vertrekken op onze eerste wandeling in dit schitterende gebied met hoge rotsformaties. Hiervoor moeten we het erf van een boerderijtje kruisen. De boerin komt al onmiddellijk op ons af, om het inkomgeld te innen. Als verklaring geeft ze dat we over haar eigendom gaan. Dit begrijpen we. Ze toont de richting waarin we best vertrekken op deze wandeling.

Tot onze verwondering is dit een zeer pittige wandeling. We moeten al onmiddellijk klauteren, tussen de hoge rotsen door. Steile, gladde rotstrappen op en neer die vaak overwoekerd zijn door onkruid, een houten ladder opklimmen waarvan treden ontbreken, onder en tussen smalle rotskloven door kruipen, … Ondertussen genieten we van de mooie uitzichten op de hoge rotsformaties in deze schitterende vallei.

Halfweg de rondwandeling komen we bij een interessant grotje in de rotsen, waarin zich een houtoven bevindt. Nadat we hiervan wat foto’s nemen, gaan we verder. Vanaf hier wordt het eerder ‘wandelen’, over steile grassige hellingen. Maar … het begint plots nogal fel te onweren. Niet wetende hoe ernstig deze bui zal worden, keren we via een direct pad terug naar de boerderij en verder naar Manga. We lunchen en wachten binnen tot het weer droog wordt.

Eenmaal het terug droog is buiten, vertrekken we opnieuw voor de andere helft van onze wandeling. De boer raadt ons aan om dit niet meer vandaag te doen, we kunnen hier overnachten en morgen verder wandelen, want het gaat opnieuw regenen. Toch beslissen we door te zetten. Een pittige klim brengt ons aan het punt waar we eerder terugkeerden. Niet veel verder, begint het opnieuw te regenen, ditmaal zonder onweer. Onder onze paraplu’s wandelen we door het natte gras over het plateau, om een stuk verderop via de steile helling af te dalen. Doornat, maar blij ten minste deze wandeling te hebben afgemaakt, keren we terug naar Manga.

De twee andere wandelingen in dit gedeelte van de Tinajani Canyon zijn voor de volgende dag, in dit slechte weer is er geen beginnen aan. We keren een stukje van de weg terug en parkeren Manga op een veldje met mooi uitzicht. Dit wordt ons overnachtingsplekje.

De volgende ochtend keren we terug, om de 2 andere wandelingetjes aan El Paraiso te maken, aan de overkant van de weg. Doch de boer wil ons niet toelaten, als we niet opnieuw de inkom betalen. Dit terwijl we hiervoor niet over zijn erf moeten en het toch maar 2 korte wandelingetjes zijn. Het is bovendien allemaal niet zo officieel, tickets heeft hij niet. Tijdens de discussie, komt een Peruaan erbij staan, die bevestigt dat hiervoor normaal gezien geen inkom moet worden betaald. Volgens hem is het publiek terrein. We beslissen deze wandelingetjes niet te maken en keren terug naar ons slaapplaatsje, waar ook een wandelpad vertrekt, tussen de Pétreo rotsformaties.

Eigenlijk hebben we helemaal geen goed gevoel bij deze boer, zijn houding bevalt ons echt niet. Gisteren bedreigde hij ons ook al, omdat Manga niet op ‘zijn’ parking stond. Hij zei dat ‘campesino’s’ ons voertuig met stenen zouden bekogelen als we aan de wegkant parkeerden. Te weten dat hij de enige boer hier in dit stuk van de canyon is.

Tinajani Canyon – Pétreo
Vandaag is het een drogere dag. We vertrekken op de wandeling Pétreo. Al onmiddellijk roept een man ons terug. We moeten niet de brug oversteken naar het begin van het wandelpad, want dat kruist de rivier en het waterpeil is te hoog in het regenseizoen. Dus via die kant geraken we niet ver.

Hij toont ons dat we de oever van de rivier aan de kant van onze parkeerplek moeten volgen. Wanneer we bij een verticale rotswand komen, kunnen we een eindje over een smalle richel lopen, om verderop het wandelpad te bereiken. Zo gezegd zo gedaan, gelukkig zijn de rotsen niet glad, want houvast is er niet.

Via een grote grasvlakte komen we bij oude rotswoningen. Deze herinneren ons aan het zuiden van de US, waar we enkele soortgelijke sites bezochten, al waren die veel uitgestrekter. Vreemd om zo ver daarvandaan een gelijkaardige oude bewoningsvorm tegen te komen.

Eenmaal dit gezien hebbende, wandelen we verder. Aan hoge rotswanden nesten grote vogels. We klimmen langzaam op tussen en over rotspartijen en komen door een kloof bovenop een plateau met schitterend uitzicht rondom. Eigenlijk vinden we deze wandeling zo mogelijk nog mooier dan die van gisteren, vooral omdat we hier de ganse vallei kunnen overzien.

Juliaca
Na ons bezoek aan de Tinajani Canyon, rijden we nog een stukje verder. Ons doel is een oude zandgroeve, waar we rustig kunnen overnachten. Op het moment dat we de afslag moeten nemen hiernaartoe, stortregent het. Het smalle zandweggetje lijkt wel een rivier, bruin modderwater stroomt ons tegemoet. Gelukkig is de ondergrond voldoende hard om tot bij de groeve te rijden.

Opnieuw vinden we hier een zeer rustig plekje om te overnachten. De volgende ochtend is het droog, nu zien we pas hoe het weggetje naar de hoofdweg er uitziet, met putten en geulen …

Vandaag gaan we boodschappen doen in de stad Juliaca. Marc herinnert zich deze stad van 2005, toen we er met de trein passeerden. Het was er druk, vuil en onaantrekkelijk.
En neen, veel blijkt hier niet veranderd ondertussen.

We willen het winkelcentrum bereiken via de hoofdstraten in de stad. Doch al vlug worden deze door markten geblokkeerd. Is dit altijd zo, of enkel op zondag?
Omdat de andere straten smal zijn en we niet overal doorheen geraken, rijden we via een soort ringweg rondom het centrum. Van zodra we een geschikte straat zien, zullen we die nemen richting winkelcomplex. Doch, dit is vlugger gezegd dan gedaan … de meeste straten zijn 1 richting, in vele wordt gewerkt. Uiteindelijk geraken we er, de parking is veilig volgens de bewaker, we kunnen dus gerust met zijn 2 gaan boodschappen doen.

Eerst gaan we een snack eten.
De kelner vraagt waar we vandaan komen … ‘oh, België … ligt dat dicht bij Rusland?’. Ook hier in Peru maakt men zich duidelijk zorgen over de oorlog die sinds enkele dagen is uitgebroken in Oekraïne.

Eenmaal onze boodschappen gedaan, denken we vlug via de hoofdstraten, aan de andere kant de stad uit te rijden. Doch … opnieuw botsen we op een markt en moeten we een stuk omrijden. Door de grote drukte geraken we amper vooruit. Het is een opluchting als we eindelijk de stad hebben verlaten.

In Deustua, een dorpje langs de hoofdweg, overnachten we aan het groene pleintje. Bij aankomst is een groepje bewoners in klederdracht er muziek aan het maken, ze zingen en dansen. Dit is een teken dat de vrolijke sfeer van voor de pandemie aan het terugkeren is, … hier herkennen we de gezellige ambiance die overal in Peru heerst in normale tijden.

TINAJANI CANYON – ZANDPLEIN NAAST DE WEG
Coördinaten: -15.002930, – 70.575846
Gelegen op 3.941 meter hoogte.
Het is mogelijk dat tijdens het weekend hier 5 PEN per persoon wordt aangerekend, de prijs om te wandelen in het Pétreo gebied. Op vrijdag zagen we hier niemand, zaterdag liep er een dame rond, die tickets verkocht, ook aan de locale mensen met hun tentjes die ’s ochtends aan de overkant van de brug waren aangekomen.
Groot zandplein aan de wegkant, net voor een brug.
Hier start de Tinajani wandeling Pétreo.
Zeer mooi en rustig, vooral ’s nachts.

PUCARÁ – OUDE ZANDGROEVE
Coördinaten: -15.077633, -70.354072
Gelegen op 3.892 meter hoogte.
Een smalle onverharde zijweg leidt naar een oude groeve (+/- 400 m). De weg is vrij hard, hier en daar wat diepe putten en geulen. Zeer rustige plaats, die amper van de weg zichtbaar is. Als het droog weer is, kan men in de kom van de groeve parkeren, deze plaats is onzichtbaar van de hoofdweg.
Minpunten: Bij hevige regen stroomt modderwater over de toegangsweg, als een rivier, maar de weg is voldoende hard en blijft goed te rijden.

DEUSTUA – DORPSPLEIN
Coördinaten: -15.642108, -70.350014
Gelegen op 3.882 meter hoogte.
Groen dorpsplein met bomen, langs de drukke hoofdweg PE-34A. We parkeren aan de uiterste kant, zodat het plein tussen ons en de hoofdweg ligt, wat het lawaai van de weg wat dempt.
Minpunten: Geluid van de hoofdweg, al valt dat ’s nachts nog wel mee.

Ayaviri – Tinajani Canyon, 27 km
PE-3S: goede weg, opnieuw een stukje verder volgen, tot afslag naar Tinajani Canyon.
R-115: smalle onverharde weg die er zeer goed bij ligt, op enkele plaatsen na. Soms wat putten of geulen, waar de weg is weggespoeld moet men een stukje over de modderige wegkant (regenseizoen). Kruisen is niet evident omwille van de schuine wegkanten, men moet op elkaar wachten op een breder plaatsje.

Tinajani Canyon – Pucará, 49 km
R-115: zelfde weg terug.
PE-3S: goede weg, opnieuw een stukje verder volgen, tot afslag naar de oude zandgroeve van Pucará.
Onverharde weg zandgroeve: voldoende hard om ook in het regenseizoen te rijden, wel wat beschadigd door putten en geulen.Tol: PE-3S, Peaje Ayaviri: 7,5 PEN

Pucará – Juliaca – Deustua, 93 km
Onverharde weg zandgroeve: zelfde weg terug naar PE-3S.
PE-3S: goede weg, opnieuw een stuk verder volgen, naar de stad Juliaca.
Juliaca stadsstraten: smalle straten, veelal enkele richting. De hoofdstraten zijn afgesloten door markten (Enkel op zondag? Of steeds?), wat het in de stad rijden zeer bemoeilijkt. Niet eenvoudig om bij Plaza Real te geraken waar we boodschappen gaan doen (parking is veilig en geschikt voor grote voertuigen, 2 PEN/uur, na boodschappen in Plaza Vea of Promart, zijn de 2 eerste uren gratis). Uiterst druk om weer uit de stad te geraken, opnieuw door markten omgeleid.PE-34A: hoofdweg in minder goede staat, overal opgelapt waardoor het wegdek zeer oneffen ligt. Ook regelmatig opletten voor putten/potholes. Drukke weg met zeer veel vrachtverkeer.

TINAJANI CANYON – ROTSKLOOF MET WANDELINGEN

Mooie omgeving met hoge rotsformaties, waar men tussen en omheen kan wandelen.
Er zouden 3 wandelgebieden zijn, telkens van een andere ‘eigenaar’. Elk van hen rekent zijn inkomprijs. We bezochten er 2 van.
Wandeling El Paraiso:
In dit gebied bevinden zich 3 wandelingen, bereikbaar van hetzelfde parkeerplaatsje. We zouden ze alle drie maken, maar het blijft uiteindelijk bij 1.
Wandeling 1: leuke rondwandeling, in totaal 2,3 km lang (te rekenen van onze parkeerplek) hoogteverschil 110 meter.
Het eerste deel hiervan is vrij pittig en gaat tussen en over de rotsen, met steile rotstrappen, een houten ladder waarbij spaken ontbreken, klauteren door lage smalle rotsspleetjes, …
Hiervoor moet je het erf van het boerderijtje kruisen. De wandeling in tegenwijzerszin maken is het eenvoudigste, qua moeilijkheidsgraad en ook kwestie van het pad gemakkelijker te vinden.
Wandeling 2: 1.060 meter lang, 180 meter hoogteverschil (vanaf onze parkeerplek, enkele richting).
Wandeling 3 (of 4 ?): 420 meter lang, 120 meter hoogteverschil (vanaf onze parkeerplek, enkele richting).Onze ervaring op deze plaats is niet echt positief te noemen. De boer komt ons zeggen dat we aan de rivier moeten parkeren (tevens toegangsweg tot zijn boerderij), anders zouden de campesino’s met stenen naar ons voertuig gooien (hij is echter de enige boer in de buurt!). Deze houding bevalt ons niet.
We weten dat de boer voor een overnachting bij de rivier 20 PEN rekent, wellicht wil hij ook een bedrag vragen om er korter te parkeren, … terwijl dit wellicht niet op zijn grond is, wat ons door een locale bezoeker wordt bevestigd. De volgende dag wil hij opnieuw de inkomprijs rekenen, anders mogen we geen andere wandeling maken, ook al gaan deze niet over zijn erf … dit vinden we overdreven voor zo’n korte wandelingetjes (we zouden ze alle 3 op 1 dag doen, maar de regen liet dit niet toe en dat wist hij).
INKOM: 5 PEN pp.
PARKING:Coördinaten: -15.015908, – 70.578922 (parkeerplaatsje naast de wegkant)Het is ook mogelijk om iets verder aan de overkant naar beneden te rijden en langs de rivier te parkeren, op de toegangsweg naar de boerderij. Daar bevinden zich luifels met picknickbanken en toiletten. Wij gebruiken deze parking niet.
Wandeling Pétreo:
Zeer mooie wandeling naar een schitterend uitzicht hoog bovenop de rotsen. We vinden deze wandeling nog mooier dan deze die we maakten bij El Paraiso.
Aan het begin van deze wandeling moet de rivier worden overgestoken. Doch bij hoog water in het regenseizoen is dat niet mogelijk. Het alternatief is om de oever van de rivier te volgen aan de kant van de parkeerplaats, in plaats van eerst de brug over te wandelen. Daar kan je over een smalle rotsrichel gaan, om het wandelpad te bereiken.
INKOM: 5 PEN pp.
We vermoeden dat hier enkel tijdens het weekend iemand is om de inkom te innen. Vrijdag zagen we er niemand, zaterdag was de dame pas aangekomen op het moment dat we terugkeerden van de wandeling. Deze dame geeft genummerde tickets.
Coördinaten: -15.002930, – 70.575846 (zie ook overnachtingsplek).

Fotoalbums van locatie «Ayaviri»