Reisverhaal «Rotsformaties en watervallen»

Peru | 0 Reacties 28 Februari 2022 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

28 februari – 1 maart 2022

Traject: Deustua – ^ 4.505 meter hoogte – Bosque de Piedras – Imata – Cataratas de Pilones – La Ciudad Antigua de Rocas

Bosque de Piedras
De hoofdweg klimt almaar hoger op de Altiplano en overschrijdt 4.505 meter hoogte, waar we even stoppen voor het uitzicht op een uitgestrekt meer, Lagunas Lagunillas. Dit is niet het record dat we met Manga al hebben bereikt, maar we vinden het steeds heel bijzonder op zo’n grote hoogte te zijn.

Al meerdere dagen rijden we door immense hoogvlaktes, waar we overal Alpacas en Vicuñas zien grazen. Soms zijn het ganse kuddes, begeleid door een herder. Maar even vaak zijn het enkelingen die op de vlakte rondhangen. Steeds leuk om zien.

Bij het dorpje Imata nemen we de afslag naar Bosque de Piedras. De smalle onverharde weg ligt er helemaal niet zo goed bij, maar we hebben er zin in om dit stenenwoud te gaan bezoeken. In 2005 reisden we met een groepje vrienden door Peru en bezochten we ook zo’n plaats. We vragen ons af of dit over dezelfde locatie gaat.

Al vlug komt een klein vrachtwagentje ons in de verte tegemoet. Kruisen is echt niet gemakkelijk, want aan weerskanten van de smalle weg zijn diepe geulen. Gelukkig kent de chauffeur deze weg en wacht hij al van een ruime afstand op een iets breder plekje, want wij komen er van onze kant geen meer tegen. En ja, we kunnen elkaar kruisen, al is het millimeterwerk.

Verder zien we niemand tijdens deze rit … we begeven ons naar een echt zeer afgelegen plek.
Tot we plots de rivier moeten kruisen. Marc stapt uit om te zien of het water niet te hoog staat, maar het lijkt in orde. We kruisen de 2 waterstromen en rijden verder. Tot … we opnieuw de dubbele rivier over moeten. Wat weerom zonder probleem verloopt.

We passeren nog een verlaten boerderijtje, voor we de Bosques de Piedras bereiken. Tegenover het bizarre natuurfenomeen parkeren we onze Manga, om tussen de rotspartijen te gaan wandelen. Deze zijn indrukwekkend mooi en zeer grillig van vorm. Overal herkennen we figuren … Boven zien we pas hoe groot deze rotsengroep is.
Of dit hetzelfde stenenwoud is als bij ons bezoek in 2005 … het zou wel eens kunnen.

Deze uiterst rustige en mooie plek trekt ons aan om te overnachten. Maar het is eigenlijk nog wat vroeg en omdat het deze periode vaak hard regent, zouden de rivieren wel eens kunnen zwellen, zodat we er niet doorheen geraken. Dus beslissen we terug te keren tot vlak voorbij de rivieren. Doch, eenmaal daar, zien we dat de bredere plaats te modderig is om te parkeren. We rijden verder in de hoop een beter geschikt plaatsje tegen te komen. Dat vinden we pas op enkele kilometer van de grote weg en het dorp Imata. We parkeren bij het smalle stroompje en genieten van ons mooie plekje. Het voordeel is dat we hier internet bereik hebben, wat niet het geval was bij de rotsformaties.

Tot … een security man naar ons toe komt gereden met zijn brommertje. Hij zegt dat het hier niet veilig is en dat we moeten overnachten aan het dorpsplein. Daar is zijn kantoor. We blijven nog een uurtje en rijden dan naar Imata. Jammer, want dit is een zeer lawaaierige plaats, waar veel vrachtwagens passeren. Een rustige nacht wordt het dus niet … maar wel veilig bewaakt.

Cataratas de Pilones
De volgende ochtend rijden we weer een stukje verder, tot bij Cataratas de Pilones. De ingang van deze bezienswaardigheid is aan de hoofdweg gelegen. Van hieruit kan met met een voertuig verder rijden tot bij de watervallen. Maar we verkiezen te wandelen, het is niet ver.

Eerst begeven we ons naar de grootste waterval. Die is onverwacht indrukwekkend, in zo’n uitgestrekte vlakte hebben we dit niet verwacht. Wat we niet van op afstand konden zien, is dat er een smalle, diepe kloof het landschap doorsnijdt. Via een wandelpaadje dalen we een stuk af om de waterval beter te zien, aan de overkant zien we hoge rotszuilen, de pilones. Via een loodrechte rotswand kunnen we verder afdalen met behulp van touwen, tot bij de rivier oever.

Eenmaal deze plek bewonderd, beslissen we om langs de ‘kleinere’ waterval terug te wandelen. Dit is een uiterst rustige en mooie omgeving, andere bezoekers zien we niet. Via een smal paadje dat de rotskloof volgt, zien we al vlug in de verte de andere waterval. En ook deze is niet klein te noemen, we vinden die zelfs nog mooier dan de eerste. Langzaamaan komen we dichterbij, tot we er vlak boven staan op een rotsplateau. Afdalen is hier niet mogelijk.

We keren terug naar de ingang van het terrein via een ander pad, het is hier echt zeer mooi om te wandelen.

La Ciudad Antigua de las Rocas
We vervolgen onze weg en zien al gauw overal prachtige rotsformaties, telkens zeer verschillend, ook qua kleuren. Aan La Ciudad Antigua de las Rocas rijden we opnieuw een onverhard zijweggetje in. Deze bijzondere rotspartij ligt niet heel ver van de hoofdweg, vlak ervoor bevindt zich een parking. De vriendelijke ticketverkoper komt ons tonen waar we Manga best parkeren. Hij heeft er tevens geen probleem mee dat we hier de nacht doorbrengen.

Na de lunch maken we een wandeling tussen de rotsen. Deze zien er van ver hetzelfde uit als Bosque de Piedras, maar hebben minder grillige en ruwe vormen. Helemaal boven zien we pas hoe indrukwekkend uitgestrekt deze rotspartij wel is. Rondom zien we de hoogvlakte.
In de verte hebben we uitzicht op enkele besneeuwde rotspieken, met ook de vulkaan Misti, 5.822 m.h. Hieraan hebben we een bijzondere herinnering, want toen we met een groepje vrienden in 2005 Peru bezochten, zouden we deze beklimmen. Slechts 4 van ons hebben de tocht gemaakt. Wij gingen toen niet mee, omdat Marc op dat moment zware keelpijn had. Jammer genoeg zit de top in de wolken en kunnen we er geen mooie foto van nemen.

Pas boven op de rotsen hebben we internet bereik, op de Altiplano moeten we het zeer vaak zonder doen. We bekijken onze mails en lezen wat nieuws, voor we weer naar Manga terugkeren.

IMATA – DORPSPLEIN LANGS DE DOORGAANDE WEG
Coördinaten: -15.839973, – 71.087572
Gelegen op 4.445 meter hoogte.
Dorpsplein tussen de doorgaande weg en het station. Openbare toilet aanwezig.
Er passeren gelukkig amper treinen, we horen er 1 smorgens vroeg.
Aan het pleintje bevindt zich een security man.
Minpunten: Lawaai van de vele vrachtwagens op de weg, die afremmen en weer optrekken aan de vluchtheuvels.

LA CIUDAD ANTIGUA DE LAS ROCAS – ROTSFORMATIES
Coördinaten: -15.938796, -71.194927
Gelegen op 4.416 meter hoogte.
PRIJS: Gratis overnachten.
Wel inkom te betalen voor het bezoek aan de rotsformaties, 2 PEN pp., zie verder. De ticketverkoper heeft er geen enkel probleem mee dat we hier de nacht doorbrengen.
Een onverharde zijweg leidt naar de parking (+/- 400 m). Zeer rustige plaats, de ganse dag is een ticket verkoper aanwezig. Geen voorzieningen, enkel een vuilnisbak.
Minpunten: Zichtbaar van op de doorgaande weg.

Deustua – peaje Sante Lucia – ^ 4.505 meter hoog – Imata – Bosque de Piedras – Imata, 126 kmPE-34A: hoofdweg in minder goede staat, overal opgelapt waardoor het wegdek zeer oneffen ligt. Ook regelmatig opletten voor putten/potholes. Drukke weg met zeer veel vrachtverkeer.
AR-121: 10 km smalle onverharde weg naar de rotsformaties (enkele richting), met zeer veel putten. 2 keer moet een dubbele rivier worden gekruist, te doen met een voertuig met hoge ophanging. Het is regenseizoen, dus veronderstellen we dat ze nu op hun hoogste peil staan en dat is te doen.
Kruisen van andere voertuigen is moeilijk gezien de diepe geulen aan weerszijden van de smalle weg, dus is het wachten op elkaar aan een iets breder plekje. Gelukkig rijdt er amper een voertuig op deze weg. Terug via dezelfde weg.
Tol: PE-34A, Peaje Santa Lucia: 3,9 PEN

Imata – Cataratas de Pilones – La Ciudad Antigua de Rocas, 18 kmPE-34A: hoofdweg in minder goede staat, overal opgelapt waardoor het wegdek zeer oneffen ligt. Ook regelmatig opletten voor putten/potholes. Drukke weg met zeer veel vrachtverkeer.
Zijweg naar La Ciudad Antigua de Rocas: +/- 400 m zandweg die naar de parking aan de rotsformaties leidt.

BOSQUE DE PIEDRAS – ROTSFORMATIES
Bijzonder mooie rotspartij, midden in de vlakte. Zeer afgelegen en verlaten gebied.
Een wandeling tussen de rotsen naar boven is echt de moeite waard.
De weg ernaartoe ligt niet goed, zie gereden traject.
Gelegen op 4.529 meter hoogte.
INKOM: Gratis.
Tegenover de rotpartij, bij een stenen aanwijzingsbord. Geen voorzieningen.
Coördinaten: -14.173711, -71.370773

CATARATAS DE PILONES – WATERVALLEN IN EEN ROTSKLOOF
Prachtige watervallen in een mooie rotskloof, die we niet hadden verwacht in deze vlakte. De rotsen vormen op enkele plaatsen indrukwekkende vertikale zuilen.
We wandelen van de parking aan de wegkant eerst naar de grootste waterval, 1,7 km in het domein over een zandweg. Hier kan worden afgedaald tot aan de rivier, langs de verticale rotswand, met behulp van touwen. Van daaruit volgen we een smal paadje langs de kloof, tot bij de kleinere waterval, die eveneens zeer de moeite waard is. Deze laatste is beter te zien tijdens de wandeling, dan ter plaatse.
Zeer rustig wandelen.
INKOM: 2 PEN pp.
Aan de wegkant is de ingang van dit domein, grote parking beschikbaar.
Coördinaten: -15.890774, – 71.170411
De watervallen kunnen ook met een (groot) voertuig worden bereikt, via een zeer goede zandweg, ter plaatse is een ruime parking. Misschien kan hier ook worden overnacht, te vragen aan de ingang. We raden echter de wandeling tussen beide watervallen sterk aan!
Coördinaten parking grote waterval: -15.879313,- 71.178735

LA CIUDAD ANTIGUA DE LAS ROCAS – ROTSFORMATIES
Bijzonder mooie rotspartij, midden in de vlakte.
Een wandeling tussen de rotsen naar boven is echt de moeite waard, met schitterende uitzichten. Van hieruit zijn enkele besneeuwde hoge bergpieken te zien, o.a. de Misti van 5.822 meter hoog.
We bezochten ook Bosque de Piedras (zie hoger) en vinden beiden de moeite waard, gelijkaardig, maar toch zeer verschillend qua rotspartijen.
Gelegen op 4.416 meter hoogte.
INKOM: 2 PEN pp.
Bij de rotsformaties.
De ticketverkoper is de ganse dag aanwezig, veilig om een voertuig te parkeren tijdens de wandeling.
Coördinaten: -15.938796, -71.194927

Fotoalbums van locatie «Deustua»

Rotsformaties en watervallen (58)

28 Februari 2022 | Peru | Laatste Aanpassing 05 April 2022

• Cataratas de Pilones, de 2de waterval in zicht
  • Bosque de piedras
  • terugweg van Bosque de piedras