Reisverhaal «rondreis in Peru»

Reizen voor mei 2007 | Peru | 0 Reacties 08 Oktober 2005 - Laatste Aanpassing 30 April 2011

Met 6 vrienden vertrekken we naar Peru voor een klassieke rondreis in het zuiden van het land, met als extra en tevens het hoogtepunt van deze reis, Ichuña, een afgelegen dorp op de Altiplano waar de Belgische pater Jef woont en werkt.

Programma :
per TGV van Brussel naar Parijs
met het vliegtuig via een tussenstop in Bogotá (Colombia) naar Lima
vlucht van Lima naar Cusco
Cusco :
- verkenning van de rustige en gemoedelijke stad met zijn kerken en vele pleinen
- bezoek aan Saqsaywaman, bouwwerk van enorme rotsblokken, ook gebouwd als tempel en irrigatiesysteem
- bezoek aan Tambomachay, plaats voor erediensten van de Inca’s, die ontstaan is rond een heilige bron
- bezoek aan Pukapukara, site met ondergrondse ruimtes waar tafels en banken zijn uitgehouwen, gelegen aan een eucaliptus bos
- Chinchero, dorpje met een mooie site met grote grasvlaktes omzoomd met bergen
- Maras, klein dorpje waar net een feest aan de gang is met veel gedans en zeer oude kermis-attracties, te voet door velden van rode aarde, cactussen en dorre begroeiing, 800 meter dalen naar de zoutvelden van Salineras omringd door bergen
- Pisaq, ruïnes met vele bouwwerken (o.a. een soort kasteel), holen in de bergwand als graven, ontelbare terrassen en mooie uitzichten op de omringende bergen
Treinrit van Cusco naar Puno, we volgen de rivier Huatanay, rijden langs talrijke primitieve dorpen,worden getrakteerd op mooie uitzichten en besneeuwde bergtoppen, naar La Raya op 4319 meter hoogte, een stop in Juliaca, grote stad van 150.000 inwoners waar we vanuit de wagon met open mond staren naar al wat verkocht wordt op straat, via grote vlaktes met meertjes naar Puno
Puno :
- verkenning van de drukke,ongezellige stad met zijn vele winkels
- bezoek aan Chucuito, dorpje met een marktje en feest op het dorpsplein, vierkant ommuurd terrein gevuld met stenen penissen stelt een monument voor over de voortplanting, de geboorte, het voortbestaan en de wedergeboorte
- bezoek aan Sillustani, via een rit langs het Titicacameer en mooie hacienda’s, dit zijn kleine vierkante boerderijtjes gebouwd uit modder en stro omringd door een muurtje, aangekomen in de site met torengebouwtjes en mooie uitzichten over het Titicacameer, kleine eilandjes en de bergen rondom
Uros eilanden :
met een klein bootje op weg naar de Uros eilanden, bestaande uit drijvende stukken rietbegroeiing waarop 8 tot 25 rieten hutten staan, bewoond door families, 3 keer per week legt men een nieuwe laag riet op het eiland, mensen leven van toerisme,de jacht op vogels, de visvangst en het kweken van groenten
Amantani :
3 uren per boot naar het eiland over het Titicacameer, we logeren en eten bij een gezin in een piepklein huisje met prachtig zicht op het meer, bezoek aan een tempel op de heuveltop (4000 meter hoog), ’s avonds wordt een dansavond georganiseerd voor ons in een schoolgebouwtje
Taquila :
opnieuw per boot naar een toeristisch eiland op het Titicacameer, wandelen van het meer naar het dorpsplein, verder te voet door het eiland met prachtige zichten naar een andere aanlegsteiger waar onze boot op ons staat te wachten om opnieuw 3 uren te varen naar Puno
Ichuña :
op weg naar het hoogtepunt van onze reis, rijden we vanuit Puno naar Ichuña, vanaf nu laten we het openbaar vervoer achter ons en hebben we onze chauffeur Enrique met zijn Hyundai busje, na een hele dag rijden over onverharde wegen van de Altiplano tot een hoogte van 4500 meter via prachtige uitzichten op de hoogvlaktes, bergen, dorpjes, mensen in traditionele klederdracht, riviertjes, rotspartijen, het Titicacameer, een actieve goudmijn, de verlaten weg wordt smaller en smaller, plots komen we een pick-up tegen, toevallig de Belgische pater, Jef, die in Ichuña leeft, verder via een bron en een warmwaterbron dampend uit de grond komend met zwavelgeur en een mosterdgeel gekleurde omgeving, bezoek aan ruïnes, verder via kleine dorpjes komen we aan in Ichuña
- verkenning van het dorp, het kerkje en een bezoek aan de pater die ons hier over zijn levenswerk vertelt
- de maandagmorgen in de universiteit is er de groet aan de vlag, een wekelijkse traditie waarbij we uitgenodigd zijn, de pater stelt ons voor aan de studenten, gevolgd door een rondleiding op de school
- wandeling naar de dorpjes Yanahuara en Totohuani, mensen leven langs llevadas (waterkanaaltjes)
- autorit op onverharde wegen door de bergen op de Altiplano tot 4780 meter hoog, naar de dorpjes Chaje waar we met open armen ontvangen worden en getracteerd worden met popcorn, bezoeken er het schooltje waar spontaan een voetbalmatch uitbreekt, we verliezen tegen de meisjes, verder naar Communidades Chafre en Curo, de weg naar deze laatste is heel moeilijk bereikbaar, in dit dorpje waren we de eerste toeristen ooit, we worden verwelkomd door de vrouwen en worden getracteerd met thee
- beklimming van de Chocapaca via puinhellingen, 5050 meter hoog, vergezeld door de studenten toerisme
- de avonden brengen we door met kaarten in het parochiezaaltje
- voor het verlaten van Ichuña worden we uitgenodigd bij de burgemeester die ons vraagt wat hij moet doen om toerisme te lokken naar zijn dorp, hier worden we getracteerd met 2 grote flessen lokaal gebrouwen limonade, de burgemeester denkt aan een betere bereikbaarheid van zijn dorp, wij denken aan een betere slaapplaats met sanitair
Yunga :
dagwandeling door een schitterende vallei met loodrechte rotsformaties van verschillende kleuren en grillige vormen, langs het bergdorp Antjahua, de rivier rio Tambo, een geiser, langs boerderijtjes met hun terrasbouw en fruitbomen, onze komst is reeds aangekondigd in Yunga, we worden tegemoetgekomen door een bewoner
Arequipa :
- op de weg van Yunga naar Arequipa rijden we langs het pittoresk dorpje Tasa, overnachten in tentjes onderweg op ongeveer 4000 meter, de volgende ochtend wilt het busje niet starten, de leidingen zijn bevroren
- we passeren het stenen bos, grillige rotsformaties waarin we enkele figuren herkennen
- aangekomen in Imata, we voelen ons opnieuw in de bewoonde wereld, geasfalteerde wegen met vele auto’s en plaatselijke restaurantjes langs de weg
- we komen aan in Arequipa en settelen ons in een leuk hotelletje met dakterras, we verwennen onze magen met een uitgebreide menu in een chique restaurant, nemen afscheid van onze chauffeur Enrique
- we verkennen de stad met zijn vele kerken, pleinen, het monastir Santa Catalina (klooster) en souvenirwinkeltjes
Colca Canyon :
- per bus rijden we tot in Chivay, te voet naar ons hotel, we regelen een minibusje om de dag erna de Colca Canyon in te rijden
- we nemen een duik in het thermale zwembad van Chivay
- verder rijden we naar Cabanaconde via Coporoque, Yanque, Maca en Cruz del Condor, dit laatste is een uitkijkpost op zoek naar condors
Pisco :
- gezellig druk stadje waar ’s avonds het vuurwerk voor animatie zorgt op het dorpsplein
- per boot naar de Palomino islands, onderweg passeren we de kandelaar, een teken gegraveerd in de vorm van een kandelaar van 230 m op 70 m en 14 cm diep, we varen tot aan het eiland Paracas gevormd door grillige rotspartijen waar ontelbare Jan van Genten, pelikanen, meeuwen en zeeleeuwen leven
- per bus naar het Paracas nationaal park, een uitgestrekt woestijngebied, de rotsformatie aan het strand met hoge kliffen en een boog in zee wordt de kathedraal genoemd, tot aan een vissershaventje vol met uitnodigende visrestaurantjes
- ongeveer 2 jaar  na ons bezoek zou het stadje Pisco volledig van de kaart geveegd zijn door een aardbeving
Lima :
- we lopen door de straten van de hoofdstad, bewonderen het grote centrale plein, maar voor de rest kan de stad ons niet bekoren

Gelijkaardige Perureizen met een meerdaags verblijf in Ichuña worden sindsdien regelmatig georganiseerd, voor informatie www.lagirada.com