Reisverhaal «Pisac »

Zuid Amerika 2 | Peru | 0 Reacties 19 December 2020 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

19 – 22 december 2020

Traject: Moray – Pisac

Pisac
Na ons bezoek aan de bijzondere site Moray, rijden we verder naar Pisac. We rijden het dorp door, naar een overnachtingsplek, nabij een gehuchtje niet ver voor de archeologische site Pisac. Onderweg zien we de camper van Benoit en Katy staan, een Canadees-Colombiaans koppel met 3 kleine kindjes. Ze huurden kort na het begin van de pandemie een huisje hier en kochten een pick-up truck, om wat meer comfort te hebben tijdens het wachten met zijn 5. We stoppen om even goeiedag te zeggen, jammer genoeg zijn ze net vertrokken naar hun familie in Colombia voor de eindejaarsfeesten.

Onze kampeerplaats wordt het erf van een kleinschalig project waar men natuurlijke producten maakt op ambachtelijke wijze. Manga past maar net, doch het is een leuk en rustig plekje met uitzicht. Een jong Frans koppel verblijft hier tijdens de pandemie, ze doen vrijwilligerswerk en helpen de eigenaar met zijn project.

Omdat het hier zo aangenaam rustig is, beslissen we een dagje langer te blijven. We wandelen naar het kleine gehuchtje vlakbij, waar we weer overal de zo typische kleine badkamertjes naast de huisjes zien staan, in felblauwe kleur deze keer. Deze zagen we al in gans het land, in elke regio zijn deze verschillend, maar per gebied identiek van vorm en kleur. Ze bestaan uit een douche, lavabo en toilet met stromend water.
In de hoofdstraat geraken we met 2 Amerikaanse dames aan de praat. Ze wonen hier en leggen uit via welke website we ons bezoek aan de site van Pisac kunnen reserveren. De toegelaten aantallen voor het bezoeken van de archeologische sites in de regio zijn zeer beperkt, omwille van Covid-19. Zonder reservatie word je niet toegelaten.

Archeologische site Pisac / Parque Arqueológico de Intihuatana
Na Ollantaytambo zijn in Pisac de meest belangrijkste Inca ruïnes te bezoeken, de site is bekend onder de naam Pisac, maar wordt ook Parque Arqueológico de Intihuatana genoemd.

Op deze plaats ontstond bewoning sinds de 10de of de 11de eeuw. Het werd een belangrijke regionale hoofdzetel sinds de Inca’s er arriveerden. Historicy veronderstellen dat deze site ontstond als militaire nederzetting om invallen in de omgeving te stoppen, maar al vlug uitgroeide tot een ceremonieel en residentieel centrum. Steile paden tussen landbouwterrassen leiden naar een fort, hoog tegen de helling gebouwd.

Deze bijzondere ruïnes tonen aan dat de Inca’s meesters in architectuur waren. Hier bevinden zich o.a. de zonnetempel met een astronomisch observatorium, de tempel van de maan, een complex met ceremoniële baden, de Intihuatana waar de baan van de zon werd gevolgd, een grote begraafplaats.

We boeken ons bezoek aan de site van Pisac op een vroeg tijdstip, het is niet ver rijden van onze kampeerplek. Wanneer we er aankomen, is het nog zeer rustig en vinden we vlot een vlak plaatsje voor onze Manga op de kleine parking. Aan de ingang herhalen zich de Covid19 rituelen, waaraan we ondertussen al goed gewend raken … schoenen en handen ontsmetten, koorts meten, paspoort tonen en onze reservatie checken. We krijgen een korte toelichting over de route die we in deze site dienen te volgen, er is opnieuw een rondwandeling uitgestippeld in één richting, omwille van de pandemie. Het informatiecentrum is gesloten. Mondmaskers zijn te allen tijde verplicht, zoals overal in het land.

Een bezoek aan deze site is echt genieten. We volgen het pad dat ons doorheen enkele gebouwen naar de landbouwterrassen leidt, om uit te komen onderaan de steile helling waarlangs het indrukwekkende fort is gebouwd. Hier klimmen we langzaam omhoog, waarbij we doorheen alle gebouwen en kamers worden geleid. Het lijkt wel een doolhof. Overal worden we verrast door de schitterende uitzichten op de vallei, die steeds dieper onder ons ligt. Eenmaal boven, wordt de afdaling ingezet, doorheen de gebouwen aan de andere kant. Op terugweg komen we nog doorheen een gebouwencomplex dat ons naar de uitgang brengt. Deze site boeit ons enorm, we stellen ons de belangrijke nederzetting voor in een ver verleden, waar wellicht een grote drukte heerste.

Het aantal bezoekers in de site blijft de ganse tijd zeer beperkt. Wie komt met een familie, groepje of begeleid door een gids, mag maximaal met 5 personen samen zijn. Die rustige sfeer vinden we zalig tijdens zo’n site bezoek. Nog voor de middag ronden we ons bezoek af. Toch beslissen we nog voor een nachtje terug te keren naar ons zeer rustige kampeerplekje.

OVERNACHTINGEN:PISAC – CAMPING KAUSEY PUNKU
Coördinaten: -13.406385 – 71.831422
Gelegen op 3.195 meter hoogte.
PRIJS: 5 PEN per nacht.
Kleine camping, met krap plaats voor 1 camper. Hier kan ook worden overnacht in enkele kleine adobe hutjes, ideaal verblijf voor tweewielers. Eenvoudige gemeenschappelijke zitplaats met keukenhoek, toilet en WC. Geen elektriciteit, geen wifi. Naast de weg, doch ’s avonds/’s nachts zeer rustig (mogelijks tijdelijk, door de avondklok die geldt tijdens de Covid pandemie).
Vrijwilligerswerk mogelijk.
Mooie tuin, op wandelafstand van een klein gehuchtje met zeer basis winkeltjes.
Ideale uitvalsbasis om de archeologische site van Pisac te bezoeken.

Moray – Maras – Urubamba – San José de Urco – Pisac, 65 km
Voor de terugweg van bij de archeologische site Moray, worden we langs een andere weg geleid. Dit is een zandweg die op en neer kronkelt door de velden, tot aan de rand van het dorp Maras.
PE-28F, terugweg naar Urubamba, idem als heenweg.
PE-288, vervolgen van deze weg tot in het dorp Pisac.
CU-112, de hoofdweg gaat dwars door het dorp, deze weg vervolgen tot bij de camping, niet ver voor de afslag naar de archeologische site Pisac.

PISAC – ARCHEOLOGISCHE SITE:
PARQUE ARQUEOLÓGICO DE INTIHUATANA
Oude Inca citadel. Bijzondere site tegen een helling. Een rondwandeling is voorzien, via een pad dat opklimt naar de top van de site, doorheen de ruïnes van gebouwen. Schitterende uitzichten op de vallei en de lager gelegen landbouwterrassen van de site.
INKOM: Gratis (Covid).
Normaal maakt deze deel uit van één van de 3 combinatietickets voor 7 dagen en meerdere historische sites in regio Cusco: 70 PEN pp. (130 PEN voor 10 dagen).
Coördinaten: -13.405540 – 71.841267

Fotoalbums van locatie «Moray»

Pisac (24)

19 December 2020 | Zuid Amerika 2 | Peru | Laatste Aanpassing 15 Oktober 2021

• Pisac, archeologische site
  • Pisac, badkamer geplaatst door overheid in gehucht