Reisverhaal «laguna de Parón »

Zuid Amerika 2 | Peru | 0 Reacties 03 Maart 2020 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

3 – 10 maart 2020

Traject: Cañon del Pato – Laguna de Parón – Caraz

Carretera a Laguna de Parón
We verlaten ’s ochtends ons rustige slaapplaatsje aan de rand van de Rio Santa, aan het einde van de Cañon del Pato. De weg volgt nog wel de vallei, maar er is geen sprake meer van een kloof. Daardoor is er ruimte voor 2 baanvakken, mooi geasfalteerd. Toch liggen er overal stenen die van de hellingen zijn gerold, zodat meestal maar 1 vak vlot berijdbaar is, ook zijn er grote diepe putten in het wegdek, veroorzaakt door het vallen van dikke stenen en rotsen of modder- en steenlawines. Veel voorkomend tijdens het regenseizoen, waar we nu middenin zitten.

Eénmaal we het stadje Caraz naderen, vinden we al vlug de afslag naar Laguna de Parón. Daar willen we naartoe. Informatie van andere reizigers, waarbij deze weg als ‘uiterst slecht’ wordt toegelicht, deed ons even twijfelen of we niet beter met lokaal georganiseerd vervoer naar boven rijden. Maar in dat geval wordt er slechts 1 uur de tijd voorzien, om het mooie meer en zijn omgeving te bewonderen. Graag zouden we er wat wandelen, maar dan moeten we zelf rijden.

Onmiddellijk komen we op een zandweg, eerst ruim breed, maar al van bij de start sterk beschadigd. Enkele honderden meters verderop versmalt de weg danig, ligt zeer stenig, met overal grote geulen in de rijrichting, die zijn uitgesleten door de regen. Kwestie te vermijden om met de wielen in de diepe geulen terecht te komen, die steeds maar van links naar recht slingeren over de breedte van het weggetje.

Onze brede Manga zorgt dat we op dit weggetje extra aandachtig moeten zijn. Veel laag overhangende takken, die krassen op de camper kunnen maken, zijn niet steeds te vermijden. Huisjes langs de weg hebben vaak laag overhangende dakranden, waardoor het smal om passeren wordt. Voor tegenliggers moet worden gestopt, soms een stukje achteruit gereden naar een geschikt plekje, dat voldoende plaats biedt. Meestal zien we ze niet lang op voorhand aankomen, de weg is bochtig en biedt weinig uitzicht. Scherpe haarspeldbochten zijn niet altijd in één keer te nemen, daar speelt de lengte van de camper dan weer een rol.

En waarom leggen we niet een afgezaagde boom op de weg? Een moment van millimeterwerk, tussen de boom met zijn vele takken en de dakrand van het huisje er tegenover. Marc stapt uit en buigt wat dikke takken om, zodat we ertussendoor kunnen manoeuvreren. Enkele vrouwen staan toe te kijken, onder de indruk dat ‘een vrouw’ achter het stuur zit. De terugweg is voor Marc, we rijden steeds om beurten.

Ons doel vandaag is de ingang van het natuurpark, gelegen op 3.287 meter hoogte. Daar zullen we overnachten, om opnieuw aan de hoogte te wennen. Immers, we verbleven de vorige weken wat minder hoog, zelfs aan zee. Uiteindelijk doen we 2 ¼ u over 17 km. Er rest ons 15 kilometer, met nog meer haarspeldbochten, het meer ‘Laguna de Parón’ ligt op 4.170 meter hoogte. Voor hij om 16.30 u vertrekt, klopt de vriendelijke parkwachter nog eens om ons te zeggen dat hij om 7 u de poort komt openen.

Laguna de Parón
Midden in het Peruaanse gedeelte van het Andesgebergte ligt de Cordillera Blanca, een uitgestrekt gletsjergebied met een groot aantal bergtoppen boven de 6.000 meter. Deze regio is ook bekend om zijn vele mooie meren. Het diepblauwe Laguna de Parón is hiervan een voorbeeld, een prachtig bergmeer gelegen in een gigantische cirkel van gletsjers en hoge bergtoppen met eeuwige sneeuw.

De volgende ochtend staan we vertrekkensklaar om 7 u. Maar wie niet komt opdagen, is de parkwachter. Een half uurtje later zien we hem te voet de weg opkomen. ‘Het is koud’ merkt hij op, en of we vandaag zullen terugkeren. Marc moet ons registreren in een logboek. De man herhaalt nog eens dat we ten laatste om 4.30 u moeten hier zijn, want dan sluit het park. Hij opent de poort en zwaait ons vriendelijk lachend door.

Al onmiddellijk volgt een eerste haarspeldbocht, de weg is nu echt zeer smal en stenig en start met 8 gesloten haarspeldbochten op een rij. We rijden behoedzaam de berg op, tellen in totaal 38 haarspeldbochten, waarvan de meeste echt zeer scherp zijn. Af en toe moeten we even achteruit, omdat we deze met onze lange wielbasis en breedte niet in 1 keer kunnen nemen. Ook zijn er nog steeds overhangende bomen en takken, die onze aandacht vragen. De ganse weg hobbelen we over zeer dikke keien en losse stenen. Gelukkig is er nog niemand op pad zo vroeg en hebben we alle tijd om de weg rustig te rijden. 1 u 50 min. later komen we boven aan, op 4.170 meter hoogte.

Het uitzicht is schitterend, we vergeten al vlug de moeizame route hiernaartoe. Even blijven we kijken naar het felle azuurblauwe meer, omringd door hoge sneeuwpieken met gletsjers, allen hoger dan 5.750 meter. De hoogste berg die we hier zien, is de Huandoy, met 6.395 meter de 2de hoogste van de Cordillera Blanco regio in het Andes gebergte. De hoogste is Huascarán, met 6.768 meter. Omdat er al wolken komen opzetten, gaan we vlug wandelen naar een uitzicht op 4.300 meter hoogte. Daar zien we de 8 bergreuzen rondom ons, wat een uitzicht! We blijven een poosje genieten, tot er te veel wolken rond de bergtoppen hangen.

We keren terug naar Manga en vragen de parkwachter of hij de man beneden aan de poort kan verwittigen dat wij pas morgen naar beneden rijden, in plaats van deze namiddag, zoals we hem hadden gezegd. Deze plaats is te speciaal om er niet optimaal van te genieten en aangezien we geen last hebben van de grote hoogte, kunnen we hier overnachten. Dit wordt tot nu toe onze hoogste overnachtingsplaats met Manga, door ons raam hebben we het allermooiste uitzicht. Het hoogterecord dat Manga heeft gereden, is net niet gebroken. In de namiddag klaart het even op en nemen we nog wat foto’s van de schitterende omgeving. Mooie felgekleurde vogels vliegen heen en weer, maar laten zich niet fotograferen, ze zijn ons telkens te vlug af.

De volgende dag wandelen we het pad langs het meer, hier zien we een aantal toppen vanuit een andere hoek. Jammer genoeg is het regenseizoen, het pad duikt na enkele kilometers het diepe meer in. Verticale rotsen verhinderen het om nog verder te wandelen. We wisten dit op voorhand, doch een bootje huren om naar de overkant te varen, zien we niet zitten met onze gevoelige ruggen. De hevige wind maakt het roeien uiterst lastig. Vandaag hangen er iets meer wolken rondom de bergen, doch de Huandoy laat zich in al zijn pracht zien.

Tegen de middag keren we terug naar Manga, we lunchen en maken ons klaar voor vertrek. Er komen vandaag opvallend weinig voertuigen naar boven, we tellen er een 4-tal. Wanneer het eerste opnieuw vertrekt, volgen we. Onderweg komen we slechts 3 keer een voertuig tegen, waaronder een quad. Gelukkig steeds op geschikte plaatsen, waar we niet ver achteruit moeten om elkaar te kunnen kruisen. Dat is lang niet overal even evident op deze weg!
De terugweg verloopt op dezelfde manier als de heenweg, enkele keren moeten we in te krappe haarspeldbochten even achteruit rijden, al zijn het niet steeds dezelfde bochten. Kwestie van de invalshoek. En we doen er 5 minuten minder lang over.

Opnieuw overnachten we aan de poort van het park, al zijn we vroeg genoeg om nog verder te rijden. Doch het is hier zo heerlijk rustig, dat we er niet aan kunnen weerstaan.

Caraz
De volgende ochtend rijden we verder, om een korte pauze te nemen op een camping net buiten het plaatsje Caraz. Tijdens de verdere afdaling komen we meer voertuigen tegen, hier is dan ook bewoning.

In Caraz willen we boodschappen doen, doch de zeer recent ogende Trujillo supermarkt verkoopt geen verse voeding. Zelfs brood vinden we er niet, dus gaan we op zoek naar een bakker. Wanneer die gesloten blijkt, is de markt de enige overgebleven optie. Op de camping zien we onze vrienden Mehdi & Nina met hun kindjes terug.

Omdat onze SOAT (verplichte verzekering voor voertuigen) vervalt, fietsen we naar het centrum om deze te vernieuwen. We bezoeken er 5 plaatsen die SOAT verkopen, doch niemand kan ons deze bezorgen omdat we buitenlander zijn, anderen doen enkel standaard voertuigen. Ook de politie kent geen oplossing, men stuurt ons door naar een volgende stad, Huaraz. Het is nu weekend, dus zitten we eventjes vast.

Maandagochtend gaat Marc met de bus naar Huaraz. Daar vindt hij de nodige SOAT verzekering. De namiddag is al een stuk gevorderd, wanneer hij eindelijk terug op de camping aankomt, blij dat we weer verder kunnen reizen.

OVERNACHTINGEN:LAGUNA DE PARÓN – PARK INGANG
Coördinaten: -09.038468 – 77.732830
Gelegen op 3.287 meter hoogte.
Aan de kant van het zandbaantje, vlak voor de parkingang, +/- halverwege de zandweg naar het meer. Geen probleem voor de parkwachter. Zeer rustig, af en toe passeert een voertuig, tot 16.30 u, wanneer de poort sluit. Geen voorzieningen.
Hier overnachten is goed voor de acclimatisatie, sinds een paar weken verbleven we op lagere hoogte, zelfs aan de kust. Aanpassen is weer even nodig, ineens op 4.300 meter gaan overnachten zou dit moeilijk maken.
Minpunten: niet helemaal horizontaal.

LAGUNA DE PARÓN – PARKING AAN HET MEER
Coördinaten: -08.999456 – 77.684791
Gelegen op 4.170 meter hoogte.
PRIJS:
Gratis, doch de inkomprijs voor het park (5 PEN pp.) wordt verdubbeld wanneer je er meer dan 1 dag blijft.
Op de mooie vlakke parking aan de refuge boven aan het meer, met schitterend uitzicht. Uiterst rustig, vanaf 14 u tot 11.30 u zijn we helemaal alleen met de parkwachter die in de refuge woont. Toilet, 1 PEN. Basis restaurantje. Tentkamperen of overnachten in de refuge is mogelijk, doch zeer basis.
Om te overnachten op deze hoogte moet men goed geacclimatiseerd zijn.

CARAZ – CAMPING GUADELUPE
Coördinaten: -09.054683 – 77.794788
Gelegen op 2.235 meter hoogte.
PRIJS: 15 PEN per persoon per nacht, elektriciteit inbegrepen (220V).
Gelegen buiten het stadje, doch op wandelafstand (+/- 2 km). Verzorgd graspleintje, aan de rand stukje geplaveid. Overdekt terras met gootstenen, drinkbaar water. Toiletten en douches met warm water. ’s Avonds verlichting. Rustig. Hier kunnen een 10-tal Overlanders terecht. We zijn de ganse tijd met 2 tot 3, wisselende voertuigen.

Cañon del Pato – Caraz – parkingang Laguna de Parón, 32 km
PE-03N, Cañon del Pato - Caraz: van onze slaapplaats op het einde van de Cañon del Pato naar Caraz is de weg breder en vrij recent aangelegd, met 1 vak per rijrichting. Doch er liggen zoveel stenen op de weg, dat er meestal maar 1 vak berijdbaar is. Hier en daar ook diepe putten in het asfalt.
Carretera a Laguna de Parón, Caraz - parkingang: dit stuk van de weg is 17 km lang, doch ligt zeer slecht, we rijden er 2 ¼ u op. Smalle zandweg met veel stenen en grote keien, zeer diepe geulen zijn door de regen uitgesleten in de lengte van de weg. Een aantal smalle haarspeldbochten, enkele vergen even achteruit rijden, omdat ons voertuig te lang (7,5 m) is om de bocht in 1 keer te nemen. Veel overhangende takken, ook dakranden van huisjes, maken de weg smal voor ons brede voertuig (2,52 m). Regelmatig moeten we tegenliggers doorlaten, de weg is te smal, dan moet er gestopt worden op een geschikt plaatsje. Kruisen is meestal geen probleem, er zijn voldoende uitwijkmogelijkheden, soms moet even achteruit worden gereden. Pas op het laatste stukje zijn er geen zeer diepe geulen meer en wordt het iets vlotter rijden.

Parkingang Laguna de Parón – Laguna de Parón, 15 km (terugweg idem)
Carretera a Laguna de Parón, parkingang - laguna: dit stuk van de weg is 15 km lang, we rijden hier 1 u 50 min. op. Zeer smalle zandweg met veel stenen en vol grote keien en rotsblokken. 38 smalle haarspeldbochten, waarvan een aantal echt zeer scherp, enkele vergen even achteruit rijden, omdat ons voertuig te lang (7,5 m) is om de bocht in 1 keer te nemen. Veel overhangende takken, vragen aandacht door de breedte (2,52 m) en hoogte (3,45 m) van ons voertuig. Omdat we vroeg vertrekken, zijn er nog geen andere voertuigen op de weg, kruisen zou op vele lange stukken onmogelijk zijn.

Laguna de Parón – parkingang Laguna de Parón, 15 km
Idem heenweg. Ditmaal rijden we er 1 u 45 min. op. We vertrekken om 12 u, hebben 3 tegenliggers, gelukkig kleinere voertuigen en op geschikte plaatsen waar niet al te ver achteruit moet worden gereden. Ook in deze richting kunnen een aantal haarspeldbochten niet in 1 keer worden gehaald.

Parkingang Laguna de Parón – Caraz, 22 km
Carretera a Laguna de Parón, parkingang  Longitudinal de la Sierra Norte: idem heenweg, regelmatig tegenliggers, ditmaal rijden we er 1 u 45 min. over. Ook nu moet 1 haarspeldbocht in 2 bewegingen worden genomen, wegens te scherp.
De weg naar de camping gaat door Caraz, ligt vrij goed, zeer rustig.

LAGUNA DE PARÓN – MEER

Prachtig felblauw meer in een adembenemende omgeving van besneeuwde bergtoppen en gletsjers.
De meeste mensen komen hier naartoe met een minibusje (tour of collectivo – 50 PEN tot 60 PEN pp.), omdat de weg te slecht ligt om met een eigen voertuig te rijden. Maar dan is er amper tijd om ter plaatse van de mooie omgeving te genieten. Daarom hebben wij besloten om toch zelf te rijden. We zien ter plaatse dat ook enkele taxi’s naar boven komen, hun klanten hebben meer vrijheid om vroeger hiernaartoe te komen en wat langer te genieten van de omgeving.
Het is inderdaad een zeer slechte weg, die uiterst langzaam moet gereden worden. We zien minibussen en enkele auto’s boven aankomen. Kleinere voertuigen kunnen ietwat vlotter rijden, omdat ze minder problemen hebben met de smalle weg en scherpe haarspeldbochten. Doch een hoge ophanging is vereist.
1. Wandeling naar een uitkijkpunt, 100 meter boven het meer.
Hier zie je alle omringende bergtoppen, op voorwaarde dat er niet te veel wolken hangen.
Goed pad, doch na een poosje stappen over dikke rotsblokken van een oude steenlawine, niet echt moeilijk.
Schitterend uitzicht!
2. Wandeling langs het meer, tot aan het uiteinde. Daar kan verder worden gewandeld naar een ander meertje, wat hoger gelegen. Het wordt gevoed door gletsjers. Een andere mogelijkheid is om te klimmen naar een mooi uitzicht, een pittige tocht.
Wij zijn hier tijdens het regenseizoen, dan is het pad langs het meer halfweg onderbroken door de hoge waterstand en duikt diep het meer in. Geen passeren mogelijk omheen de hoge verticale rotswand. Alternatief: een bootje huren (10 PEN per uur) en varen naar de overzijde, van waar de 2 wandelpaden kunnen verder gewandeld worden.
INKOM:
Daguitstap: 5 PEN pp.
Indien boven wordt overnacht, ongeacht hoe lang: 10 PEN pp.
Aan het einde van de weg bij de refuge.
Coördinaten: -08.999456 – 77.684791

Fotoalbums van locatie «Caon del Pato»