Reisverhaal «Ichuña naar Puno»

Peru | 0 Reacties 25 Maart 2022 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

25 – 27 maart 2022

Traject: Ichuña – Geyser Titire – Cutimbo

Vertrek uit Ichuña
’s Middags verlaten we ons rustige plaatsje achter de kerk van Ichuña. Eerst gaan we nog onze benzinetank laten opvullen.

En dan rijden we de berg op via een smal stenig zandweggetje met zeer veel haarspeldbochten. Hier krijgen we nog mooie beelden te zien van Ichuña, we stoppen dan ook nog enkele keren voor een foto. Het eerste deel van het weggetje ligt niet zo heel goed, maar later verbetert het wat. Smal blijft het steeds, gelukkig komen we slechts enkele voertuigen tegen. De meeste bochten liggen zeer schuin, met diepe geulen veroorzaakt door regenwater, die het nog erger maken. Wat vooral Herlinde akelig vindt. Bij de vele waterloopjes die het weggetje kruisen is het opletten, ooit werden die oversteken mooi aangelegd, maar ondertussen zijn de meeste zwaar beschadigd, waardoor het wegdek afbrokkelt en uiterst smal wordt … onderhoud is men duidelijk vergeten.

Telkens we denken boven te zijn, volgt er opnieuw een reeks haarspeldbochten langs veelkleurige minerale hellingen, tot 4.834 meter hoogte. Verder klimmen doen we dan niet meer, doch we blijven lange tijd op deze glooiende hoogvlakte, die flirt met de 4.800 meter. Hier genieten we van uitzichten op een zeer groene omgeving, met meertjes en watervogels. Stilaan willen we de rijdag afsluiten en naar een geschikt overnachtingsplaatsje zoeken. Doch op deze hoogte is slapen wat moeilijk. We hopen dus op een afdaling … die maar niet komt. Uiteindelijk begint de weg langzaam wat te dalen, het begint schemerig te worden, we parkeren onze Manga op 4.387 meter hoogte. Dit is de allerhoogste plaats waar we met Manga al hebben overnacht. Gelukkig zijn we goed geacclimatiseerd na lange tijd te verblijven op grote hoogte en hebben we er totaal geen last van.

Geyser Titire
De volgende ochtend volgen we verder de onverharde weg naar het mijndorpje Titire. De weg verbreedt ietsje, wat handig is mochten we een voertuig moeten kruisen. Eerst gaat het nog langzaam door vele putten op het wegdek, maar stilaan verbetert dat. Daar rijden we de hoofdweg op, een perfect geasfalteerde baan. Dat is lang geleden!

Enkele kilometers verderop stoppen we bij de Geyser Titire, waarvoor we een kleine omweg maken. In een kleurrijke minerale omgeving, die sterk naar zwavel ruikt, wandelen we een poosje rond. Hier zien we enkele uitgedoofde geysers, maar ook eentje die er lustig op los spuit. Onder een natuurlijke rotsbrug, waar de rivier onderdoor stroomt, zien we nog enkele kleine geysers spuiten.

Na ons bezoek hier, keren we een stukje terug, om een rustig overnachtingsplekje te zoeken langs de onverharde weg naar Ichuña. We worden omringd door een groepje mooi witte Alpaca lammetjes, die ons geboeid aankijken wanneer we aan het parkeren zijn.

Cutimbo
Na opnieuw een heerlijke muisstille nacht in de volle natuur, vertrekken we wat later. Marc bakt eerst een lekkere bananencake.
Ondertussen stopt een man met bromfie naast ons, hij vraagt wat voor werk of inspectie wij hier doen, want gisteren zag hij ons verderop langs de weg naar Ichuña. We verzekeren de man dat we Belgische toeristen zijn, die een bezoek brachten aan de Belgisch-Peruaanse alliantie in Ichuña. Hij lijkt gerustgesteld. We vermoeden dat hij in één van de vele mijnen werkt en onze aanwezigheid hier als verdacht beschouwde.

Ditmaal slaan we in Titine af richting Puno. De asfaltweg is sterk beschadigd, met veel putten. Wel genieten we van mooie uitzichten. In Laraqueri stoppen we om te lunchen, hier hebben we internet ontvangst. Het is goed om weer eens onze mails te kunnen lezen en ook wat nieuws, want we maken ons zorgen over de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne, die nu al meer dan een maand aan de gang is. De Russen weten van geen ophouden.

Daarna rijden we verder naar Cutimbo, ons doel voor vandaag. We willen hier de archeologische site bezoeken, gelegen op een tafelberg, die hoog boven de vlakte uitsteekt. Doch het weggetje dat leidt naar een parking halfweg de hoogte, is gesloten. Dus parkeren we Manga in het dorpje dat er verlaten bij ligt, naast het schooltje. Hier vertrekt het wandelpad naar boven. Het is geen lange afstand, maar wel 140 meter hoogteverschil en dat voelen we op deze grote hoogte (3.907 m. h.  4.047 m.h.).

De gebouwtjes van de Sitio Arqueologico Cutimbo aan het begin van het pad liggen er verlaten bij. We kunnen dus de inkom niet betalen, maar dat belet ons niet de wandeling te maken. Halfweg passeren we de parking, die we niet konden bereiken.
Wat verderop loopt een zijpaadje naar rotstekeningen. Na wat zoeken, vinden we ze eindelijk tussen de vele graffiti. Deze stellen echt niet veel voor.
We wandelen verder naar boven en komen op het immense plateau terecht, waar verspreid enkele ruïnes van rotstorens te bewonderen zijn. We volgen enkele paadjes in verschillende richtingen op het plateau, komen langs grazende Alpacas en genieten van het uitzicht op de vlakte beneden. Deze is zeer groen en nat, met veel poeltjes. Verspreid staan overal boerderijtjes.

Bij terugkeer is er nog steeds niemand in het dorpje te zien. We brengen hier een zeer rustige nacht door, doch het regent de ganse tijd, tot de volgende middag.

PATIPATINE – PLAATSJE AAN DE WEGKANT
Coördinaten: -16.423090, -70.450121
Gelegen op 4.529 meter hoogte.
Vlak plaatsje naast een smal zijweggetje naar een boerderij, niet ver van het plaatsje Patipatine.
We komen hier toe rond 17 u, slechts 1 voertuig passeert nog, in het donker. Ook ’s ochtends passeren er pas laat enkele voertuigen.
Uiterst rustig en muisstil!
Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

TITIRE – PLAATSJE AAN DE WEGKANT
Coördinaten: -16.520003, -70.374968
Gelegen op 4.387 meter hoogte.
Vlak plaatsje aan de wegkant. Omdat Titire ons niet zo rustig lijkt, zoeken we een plaatsje enkele km ver, langs de weg naar Ichuña.
Slechts af en toe passeert een voertuig / bromfiets.
Uiterst rustig!
Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg. Wanneer onze verwarming draait, beginnen de herdershonden van het boerderijtje verderop te blaffen.

CUTIMBO – NAAST HET SCHOOLTJE
Coördinaten: -16.016471, -70.009697
Gelegen op 3.907 meter hoogte.
Zeer rustig klein dorpje, we parkeren aan het einde van het dorpje, tussen het schooltje en een voetbalplein, waarop schapen grazen.
Zeer rustig!

Ichuña – ^4.834 m.h. – Patipatine, 51 km
MO-106: Zeer smalle onverharde weg met veel haarspeldbochten. Wegdek ligt meestal vrij goed, behalve in de bochten en bij het kruisen van de vele waterloopjes. De meeste bochten liggen zeer schuin, vaak met oneffenheden en geulen van regenwater. Waar waterloopjes kruisen werd een verlaging van de weg ooit aangelegd, maar ondertussen vaak ernstig beschadigd en niet onderhouden. De weg klimt over de 4.834 meter hoogte, blijft lange tijd op de glooiende hoogvlakte. Een stuk van de weg heeft veel putten die niet te vermijden zijn. Schitterende route qua uitzichten, met kleurrijke hellingen door mineralen, meren met watervogels, …

Patipatine – Titire – Geyser Titire – Titire, 29 km
MO-106: De onverharde weg ligt nog een stukje slecht door veel putten, maar wel wat breder. Nadien verbetert het wegdek, zodat wat sneller kan gereden worden, mits opletten voor hier en daar wat putten. Langzaam daalt de weg doorheen. Zeer mooie omgeving met kleurrijke hellingen door mineralen, op de achtergrond sneeuwtoppen.
PE-36B: Titire  Geyser Titire  Titire. Mooie asfaltweg in goede staat.
MO-106: We keren een klein stukje terug in de onverharde weg richting Ichuña, om een rustige slaapplaats te vinden.
Tol: PE-36B, Peaje Titire: 3,9 PEN (het tolhokje is niet bemand, we kunnen passeren zonder te betalen, heen en terug, omdat het weekend is?)

Titire – ^ 4.507 m.h. – Laraqueri – Cutimbo, 84 km
MO-106: We keren terug via deze onverharde weg, van onze slaapplaats naar Titire dorp.
PE-36B: Titire  Laraqueri  Cutimbo. Sterk beschadigde asfaltweg, met veel putten. Mooie uitzichten onderweg.

TITIRE – GEYSER

Geyser die krachtig water opspuit, in een kleurrijke omgeving door mineralen.
Enkele oude geysers zijn nog duidelijk zichtbaar.
Rotsbrug waar een rivier onderdoor stroomt, waar zich 2 kleinere geysers bevinden.
Mooie kleurrijke omgeving om even rond te wandelen.
Gelegen op 4.300 meter hoogte.
Coördinaten: -16.548073, -70.381220
INKOM: Gratis.
Aan de overkant van de weg is een parkeerplaats.
Coördinaten: -16.547010, -70.381130

CUTIMBO – ARCHEOLOGISCHE SITE
Archeologische site bovenop een tafelberg. Mooie wandeling, niet ver, doch de grote hoogte maakt het hoogteverschil van 140 m. tot een inspanning. Enkele kleine eenvoudige rotstekeningen, die moeilijk te vinden zijn tussen alle graffiti. Bovenop het plateau enkele ruïnes van rotstorens, mooi om zien. Wandelpaadjes lopen op het plateau naar de verschillende ruïnetjes. Mooie vergezichten, op de vlakte beneden.
Coördinaten: -16.018802, -70.002401
INKOM: 15 PEN pp.
We vinden deze prijs overdreven voor wat er te zien is, 5 PEN pp. zou correct zijn.
Op het moment dat wij hier zijn, is er niemand die de inkomprijs incasseert.
Parking halfweg de helling, het weggetje ernaartoe is gesloten wanneer wij hier zijn.
Coördinaten: -16.019268, -70.006309
Parking in het dorp, beneden aan het wandelpad.
Coördinaten: -16.017493, -70.009323
Wij parkeren in het dorpje, naast het schooltje (zie slaapplaats).

Fotoalbums van locatie «Ichua»