Reisverhaal «Cusco (3)»

Peru | 0 Reacties 02 Februari 2022 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

2 – 17 februari 2022

Blij weerzien met Manga
Onze terugkeer naar Peru is ditmaal zeer vlot verlopen. We hadden alles goed voorbereid … en zoals vaak, heb je dat dan niet nodig. We krijgen ditmaal een toerisme visum voor 90 dagen.

Na 3 maanden zijn we verheugd onze Manga niet al te vuil terug te vinden. Het is volop regenseizoen, stof blijft nu niet liggen op het dak van de camper. Toch is een poetsbeurt binnen en buiten zeer welkom na weer enkele maanden stilstand. We moeten dit doen tussen de felle regenbuien door.

Niet enkel Manga, maar ook Mili en Edgar van camping Quinta Lala zijn verheugd ons weer te zien. Ze vertellen over andere kampeerders, die stilaan zullen weerkeren om hun campers op te halen. Het geduld lijkt op te geraken …

De dag na onze terugkeer, controleren we onmiddellijk via de overheidswebsite of we wel degelijk het juiste visum hebben gekregen. Daarna vragen we de vrijgave van onze camper bij de douane. Normaal gezien duurt dat een 5-tal dagen … pas na 6 dagen komt het telefoontje van de douane ter controle. Mili moet Marc en Manga filmen, waarbij ze een krant van dezelfde datum toont. Eenmaal ze dit filmpje hebben ontvangen, bevestigen ze dat alles in orde is. Ze zullen dezelfde namiddag nog de nodige documenten per E-mail aan ons doorsturen. Maar het zijn belovers … 3 telefoontjes later, krijgen we op dag 11 na de aanvraag eindelijk onze documenten doorgemaild. Manga mag in Peru rondrijden tot de vervaldag van ons visum, 3 mei 2022. Perfect!

In afwachting van de documenten, bereiden we ons voor op het vertrek. We maken een afspraak met de Ford garage voor onderhoud en een herstelling aan de truck … ze verwachten de camper gedurende 48 u in hun garage. Daarna willen ze nog testen, met risico dat Manga dan nog wat langer moet blijven voor een correctie. Nu we met onze Manga verenigd zijn, willen we deze niet weerom enkele dagen moeten missen … om zelf ergens op hotel te moeten verblijven. Dus gaan we op zoek naar een andere garage … die ons al snel door Mili wordt aanbevolen. Garagist Nilo is flexibel, we mogen hem verwittigen wanneer we komen, van zodra we mogen rijden.

Afscheid van Cusco
Voor we Cusco verlaten en in afwachting van Manga’s vrijgave, genieten we nog volop van ons verblijf in de mooie, gezellige stad.

In het restaurantje Inkazuela eten we een heerlijk stoofpotje, de specialiteit van het huis. Ondertussen genieten we van het uitzicht op een gezellig pleintje.

Thijs en Rieneke uit Nederland komen aan op de camping, ook zij reizen al vele jaren. We brengen wat tijd gezellig samen door en wisselen reiservaringen uit.

We maken een wandeling naar de rivier, niet ver van de camping. Daar vonden we in oktober overblijfselen van een oude vestiging of van een religieuze site. Toen was het droog seizoen, het riviertje tussen de rotsen stelde niet veel voor. Dit willen we opnieuw zien in het regenseizoen.

Eenmaal de goedkeuring om te rijden binnen is, dalen we een laatste keer af naar het centrum. We gaan nog eens eten in ons favoriete restaurantje Cicciolina, gaan naar de kapper, kopen een autoverzekering voor Manga en doen onze laatste boodschappen, waarbij we nog een keer onze favoriete koffieshop opzoeken. Hierna zijn we klaar voor vertrek.

Qorikancha
Reeds bij ons vorig verblijf in Cusco, planden we om het klooster Qorikancha te gaan bezoeken. Ondanks onze wachtperiode van 3 maanden, kwam het er toen niet van. Ditmaal gaan we ernaartoe, het lijkt of we onze energie hebben teruggevonden, nu we onze reis eindelijk mogen hervatten.

Het is een mooi gebouw, al is het gedeeltelijk vernieuwd. Vooral het binnenplein en de bijhorende tuin met zijn vele bloemen vinden we de moeite. Er vliegt zelfs een colibri, altijd leuk om zien. Net op het moment dat we daar rondlopen … worden we vergast op een felle regenbui. Gelukkig niet voor lang.

Manga in de garage
Eindelijk is de dag van vertrek aangebroken. Manga mag weer rijden … na 14 maanden stilstand!
Eerste stop: de garage.

De garage waar we een afspraak hebben, is gelegen aan de andere kant van de stad Cusco. De rit ernaartoe is 19 km, die rijden we in 45 minuten, dankzij het drukke verkeer.

Bij aankomst schrikken we wel even …
Is dit de garage waar we onze Manga zullen laten onderhouden?
Zelf zouden we er nooit aan denken hier naartoe te komen. Ze ziet er helemaal niet aantrekkelijk uit, eerder vuil te noemen. Gelukkig hebben we een betrouwbare aanbeveling gekregen.

Deze garage bestaat uit een ommuurd zandterrein dat onder de olie zit, met grote poort. Overal ligt afval op de grond, zoals stukjes metaal of plastiek, … Aan 2 zijden van het terrein zijn hoge afdaken voorzien, waaronder de voertuigen worden geplaatst, om te werken tijdens regenweer. Enkele kleine personeelsgebouwtjes vooraan. En een groot aantal vrachtwagens en autobussen. Te groot is onze Manga dus zeker niet.

Gelukkig spreekt Nilo Engels, zodat we vlot met elkaar kunnen communiceren. Het eerste wat hij voorzichtig zegt, is dat hij vreest vandaag niet alles klaar te zullen krijgen. Voor ons is dat niet erg, liever goed werk dan overhaast. Wel op voorwaarde dat we hier in Manga mogen overnachten, waar hij geen probleem mee heeft.

Eenmaal dat overeengekomen, vraagt hij de onderdelen die we bij ons hebben. Een nieuwe waterpomp, een oliefilter en een distributieriem. En of we ook olie en koelvloeistof hebben voorzien? Prompt worden we met een taxi terug naar het centrum gestuurd, waar we de vloeistoffen moeten gaan kopen. Dit zijn we niet gewend, een garage die geen voorraad heeft en waar de klant zelf voor alle benodigdheden moet zorgen. Grappig!

Terwijl we weg zijn, begint men te werken aan onze Manga. Bij terugkeer zien we dat men met velgen en houten blokken een trapje voor onze truck heeft gebouwd … om beter bij de motor te kunnen. Een man ligt onder de truck. Alles gebeurt hier duidelijk met zeer basis materialen. Nilo zegt dat het werk een ‘beetje ingewikkeld’ is, maar het lukt aardig.

’s Avonds zijn de waterpomp en distributieriem vervangen. Rest morgenochtend nog het gewone onderhoud uit te voeren.

Om 10.00 u de volgende dag worden we verzocht om een proefrit te maken. Hierna wordt alles nogmaals gecontroleerd … voor we de rekening gepresenteerd krijgen. Eenmaal deze is vereffend, kunnen we eindelijk weer ‘echt’ gaan reizen!

CUSCO – CAMPING QUINTA LALA
Gelegen op 3.583 meter hoogte.
Zie verhaal Cusco (1) dd. 22 december 2020.

CUSCO – GARAGE IMPORTACIONES OVERLAND AUTOMOTRIZ
Coördinaten: -13.554933, -71.876459
Gelegen op 3.288 meter hoogte.
Overnachten in de camper is ok. Elektriciteit en water beschikbaar. Goed Claro bereik.
Minpunten: Regelmatig enorm lawaai van een machine in het bedrijf ernaast. Geen wifi. Zeer vuile toilet.

RESTAURANT TIP:
CICCIOLINA:
Bar de Tapas - Restaurante
Zeer gezellig restaurant, met gastronomische keuken. Vriendelijke bediening.
Prijs: 40 – 60 PEN voor een schotel. Iets duurder, maar goede prijs/kwaliteit
Score: 5/5
Coördinaten: -13.516070, -71.976606
Adres: Calle Palacio, n° 110

CICCIOLINA CAFE:
Bijhuis van Cicciolina restaurant, zie hierboven.
Hier wordt echt brood verkocht, zelf gebakken en lekker.
Restaurant met lekkere gerechten.
Coördinaten: -13.516367, -71.975402
Adres: Calle Ruinas, 465

INKAZUELA:
Restaurantje aan een pleintje, met gezellige zit, verzorgd en lekker eten.
Vriendelijke ontvangst.
Specialiteit: stoofpotjes.
Prijs: 30 – 50 PEN voor een schotel.
Score: 5/5
Coördinaten: -13.515586, -71.977043
Adres: Plazoketa Nazarenas, n°167 2o Piso Cusco

GARAGE:
De garage wordt uitgebaat door Nilo, die vrij goed Engels praat, wat handig is.
Tel: +51 973 555 550
Coördinaten: -13.554933, -71.876459
Prijs: 120 PEN per uur (ongeveer).
Praktisch: Alle benodigdheden moeten door de klant worden voorzien. De onderdelen hebben we bij ons, maar de olie en koelvloeistof moeten we nog zelf in de stad gaan kopen per taxi.
Overnachten in de garage is mogelijk, elektriciteit kan worden gebruikt, zeer vuile toilet (we gebruiken ze niet), geen wifi, geen voorzieningen zoals wachtzaal e.d.
Tijdens het werk mogen we in de camper wachten.
Beschrijving: Garage gericht naar grote voertuigen, zoals autobussen en vrachtwagens.
Vriendelijke ontvangst.
Bij regen worden de voertuigen waaraan wordt gewerkt onder een groot afdak geplaatst.
Men heeft zeer basis materiaal en toestellen om te werken. Voertuigen worden niet op een brug, noch over een werkput geplaatst. De mecanicien gaat er gewoon onder liggen.
Tijdens de onderhoudswerken aan een camper, mag je overnachten in de werkplaats.
Geen voorzieningen, behalve een zeer vuile toilet, water en elektriciteit.
Mochten we geen aanbeveling hebben gekregen, we zouden er nog niet aan denken onze Manga hier naartoe te brengen en aan deze mensen toe te vertrouwen. Toch leveren ze goed werk af.
Minpunten: Toilet is zeer vuil. Werkplaats zelf is in open lucht en zeer vuil.

VERZEKERING:
LA POSITIVA
Verzekering voertuigen, vlot te regelen en goedkoop.
Coördinaten: -13.526304, -71.946895

Cusco Quinta Lala – garage Importaciones Overland Automotriz, 19 km
De garage bevindt zich aan de andere kant van de stad, door de grote drukte zijn we 45 min. onderweg.

CUSCO – QORIKANCHA

Oud klooster, dat gedeeltelijk gerenoveerd is.
Leuk om te bezoeken, vooral de tuin is mooi aangelegd, veel bloemen in het regenseizoen.
INKOM: 15 PEN pp.
We komen hier te voet naartoe van Quinta Lala.
Taxi terug naar de camping: 8 PENCoördinaten: -13.405540 – 71.841267

Fotoalbums van locatie «Cusco (3)»

Cusco (3) (41)

02 Februari 2022 | Peru | Laatste Aanpassing 05 April 2022

• Cusco, Qorikancha, convento Santo Domingo, tuin
  • Cusco, in de stad
  • Cusco, Qorikancha, convento Santo Domingo
  • Cusco, overblijfselen oude beschaving aan rivier n