Reisverhaal «Colca Rivier stroomopwaarts van de Colca Canyon»

Peru | 0 Reacties 02 Maart 2022 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

2 – 5 maart 2022

Traject: La Ciudad Antigua de Rocas – Mirador Los Andes, ^4.910 m.h. – Chivay – Yanque – Sibayo – Tuti – Baños Termales La Calera

De Altiplano
Wanneer we ons mooie slaapplaatsje aan La Ciudad Angigua de Rocas verlaten, worden we uitgewuifd door de vriendelijke ticketverkoper. Hij geeft ons nog wat tips voor onderweg.

We blijven genieten van de prachtige omgeving, stoppen hier en daar om van het uitzicht te genieten. Opnieuw krijgen we de mooie kegelvormige Misti vulkaan te zien, doch de punt blijft de ganse tijd in de wolken zitten.

Cañahuas ligt aan de splitsing die links naar Arequipa leidt en rechts naar Colca Canyon. Eerst willen we eventjes het kleine plaatsje inrijden dat is gelegen langs het begin van de weg richting Arequipa. We hebben sinds gisteren namiddag geen internet bereik meer gehad en hopen dit hier te vinden, voor we verder de bergen inrijden.

Netwerk vinden we ook hier jammer genoeg niet.
Doch, er bevindt zich wel een sanitaire controlepost, waar iedereen moet stoppen. Bepaalde fruit- en groentensoorten zijn niet toegelaten richting Arequipa, andere wel. De controleur wil in de camper kijken. Dat we niet verder zullen rijden richting Arequipa, telt niet voor hem. Hij begeeft zich onmiddellijk naar onze gootsteen, waarin we groenten en fruit leggen tijdens het rijden. Onze peren neemt hij in beslag, de tomaten, aardappelen en look mogen verder mee. Geen idee welke andere soorten al dan niet zijn toegelaten, want … onze koelkast, waarin de rest van onze voorraad ligt, werd niet geïnspecteerd. Wellicht was hij al blij met de buit, dat hebben we ook in de US gemerkt, eenmaal ze ‘iets’ vinden geven ze hun verdere zoektocht op.

Niet getreurd, we keren Manga en rijden richting Colca Canyon. De mooie weg ernaartoe werd aangelegd in 1940 om de kopermijnen tussen Arequipa en Chivay te bedienen. Deze ligt er uiterst rustig bij, we genieten de ganse tijd van mooie uitzichten. Overal om ons heen zien we Alpaca’s en Vicuña’s grazen. Langzaam maar zeker klimmen we naar een nieuw hoogterecord voor onze Manga: 4.910 meter hoog. Doch veel uitzichten zijn ons niet gegund, want onze dagelijkse portie regen en onweer start vandaag al vroeg. Bijna boven bereikt de temperatuur het vriespunt en rijden we door een sneeuwbui. Jammer, zo hebben we totaal geen uitzicht op deze bijzondere omgeving.

Voor we het dorpje Chivay, aan het begin van de Colca Canyon bereiken, stoppen we bij een politiepost, waar we mogen overnachten. De parking ligt aan de wegkant, maar aangezien deze baan zo rustig is, geeft ons dat niet.

Wandeling in omgeving Yanque
Wanneer we bij de controlepost voor Colca Canyon komen (informatiecentrum / ticketverkoop), net voor we Chivay inrijden, hebben we een interessant gesprek met de dame. Zij vertelt dat het ‘dure’ ticket slechts 5 dagen geldig is, maar dat we het eerste stuk van de kloof kunnen bezoeken zonder ticket. Ze raadt ons een wandeling aan naar Uyo Uyo, vooraan in de kloof, die we kunnen doen vooraleer het ticket te kopen en de kloof verder in te rijden. Nadien zouden we in Chivay naar de karnaval festiviteiten kunnen gaan kijken, die om 16 u plaatsvinden op het plein. Dat lijkt ons echt een goed idee.

Onze dag starten we met een wandeling naar het centrum van Chivay, voor boodschappen. Ook willen we bij het toerismekantoor daar langsgaan, waar ze uitgebreide documentatie hebben over de streek omheen Colca Canyon. Manga mag ondertussen bij de controlepost blijven wachten.

Tijdens de lunch in Manga, bekijken we de voorgestelde wandeling naar Uyo Uyo. Doch deze is echt te lang om in een namiddag te wandelen van hier uit, onze GPS spreekt van 8 ½ u wandeltijd. Dus gaan we voor een alternatief, door een stukje dichterbij te rijden, naar het dorpje Yanque.

De hoofdstraat van Yanque, waardoor we naar het dorpsplein moeten rijden, begint vrij breed, maar eenmaal tussen de huizen wordt deze opnieuw smal. Het is aldus weerom beurtelings rijden. Doch er is een obstakel, een bromfiets staat in de weg om met Manga door te geraken. Herlinde vraagt aan enkele mannen op een bouwwerf of ze kunnen helpen, … van wie is deze bromfiets? Eén van de mannen oogt stomdronken en komt zeer behulpzaam onmiddellijk kijken en verplaatst nogal stuntelig de brommer … die wellicht niet van hem is.

We parkeren langs het dorpsplein en vangen onmiddellijk de wandeling aan. Langs het pad maken enkele mensen een opmerking ‘wees voorzichtig, loop niet verloren’. Maar ze stellen ons ook al vlug gerust, dat het hier een veilige omgeving is. Wellicht denken zij aan het Belgische meisje dat sinds een aantal weken spoorloos is verdwenen bij een meerdaagse tocht verderop in de Colca Canyon. Men is met man en macht aan het zoeken, tot nu toe zonder succes.

De pittige wandeling daalt eerst af naar een brug over de kloof. Van de overkant hebben we een mooi uitzicht op de Tumbas Shininea. Deze site is niet groot, doch bijzonder om zien. Hierbij denken we terug aan de grote sites met gelijkaardige klifwoningen, die we in de US bezochten. Merkwaardig, we bevinden ons zo ver daarvandaan. Dit zijn oude graven, gelijkaardig gebouwd als de klifwoningen, maar met enkel bovenaan een opening.

We klimmen opnieuw naar de hoogte van het dorp Yanque, om de terrasvormige velden in te duiken en irrigatiekanaaltjes te volgen. Hier wanen we ons een beetje in Madeira … op de rand van die kanaaltjes, omringd door een prachtige bloemenweelde. Daarna gaat het pad nog een heel eind omhoog, om uit te komen bij de historische site Uyo Uyo. Daarvan hadden we wat meer verwacht. De muren van de ruïnes van de huisjes zijn allemaal met cement gevoegd, de paden ertussen te mooi aangelegd. Dit oogt niet meer natuurlijk.

Ondanks deze teleurstelling, genieten we enorm van onze wandeling, met schitterende uitzichten op de omgeving.

Verdronken karnavalNa de wandeling is er nog tijd voor een drankje in Yanque, voor we naar het karnaval in Chivay rijden. Maar onderweg barst de hel los … onweer en stortregen. We rijden toch naar Chivay en parkeren aan het colosseum, in de buurt van het centrale plein. Daar wachten we tot de bui over is, wellicht zullen de karnavalisten hetzelfde doen. Wanneer het donker wordt, beslissen we dat dit geen zin heeft en keren terug naar ons slaapplaatsje bij de politie. Jammer.

Baños Termales La Calera
Een volgende uitdaging is te rijden naar de andere kant van het dorp Chivay, waar zich thermale baden bevinden. De rondweg is onderbroken omwille van werken, dus moeten we dwars doorheen het dorp rijden. We krijgen een routebeschrijving in het ticketoffice voor de Colca Canyon, met de ‘bredere’ straten.

Maar … dit traject is niet aan onze Manga besteed. De straten zijn smal, op zich is dat niet echt een probleem, zolang er geen tegenliggers komen. Iets wat we al gewend zijn bij de dorpsstraten in deze regio, men wacht op elkaar om de straat in te rijden. Maar in de verbindingsstraatjes, die we moeten nemen naar de hoofdweg ten noorden van het dorp, zijn overal paaltjes geplaatst, opdat er enkel auto’s zouden kunnen passeren. Brede Manga past hier echt niet tussen. Verderop is het markt, dus moeten we omkeren en een andere route door het dorp zoeken.

Na de vraag gesteld te hebben bij het toerismekantoor aan het dorpsplein, waar men een idee heeft, maar niet zeker is, belandt Herlinde in het politiekantoor. Een vriendelijke agent legt uit hoe we kunnen rijden. En dit lukt ons inderdaad.

De Baños Termales La Calera zijn in een mooie omgeving gelegen, enkele kilometers ver in een kloof aan een rivier. Al van ver ruiken we de zwavel. Omdat het vrij druk is, stelt de kassierster voor dat we eerst een kijkje nemen aan de baden, vooraleer we een ticket kopen. Het grootste bad (n° 5) is niet open, omdat het water te heet is, 40°C. In de namiddag zou het afgekoeld moeten zijn tot 38°C en dan mogen de baders er in.

We beslissen in de namiddag terug te komen en ondertussen een uitstap te maken in de omgeving, in noordelijke richting. Eenmaal terug genieten we lange tijd van het mooie rustige bad met aangename temperatuur, tot een onweer ons om 18 u wegjaagt. We blijven op de parking overnachten, het is er zalig rustig, tot iets voor 6 u wanneer de eerste badgasten al aankomen.

Sibayo
Ten noorden van Chivay leidt een weg ons naar het dorpje Sibayo. Onderweg is het genieten van prachtige uitzichten over het minder bekende noordelijk deel van de Colca Canyon.

Bij aankomst in het dorpje, vragen we ons af of we hiervoor zo ver hebben gereden. De hoofdstraat is een zandweg vol diepe putten, de huisjes eromheen zijn eerder armtierig en vuil. Doch eenmaal we het eerste deel van het dorp uitrijden en de brug over, slaan we af naar het historische dorpsdeel. Daar zijn de belangrijkste straatjes mooi geplaveid, met een ingelegd tekeningen patroon in andere kleuren.

Een aantal huisjes zijn mooi gerestaureerd, sommige in okergele kleur geschilderd. De mooie sobere kerk is typisch voor de streek. Het centrale plein is groot … en leeg. Aangenaam rustig en mooi om even te vertoeven. We parkeren er Manga en gaan te voet het dorpje verder verkennen. Eenmaal voorbij het plein, komen we in een authentieke wijk van ruïnes, waar vooral nog ‘muren’ rechtopstaan. Hier wandelen we tussendoor, mooi om zien. Daar voorbij volgen we een eindje de rivier, tot bij de hangbrug. Jammer genoeg is de uitkijkpost op de heuvel gesloten, we hadden graag van daaruit het dorp bewonderd.

Dit is het mooiste dorpje dat we bezoeken in de regio van de Colca Canyon.

Op terugweg rijden we nog door het dorpje Tuti, omdat Marc op heenweg had gezien dat zich langs de toegangsweg een uitkijkplatform bevindt. Het begint te regenen, maar we nemen toch nog even de tijd om er te genieten van het uitzicht op de mooie kloof.

CHIVAY (1) – BIJ POLITIEPOST VOOR HET DORP
Coördinaten: -15.649146, – 71.601924
Gelegen op 3.629 meter hoogte.
Politiepost met woning aan de wegkant, voor het inrijden van het dorp Chivay. Vrij rustige weg, vooral ’s nachts weinig passage. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

CHIVAY (2) – PARKING BAÑOS TERMALES LA CALERA
Coördinaten: -15.614936, -71.586503
Gelegen op 3.605 meter hoogte.
Zelfs de nacht voor we de baden bezochten, mochten we gratis op de parking overnachten.
Vrij grote zandparking langs de weg, net voorbij de ingang van de warmwaterbaden. Het is hier een komen en gaan van voertuigen, met mensen die komen baden. Dat start al tussen 5 u en 6 u ’s ochtends, tot 7 u ’s avonds. ’s Nachts is de parking verlicht, maar het is zeer rustig.
Minpunten: Vroege activiteit op de parking.

La Ciudad Antigua de Rocas – Cañahuas – Mirador los Andes, ^4.910 m.h. – Chivay, 118 kmZijweg naar La Ciudad Antigua de Rocas: terug naar de hoofdweg, +/- 400 m zandweg die naar de parking aan de rotsformaties leidt.
PE-34A: hoofdweg in minder goede staat, overal opgelapt waardoor het wegdek zeer oneffen ligt. Ook regelmatig opletten voor putten/potholes. Drukke weg met zeer veel vrachtverkeer.
Cañahuas: wegsplitsing, links naar Arequipa, rechts naar de Colca Canyon. Daar bevindt zich wel een sanitaire controlepost, waar iedereen moet stoppen. Bepaalde fruit- en groentensoorten zijn niet toegelaten richting Arequipa.
PE-34E: zeer goede weg, door mooie omgeving. Veel Alpaca’s en Vicuna’s langs de weg.
AR-109: zeer goede weg, door mooie omgeving. Deze klimt tot een hoogte van 4.910 meter, om daarna af te dalen tot het dorp Chivay.

Chivay – Yanque – Chivay, 17 kmAR-109: zeer goede weg.
Yanque dorpsstraten: de straat die naar het dorpsplein leidt ligt zeer goed, maar het laatste eindje is smal, grote voertuigen kunnen er niet kruisen. Brede straten rondom dorpsplein, waar vlot kan geparkeerd worden.
AR-109: terug via dezelfde zeer goede weg.

Chivay (politiepost, voor het dorp) – Chivay (Baños Termales La Calera, voorbij het dorp), 6 kmAR-109, Colca Canyon: zeer goede weg.
Dorpsstraten Chivay: omdat de weg rond het dorp onderbroken is door werken, moeten we dwars doer het dorp rijden. Niet eenvoudig, veel straten zijn niet breed (soms kan een smal voertuig of auto wel passeren), in het centrum worden straten (deels) geblokkeerd door marktjes, paaltjes om zwaar vervoer te weren of geparkeerde voertuigen. Rondom het dorpsplein van Chivay is het vrij druk en kan moeilijk voor langere tijd geparkeerd worden door grote voertuigen. Beste route door de stad, voor grote voertuigen: AR-109 – Calle Salinas – Siglo XX – Calle 7 de diciembre – Calle Francisco Pizarro – AR-683.
AR-683, richting Baños Termales La Calera: op een aantal plaatsen nogal beschadigd, maar goed te rijden.

Chivay (Baños Termales La Calera) – Sibayo – Tuti – Chivay (Baños Termales La Calera), 75 km
AR-683: beschadigd tot voorbij de brug over de kloof, daarna vrij goed tot voorbij Tuti, vanaf daar opnieuw nogal beschadigd door diepe putten.
Sibayo, dorpsstraten: eerste deel van het dorp zandweg met diepe putten, eenmaal over de brug en in het oude dorp zijn de straten mooi geplaveid met rotsstenen, doch lichtjes hobbelig. Rondom het dorpsplein zijn brede straten, gemakkelijk om te parkeren. Voorbij het plein loopt de mooi geplaveide weg door tot bij de hangbrug, waar een parking is voorzien. Terug via dezelfde straat.
AR-683: terug via dezelfde weg.
Tuti, dorpsstraten: afslag naar het dorpsplein, verder naar de weg terug, goede straten. Wat smal voor brede voertuigen wanneer een voertuig geparkeerd staat of om te kruisen. Aan het dorpsplein kan men gemakkelijk parkeren. Langs de uitgangsweg richting Chivay ligt een mooie uitkijkplaats op de kloof.

MIRADOR LOS ANDES – UITZICHTPUNT ^4.910 M.H.
Mooi uitzichtpunt langs de weg AR-109.
Gelegen op 4.910 meter hoogte.
INKOM: Gratis.
Kleine parking voorzien.
Coördinaten: -15.752729, -71.582193

YANQUE – TUMBAS SHININEA, CONJUNTO ARQUELÓGICO UYO UYO
Van het dorpsplein in Yanque wandelen we naar Conjunto Arquelógico Uyo Uyo. Aan de brug over de kloof bevinden zich de Tumbas Shininea, in de verticale rotswand van de kloof. Deze zijn best te zien na het oversteken van de brug. Verder wandelen, stukje over de weg en dan door de terrasvelden langs irrigatiekanaaltjes, tot bij de parking voor bezoek aan Conjunto Arquelógico Uyo Uyo. Daar het pad omhoog volgen vanaf de parking naar de site Uyo Uyo.
Zeer rustig wandelen, 5,3 km retour van/naar het dorpsplein van Yanque. Hoogteverschil: 140 m.
Coördinaten Tumbas Shininea: -15.642008, -71.661007
Coördinaten Uyo Uyo: -15.640220, -71.670075
SCORE: Wandeling: 4/5, Tumbes Shininea: 3/5, Uyo Uyo: 3/5.
INKOM:
Wandeling: n.v.t.
Uyo Uyo: 5 PEN pp. Doch de site is verlaten, niemand ontvangt de inkomprijs.
Aan het dorpsplein in Yanque.
Coördinaten: -15.649347, -71.658420
Aan het vertrek van het wandelpad voor Uyo Uyo.
Coördinaten: -15.642061, -71.666025

CHIVAY– BAÑOS TERMALES LA CALERA
Thermale baden in een mooie omgeving. Er zijn meerdere baden, de meeste locale mensen gaan in de kleinere baden (vaak minder warm en sommige overdekt), waarvoor ze minder betalen. Die zijn dan ook een stuk drukker dan het duurdere grote bad n°5, met een temperatuur van 38°C. Douches, kleedkamers en kastjes rondom het bad (een slotje is handig).
Gelegen op 3.604 meter hoogte.
INKOM: 15 PEN pp.
Bij de ingang van het complex.
Coördinaten: -15.614936, -71.586503

SIBAYO– OUD DORP
Wellicht het mooiste stadje van de regio Colca Canyon.
In het oude centrum is het plein mooi aangelegd, de huisjes en de typische kerk bijzonder mooi gerenoveerd.
Voorbij het oude centrum zijn de ruïnes van vele huisjes te bewonderen, waar tussendoor oude zandstraatjes lopen. De geplaveide straat die hier ook doorheen loopt vanaf het dorpsplein, kan met een auto gereden worden en loopt tot aan de hangbrug over de rivier, waar een kleine parking voorzien is. Het eerste stuk vanaf het dorpsplein is vrij smal. Tot aan de brug kan gemakkelijk gewandeld worden. Boven het dorp is een uitkijk / mirador voorzien, doch het pad ernaartoe is gesloten. Bij ons bezoek zien we amper iemand in het dorp en op de paden eromheen.
Gelegen op 3.819 meter hoogte.
INKOM: N.v.t.
Dit minder bekende noordelijke deel van de Colca Canyon is vrij toegankelijk.
Langs het dorpsplein.
Coördinaten: -15.486460, -71.456996

TUTI– DORP
Dorp met typische kerk. Parkeren aan het plein is mogelijk. Straten zijn smal, maar te doen met een breed voertuig, beurtelings zodat kruisen niet hoeft.
Gelegen op 3.800 meter hoogte.
INKOM: N.v.t.
Langs het dorpsplein.
Coördinaten: -15.533018, -71.549593
Kleine parking aan de mirador, bij het uitrijden van het dorp richting Chivay.

Fotoalbums van locatie «Lacuidad Antigua de las Rocas»

Colca Rivier stroomopwaarts van de Colca Canyon (76)