Reisverhaal «Parque Nacional Ybycui »

Paraguay | 0 Reacties 19 Mei 2022 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

19 – 23 mei 2022

Traject: Concepción – Santa Rosa del Aguaray – Villarrica – Ybycui – PN Ybycui

Rit naar het zuiden
Vanuit Concepción keren we een eindje terug, om zuidwaarts te rijden. De wegen zijn rustig, het landschap vrij ééntonig, met savanne en maisvelden. Verspreid in de omgeving zien we kleine boerderijtjes, hier en daar een dorpje. Bij een tol loket onderweg krijgen we snoepjes, nadat de man een poosje met ons heeft gepraat over onze camper en het reizen. Sinds we in Paraguay zijn, hebben we al vaker dergelijke ontmoetingen gehad, de mensen zijn geen toeristen gewend, ze zijn nieuwsgierig en vinden het leuk om buitenlanders te ontmoeten. Wat is dit een bijzonder land.

Wanneer we in de file staan, voor het uitzonderlijk transport van een enorme gas citern die met veel moeite het terrein van een gasplant moet worden opgemanoeuvreerd, zien we ook een andere kant van de Paraguanen. In hun auto zijn ze zeer ongeduldig. Ze proberen voorbij de file te rijden, zowel in de berm als op het rijvak van de tegengestelde richting … zelfs in de berm aan de overkant. Dit is chaos!

Dit is niet nieuw voor ons. Op plaatsen met wat meer verkeer, steken ze zonder schroom hele reeksen voertuigen voorbij wanneer een tegenligger ‘te’ dicht komt. Die moet dan maar uitwijken in de berm om hen door te laten, ofwel op zijn rem gaan staan. Dit zien we vrij regelmatig gebeuren. Ook moeten we opletten telkens iemand ons voorbijrijdt, want ze snijden je gewoon de pas af.

Gedurende de lange rit naar het Parque Nacional Ybycui, verandert het landschap langzaam van glooiende velden tot heuvelachtige bossen, met hier en daar een hoge rotspartij.

Voor we verder rijden naar het Nationale Park Ybycui, willen we in het gelijknamige dorpje overnachten. Volgens onze informatie mag er niet meer in het park gekampeerd worden. We kunnen dan het laatste eindje rijden ’s ochtends en hebben alle tijd om in het park te wandelen.
We vinden een mooi ongebruikt graspleintje, achter de muur van een sportterrein. Mensen die passeren, kijken, maar zeggen niets. Tot we ’s avonds in het donker een voertuig horen stoppen. Opnieuw krijgen we het bezoek van de politie. Eerst raden ze ons aan om meer in het zicht ergens in het dorp te gaan parkeren. Maar dan merkt de ene op dat er vanavond veel luide muziek is in het dorp, het is er nogal lawaaierig. Ze overleggen en beslissen dat we hier goed staan, het is rustig en zeker veilig. Een opluchting.

Ybycui Parque Nacional
Het PN Ybycui is 5.000 ha groot en bestaat uit 2 delen. De oude Rosada ijzerfabriek vormt de historische peiler van het PN Ybycui. Hier werden o.a. kanonnen en kogels geproduceerd, maar ook sier- en gebruiksvoorwerpen. De fabriek werd vernield tijdens de 3-voudige Alliantie oorlog. Qua natuur bestaat het park uit heuvelachtig bosgebied, waardoor enkele riviertjes stromen, met watervallen.

Een korte rit vanuit het dorp Ybycui brengt ons bij de parkingang van PN Ybycui. Nadat we de parkingang betalen, vraagt de ranger ons of we hier willen overnachten. Volgens onze informatie was dat niet meer mogelijk, wellicht is dat een tijdelijke regeling geweest tijdens de Covid pandemie. We twijfelen niet, de rust en de natuur in zo’n parkomgeving zijn zeer aangenaam om te overnachten.

Voor we het park inrijden, wandelen we naar het historische parkdeel. Hier bezoeken we het museum, waar we interessante informatie vinden over de geschiedenis van het land, alsook een aantal voorwerpen die in de fabriek hier werden vervaardigd.
Daarna nemen we een kijkje bij de sluis en de ruïne van de oude Rosada Ijzerfabriek. Via deze sluis werd het water van een riviertje afgeleid naar de fabriek, waar het werd gebruikt voor de stoommachines. Ijzererts werd via een lange band naar boven gebracht, van waar deze automatisch in de smeltoven viel.

Een smalle hobbelige rode zandweg brengt ons het park in, tot bij de recreatiezone. Enkele rangers zitten er samen en geven een woordje uitleg. We mogen parkeren op een grashelling, de parking. Het is niet evident om hier een min of meer vlak plaatsje te vinden, opdat we niet uit ons bed zouden rollen vannacht. Uiteindelijk lukt dit, langs de wegkant.

We lunchen vlug. Daarna wandelen we naar de Salto Mina, vlakbij en naar de Salto Escondido. Om een mooier zicht te hebben op de eerste waterval, volgen we een rondwandeling die ons naar de overkant brengt. Het is niet simpel om de rivier te kruisen via de rotsplaten, zonder natte schoenen. Eenmaal aan de overkant, splitst het pad, rechts leidt naar Salto Escondido, links naar Salto Mina.

Het water van Salto Mina valt van een ronde rotswand, zo’n 10 meter hoog. We zagen op het internet foto’s, waar deze over een grote breedte van de wand valt en zo een halve cirkel vormt. Doch nu is er niet zoveel water en zien we slechts 2 smalle watervalletjes over de wand heen vallen. Toch is het mooi om zien.

Salto Escondido bevindt zich op een ander riviertje. Deze valt over een hoge rotswand, waar grote vierkante blokken uitsteken. Hierdoor lijkt deze waterval enkele keren van richting te veranderen. Dat is speciaal. Ook hier veronderstellen we dat het spectakel groter zou zijn, met meer water.

De laatste 2 regenseizoenen bleven in deze regio vrij beperkt, waardoor de natuur overal uitdroogt. Dit merkten we ook al in de Braziliaanse Pantanal.

We belissen nog een extra dag in het park te blijven, om te genieten van de rust in de natuur. Net als in het andere park, komen hier amper bezoekers, kamperen doen we hier alleen.

Op dag twee wandelen we naar de 3de waterval, Salto Guarani. Deze bereiken we opnieuw na een boswandeling en wat klauteren over rotsen. Eveneens mooi om zien. Daarna gaan we naar de Mirador, over een klimmend bospad. Een steile trap brengt ons op het houten torentje, doch het uitzicht is niet bijzonder. Dicht groen bos.

SANTA ROSA DEL AGUARAY – PARKING BENZINESTATION
Coördinaten: -23.834366, -56.516200
Gelegen op 153 meter hoogte.
Grote geasfalteerde parking rond een benzinestation, waar enkele vrachtwagens geparkeerd staan voor de nacht. Douches, warm water. Toiletten.
Minpunten: Veel lawaai van verkeer op de hoofdweg en op de parking.

VILLARRICA – TERREIN ONDERHOUDSWERKPLAATS / CARWASH
Coördinaten: -25.765804, -56.441442
Gelegen op 190 meter hoogte.
Groot onverhard terrein dat hoort bij een onderhoudswerkplaats/carwash. We krijgen toelating om hier te overnachten van de vriendelijke uitbater. Geen voorzieningen.
Minpunten: Geluid van verkeer in de straat.

YBYCUI – GRASVELDJE
Coördinaten: -26.014997, -57.031264
Gelegen op 156 meter hoogte.
Klein ongebruikt grasveldje langs een brede zijstraat met weinig passage. Geen voorzieningen.
Minpunten: Geluid van verkeer van de hoofdweg op een kleine afstand.

YBYCUI – PARQUE NACIONAL
Coördinaten: -26.077178, -56.850286
Gelegen op 153 meter hoogte.
PRIJS: 20.000 PYG per nacht + éénmalig de inkom voor het Nationale Park.
Parking in het park, tegenover het recreatieterrein, waar men met tentjes kan kamperen. Hier vertrekken wandelingen naar 3 watervallen en een mirador.
Picknicktafels en banken, toiletten, douches.
Minpunten: De sanitaire ruimtes zijn niet goed onderhouden, douches met koud water, vuil.

Concepción – Horqueta – Tacuati – Rio Verde – Santa Rosa del Aguaray, 153 km
PY05: Concepción – Horqueta: prima geasfalteerde hoofdweg met 1 vak per rijrichting. Grotendeels rustig rijden.
D030 / D002: Horqueta – Tacuati: Departementale wegen, liggen vrij goed. Zeer rustig.
Ruta a Tacuati: Tacuati – PY08: Departementale weg, vrij goed. Zeer rustig.
PY08: naar Santa Rosa del Aguaray: Goede weg, rustig.
TOL: PY08, Rio Verde: 5.000 PYG. De vriendelijke man babbelt even met ons, bij vertrek krijgen we een pakje snoep.

Santa Rosa del Aguaray – Tacuara – Carayaó – Coronel Oviedo – Villarrica, 231 km
PY08: Santa Rosa del Aguaray – Villarrica: Redelijke weg, met hier en daar wel wat diepe putten, aan bewoning verkeersdrempel. Grotendeels rustig, doch drukker aan dorpen en steden.
TOL: PY08, Tacuara: 5.000 PYG.

Villarrica – Coronel Martinez – Tebicuarymi – Acahay – Ybycui, 106 km
PY08: Villarrica: Vrij druk stukje in het stadje.
PY10: Villarrica – Coronel Martinez: Vrij goede weg, 1 vak per rijrichting, niet al te druk.
D018: Coronel Martinez – Tebicuarymi: Zeer goeie rustige weg, 1 vak per rijrichting.
PY18: Tebicuarymi – Acahay: Zeer goeie rustige weg, 1 vak per rijrichting.
D062: Acahay – Ybycui: Goeie rustige weg, 1 vrij smal vak per rijrichting.

Ybycui – PN Ybycui, 29 km
Ramal Carpeguá a la Rosada: hoofdstraat door het dorp, verderop zeer smal met laaghangende takken, moeilijk te passeren met een groot voertuig.

D062: Goeie rustige weg, 1 vrij smal vak per rijrichting.
Ruta Ybycui – César Barrientos: tot aan de parkingang mooie asfaltweg, met 1 vrij smal vak per rijrichting. Verder het park in wordt dit een smalle oneffen rode zandweg. Deze weg loopt door tot in het dorp César Barrientos.

YBYCUI – PARQUE NACIONAL

Historisch gedeelte, op de site van een oude ijzerfabriek, met museum, sluisconstructie, fabrieksgebouw. Interessant om zien, gelegen nabij de parkingang.
Recreatiegedeelte, met boswandelingen naar 3 watervallen en een mirador. De bossen zijn niet indrukwekkend qua natuur.
Kamperen in het park kan aan het recreatiegedeelte, waar tentenplaatsen zijn. Campers mogen op de parking daar tegenover overnachten.
Waterval 1: Salto Mina.
Mooie waterval die over cirkelvormige rotswand valt. Doch vrij weinig water wanneer we hier zijn.
Is gelegen aan het recreatieterrein, maar een bos rondwandeling brengt je naar de overkant en terug via de bovenkant van de waterval. Wel de rivier oversteken, via rotsblokken.
Bospad vanaf het recreatieterrein, ongeveer 1 km rondwandeling.
Coördinaten: -26.076151, -56.849234
Waterval 2: Salto Escondido.
Mooie waterval, over rotsblokken die op een hoge wand uitsteken, zodat hij in trapvorm naar beneden valt. Dit is de mooiste van de 3 watervallen, door zijn speciale vorm.
Is aan een ander riviertje gelegen dan Salto Mina. Na de oversteek van de rivier op weg naar Salto Mina, het bospad in de tegengestelde richting volgen (2,5 km enkel). Deze waterval is het verste gelegen van het recreatieterrein, +/- 3 km enkel.
Ook bereikbaar via een pad dat aan de parkingang vertrekt.
Coördinaten: -26.082858, -56.841002
Waterval 3: Salto Guarani.
Wandeling 1,5 km enkel. Bospad. De waterval is ongeveer even hoog als Salto Escondido, de hoeveelheid water vergelijkbaar.
Coördinaten: -26.067468, -56.848920
Mirador:
Wandeling: 600 meter enkel vanaf het recreatieterrein. Bospad dat 50 m klimt. Boven staat een houten uitkijktorentje, doch het uitzicht is niet bijzonder, dicht groen bos.
Coördinaten: -26.078117, -56.852375
INKOM:
Persoon: 20.000 PYG pp, meerdere dagen geldig.
Voertuig: 35.000 PYG voor een camper (15.000 PYG voor een auto), meerdere dagen geldig.
Camping: 20.000 PYG per nacht.
Parkeerplaats aan de parkingang, coördinaten: -26.077178, -56.850286.
Parkeerplaats tegenover het recreatieterrein, coördinaten: -26.098130, -56.841310

Fotoalbums van locatie «Concepcion»

PN Ybycui (20)

19 Mei 2022 | Paraguay | Laatste Aanpassing 23 September 2022

• zwaar vervoer, en waarom niet langs de berm prober