Reisverhaal «Hito Tres Fronteras »

Paraguay | 0 Reacties 22 Juni 2022 - Laatste Aanpassing 10 Juli 2022

22 – 26 juni 2022

Traject: Ciudad del Este - Hito Tres Fronteras - Puerto Tres Fronteras - Ciudad del Este - Trinidad del Paraná - Encarnación

Grensovergang met een ferry
De stad Ciudad del Este bevindt zich nabij het 3-landenpunt, Brazilië – Paraguay – Argentinië. Hier vormen 2 rivieren de afscheiding tussen de 3 landen.
De Río Paraná vormt de grens van Paraguay met Brazilië en Argentinië.
Om naar Brazilië over te steken, kruist men een grensbrug, de Puente Internacional de la Amistad, of de Vriendschapsbrug, die de grote drukke grensstad Ciudad del Este verbindt met Foz de Iguazú in Brazilië. Argentinië is op deze locatie vanuit Paraguay enkel rechtstreeks te bereiken met een ferry, die vertrekt aan het Paraguaanse monument Hito Tres Fronteras en overvaart naar Puerto Iguazu in Argentinië.
Río Iguazú vormt de grens tussen Brazilië en Argentinië, ook die kan men voor ze uitmondt in de Río Paraná, via een brug oversteken, de Puente Internacional Trancredo Neves.

Een klein stukje stroomopwaarts op de Río Iguazú, bevinden zich de bekende Iguazú watervallen, die tot de meest spectaculaire ter wereld behoren. Deze kan men bezoeken aan Braziliaanse kant en aan Argentijnse kant van de grensrivier. Wij bezochten de watervallen in 2008 en zullen dit nu graag herhalen eenmaal we in Argentinië zijn.

Valse start
Goed voorbereid rijden we ’s woensdags naar de grens. Voor we bij de grenspost aankomen, stoppen we aan het monument en uitzichtpunt Hito Tres Fronteras. Hier willen we een kijkje nemen, zo’n 3-landenpunt is toch altijd bijzonder.

Hoog boven de rivieren, zien we mooi hoe de 3 landen van elkaar gescheiden worden. De 3 grenssteden zijn iets verderaf gelegen, hier hebben we vooral uitzicht op diepgroene bossen. We kunnen beneden ons het ferry haventje zien, waar we met Manga de boot zullen opgaan … maar dat ligt er zeer verlaten bij. Dit is niet normaal. De ferry zelf drijft werkeloos op de rivier, op kleine afstand van de oever. We begrijpen het niet, enkele dagen geleden telefoneerde de dame in het toerismekantoor voor ons nog naar de ferrydiensten voor informatie, men maakte toen geen enkele melding dat deze zou sluiten.

We rijden tot bij de kantoren van migratie en douane, waar de beambten ons uitleggen dat de eigenaar van de ferry is overleden. Daardoor ligt nu de ferry stil. Volgende week maandag zal deze opnieuw varen.

Dat is natuurlijk pech. We hebben nu de keuze tussen 2 mogelijkheden.
We kunnen terugkeren naar Ciudad del Este en via Brazilië naar Argentinië rijden. Dat houdt wel in dat we 2 grensposten moeten passeren, met alle bijhorende controles en vertragingen. De documenten voor Brazilië hebben we niet voorbereid, de ‘douaneverklaring’ via het internet voor tijdelijke invoer van Manga hebben we niet opgesteld. Men oppert dat we ‘in transit’ dit eindje kunnen doorkruisen, zonder onze documenten voor Brazilië in orde te brengen. Dit is wettelijk geregeld, maar daarover durft het grenspersoneel soms moeilijk doen. Wie zijn wij om daar tegenin te gaan.
De tweede optie is ‘wachten’ en maandag hier de ferry naar Argentinië nemen. Dan moeten we onze ‘verklaring op eer’ via het internet opnieuw indienen en printen, in de hoop dat dit mogelijk is, want we hebben die goedgekeurde documenten reeds in ons bezit. Doch deze zijn slechts 48 u geldig.

Onze voorkeur gaat naar de ferry, we zullen terugkeren naar onze kampeerplek in het park van de Social Club en daar wachten tot maandag. Onderweg stoppen we bij een supermarkt, om eten te kopen voor enkele dagen. Verse voeding mag niet mee over de grens, dus hebben we niets meer in voorraad.

Geduldig wachten
Tijdens onze wachtperiode vinden meerdere feesten plaats in het park. Donderdagnacht klinkt de luide muziek tot 4 u. De daaropvolgende dagen stopt het wat vroeger. Zaterdag vindt een sjiek verjaardagsfeest met live muziek plaats, met vele genodigden. Daarna wordt er een concert gebracht door een groot orkest. Het is aangenaam om hiernaar te luisteren … en dit wordt gelukkig beeindigd voor middernacht.

Zondag begint reeds voor de middag een groot familiefeest, waarbij de parking propvol auto’s komt te staan. Men parkeert gewoon waar plaats is, waarbij zonder schroom alle andere voertuigen worden geblokkeerd. Een klein vrachtwagentje, van mensen die op het laatste moment nog een extra tent moesten bijplaatsen om de massa mensen op te vangen, staat naast ons geblokkeerd. Men roept de nummerplaten af van auto’s die in de weg staan … na lange tijd komt er beweging. Wat een chaos!

Nutteloos wachten
Op zaterdag contacteren we de ferry diensten via hun facebook pagina, met de vraag of de ferry maandag zal opengaan. Het antwoord is negatief, pas dinsdag zal men weer varen.

Maar wanneer we op maandag de vraag opnieuw stellen, klinkt het antwoord: de ferry is klaar om morgen te varen, maar het waterpeil van de rivier is te laag. Het water stijgt, we kunnen enkel hopen dat het morgenochtend voldoende hoog zal staan.

En dinsdagochtend weet men te zeggen dat dit niet het geval is. Hoe lang we nog zullen moeten wachten … dat weet niemand.

Plan B
Ons geduld raakt op, we hebben zin om verder te reizen.

Opnieuw raadt de dame van de social club ons af om via Brazilië te reizen. Volgens haar kunnen we in transit dit kleine stukje door Brazilië rijden, wat minder tijd vraagt omdat niet alle officiële documenten moeten worden bekomen. Maar dan kunnen we problemen krijgen bij het verlaten van het land, omdat ‘onze documenten niet in orde zijn’. Dit gebeurt vaak met buitenlanders, er worden dan hoge boetes aangerekend.

We beslissen om terug te rijden tot Encarnación en daar de grensbrug over te rijden, dat zal de vlotste manier zijn om in Argentinië te geraken. Al kost ons dat vele nutteloze kilometers.
Tussenin zijn er nog 2 ferries over de rivier, maar als deze hier niet kan varen … zullen de andere wellicht hetzelfde probleem hebben. Om deze kleine grenspostjes te bereiken moeten we de weg nemen die wordt heraangelegd en verderop telkens een lang stuk op onverharde wegen tot bij de rivier. We hebben er geen zin in om dit slechte stuk te rijden zonder enige zekerheid dat het zal lukken … met enkel nog meer tijdsverlies als resultaat.

Dus rijden we tot in Trinidad del Paraná, waar we opnieuw op de missie parking overnachten. Daar hebben we internet en kunnen we onze inreis documenten voor Argentinië voorbereiden. Van daaruit is het niet meer heel ver tot Encarnación en de grens.

Onderweg begint het te miezeren … onze proper gewassen Manga krijgt in geen tijd opnieuw een oranje kleurtje. Bij aankomst kan Marc het niet laten om nog vlug alle modder van Manga te verwijderen … al wordt het reeds vlug donker.

De volgende ochtend vertrekken we met een vrij propere Manga naar Encarnación en de grensbrug naar Posadas in Argentinië.

Onze reis in Paraguay
We zullen ons dit land vooral herinneren als niet toeristisch en zeer relaxed om te reizen.
Het land geeft ons ten alle tijden een veilig gevoel, al zien we overal veiligheidsmensen die dag en nacht waken … de werkgelegenheid wordt hier alvast mee gesteund, haha.

Paraguayanen zijn vriendelijk en hebben alle tijd voor een babbeltje. Doch, eenmaal in hun auto’s hebben ze helemaal geen geduld.

Tijdens een etentje waarop we door een Paraguayaans gezin werden uitgenodigd, vertelde de man (58 jaar) dat hij bijna nooit uit zijn dorp weggaat. Het is te moeilijk om de dieren achter te laten, ook de velden eisen voortdurend zijn aandacht. Dit is geen boerderij, maar de man voorziet graag in de behoeften van zijn familie. Op reis is hij nog nooit geweest. Maar de interesse is er wel, hij kijkt zeer veel naar National Geographic en heeft zo al heel wat van de wereld gezien …
Dit geeft ons een algemene indruk over het leven in Paraguay …

De hoofdwegen in Paraguay liggen meestal zeer goed, vele zijn recent heraangelegd. Op deze die nog moeten volgen of die nog niet volledig klaar zijn, wordt niet steeds een comfortabele oplossing geboden. Het is dan stukken over zand rijden, met diepe putten en stenen.
In dorpen zijn de hoofdstraten meestal geplaveid met ruwe stenen, soms is er asfalt. Maar veel straten zijn nog steeds onverhard, zoals ook zowat alle secundaire wegen. We hebben de indruk dat de mensen dit gewend zijn en geen verandering verwachten. Als het regent en de rode kleiwegen zijn spekglad … wordt er gewoon niet of veel minder gereden.
Zeer veel verkeersdrempels, zelfs op hoofdwegen waar deze langs bewoning komen.

Dit is het eerste land in Zuid Amerika, waar de oorspronkelijke taal, het Guarani nog volop wordt gesproken. Tegen kindjes wordt thuis Guarani gesproken, het is hun eerste taal. Op school leren ze dan later wel Spaans, ‘dat is gemakkelijker’. In familieverband, op het werk, onder vrienden wordt ook vaak Guarani gesproken. In andere landen verdwijnt dit deel van de cultuur snel, de meeste jonge mensen kennen de taal van hun volk niet meer.

Hevige regenbuien met zware onweders maken deel van onze reis, met alle gevolgen van dien. Hier kent men geen droog- en regenseizoen, maar zomer en winter. Er is een droge periode, maar die is kort. Soms hebben we temperaturen die ’s nachts het vriespunt naderen, terwijl we de dagen ervoor boven de 30°C uitkwamen tijdens de dag.

Paraguay is moderner en rijker dan we hebben verwacht. Misschien is dit de invloed van de vele Duitsers die hiernaartoe geimmigreerd zijn.

In geen ander Zuid Amerikaans land zagen we al zoveel moderne supermarkten. Niet steeds heel groot, maar toch met een interessant assortiment. De vele overdekte markten van de vorige landen zijn hier niet aanwezig.

Hier eten we dagelijks citrus fruit, wat hier zo goed groeit, dat men het niet op krijgt. De grote pomelo’s en de pompelmoezen zijn heerlijk!

CIUDAD DEL ESTE – CLUB SOCIAL Y CULTURAL ACARAY
Coördinaten: -25.526150, -54.626554
Gelegen op 185 meter hoogte.
PRIJS: 35.000 PYG per nacht.
In een groot park, met daarin verspreid een groot aantal picknickplaatsen, luifels, toiletten, zaaltjes. Campers mogen op een parking staan. Aangename plaats om te verblijven in deze grote, drukke grensstad, tenminste wanneer er niet te veel gefeest wordt in het park.
WIFI, warme douches, toiletten, elektriciteit.
Minpunten: Wanneer er in het park of in de omgeving een feestje is, luide muziek. Soms zeer lawaaierige feestjes tot in de vroege ochtenduren.

TRINIDAD DEL PARANÁ – PARKING MISSIE
Coördinaten: -27.129574, -55.701933
Gelegen op 155 meter hoogte.
PRIJS: N.v.t.
SCORE: 3/5
Ruime rustige parking van de site van de missie, omringd door groen. Vriendelijke dorpsbewoners.
Wifi, toiletten en water aan het informatiekantoor. Indien nodig, kan elektriciteit worden bekomen bij het hotel langs het plein, tegen betaling.

Ciudad del Este – Hito Tres Fronteras – Puerto Tres Fronteras – Ciudad del Este, 22 km
Straten Ciudad del Este - Puerto Tres Fronteras: de straten zijn niet allemaal even breed en worden op vele plaatsen omzoomd door bomen. Met hoge voertuigen is het opletten voor laaghangende takken.
Ciudad del Este – Minga – Iruña – Trinidad del Paraná, 252 km
Straten Ciudad del Este: niet allemaal even breed, veel laag overhangende takken.
PY02: Ciudad del Este – Minga: asfaltweg in goeie staat, niet al te druk. In dorpjes vaak verkeersdrempels zoals overal in het land.
PY06: Minga – Trinidad del Paraná: iets minder goede weg, niet al te druk, sterk glooiend. Veel rode klei zijstraten, waardoor bij regen alle voertuigen in geen rijd een oranje kleur krijgen. Veel verkeersdrempels aan bewoonde stukken vertragen danig de rit.
TOL: 15.000 PYG, PY02, Minga.
TOL: 5.000 PYG, PY06, Iruña.

Trinidad del Paraná – Encarnación, 36 km
PY06: glooiende weg in goede staat, drukker naarmate Encarnación nadert.
Avenida Perimetral: soort ringweg langs de stadsrand, vrij rustig rijden.
Straten in Encarnación: vrij druk.
TOL: 5.000 PYG, PY06, Trinidad.

HITO TRIPLE FRONTERAS – UITZICHT EN MONUMENT
Uitzichtpunt boven het ferryhaventje, met mooi zicht op de grensrivieren die de 3 landen van elkaar scheiden. We parkeren boven op de grote parking en wandelen de 500 meter naar het uitzicht. Vlak voor het uitzicht zijn ook enkele parkeerplaatsen voorzien.
SCORE: 4/5
INKOM: Gratis.
Via een poort aan de wegkant kan je de parking oprijden.
Coördinaten: -25.592453, -54.597163

Fotoalbums van locatie «Ciudad del Este (2)»