Reisverhaal «Ciudad del Este »

Paraguay | 0 Reacties 15 Juni 2022 - Laatste Aanpassing 31 Juli 2022

15 – 21 juni 2022

Traject: PN Ñacunday – Ciudad del Este – Itaipú – Ciudad del Este

Ciudad del Este
Met spijt verlaten we het zeer rustige park Ñacunday. We hadden hier graag nog een dagje langer verbleven, maar de rangers waarschuwen ons voor kans op regen morgen. Na onze ervaring in het PN Caazapá, willen we niet het risico nemen om opnieuw vast te zitten voor een poosje.

We informeren ons bij de rangers over de beste weg, richting Ciudad del Este. Volgens hen keren we best terug via onze heenweg, want het alternatief om vanuit Itiapyte langs het dorp Ñacunday te rijden, is eveneens onverhard, enkel wat langer. Zo gezegd zo gedaan …

Eenmaal we aan de hoofdweg komen, moeten we nog een eind over een zandweg ernaast blijven rijden. Uiteindelijk blijkt die hoofdweg over 15 km volledig te worden heraangelegd. We moeten verder zelfs een omweg maken en een stuk richting het dorp Ñacunday rijden. Op dat moment merken we dat de weg daarnaartoe geplaveid is met rotsstenen, zoals we die weg ook zagen aankomen in Itiapyte. Toen twijfelden we nog, maar gingen we ervan uit dat de rangers het wel zouden weten en dit enkel om een stuk weg in het dorp ging. Dat had dus een betere en uiteindelijk ook kortere optie geweest. De rangers hadden ongelijk, wellicht gebruiken ze die route zelf nooit.

Eenmaal de hoofdweg opnieuw berijdbaar, komen we al vlug in de buurt van de grensstad, Ciudad del Este. De weg versmalt, het wordt drukker in de bebouwde kom. Eerst rijden we naar het toerisme kantoor, waar zich een overnachtingsplek zou bevinden op een bewaakte parking. Doch men raadt ons af om daar te blijven staan, want ’s nachts is het hier onveilig door vele inheemsen die zich in het park ophouden. Op zoek naar een alternatief dus, wat in dergelijke grote steden niet steeds evident is.

Aan een stadspark met uitgestrekt meer, nodigt een veiligheidsagent ons aan om te parkeren langs de straatkant. Het is veilig, want hij en zijn collega’s waken hier 24 u. Hij verzekert ons dat het verkeer ’s avonds rustiger wordt. Doch … dit blijkt achteraf niet zo’n goed idee. Het verkeer blijft druk, men rijdt snel en zeer dicht voorbij … wat ons een onveilig gevoel geeft.

De volgende ochtend keren we terug naar het toerismekantoor voor informatie en een reservering. We laten onze Claro simkaart heropladen, zodat we opnieuw internet hebben. Daarna rijden we naar een andere locatie, om te overnachten in het park van de Club Social y Cultural Acaray.

Er is regen voorspeld. We gaan te voet de stad in, met als doel de China Shopping Mall, een Tax Free keten, waarvan we bij aankomst in Paraguay een interssante winkel bezochten. ‘China Shopping’ is hier ‘Paris Shopping’ … in plaats van één grote moderne winkel, lopen we door smalle gangen met allemaal kleine winkeltjes. De prijzen zijn zeker niet ‘taxfree’ te noemen, al wordt dit wel zo aangekondigd … maar dat is vaak het geval in die grenswinkels. Wat ons nog het meest stoort, is de drukte … we zoeken snel de dichtstbijzijnde uitgang. De parking staat propvol met auto’s, bussen, … dit is duidelijk een toeristische attractie voor Brazilianen.

Wat verder passeren we de grensovergang van Paraguay naar Brazilië. Ook hier heerst een drukte van jewelste … de voertuigen staan in een enorme lange rij aan te schuiven voor de grensbrug. Gelukkig is het niet ons plan om naar Brazilië verder te reizen.

Stuwdam Itaipú
De Itaipú stuwdam op de Rio Paraná, is gelegen op de grens tussen Paraguay en Brazilië. Het bedrijf Itaipú Binacional heeft 2.935 werknemers (1.311 Brazilianen en 1624 Paraguanen, info feb. 2022) en is eigendom van beide landen, de stroomvoorziening wordt gedeeld.
In 1971 werd gestart met de bouw van deze indrukwekkende dam, pas in 1982 werden de werken voltooid, om uiteindelijk vanaf 1984 in werking te treden. Er werkten 40.000 mensen aan de constructie van de Itaipú dam.
Deze indrukwekkende dam is de op 1 na grootste ter wereld met 7,76 km lengte en 196 meter hoogte, ze bestaat uit een volume van 8,1 mio m3 beton. Enkel de Drieklovendam in de Chinese provincie Hubei is groter. Het stuwmeer dat door de Itaipú dam wordt gevormd, heeft een oppervlakte van 1.350 km2, is 170 km lang en heeft een volume van 29 km3. De waterkrachtcentrale bestaat uit 20 turbines van 700 MW, ze wegen 3.360 ton en produceren jaarlijks tot 100 miljard KwH. Hiermee wordt in 90% van het Paraguaanse en 19% van het Braziliaanse elektriciteitsverbruik voorzien.

Ter vergelijking (info site Itaipú Binacional):
- om evenveel energie te verwezenlijken dan deze dam, heeft men in een thermo-elektrische centrale 536.000 barrels (158,99 liter per vat) olie per dag nodig
- de snelheid waarmee men aan deze dam bouwde, was equivalent met het bouwen van 1 flatgebouw met 20 verdiepingen elke 55 minuten
- het volume uitgegraven aarde en rotsen is 8,5 keer groter dan wat nodig was voor de bouw van de Eurotunnel, de kanaaltunnel die Frankrijk met Engeland verbindt. Voor de Itaipú dam werd 15 keer meer volume beton gebruikt.
- met de gebruikte hoeveelheid ijzer en staal kan men 380 Eiffel torens bouwen
- de hoogte van de dam is 196 meter, vergelijkbaar met een gebouw van 65 verdiepingen, of ½ van de hoogte van de Empire State Building in New York
- door de overlaat kan een hoeveelheid water stromen, gelijk aan 40 keer het gemiddelde dat door de Iguazu watervallen stroomt
- het water dat per seconde door de turbines stroomt is een equivalent aan 10 keer de Iguazú watervallen.

Bij een teveel aan water, in de natste maanden van het jaar, de zomerperiode, wordt het overlaat systeem opengezet. Dat is 483 meter lang en bestaat uit 14 poorten, het lijken reusachtige glijbanen van een waterpretpark. Ze kunnen maximaal 62.200 m3 water doorlaten.
Behalve de dam, heeft Itaipú Binacional een aantal andere initiatieven uitgewerkt die open zijn voor publiek, o.a. een park met
museum over de Guaraní bevolking doorheen de geschiedenis en de bouw van de dam, een site met schaalmodel van de dam, het natuur reservaat Tati Yupi, het strand en de promenade Hernandarias, …

Het bezoek aan de stuwdam Itaipú, bestaat uit een busrit onder en bovenlangs de immense dam. De bus stopt aan een uitzichtpunt, van waar we een mooi overzicht hebben. Een gids geeft uitleg. Daarna rijden we tot bij de voet van de dam, die we via een tunnel bereiken. We passeren hierbij langs de 20 indrukwekkend grote turbines. Aan de overkant van de rivier, rijdt de bus tot boven op de dam voor de terugrit. Daarbij hebben we uitzicht op het immense stuwmeer.

Graag hadden we wat meer gezien van de dam en zijn werking. Tijdens ons bezoek reden er 3 bussen tegelijk rond (het is nu winter en laagseizoen), de tour gaat dagelijks een 7-tal keren door. We veronderstellen dat er wat teveel interesse is voor een uitgebreidere rondleiding van de stuwdam, met gedetailleerde uitleg.
We herinneren ons het bezoek aan de Churchill Falls stuwdam in Newfoundland & Labrador, Canada. Daar kregen we een rondleiding binnenin de dam met gedetailleerde uitleg. Op de informatieborden zien we dat de werking van de Itaipú dam gelijkaardig is.

We nemen ook deel aan de avondtour, waarbij de dam mooi verlicht wordt. Opnieuw zijn we met 3 bussen, die ons naar een uitzicht platform aan de overkant van de dam brengen. Alles is pikdonker, we zien de dam amper. Eerst wordt er op een groot scherm een film getoond met informatie over de dam. Daarna gaat pas de verlichting aan. Een bijzonder schouwspel, we krijgen alle tijd om dit te bewonderen. Eenmaal iedereen is teruggekeerd naar de bussen, brengen die ons terug naar de parking.

We kregen de toestemming om in Manga op deze parking te overnachten, zo moeten we niet in het donker naar een slaapplek rijden. Hier zouden we langer willen blijven … zo aangenaam rustig en stilletjes ’s nachts.

Itaipú
Het bezoek aan deze stuwdam smaakt naar meer … de dag nadien bezoeken we Modelo Reducido de la Represa, het schaalmodel van de dam. Dit werd gemaakt vóór de dam zelf werd gebouwd en tijdens de uitwerking van het project meermaals aangepast.

Een gids begeleidt ons en geeft een woordje uitleg bij dit miniatuur exemplaar van de dam, op schaal 1/100. Hier hebben we een mooi overzicht over de opzet van de hydrocentrale, waarvoor de echte stuwdam te uitgestekt is.

Eenmaal we dit hebben gezien, bezoeken we nog het Museo de Itaipú Tierra Guaraní. Bij de ingang wordt ons gevraagd of we het museum met een gids willen bezoeken, of liever een audiogids meenemen in een taal naar keuze (Spaans, Portugees, Engels). We kiezen voor de audiogids. Men legt ons uit hoe we deze moeten gebruiken en de topics kunnen selecteren die we willen horen, want de ganse uitleg duurt 2 u.

Dit is een interessant museum, mooi opgezet. Het behandelt o.a. de natuur van het land, de geschiedenis van de inheemse bevolking en de missies, de bouw en installatie van de dam.

We keren terug naar het park van de Club Social y Cultural Acaray in Ciudad del Este, waar we ons zullen voorbereiden om het land te verlaten. Elke grensovergang vergt wat meer voorbereiding, nu er bijkomende regels gelden in verband met de Covid pandemie. En deze zijn voor elk land verschillend.

CIUDAD DEL ESTE – STRAATKANT
Coördinaten: -25.514669, -54.617808
Gelegen op 180 meter hoogte.
Aan de straatkant naast een park met groot meer. De veiligheidsagent zegt ons hier te parkeren, hij en zijn collega’s zijn 24 u aanwezig. We voelen ons niet echt veilig, met het drukke verkeer dat dicht langs ons heen rijdt, dag en nacht.
Minpunten: Lawaai van zeer drukke verkeer. Te dicht langs de straatkant.

CIUDAD DEL ESTE – CLUB SOCIAL Y CULTURAL ACARAY
Coördinaten: -25.526150, -54.626554
Gelegen op 185 meter hoogte.
PRIJS: 35.000 PYG per nacht.
In een groot park, verspreid met een groot aantal picknickplaatsen, luifels, toiletten, zaaltjes. Campers mogen op een parking staan. Aangenaam om verblijven in deze grote, drukke grensstad, tenminste wanneer er niet te veel gefeest wordt in het park.
WIFI, warme douches, toiletten, elektriciteit.
Minpunten: Wanneer er in het park of in de omgeving een feestje is, luide muziek. Soms zeer lawaaierige feestjes tot in de vroege ochtenduren.

ITAIPÚ – PARKING
Coördinaten: -25.427536, -54.635189
Gelegen op 224 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
We krijgen de toelating om op de grote parking van de stuwdam te overnachten. 24 u bewaking. Zeer rustig. Verlichting ’s nachts. Toiletten in het gebouw, geen idee of deze ’s nachts geopend blijven.

PN Ñacunday – Itiapyte – Ciudad del Este, 81 km
PN Ñacunday via Itiapyte naar PY07: we keren terug via dezelfde vrij smalle rode kleiweg gedurende 10 km die vlot te rijden is bij droog weer. Op enkel plaatsen zeer smal, diepe geulen, zeer schuin wegdek. Op een schaduwplek nat en modderig, maar dat valt mee.
PY07: vanaf de plaats waar we de PY07 bereiken, richting Ciudad del Este, is de weg gedurende 12 km niet open wegens volledige heraanleg. Het verkeer moet over een zandweg ernaast, niet altijd in even goeie staat. Aan de weg die van het dorp Ñacunday komt, moeten we die richting uit. Daar zien we dat we beter vanuit Itaipyte via Ñacunday naar de PY07 hadden gereden, over de een geplaveide weg, die slechts een kleine omweg betekent richting Ciudad del Este. Verder komen we opnieuw op een zandweg. Eenmaal voorbij de werken, ligt de weg opnieuw goed, tot we de stad naderen en deze overgaat in een smalle weg tussen bebouwing door.
Straten Ciudad del Este: de hoofdstraten liggen goed en zijn breed. De andere straten zijn bijna allen omzoomd door bomen, met hoge voertuigen is het opletten voor laaghangende takken. Hier en daar vrij druk in de stad.

Ciudad del Este – Itaipú, 15 km
Hoofdweg naar Itaipú: drukke weg, waar snel wordt gereden.

Itaipú – Ciudad del Este, 15 km
Hoofdweg naar Itaipú: zeer rustig op zondag.
Straten Ciudad del Este: de hoofdstraten liggen goed en zijn breed. De andere straten zijn bijna allen omzoomd door bomen, met hoge voertuigen is het opletten voor laaghangende takken. Rustig op zondag.

ITAIPÚ BINACIONAL – STUWDAM

Eén van de grootste stuwdammen ter wereld, de moeite van een bezoek waard. De dagtour en avondtour vullen elkaar aan, het is boeiend om aan beiden deel te nemen.
Dagtour: Maandag tot zondag, op meerdere tijdstippen tussen 8.00 u en 14.30 u. Reserveren is handig maar geen noodzaak. Duurtijd: 1 u.
Avondtour: Vrijdag en zaterdag om 19.45 u, reserveren is handig maar geen noodzaak. Wij reserveerden de dag ervoor, om zeker te zijn van een plaats. Duurtijd: 1.10 u.
Technische tour: er zou ook een technische tour zijn, te reserveren minstens 10 dagen op voorhand. We hebben hierover geen informatie gezien ter plaatse.
Modelo Reducido de la Represa: dinsdag tot zondag, op meerdere tijdstippen tussen 8.00 u tot 15.30 u. Reserveren is mogelijk maar niet verplicht. Wij waren hier alleen, men heeft ons onmiddellijk de site getoond. Niet zo veel bezocht. We hebben geen andere bezoekers gezien. Interessant om zien, geeft een beter overzicht dan de immense dam zelf.
Museo de Itaipú Tierra Guarani: dinsdag tot zondag, tussen 8.00 u en 15 u. Reserveren is mogelijk, maar niet verplicht. Niet zo veel bezocht. We waren alleen in het museum, na ons kwamen andere mensen aan. Interessant museum, mooie opzet. Het bezoeken waard.
Reserva Natural Tati Yupi: dinsdag tot zondag, tussen 8.00 u en 15.30 u. Men kan een permit aanvragen om hier te mogen kamperen.
Costanera Hernandarias: maandag tot zondag, 8.00 tot 21.00 u.
Playa de Hernandarias: dinsdag tot zondag, 8.00 tot 18.00 u.
INKOM: Gratis.
Informatie en reserveren: https://cti.itaipu.gov.py/es/node/4
Itaipú stuwdam, parking, coördinaten: -25.427536, -54.635189
Modelo Reducido de la Represa, parkeren aan de ingang, coördinaten: -25.441215, -54.633777
Museo de Itaipú Tierra Guarani, parkeren aan de ingang, coördinaten: -25.444655, -54.631718

Fotoalbums van locatie «Nacunday parque nacional»

Ciudad del Este (25)

15 Juni 2022 | Paraguay | Laatste Aanpassing 27 Juni 2022

• Itaipu Binacional, Museo de Itaipu Tierra Guaraní,
  • Itaipu Binacional, Museo de Itaipu Tierra Guaraní
  • Itaipu Binacional, stuwdam, lichtshow