Nieuwsbrief «Mexico 12 jaar later!»

16 Maart 2019

Beste vrienden,

We lezen over de vele klimaatmarsen België, overal ter wereld, ...
Een winter die eerst extreme koude met sneeuw bracht, nadien warmterecord temperaturen, om over te gaan naar zwaar stormweer.

Ook in de USA staat het weer op zijn kop, met een extreme winter in het centrale en westelijk gedeelte. Gelukkig waren we daar al gepasseerd. Niet tegenstaande Texas is gelegen ter hoogte van Zuid Marokko, vonden we er weinig aangenaam warme dagen, op de laatste 2 weken na.

Terwijl we volop werkten aan onze voorbereidingen om de USA te verlaten, maakten we de langste US government shutdownooit mee. Hierdoor werden de nationaal beheerde natuurgebieden (gedeeltelijk) gesloten. Omdat deze bleef duren, terwijl de vervaldag van ons US visum naderde, hadden we de moed al bijna opgegeven om ons laatste Nationaal Park te kunnen bezoeken.
Toen eind januari de shutdown tijdelijk werd opgeheven, betekende dat voor ons het groene licht om Big Bend NP nog te kunnen bezoeken, op de valreep. En dat we ervan genoten hebben …

Op 18 februari reisden we Mexico in. De grensovergang bracht iets meer administratieve regelingen mee, dan we de laatste jaren gewend waren in de USA en Canada. Doch alles verliep vlotter dan verwacht. Ditmaal moesten we de camper voor het eerst in een land ‘tijdelijk invoeren’, waardoor onze Manga nu een poosje Mexicaantje is.

Onze eerste weken in Mexico zijn ons zeer goed bevallen, dit is voor ons pas echt reizen!
Hier kunnen we de verschillen tussen het reizen met een rugzak en met de camper, pas echt ervaren. Een camper vergt meer zorgen, doch brengt ons op plekjes die we anders nooit zouden bereiken.
De Spaanse taal begint stilaan weer te wennen …

Mexico lijkt ons niet echt veel geëvolueerd in 12 jaar tijd. Vooral de kleine dorpjes zien er nog helemaal uit als toen. In steden zien we af en toe een modernere supermarkt, de mensen genieten er wat meer hedendaags comfort. Toch is het een huizenhoog verschil met de plaatsen net over de grens van de USA. Wat hebben we de couleur locale, de geuren en kleuren, de muziek, de warme sfeer, … gemist!

Ditmaal bezoeken we niet echt veel bekende toeristische trekpleisters, immers de meeste hebben we in 2007 al gezien. We reizen langzaamaan richting zuiden, om binnen een poosje de camper vanuit Veracruz te verschepen naar Zuid Amerika. Hierover meer later …

Terwijl we een poosje genoten van een vakantie op reis, hebben we volop aan onze blog gewerkt, alsook een uitgebreide lenteschoonmaak gedaan … inclusief waxen van truck en camper, krassen uit de ramen polieren. Aan het einde van elke werkdag genoten we van de heerlijke warmwaterbaden in Balneario San Juan, een heerlijk relaxed waterpark met hotsprings. Met een tevreden gevoel nemen we de draad weer op, tijd om verder te reizen!

Alle details zullen jullie op onze blog kunnen volgen.
De voorbije weken werkten we naarstig aan het inhalen van onze achterstand met het publiceren van onze ervaringen. Alle verhalen en foto’s van onze reis door de USA zijn nu op de blog te vinden, alsook een aantal nieuwe foto’s onder ‘mijn pagina’s’, bij ‘wij vanaf 2018 (foto’s)’ en ‘Manga vanaf 2018 (foto’s)’.

Veel plezier hiermee!

Natuurlijk zijn wij nog steeds benieuwd naar jullie plannen en projecten, of gewoon hoe het met jullie gaat.

We zijn bereikbaar via ‘contact’ op onze blog www.herlindemarc.comof per e-mail op [email protected].