Reisverhaal «Sauraha - Chitwan NP»

Azië - deel 3 | Nepal | 0 Reacties 05 Juni 2013 - Laatste Aanpassing 10 Mei 2016

Sauraha, een klein plaatsje aan de rand van de Rapti rivier, is de ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan het Chitwan Nationaal Park. Rond de hoofdstraat met tourbureautjes en winkeltjes, die zich allen richten naar het toerisme in de nabije omgeving, zijn een aantal kleine recente hotels te vinden.

Chitwan NP, een jungle gebied van 932 km² met vele meren en rivieren, is begroeid met dicht woud, moerassen en hoge grassen (o.a. olifantengras dat tijdens de moessonperiode tot 8 meter hoog groeit). Hier leven wilde dieren, zoals de zeldzame Bengaalse tijger, neushoorns, de lippenbeer, olifanten, luipaarden, 4 soorten herten, everzwijnen, 2 soorten apen, … en 562 (tropische) vogelsoorten. Sinds 1973 wordt het officieel als nationaal park uitgebaat, in 1984 erkend door Unesco.

Suf van de warmte tijdens de lange busrit vanuit Pokhara, komen we aan op een zanderig plein tussen de velden. Zelf zouden we het geen busterminal durven noemen, al staan er een 6 tal bussen. We krijgen de tijd niet om onze bagage van op het dak van de bus te recupereren, of worden al omringd door een groep mannen die allemaal het mooiste en/of goedkoopste hotel aanbieden … voor wie geen interesse toont, de beste jungle excursies kunnen ze stuk voor stuk arrangeren.
We hebben reeds een hotelletje geboekt … waarvan ook de eigenaar present is, om ons te redden uit de klauwen van zijn concurrenten. Hij noemt al vlug onze naam en toont ons fier zijn fonkelnieuwe pick-up. 5 min. later krijgen we een echt welkom ‘welkomstdrankje’ aangeboden op de schaduwrijke veranda aan de mooie hoteltuin.

Eenmaal geïnstalleerd in onze kamer, gaan we erop uit om het dorpje te verkennen. In enkele van de vele tourbureautjes informeren we ons over de mogelijkheden om het Chitwan NP te bezoeken. We beslissen het park per jeep te bezoeken gedurende een ganse dag, om zo diep mogelijk de jungle in te geraken, waar de meeste dieren zich ophouden. Zulke tochten worden weinig gemaakt omdat deze nogal prijzig zijn, dus gaan we op zoek naar gezelschap om de jeep te delen. Met veel geluk vinden we 2 Chileense studenten die hierover hetzelfde idee hebben.

De moesson is er vroeg bij dit jaar en roert zich al vaak. De volgende ochtend valt dan ook de regen met bakken uit de lucht en onweert het dat het klettert … we blijven lekker in ons bedje liggen, zoals afgesproken. Onze jeeptocht zal een dag moeten wachten.

Uiteindelijk wordt de tocht een groot succes, wat niemand verwacht had. De Bengaalse tijger laat zich aan ons zien !
De ganse dag worden we rondgereden door het dichte groen, hier en daar moeten we omgevallen bomen omzeilen, gelukkig vindt onze behendige chauffeur een weg eromheen, dwars door de dichte begroeiing.  Het gaat nog net, binnen een aantal dagen kunnen de jeeps niet langer rijden, de vele regen van de moesson zorgt jaarlijks voor een supersnelle groei van het dichte groen, zodat de stugge olifantengrassen die nu al 3 meter hoog reiken op vele plaatsen, al snel 8 meter lang zullen zijn. Pas in december kunnen er weer excursies per jeep plaatsvinden.
Het eerste deel van de rit zien we vrij gewone dieren, herten, everzwijnen, aapjes, vele vogels (waaronder arenden), … maar eenmaal dieper in de jungle, maken we al vlug kennis met de Bengaalse tijger, neushoorns, een monitor lizard (soort leguaan van > 1 meter), een luipaard, … dit is waar we voor gekomen zijn !

Bij aankomst in ons hotel informeert het personeel naar onze dag. Niemand gelooft dat we de tijger hebben gezien, dit is echt zeer uitzonderlijk … tot we onze foto’s tonen.

We zijn ervan overtuigd dat we dit te danken hebben aan onze zeer bekwame gids Raj, een natuurkundige en ornitholoog, die zijn enthousiasme niet op kan en ons echt alles wil tonen wat de natuur te bieden heeft. Hij interpreteert geluiden en bewegingen van andere dieren, zoekt naar sporen, wacht op de juiste plaatsen en vindt de dieren die hij zoekt.
Hij nodigt ons uit om de volgende dag nog eens bij hem langs te komen en neemt ons mee het bos in, naar de rivieroever. Daar heeft hij afgesproken met een vriend, die een baby neushoorn (1 jaar oud) onder zijn hoede heeft. Het diertje werd door een tijger aangevallen. Zijn kwetsuren worden nu verzorgd door de mensen van het park, elke namiddag maakt de verzorger er een wandelingetje mee naar de rivier. Hierbij mogen we aanwezig zijn. Jammer genoeg vernemen we dat het diertje na zijn herstel zal worden geplaatst in de zoo van Kathmandu.
Nadien toont Raj ons enkele vogelnesten van de prachtige Aziatische Paradijs vliegenvanger (Asian Paradise Flycatcher). Met wat geduld zien we uiteindelijk het vrouwtje, een jong mannetje en een volwassen mannetje, gewoonweg schitterende vogels.

Aan het einde van onze jungletocht, maken we nog een ommetje door het gebied naar een krokodillenkwekerij, op vraag van ons Chileens gezelschap. Voor ons geeft dit niet echt een meerwaarde aan de dag, deze gevaarlijke dieren zitten in betonnen baden binnen hoge omheiningen.

Per fiets rijden we door het mooie groene landschap naar de dorpjes Harnari en Bachhauli. Hier leeft de Taru bevolking in lemen boerderijtjes tussen de velden. Het is boeiend om zien hoe het leven hier rustig voortkabbelt, overal worden we vriendelijk begroet. Sommige boerderijtjes zijn echt mooi verzorgd, de muren versierd met typische motieven die er met ‘handen vol verf’ zijn op aangebracht. Wanneer we foto’s nemen van mensen die op de rijstvelden aan het werk zijn, beginnen ze naar ons wat Engelse woordjes te roepen en te zingen.

Een rustige wandeling brengt ons langs kleine huisjes naar het olifanten geboortecentrum, dat in 1989 werd opgericht om vrouwtjesolifanten en hun baby’s te begeleiden en verzorgen. Een bezoek kan enkel ’s ochtends of in de late namiddag, tijdens de dag lopen de olifanten vrij rond in het achtergelegen woud, de begeleiders nemen hen om beurten mee naar de rivier voor een wasbeurt.
De Aziatische olifanten zijn merkbaar kleiner dan de Afrikaanse. Zo ook hun oren, die de vorm hebben van het land India. Ze hebben een bolle rug, deze in Afrika een holle rug. Enkel de mannetjes hebben slagtanden, terwijl in Afrika ook de vrouwtjes hiervan voorzien zijn.
’t Is een leuk bezoek, we zien hier jonge olifantjes in elk groeistadium. Vooral het 3 weken jonge olifantje steelt de show, het staat nog wankel op zijn pootjes en kan gemakkelijk onder de buik van zijn moeder staan. 2 halfgrote mannetjes, die al kleine slagtanden hebben, spelen vreedzaam samen.

ACCOMMODATIE:
CHITWAN VILLAGE RESORT
Sauraha, nabij Chitwan National Park
PRIJS: 18,23 EUR per nacht, ruime 2 persoonskamer (dubbel + enkel bed), sanitair (warm water)
E-MAIL: [email protected]
WEBSITE: www.chitwanvilageresort.com
TEL: +977-56-580485
COMMENTAAR: Ruime propere kamer met ramen aan 2 kanten, voorzien van muggengaas, muskietennetten boven de bedden, TV, gratis WIFI, plafondventilator, A/C is een optie, zitplaatsen voor elke kamer, gelegen rondom een mooie tuin waarin centraal zitruimte onder luifel die ook als restaurant kan gebruikt worden, restaurantje met goede keuken.
Vriendelijk en behulpzaam, welkomstdrankje. Zeer rustig gelegen, op wandelafstand van de hoofdstraat. Pick-up aan busstation, regelen van bustickets + vervoer ernaartoe, trekkings en excursies (zeer duur in vergelijking met de vele kleine kantoortjes in de hoofdstraat, vooral buiten het piekzeisoen).
MINPUNTEN: Algemene stroomonderbrekingen worden opgevangen door een batterij voor een beperkt deel van het netwerk waardoor er voldoende verlichting wordt voorzien. Als deze uitvalt wordt een lawaaierige generator gestart, die echter het ganse netwerk van stroom voorziet.
De muskietennetten boven de bedden zijn wat kort, we gebruiken ons eigen net.
Muggenspray is onmisbaar, vooral ’s avonds zitten er veel muggen.
BOEKING: via Agoda, www.agoda.nl

taxi Pokhara hotel – tourist bus park, 150 NPR, 5 min., door hotel geboekt
bus Pokhara – Sauraha, 700 NPR pp, 5 ½ uren onderweg, vertrek om 7 u, we opteerden om een niet-A/C bus te nemen omdat we uit ervaring weten dat die toch niet werkt, geboekt door het hotel

CHITWAN NATIONAL PARK
Dagtrip per jeep.
Chitwan NP is erkend door UNESCO !
Prachtige groene natuuromgeving met hoge grassen en jungle begroeiing, rivieren en meren.
In dit junglegebied leven 125 Bengaalse tijgers, 503 neushoorns, 25 olifanten, luipaarden, lippenberen (sloth bear) en ontelbare andere diersoorten, zoals apen, 4 soorten herten, everzwijnen, leguanen, … 562 soorten vogels, …
SCORE: 5/5 +++ AANRADER !
INKOM:
Permit Chitwan NP: 1.500 NPR pp., 2 dagen geldig, 1ste dag in het hoofdgedeelte van het park dat door de overheid wordt beheerd, 2de dag in het zijgedeelte dat mede door de locale bevolking wordt beheerd (indien men enkel dit deel wenst te bezoeken, kan dit eveneens als 1ste en enige dag)
Jeeptrip: 11.000 NPR per ganse dag voor jeep met chauffeur en gids (laagseizoenprijs !), we deelden de jeep met 2 andere mensen om zo de prijs te drukken, vertrek 6.15 u – terugkeer +/- 17 u.

2016: prijzen in Nepal zijn drastisch verhoogd ondertussen. Zo wordt voor de verplichte permit om Chitwan NP te mogen betreden nu 1.695 NRS gevraagd in plaats van de 500 NRS die wij betaalden. Als gevolg daarvan bedraagt de prijs van een dagtocht per jeep nu 240 USD in plaats van 140 USD (maximum 5 deelnemers).

ERNAARTOE:
Wandelen naar de rivier aan het einde van de hoofdstraat
Bootje overzet van en naar het park: 20 NPR pp. (enkel te nemen mits permit van het Chitwan NP)
BOEKING:
Nepal Dynamic Eco Tours, Chitwan National Park, Sauraha, tel +977 9845107720, kantoortje gelegen aan het einde van de hoofdstraat, 100 meter voor de rivier. Super natuurgids/ornitholoog RAJ scoort uitzonderlijk goed bij het vinden van tijgers tijdens de dagtrips per jeep (8 keer op 13 trips die hij begeleidde sinds april dit jaar). Ondanks dat april de beste maand is om de tijger te vinden, kwamen we er 2 tegen tijdens deze tocht, alsook een luipaard, 3 neushoorns, ontelbare exotische vogels en vele andere dieren. Het programma kan op maat worden aangepast naargelang interesse. Het boekingskantoortje is zeer flexibel: we boeken de tocht en spreken af dat we deze telkens zullen uitstellen mocht het ’s ochtends regenen en/of onweren, want de moesson is er vlug bij dit jaar (zowel ons gezelschap als wijzelf hebben hiervoor de nodige tijd). [email protected], www.nepalynamicecotours.com  (score: 5/5, AANRADER!)
We informeerden ons grondig en namen de beslissing om zeker geen ½ dagtrip per jeep te maken, omdat deze minder kansen bieden op het zien van bijzondere dieren. Ze rijden enkel in de namiddag, het is dan warm en vele dieren verlaten hun schuilplaatsen niet (uitzondering: de neushoorn die dan naar het water trekt). Bovendien worden de jeeps opgevuld tot 6 – 7 passagiers wat zeer krap is, meer mensen met als gevolg meer lawaai en wegjagen van de dieren. De meeste mensen die per pakkettour komen, nemen hieraan deel, anderen kiezen ervoor omwille van het prijsverschil, dus meer jeeps, meer lawaai. Minder tijd betekent dat men minder ver de jungle inrijdt, de meeste dieren leven diep in de jungle.
Meerdaagse wandelingen in de jungle zijn mogelijk, ook dan heeft men veel kans op het zien van bijzondere dieren, doch we hoorden geen enkel kantoor hierbij over de tijger spreken. Omdat de moesson reeds is ingezet en er vaak lange stortregenbuien met hevige onweer plaatsvinden, trekt dit ons echt niet aan.

KROKODILLEN KWEKERIJ
Gelegen in Chitwan NP (als extra tijdens de jeeptrip, zie hoger)
Teleurstellend, betonnen waterbassins binnen omheining van draad, per leeftijdscategorie, leuk om eens een zeer jong exemplaar te zien, maar een zoo is minstens even boeiend.
INKOM: 100 NPR pp.
ERNAARTOE:
Als onderdeel van de jeeptrip in Chitwan NP, op verzoek van ons Chileens gezelschap, permit is ook hiervoor nodig.

OLIFANTEN GEBOORTECENTER – EBC
Centrum waar vrouwtjesolifanten worden begeleid bij bevalling, de jonge olifanten verblijven hier een tijd met hun moeders voor verzorging en begeleiding.
Te bezoeken vóór 10.30 u of na 16.30 u, tijdens de dag is er weinig te zien, de olifanten worden in het bos vrijgelaten. Gidsen zijn ter beschikking voor boswandelingen.
INKOM: 50 NPR pp.
ERNAARTOE:
4 km van de hoofdstraat, we wandelden ernaartoe en genoten onderweg van de rust die uitstraalt van het alledaagse leven van de Tharu bevolking.

HARNARI, BACHHAULI
Fietstocht naar Tharu dorpen.
Fietsen doorheen de groene natuur, langs een rivier, door kleine dorpjes met lemen boerderijtjes, de mensen langs de straatkant, werken op de rijstvelden. Men kan in deze omgeving zo ver fietsen als men wil, ’s middags vonden wij het te warm worden en keerden terug.
INKOM: n.v.t.
ERNAARTOE:
Huur fietsen: 150 NPR pp. voor ½ dag. Overal in het dorp worden huurfietsen aangeboden, niet steeds in even goeie staat. We huurden fietsen met een bagagemandje in een winkeltje op de hoek van de straat van het hotel, deze waren redelijk goed onderhouden.

Fotoalbums van locatie «Sauraha - Chitwan NP»

Sauraha - Chitwan NP (27)

05 Juni 2013 | Azië - deel 3 | Nepal | Laatste Aanpassing 12 Juni 2013

• neushoorn, Chitwan NP
  • kleurrijke vogels in Chitwan NP
  • werpnet visser, tijdens fietstocht naar Tharu dorp
  • Asian Paradise Flycatcher, jong mannetje -1jr
  • typische versiering, tijdens fietstocht naar Tharu