Reisverhaal «Nevado de Toluca Parque Nacional»

Noord Amerika 4 | Mexico | 0 Reacties 28 Maart 2019 - Laatste Aanpassing 20 Augustus 2019

28 – 30 maart 2019

Traject: El Rosario – Ocampo – Zitácuaro – provinciegrens Michoacán / Mexico – San Miguel Zinacantepec – Nevado de Toluca PN

Rijbeperkingen in Mexico stad en provincie
We verlaten El Rosario via de andere weg, die uitkomt in Ocampo. Gedurende 12 km dalen we, het dorpje ligt ongeveer 725 meter lager. Ditmaal via een mooie asfaltweg, met voor elke rijrichting een vak, soms wat smaller, maar aangenaam om rijden. Wel telkens bij woongebiedjes de bekende ‘topes’, wennen doet het wel, doch leuk is anders. We kruisen onderweg zelfs een autobus.

Al vlug bereiken we de provincie Mexico. Hier gelden beperkingen voor het rijden, waarmee we rekening moeten houden. Net als in de provincie- en landshoofdstad Mexico City.

Voor ons betekent dit concreet dat we tijdens weekdagen niet mogen rijden vóór 11 u in de voormiddag. Op woensdag krijgt Manga de ganse dag verplichte rust, gebonden aan het laatste cijfer van onze nummerplaat, 3. Ook op zaterdagen mogen we ons in deze provincie niet met Manga verplaatsen. Hierover circuleren verschillende meningen, maar we houden ons voor alle zekerheid aan de meest strenge versie. Eén ding is zeker, zondag mag er de ganse dag naar hartenlust worden gereden.

Nevado de Toluca PN
Via de drukke straten van San Miguel Zinacanepec, rijden we naar het Nevado de Toluca PN. De parkweg blijkt onverhard, met vele putten en stenen. Aan het parkloket bevindt zich een grote droge grasvlakte, met picknickplaatsen, toiletten en eetkraampjes. Hier kunnen we overnachten, met uitzicht op de vulkaan in het park. Het is nog vrij vroeg, doch we bevinden ons nu al op 3.712 meter hoogte. Langzaam wennen aan grote hoogte is niet slecht, de wandeling die we morgen willen maken bevindt zich nog een heel stuk hoger. En het goede nieuws is … dat onze koelkast het ook hier nog een poos blijft doen, totdat het ’s avonds buiten te koud wordt. We halen deze nacht lichtjes negatieve temperaturen.

80 km ten westen van Mexico City ligt Nevado de Toluca Parque Nacional, genoemd naar de enorme stratovulkaan (hoge kegelvormige vulkaan) in het park. Hier bevindt zich de 4de hoogste top van Mexico. De vulkaan was ooit even hoog als Popocatépetl (op heden met 5.452 meter de hoogste vulkaan, tevens 2de hoogste piek in Mexico), tot bij een enorme eruptie, zo ’n 25.000 jaar geleden, zowat 900 meter van de top werd verwijderd. Nu is ze inactief, de laatste grote eruptie dateert van 10.500 jaar terug.
De krater is 1,5 km breed, met een opening aan de oostkant. Pico del Fraile is zijn hoogste top, met 4.680 meter, gelegen aan de zuidwestelijke kant van de vulkaan. Het 2de hoogste punt is Pico del Aguila, met 4.640 meter aan de noordwestelijke kant gelegen. De 2 belangrijkste kratermeren zijn Lago del Sol en Lago de la Luna, ze bevinden zich op 4.115 meter hoogte.

Vroeg ’s ochtends rijden we verder de weg omhoog. 10 km zeer slechte weg, een stoffige zandweg, vol scherpe stenen en niet te vermijden diepe putten, met zeer schuine bochten. Dat laatste is niet leuk, wanneer je met een groot voertuig rijdt, waarvan het zwaartepunt nogal hoog ligt. Langzaam maar zeker bereiken we de parking nabij de vulkaankrater, we bevinden ons nu op 4.115 meter hoogte.

Een wandelpad brengt ons boven op de kraterrand (4.250 m.h.), waarvandaan we een schitterend uitzicht hebben op de twee mooie meren en de hoge kraterwand eromheen, een rotswand die bestaat uit een groot gamma van vulkanische kleuren. Een zeer steil pad daalt af naar het kleinste van de 2, Lago de la Luna, met een mooie donkerblauwe kleur. Omdat we helemaal geen last hebben van de hoogte, beslissen we de toer omheen de meren te maken. Het grotere Lago del Sol heeft een diepgroene kleur, met aan de randen gele planten. Zwarte vissen springen boven het wateroppervlak, leuk om zien. We genieten volop van deze schitterende wandeling!

Het is nog vroeg wanneer we terug zijn aan de parkingang, we beslissen toch op dezelfde plaats te overnachten, rustig en mooi.

De volgende ochtend worden we al vroeg omringd door verkopers die hun kraampjes aan het opstellen zijn. Ze bieden zowel voeding, handwerken, kledij als andere benodigdheden tegen de koude aan. Vlug verplaatsen we Manga, naar een plekje bij de weg, zodat men ons niet kan insluiten. Voor we vertrekken, maken we nog een wandelingetje, waarbij we ontdekken dat de weg naar boven vandaag is afgesloten. Tijdens het weekend is het te druk voor de kleine parking helemaal boven. Een lange rij pick-up trucks staat te wachten, om in de laadbak mensen naar boven te brengen. Overtuigd dat dit helemaal geen comfortabele rit wordt, over die zeer oneffen weg, zijn we blij dat we gisteren zelf konden rijden.

PARQUE DE LOS VENADOS – NEVADO DE TOLUCA PARQUE NACIONAL
PRIJS: Gratis.
Parkingang: 50 MXN per voertuig.
Zeer rustige omgeving, midden in een prachtig natuurgebied, met uitzicht op de hoge toppen van de vulkaan.
Aan de kampeerplaats zijn toiletten voorzien, niet proper. BBQ plaatsen, stenen picknicktafels en –banken, luifels. Deze worden ook gebruikt door de locale dagbezoekers, die hier vooral tijdens het weekend aanwezig zijn.

El Rosario – Ocampo – Zitácuaro – provinciegrens Michoacán / Mexico – San Miguel Zinacantepec – Nevado de Toluca PN, 139 km
Om terug te keren kiezen we voor de weg die afdaalt naar Ocampo. Een mooie asfaltweg met per rijrichting een vak. Kruisen is hier niet zo’n probleem als tijdens de heenweg.
Eenmaal in Mexico, komen we op hoofdwegen, goede asfaltbanen.
2 keer betalen we tol, we kiezen bewust voor de snellere wegen. Tussen de 2 ligt een nieuwe tolweg, omdat deze (nog) niet op onze GPS staat, hebben we deze gemist. De bochtige alternatieve weg, is in goede staat, doch gaat de ganse tijd op en neer, terwijl we de tolweg telkens kruisen. Door bruggen wordt deze op hetzelfde niveau gehouden, in rechte lijn.
Tol: 41 MXN, MEX15 – Carretera Toluca Morelia
Tol: 89 MXN, MEXA7 – Routa de la Independencia Bicentenario
Nevado de Toluca: de parkweg is onverhard, met veel putten, stenig en zeer hobbelig. Deze start 3,5 km voor de parkingang.

Rijden in de provincie Mexico en Mexico City:
Voor het rijden in deze regio gelden beperkingen, informatie is te vinden op volgende website:www.en.wikipedia.org/wiki/hoy_no_circula

NEVADO DE TOLUCA – PARQUE NACIONAL
Natuurpark omheen de hoge inactieve vulkaan Nevado de Toluca.
Mooie wandeling te maken naar de kratermeren.
Tot de kraterrand: lengte: 930 meter, hoogteverschil: 135 meter
Rondwandeling omheen de meren: lengte: 5,5 km, hoogteverschil: 2 x 135 meter klimmen en dalen.
INKOM: 50 MXN per voertuig.
Kamperen in het park is gratis, er moet niet worden bijbetaald voor een volgende dag.
VERPLAATSING IN HET PARK:
Een 10 km lange, sterk beschadigde parkweg klimt van de parkingang naar de voet van de vulkaan (400 meter hoger dan de parkingang), bij Alberque Estación de Microondas. Niet echt aangenaam te rijden, doch het loont de moeite. Ook geschikt voor gewone auto’s, gewoon opletten voor stenen en putten.
Let wel: tijdens het weekend is het zeer druk en wordt deze weg afgesloten, pick-ups vervoeren de bezoekers naar boven en terug. Wellicht omdat de parking boven te klein is voor de vele voertuigen.
Prijs: 50 MXN per persoon, per enkele rit.
Parque de los Venados, aan de parkingang, met picknickplaatsen, toiletten, eetstalletjes. Hier kan overnacht worden met een camper.
Alberque, mogelijke overnachtingsplek voor een camper.
Alberque Estación de Microondas, kleine parking aan het einde van de parkweg, bij het begin van de wandeling, met een herberg en toiletten. Enkel op weekdagen te bereiken met eigen voertuig.
Coördinaten: 19.119090 – 99.748270

Fotoalbums van locatie «El Rosario»

Nevado de Toluca Parque Nacional (12)