Reisverhaal «Grutas Tolantongo»

Noord Amerika 5 | Mexico | 0 Reacties 22 Juli 2019 - Laatste Aanpassing 25 Augustus 2019

22 juli – 1 augustus 2019

Traject: Tepotzotlán – Grutas Tolantongo – PN Malinche

Terugkeer in Mexico
Na een onverwacht lang verblijf in België, door persoonlijke omstandigheden, keren we midden in de zomer terug naar Mexico. Bij aankomst op de luchthaven, krijgen we zonder vragen prompt een verblijfsstempel voor 6 maanden in onze paspoorten.

Eerst verblijven we een week in Tepotzotlán, op het terrein van Pepe, waar we begin april de camper achterlieten. Er is werk aan de winkel. De enorme pollutie van Mexico City en omgeving, samen met dagelijkse overvloedige regen, heeft een zeer vuil resultaat opgeleverd. Onze Manga krijgen aldus een grondige schoonmaakbeurt, inclusief het dak.

Bij onze terugkeer merken we dat één van de banden lucht heeft verloren. Benjamin, één van de uitbaters, belt een bevriende monteur. Deze komt met zijn pick-up truck en 2 werknemers om de band te herstellen. Er blijkt een vijsje doorheen te zitten. De baas kijkt toe, terwijl de anderen elkaar aflossen. Een prima job wordt geleverd, voor slechts 200 MXN (10 EU). We vragen ons af hoeveel dit ons zou gekost hebben in België … de verplaatsing alleen nog maar.

Nadien merken we haperingen bij het openen en sluiten van onze truckdeuren. We vervangen een zekering, alles lijkt in orde te zijn.

Doch, de volgende ochtend wil de motor niet starten … plots beginnen de knipperlichten te gaan, de deursloten haperen opnieuw, ... Het blijkt uiteindelijk de batterij te zijn, die bijna leeggelopen is, na een periode van meer dan 3 ½ maanden niet te rijden. Met onze battery booster kunnen we deze een jump start geven en alles komt in orde.

Grutas Tolantongo
Een rit over smalle wegen en door meerdere dorpen, laat ons onmiddellijk weer wennen aan de ontelbare typisch Mexicaanse ‘topes’ (uiterst korte, zeer hoge vluchtheuvels). Hierdoor sterk vertraagd, komen we later dan verwacht aan op onze bestemming. Overnachten doen we op de busparking, vlak voor de ingang van het Grutas Tolantango waterpark. Zo kunnen we morgen voor de grote drukte het park inrijden.

Al om 4 u ’s ochtends worden we gewekt door de motoren van grote toeristenbussen. Vroeg opstaan waren we van plan, doch dit is ons wat veel van het goeie. We trachten nog wat te slapen, terwijl al vlug het drukke verkeer in en uit het park op gang komt.

Grutas Tolangongo: waterval, rotstunnel en rivier
Om 7.45 u rijden we het park in.
Eerst volgen we de linker parkweg. Een onverharde baan, met vele haarspeldbochten, daalt zeer steil 500 meter af. Daar bevinden zich een aantal parkings, waar men zoveel mogelijk voertuigen op propt. Deze zijn al zeer goed gevuld. Gelukkig vinden we nog een plaatsje dat lang genoeg is voor onze Manga. Ondertussen is de ochtendnevel uit de vallei opgetrokken.

Van hieruit moeten we te voet verder, via een dalend betonnen pad. Onderweg hebben we enkele uitzichten op de azuurblauwe rivier. Aan het einde zien we de waterval. Over een rotshelling, waaiert het water breed uiteen naar beneden. Onderaan bevindt zich een grot met water, waarin men kan baden. Een ander pad leidt naar een tunnel, eveneens achter de waterval. Ook hierin staat water. Het is al vrij druk, waardoor we beslissen om geen van beide baden in te gaan.

We kiezen voor een dalend pad, dat ons naar de oever van de azuurblauwe rivier brengt. Hier staan vele kleine tentjes, allemaal vlak naast en voor elkaar geplaatst. Kamperen op deze manier, heeft voor ons geen charme. Wat een drukte.

Het water heeft een prachtige blauwe kleur, ondanks het waterzonnetje. Over de ganse loop van de rivier hier in het park, zijn met grote witte rotsblokken dammen gebouwd. Hierdoor worden een soort baden gevormd. Natuurlijk oogt dit echter niet. Gelukkig is het nog niet al te druk in het water, hier gaan we van genieten. Het water haalt volgens ons de op de folder beloofde 34°C – 38°C niet. Misschien voelt dit vandaag minder warm aan, door het eerder beperkte contrast met de omgevingstemperatuur van 27,5°C.

Grutas Tolangongo: warmwaterbaden
Na de lunch rijden we terug naar de parkingang, waar we de rechter parkweg volgen. Al vlug komen we bij een parkeerwachter, die ons een krap plaatsje wijst. Verder is parkeren niet meer mogelijk met een groot voertuig. Wanneer we te voet verdergaan, blijkt dit niet overdreven, auto’s worden her en der op kleine vrije ruimtes geplaatst, die echt geen parkeerplaatsen zijn. Wat een chaos.

Een lange trap brengt ons naar de baden. Een groot aantal betonnen kommen zijn gevormd langs de helling, naast en boven elkaar. Ze zitten allemaal eivol, hieraan vinden we echt niets aantrekkelijks. Tussen de baden door wandelen we naar beneden, waar we over de onbeweeglijke hangbrug gaan, om aan de andere kant weer op te klimmen. Beiden hebben we hetzelfde gevoel, deze baden hoeven voor ons niet. Onderaan zien we nog een extra reeks baden in opbouw. Ook meerdere hotels zijn in aanbouw in het park. Men wil meer en meer gasten aantrekken, ondanks de parkeerruimte die nu al te beperkt is. In de vroege namiddag rijden we het park al uit, zo ’n drukte is niets voor ons.

Op weg naar Veracruz
Onze reis in Mexico zal ditmaal eindigen in Veracruz. Vanuit deze havenstad zal Manga worden verscheept naar Colombia, van waaruit we zullen vertrekken op een nieuw avontuur, het verkennen van Zuid Amerika met de camper.

De eerste rit, vanuit Tolantongo, verloopt opnieuw zeer langzaam. Normaal gezien zouden we de tolweg nemen, doch deze loopt door de provincie Mexico. Op woensdag is dat verboden terrein voor Manga, omwille van het laatste cijfer van onze nummerplaat. Dus rijden we opnieuw langs wegen met ontelbare ‘topes’ en door de smalle straatjes van een aantal dorpen.

In Ixquimilpan stuurt de GPS ons naar een eenrichtingsstraat … in de verkeerde richting. Terugkeren kan niet. Er is maar één alternatief, waardoor we midden in het centrum terechtkomen, met zijn uiterst smalle straatjes. Hier rijden is echt millimeterwerk. Enkele keren kunnen we echt niet door, omdat voertuigen, waaronder een ziekenwagen, te ver van de straatkant zijn geparkeerd. Wachten dus tot deze verplaatst worden. Gelukkig hebben de vriendelijke Mexicanen veel geduld!

Onze dag eindigt in Calpulapan, waar we op de parking van een benzinestation mogen overnachten. Lawaaierig tot laat, maar het is er veilig. ‘s Nachts valt het al bij al nog mee, maar al vroeg komen de zware vrachtwagens weer tanken, met hun luidruchtige motoren.

Malinche
In het naaldwoud van het Malinche Parque Nacional vinden we onze volgende overnachtingsplek. Het is hier zalig rustig. Na even zoeken vinden we een vlak plaatsje, niet te dicht bij de weg. Door de grote hoogte (3.010 m.h.) is het er aangenaam koel. We komen vroeg aan en zouden eigenlijk de wandeling naar de bergtop nog kunnen maken. Omdat we zoveel achterstand met onze administratie hebben, beslissen we dat niet te doen.

In de late namiddag krijgen we het bezoek van een aantal politieagenten met een pick-up truck. Ze kloppen aan en vragen een identiteitsbewijs, bestuderen de nummerplaten en vragen hoe lang we hier blijven. Ze wensen ons het beste, en … wanneer we problemen zouden hebben, moeten we 911 bellen. ’s Avonds krijgen we een heus onweer op ons dak, met hagelstenen en hevige regenval. Het klettert zo hard, dat we elkaar amper kunnen verstaan.

GRUTAS TOLANTONGO – GRAVEL BUSPARKING
PRIJS: Gratis.
Overnachten in het park kan ook, mits betaling van de ingang en parkingfee voor de dag van aankomst, de dagen van verblijf en de dag van vertrek. Wie het park in 1 dag bezoekt, moet in dat geval voor 2 dagen betalen.
Grote gravelparking, waar de grote toeristenbussen blijven wachten op hun passagiers, die met kleinere bussen het park inrijden. Uitzicht op de diepe vallei. De parkingang is niet veel verder dan deze parking, langs de toegangsweg naar de grotten. Naar het uiterste punt in het park is het 5 km rijden.
Toiletten achter het informatieloket op de parking, 5 MXN, enkel open tijdens de dag.
Drukke passage, vanaf 4 u ’s nachts beginnen de bussen hun motoren te draaien. Daarna komt al vlug het verkeer van en naar de grotten op gang.

CALPULAPAN – PARKING BENZINESTATION
PRIJS: Gratis.
Benzinestation met OXXO winkeltje. We mogen parkeren achter het winkelgebouw, dat ons wat beschermt voor het straatgeluid. Doch het blijft zeer lawaaierig tot laat ’s avonds en vanaf zeer vroeg ‘s ochtends. Toiletten.

PARQUE NACIONAL MALINCHE – NAALDBOS
Coördinaten: 19.284452 – 98.041954
PRIJS: Gratis.
Nummerplaat en naam worden geregistreerd aan de parkingang, maar er hoeft niet betaald te worden.
Zeer rustige omgeving, midden in een prachtig naaldbos. Hier vertrekt een wandeling naar de top, waardoor er wat dagjestoeristen zijn. Ook komen locale mensen met hun kinderen hier een koele vakantiedag doorbrengen. Overal in het bos zijn open zandplaatsjes, waarop men vrij kan kamperen. Geen voorzieningen.
Minpunten: Niet overal zijn de plaatsjes mooi vlak. Weinig zon voor de zonnepanelen.

Tepotzotlán – Colonia Santa Teresa – provinciegrens Mexico / Hidalgo – Ixquimilpan – Grutas Tolantongo, 145 km
Vrij drukke wegen, regelmatig door woonkernen, met ontelbare topes. Een zeer langzaam traject.
Tol: 87 MXN – Plaza de Cobre n°4, bij het verlaten van Tepotzotlan, via route 57D

Grutas Tolantongo – Ixquimilpan – Actopan – Pachuca – Sahagun – provinciegrens Hidalgo / Tlaxcala – Calpulapan, 182 km
Vrij drukke wegen, vaak sterk beschadigd. Met ontelbare topes, regelmatig door woonkernen met smalle straten. Een zeer langzaam traject.
Een goed alternatief is de tolweg richting Mexico, daarna richting kust. Doch daarbij dient rekening te worden gehouden met de rijbeperkingen in de staat Mexico, waar deze een stuk doorheen loopt.

Calpulapan – Apizaco – Malinche PN, 85 km
Vrij drukke wegen, maar zeer vlot te rijden wegen, meestal twee vakken per rijrichting. Topes zijn hier en daar wel aanwezig. De weg naar en in het park is verhard en breed, wel veel putten.

GRUTAS TOLANTONGO – PRETPARK ROND EEN AZUURBLAUWE RIVIER
Dit park bevat 3 thema’s:
- Waterval, grot en rotstunnel aan het einde van de weg, te volgen vanaf de linkeringang.
- Azuurblauwe rivier, met baden gevormd door stenen dammen. Ook bereikbaar via de linkeringang.
- Warmwaterbaden, langs een helling, te bereiken via de rechteringang.
Persoonlijk vinden we het park nogal weinig natuurlijk aandoen. Vooral gericht naar ‘waterpret’.
Het felblauwe water van de rivier en de waterval aan het einde zijn mooi om zien, doch we hadden meer verwacht. Dit is ons meest favoriete deel van het park. Het water in de ondiepe rivier (+/- 1 meter diep) is aangenaam warm, doch niet de temperatuur van heetwaterbaden, wellicht missen we contrast door de warme zomertemperaturen.
De warmwaterbaden in het andere parkdeel doen helemaal niet natuurlijk aan. Omdat deze eivol zitten gaan we er niet in. Hier wordt naarstig gebouwd aan meer hotels en meer betonnen baden.
Wellicht bezoeken we dit park tijdens de minst aantrekkelijke periode, het is zomervakantie en enorm druk. Tijdens de winter zou het wel eens een totaal andere sfeer en indruk kunnen geven.
INKOM: 150 MXN pp. per dag. Geldig voor beide parkdelen.
Let wel: overzichtskaartje te verkrijgen aan het infoloket op de busparking, niet bij de eigenlijke parkingang.
WEBSITE: www.grutastolantongo.com.mx
ACCOMMODATIE:
Verspreid in het park bevinden zich meerdere hotelletjes, nabij de verschillende attracties.
Langs de rivier kan men kamperen met tentjes. Vele kleine tentjes staan bijna tegen elkaar geplaatst, wellicht worden deze hier verhuurd.

Parking verspreid op het domein, 20 MXN per dag.

Wij bezoeken het park tijdens de zomervakantie, het is uiterst druk. Er zijn weinig vrije plaatsen te vinden, al van zeer vroeg in de voormiddag.

Fotoalbums van locatie «Tepotzotlan (2)»