Reisverhaal «Tanah Rata - Cameron Highlands»

Azië - deel 2 | Maleisië | 0 Reacties 07 Juni 2011 - Laatste Aanpassing 25 Juni 2011

Tanah Rata is een zeer toeristisch plaatsje, centraal gelegen in de Cameron Highlands. In de vele restaurantjes is er keuze tussen een ruim aanbod aan smaken, zuid en noord Indische, Chinese, Thaise, Maleisische, Westerse, Indonesische, Japanse keuken … noem maar op. Maar ook vind je er overheerlijke Engelse scones met aardbeienjam, room en thee, een overblijfsel uit de Britse koloniale tijd.

Cameron Highlands is het meest uitgestrekte berggebied van Maleisië (tussen 1.300 m – 2.183 m hoog), gelegen in de provincie Pahang. Hier vindt men een eerder koel klimaat, met temperaturen tussen 10°C en 21°C. De oorspronkelijke begroeiing is jungle, wat een eerder blauwachtige kleur geeft aan de bergen rondom. Deze nog primaire jungle wordt doorsneden door vele rivieren met mooie watervallen.
Het is echter ook een landbouwstreek, vooral bekend om de aardbeien en thee plantages, maar ook om de grote variëteit aan soorten groenten, fruit en bloemen. Daarbij komen nog een aantal bijenkwekerijen, de rauwe honing die ze er maken is echt lekker ! Hellingen zijn aangelegd in terrasvorm.
Hier krijgen we weerom het verhaal van de raadselachtige verdwijning van de Amerikaan Jim Thompson te horen. Als oprichter van de Thaise zijde industrie na WWII maakte hij fortuin. We bezochten zijn prachtig ingerichte houten huis in Bangkok. Zijn geliefde hobby was trekken doorheen de jungle, hij bracht dan ook veel tijd door in zijn vakantiehuis in de Cameron Highlands. Op 26 maart 1967 maakte hij er een wandeling voor het avondeten en keerde niet terug uit de jungle. Men heeft nooit kunnen ontdekken wat met deze man is gebeurd … een ongeluk, ontvoerd, vermoord, zelfmoord, … of gewoon een geplande verdwijning ?
Na onze aankomst in Tanah Rata, gaan we eerst het plaatsje verkennen. We hadden verwacht hier verse aardbeien te kunnen kopen … maar die zijn nergens te vinden. Er wordt ons verteld dat we ons hier in de administratieve zone bevinden … de aardbeien worden enkel bij de plantages zelfs verkocht … wat een logica !
Zeer eigenaardig ook dat zelfs in de vele toeristisch gerichte restaurantjes en tearooms geen verse aardbeien worden aangeboden bij hun gerechten, met veel geluk wat confituur. We beginnen te geloven dat we hier in de verkeerde periode zijn, maar er wordt ons verteld dat aardbeien hier het ganse jaar door groeien …
We troosten ons dan maar met lekker gefrituurde banaantjes van een kraampje aan de straatkant.
Een wandeling doorheen de dichte jungle (trail n° 9), brengt ons al vlug langs de mooie waterval Robinson. Het geplaveide pad gaat hier over in een echt smal junglepad, maar is nog steeds goed te bewandelen, op enkele korte klauterstukjes na. We beslissen de wandeling verder te zetten (trail n° 9A) om nog wat langer van deze mooie en vooral rustige omgeving te kunnen genieten. Toeristen zien we hier niet … dieren of insecten zien we amper, hier en daar een speciale bloem. We hadden het anders verwacht, want vooraleer af te slaan naar het wandelpad, vonden we een kleine slang op het voetpad … Aan het einde van ons pad, komen we uit boven een groenteplantage. Tussen de terrassen dalen we af naar de weg. Wat verder bezoeken we een Bee Farm (bijenkwekerij), waar we overheerlijke rauwe honing mogen proeven. Jammer genoeg is daarvoor geen plaats vrij in onze rugzak. Op deze boerderij worden ook aardbijen geteeld, Marc kijkt er al enkele dagen naar uit eens verse aardbeitjes te kunnen eten … maar er zijn er geen, ’s ochtends zijn ze vlug uitverkocht. Reden ? Het is vakantie in Maleisië, te veel toeristen …
Wanneer we op de grote weg aankomen, hopen we een bus naar Tanah Rata te kunnen nemen. Het is van hier nog 10 km, over een drukke bochtige weg omhoog. Niet ons favoriete wandelparcours. Wanneer een onweer plots losbarst, krijgen we een lift aangeboden naar ons hotel, door een vrolijke Indische chauffeur, ... hebben wij even geluk, want de bui die volgt is echt zeer hevig.
Omdat we van het wandelen in de jungle zo hebben genoten, doen we dit nog een dagje over (trail 10). Deze keer moeten we eerst stevig klimmen, zo’n 220 meter over een tamelijk steil pad, dat dankzij de vele boomwortels niet al te glad uitvalt. Boven op Gunung Jasar worden we beloond met een schitterend uitzicht over de omgeving met zijn bergen, theeplantages, serres, dorpjes, … waarvan we een groot stuk herkennen. Verder gaat het over een kam, tot een volgende top, Gunung Perdah, met mooi uitzicht. De afdaling gaat langs een zeer steil eerder moeilijk pad, beneden komen we uit aan een elektriciteitscentrale, dat was niet de bedoeling, we zijn te vroeg afgeslagen (trail 12). Helemaal nog niet moe, beslissen we terug te keren en toch ons oorspronkelijk pad verder te volgen, waarbij we uitkomen in een dorpje met Orang Asli bevolking (de oorspronkelijke bevolking van het Maleisische schiereiland). Via de grote weg keren we terug naar Tanah Rata. Het moeilijkste bij deze tocht was eigenlijk het vinden van de startplaats van het junglepad ...
Wanneer het ’s ochtends wat grijs blijft en we twijfelen aan het weer, nemen we de locale bus.
Aan een Butterflyfarm laten we ons afzetten, om deze te bezoeken. We zijn lichtjes teleurgesteld want de vlinders worden er losgelaten uit papieren envelopjes … blijven een tijdje verdoofd op de grond zitten, vooraleer ze een poging tot vliegen wagen. Dit lijkt ons niet zo natuurlijk !
In kleine glazen bakken zitten wat insecten en reptielen die hier in de jungle leven. Ze hebben amper iets uit hun natuurlijke habitat bij zich … ook hier weer: wat een behandeling !
En dan vinden we eindelijk verse aardbeitjes … we verorberen ze onmiddellijk, ze smaken ons … maar zijn zeker niet zo lekker als in België.
Op 4 kilometer afstand bevindt zich de BOH’s Sungai Palas Tea Estate. Vol goeie moed vangen we de wandeling langs een zeer smal kronkelend baantje aan, voortdurend op onze hoede voor de vele auto’s, die zelf amper plaats hebben en elkaar moeten kruisen aan speciale passeerplaatsjes. Maar we worden al vlug beloond met schitterende uitzichten op de hellingen vol met theeplanten. Voor we het bezoekerscentrum van de plantage bereiken, wandelen we nog door een klein dorpje – met alles erop en eraan – waar de werknemers wonen. In het bezoekerscentrum krijgen we volop informatie over de geschiedenis van deze plantage, maar ook over het verwerkingsproces en de verpakking van de thee en over de vele soorten. We nemen deel aan de korte rondleiding in de productiehal. Vier maal per dag wordt ook een langere geleide wandeling gemaakt op de plantage, inclusief een kennismaking met de soorten thee waarbij geproefd wordt, maar hiervoor kwamen we net te laat. We moeten tijdig onze terugweg aanvangen om onze bus naar Tanah Rata te halen en kunnen niet de laatste rondleiding afwachten. Het is ondertussen toch wel echt zeer warm geworden, als we niet opletten, plakken onze sandalen in het gesmolten asfalt … wie zei ons dat het hier steeds tussen 10°C en 21°C is … ’s avonds en na de regenbuien misschien ... En nu gaat het bergop …
Aan de hoofdweg kopen we opnieuw verse aardbeien, deze zullen we immers weer lange tijd moeten missen.
Het theeproces: Een theeplantage kent wel wat vergelijkingspunten met een koffieplantage (zie Panama 2007). Ook hier is de hoogte en het klimaat belangrijk om kwalitatieve resultaten te kunnen opleveren. En het theeblaadje moet doorheen verschillende processen om tot lekkere thee te worden verwerkt, net als bij de koffieboon. Weliswaar zijn deze processen totaal verschillend, voor de thee tellen we er 5:
1. Zuivering: hier worden de blaadjes met warme lucht behandeld, om zo ongeveer 50% van het vocht uit het blad te verwijderen, zodat een natuurlijke chemische reactie kan volgen. Duurt 12 – 20 uren.
2. Rollen: de theeblaadjes worden machinaal gerold, t.t.z. door elkaar heen gemengd en geschoven, hierdoor verkrijgt men kleinere stukken theeblad.
3. Fermentatie: m.a.w. oxidatie van de theeblaadjes is een natuurlijk proces. Op dit moment verkrijgt het theeblad de juiste smaak, aroma en kleur. Een juiste timing en temperatuur zijn hierbij zeer belangrijk. Bij aanvang van het fermentatieproces, is het theeblad nog groen, aan het einde hiervan heeft het een koperkleur.
4. Drogen: het drogen stopt het fermentatieproces en reduceert de vochtigheid in het blad tot 3%. Hierbij worden natuurlijke producten gebruikt, zoals palmolie zaden en plantage hout. Aan het einde van dit proces heeft het theeblad zijn definitieve zwarte knapperige vorm, het is veranderd in ‘thee’.
5. Sorteren: Naargelang de grootte wordt de kwaliteit van de thee bepaald. Hier zijn 4 gradaties te onderscheiden: 1e kwaliteit: waar het blad intact is; 2e kwaliteit: waar het blad beschadigd of gebroken is; 3e kwaliteit: kleine stukjes blad blijven over; 4e kwaliteit: de minste kwaliteit, waar het blad bijna tot stof is veranderd, wordt vooral gebruikt voor theezakjes.
Vooraleer de thee uiteindelijk ter verpakking wordt verzonden, wordt er geproefd.
De juiste soort verpakking is uiteraard ook belangrijk, gezien anders de thee het vocht uit de omgeving zou opslorpen en van zijn aroma en goede smaak zou verliezen.

Ernaartoe:
stadsbus Ipoh hotelbuurt – oude busterminal (Medan Kidd), 1 MYR pp.
VIP airco bus Ipoh – Tanah Rata, 16,80 MYR pp., 2 ¾ uren onderweg
Overnachtingen:
hotel Hillview Inn, 130 MYR per nacht (mits een verblijf van min. 3 nachten), voor een ruime en luchtige 2 persoonskamer, met sanitair (warm water), balkon met mooi uitzicht op de jungle begroeiing, gratis WIFI, klein restaurantje, zeer vriendelijke en behulpzame hoteluitbaters, mogelijkheid om valuta te wisselen aan zeer interessante koersen, 17 Jalan Mentigi, tel 6-05-491 2915, [email protected], www.hillview-inn.com Beoordeling: 4/5
Excursies:
Wandelingen:

- Jungle trails 9, 9a: gemakkelijk te doen zonder gids, wandelschoenen nodig, 1 u 20 min. (voor de      trail zelf)
ernaartoe: te voet, terug: we kregen een lift terwijl we op de bus wachtten (elke 2 uren)
- Jungle trail 13: gesloten, overwoekerd graspad
- Jungle trail 4: vanuit Tanah Rata naar de waterval Parit, moeilijk begaanbaar, slecht onderhouden, erosie
- Jungle trail 10: vanuit Tanah Rata naar een Orang Asli dorp, 3 uren (voor de trail zelf)
ernaartoe: te voet, trail 10 begint achter de oly flatgebouwen, door een tuintje van een huis
terug: te voet langs de hoofdweg, 4 km (bus mogelijk om de 2 uren)
- Jungle trail 12: daalt steil af van uitzichtpunt 2 op trail 10, 15 min. (enkel)
Bezoeken:
- Bee Farm: inkom gratis, niet zo veel meer dan een winkeltje, toch leuk
- Vlinder Farm:
inkom 5 MYR pp
ernaartoe en terug: locale bus, 2,5 MYR
- BOH’s Sungai Palas Tea Estate:
inkom: gratis
ernaartoe en terug: te voet vanaf de vlindertuin (4 km, enkel – 45 min.)

Fotoalbums van locatie «Tanah Rata»

Tanah Rata - Cameron Highlands (11)