Reisverhaal «Kuala Lumpur»

Azië - deel 2 | Maleisië | 0 Reacties 26 Juni 2011 - Laatste Aanpassing 11 Juli 2011

Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, is met zijn 1.380.000 inwoners een van de meest levendige steden in Azië, een stad van aangename contrasten. Met zijn vele parken en zelfs een stukje jungle midden in het centrum, is het tevens een van de groenste hoofdsteden van zuidoost Azië. Overal word je begroet door de schitterende Petronas Twin Towers, het wereldbekende icoon van Maleisië. Een groot aantal vooroorlogse koloniale gebouwen kenmerkt het rijke verleden van de stad, deze vormen een groot contrast met de moderne sfeer. De mix van rassen en culturen – zo mogelijk nog opvallender dan in de rest van Maleisië – vormt een caleidoscoop van fascinerende uitzichten, klanken en kleuren. De metrotreinen rijden er zonder bestuurder …

Tijdens ons verblijf hier kiezen we voor een hotelletje in de hoofdstraat van het superdrukke Chinatown. Omringd door een potpourri van straatgeluiden, installeren we ons op de kamer … wat met onze nachtrust ?
Al bij al valt dit nog best mee want rond 23.00 u worden de 4 rijen kraampjes middenin de straat opgeruimd, de winkeltjes gesloten. Een zalige stilte tot zo’n 9.00 u ’s ochtends wanneer alles stilaan terug wordt opgezet.
’s Avonds banen we ons een weg tussen de wirwar van kraampjes door, waartussen nauwelijks plaats vrij is, het is zoeken naar een doorgang om ons hotel te kunnen bereiken … een echt doolhof !
Dag 1: Voor het eerst tijdens onze reis, sinds 19 mei, worden onze plannen wat in de war gestuurd door een felle regenbui. Van een succes gesproken ! Maar rond 10.00 u klaart alles op, het startsein om een eerste stuk van de stad te gaan verkennen.
Lake Gardens is een prachtig onderhouden heuvelachtig park (92 ha groot) dat werd aangelegd tijdens de Engelse bezetting. Het strekt zich uit rond 2 meren en wordt opgedeeld volgens verschillende thema’s, zoals vlinderserre, hertenpark, sculpturenpark, ...
De vogeltuin bestaat uit een groot bosgebied waarrond een enorme ‘kooi’ van netten werd gespannen. Massa’s tropische vogels leven hier samen in hun eigen habitat, bezoekers kunnen er vrij in rondwandelen.
De orchideeëntuin loont echt wel de moeite, massa’s bloemen van vele soorten geven een enorme kleurenpracht. Hibiscusbloemen zijn er wat minder.
Boven in het park staat het nationaal monument. Een enorm beeld met strijders, waarachter een zuilengaanderij met uienvormige torentjes, die naar een herdenkingszuil leidt.
We dalen af naar de meren en genieten verder van al die natuurpracht, echt een oase van rust in deze bruisende stad.
Dag 2: Een bezoek aan de nationale moskee Masjid Negara bevestigt ons vermoeden, de kledij van de moslimvrouwen is ondraaglijk warm … Om de moskee te mogen betreden moeten vrouwen een kleed en hoofddoek dragen, die worden voorzien aan de ingang ... dus Herlinde trekt deze braafjes aan. Het is een mooie sobere moskee, getypeerd door zijn 73 meter hoge minaret en azuurblauwe stervormige hoofdkoepel met 18 punten (komt overeen met de 13 staten in Maleisië + de 5 steunpilaren van de Islam). De bouw ervan werd geïnspireerd door de grote moskee in Mekka.
Het Islamic arts museum geeft een beeld van het ontstaan en de verspreiding van de Islam. De rol van de koran wordt toegelicht, het ontstaan van jaartelling en tijdsberekening, gebruiken, kunst, wetenschap, … We vinden het interessant om hierover toch iets meer te leren, aangezien we nog een tijdje in moslimlanden zullen reizen. Dit is gehuisvest in een zeer modern gebouw, opgetrokken in hoofdzakelijk witte tinten, met vele glaspartijen en getooid door 3 grote koepels in pastelkleuren. In de laatste zaal vinden we een groot aantal maquettes van de mooiste moskees ter wereld, hiervan zullen we er een aantal tegenkomen tijdens deze reis ... de grootste moskees zijn te vinden in … Saoudi Arabië en Abou Dabi ...
Little India toont ons de gebruikelijke kleurrijke drukte, met vooral zijdewinkels, maar ook sieraden, geldwisselaars, … Hier missen we de typische sfeer een beetje, misschien zijn de straten te breed en het verkeer te druk.
Dag 3: Vandaag staat een bezoek aan de Petronas Twin Towers op het programma. Toen dit 88 verdiepingen hoge torencomplex in 1998 werd ingewijd (kostprijs: 1,9 biljoen USD), was dit met zijn 452 meter het hoogste gebouw ter wereld. Doch in oktober 2003 werd het in hoogte overtroffen door een Chinees gebouw in Tapei. Op heden zijn het nog slechts de 4de hoogste gebouwen ter wereld, maar de torens blijven nog steeds de hoogste identieke gebouwen ter wereld. De architect van de torens kreeg als opdracht hierin de essentie van Maleisië tot uiting te brengen, de rijke cultuur en de bijzondere toekomstvisie en ambities. De vorm ervan is afgeleid van de 5 pijlers van de Islam, dat komt tot uiting door de ronde traditionele islamitische vormen.
Geïnteresseerden kunnen tot op de skybridge (loopbrug tussen de 2 torens op de 41ste verdieping, die eigenlijk werd geplaatst als evacuatieroute ingeval van brand), of zelfs sinds korte tijd tot op een platform bijna helemaal boven, daar wordt bovendien zelfs een diner aangeboden.
We zorgen ervoor zeer vroeg aanwezig te zijn, want de toegang is gelimiteerd (zo’n 1.640 personen / dag voor de skybridge). Om 8.15 u staan we al in een zeer lange rij, met weinig hoop, nochtans is de opening pas om 9.00 u. Na 2 uren aanschuiven zijn we blij nog een ticket te kunnen kopen voor de skybridge, de andere opties zijn uitverkocht. Omdat we pas om 14.20 u naar binnen mogen, maken we eerst een wandeling doorheen het bijhorende park met zijn vijvers en fonteinen. Daarna bezoeken we het hypermoderne winkelcomplex in de basis van de torens.
Een supersnelle lift, 1 verdieping per seconde, brengt ons in geen tijd naar de 41ste verdieping. En dit is echt al zeer hoog … we kijken neer op alle andere hoge gebouwen rondom … toch wel een speciaal gevoel. Wat moet dat niet zijn helemaal boven … Wanneer we terug beneden aankomen, kijken we nog naar een interessante documentaire over de bouw van de torens.
Dag 4: Het commerciële centrum van China Town bestaat uit de autovrije straat Jalan Petalin. We maken een wandeling in de straten rondom. Vooral de Sri Mahamariamnan tempel met zijn toren van pastelkleurige beelden is prachtig. We hebben geluk, er vindt juist een ceremonie plaats. Een iets ouder koppel wordt eerst in de bloemetjes gezet, waarna alle feestvierders om beurten naar voren komen om doorheen een zeef een kruik water over het paar hun hoofden te gieten. Dit alles onder begeleiding van nogal luide blikkerige muziek.
Via het dichte junglepark Bukit Nanas Forest Reserve op de heuvel rondom, wandelen we naar de telecommunicatietoren. In dit zeer goed onderhouden park leven nogal wat dieren (apen, slangen, vogels, vlinders, insecten, …), maar vooral de dichte groene natuur is bijzonder … en dat midden in het centrum van een wereldstad … Men kan hier zelfs kamperen.
De telecommunicatietoren boven op de heuveltop, is met zijn 421 meter de 4de hoogste ter wereld, maar wel de enige die omringd wordt door jungle, midden in een stad. Op 276 meter hoogte is een uitkijkplatform dat kan bezocht worden en een spectaculair uitzicht over de stad biedt. Ook hier bekijken we een boeiende documentaire over de bouw ervan.
We wandelen van hieruit verder, opnieuw naar de Petronas Twin Towers. Door het effect van de verlichting zijn deze ’s avonds nog mooier en indrukwekkender dan tijdens de dag. Terwijl we wachten, genieten we van het schouwspel van de fonteinen in het park, die gisteren niet werkten.

Ernaartoe:
locale aircobus Kuala Selangor – Klang, 5 MYR pp., 1 ½ uren onderweg
locale aircobus Klang – Kuala Lumpung Pasar Seni, 3 MYR pp., 1 uur onderweg
Overnachtingen:
Hotel China Town (2), 89,90 MYR per nacht voor een 2 persoonskamer met raam (voor 1 nacht 99,90 MYR, vanaf 2 nachten 10 % korting), incl. sanitair (warm water), proper, TV, gratis WIFI, gelegen midden in de drukke wandel hoofdstraat van China Town, waarop het raam uitgeeft, de bijhorende geluiden moet je erbij nemen op de kamer, eigenlijk valt dit nog best mee want na 23.00 u wordt er opgeruimd en is het stil tot rond 9.00 u, n° 70 – 72 Jalan Petaling, tel. 03-2072 9933,
[email protected], www.hotelchinatown2.com  Beoordeling: 4/5

Excursies:
- Lake Park: inkom gratis
Vogelpark: inkom 45 MYR pp., nogal prijzig
een dergelijk park bezochten we reeds in Brazilië (aan de Iguasu watervallen), echt de moeite waard, daarom slaan we deze keer over
Orchideeën en hibiscus tuin: inkom gratis (behalve tijdens het weekend)
Nationaal monument en sculpturenpark: inkom gratis
- Nationale Moskee, Masjid Negara, inkom gratis
- Islamic museum: inkom 12 MYR pp.
- Little India: terugweg: metro Dan Wangi – Pasar Seni, 1,05 MYR pp.
- Petronas Twin Towers:
Ernaartoe en terug: metro Pasar Seni – KLCC, 1,60 MYR pp.
Bezoek skybridge: 10 MYR pp.
Bezoek platform: 40 MYR pp. (om hierop een kans te maken, best reeds voor 7.00 u ter plaatse zijn)
- Bukit Nanas forest reserve: gratis plannetje te verkrijgen in het visitor centre van het park
- Telecommunicatietoren:
bezoek uitkijkdek: inkom 35 MYR pp., ons hotel biedt tickets voor 20 MYR pp. (omdat we van hieruit de Petronas Twin Towers niet naast, maar slechts bijna volledig achter elkaar kunnen zien, gaan we niet naar boven)
documentaire: inkom gratis

Fotoalbums van locatie «Kuala Lumpur (1)»