Reisverhaal «rondreis Kroatië, langs natuurparken»

Reizen voor mei 2007 | Kroatië | 0 Reacties 28 Mei 2004 - Laatste Aanpassing 30 April 2011

Met de auto, geladen met ons kampeergerief, trekken we voor 16 dagen naar Croatië. We verkennen de nationale parken ‘Risnjak’, ‘Velebit’, ’Paklenica’, ‘Krka’, ‘Plitvicka Jezera’.

Het is een prachtige reis door een opkomend toeristisch gebied, landinwaarts zijn er nog sporen te zien van de oorlog. De mooie natuurgebieden worden beschermd door hun statuut van nationaal park. Sommige wandelingen zijn stevige kuitenbijters, ze zijn meestal goed aangegeven. Ze brengen ons door prachtige natuur, de zee of rivieren zijn steeds in de buurt . De campings zijn vrij groot, we vermoeden dat het superdruk wordt in het hoogseizoen. In de restaurantjes doen we ons tegoed aan lekkere visgerechten, geen haute-cuisine in deze streek.

Programma :
- dag 1, na het werk vertrekken we onmiddellijk en rijden reeds een eerste stuk van de lange weg via Aken, Koblenz, Mainz en Mannheim, we slapen in de auto
- dag 2, we rijden verder van Mannheim via Karlsruhe, Stuttgart en Munchen in Duitsland, verder via Salzburg en Vilach in Oostenrijk, verder door via Llubliana in Slovenië om s’avonds in Gerovo, Croatië te bereiken, in de buurt van het nationaal park Risnjak
- dag 3, vanuit het hotel wandelen we in 2 uren naar de topVeliki Risnjak in het nationaal park Risnjak via het pad Horvatova Staza door een dicht bos, stappen in 1 uur verder naar de berghut door sneeuwvlaktes en via een rotsig pad, de terugweg stappen we via Bertoviceva Staza, de bergpas Medjro Vrata, Janjicarska Vrata en Sumiceva Staza, na de wandeling rijden we door naar het strand van Kraljevica waar we kamperen
- dag 4, rijden verder en verkennen het stadje Crikvenica om te eindigen in Senj in de buurt van het nationaal park Velebit
- dag 5, op weg naar het centrum van het wandelgebied Velebit NP, nemen we een jong liftend Pools koppeltje mee, we stappen 2 ½ uren door mooi bos langs vlaktes met uitzicht op de bergen rondom op het mooie wandelpad Premuziceva Staza naar Zavizan waar een grote berghut staat, we klauteren verderop naar de hoogste top Gromovaca en terug
- dag 6, we stoppen eerst in Senj om eten te kopen, rijden verder op de kustweg naar het nationale park Paklenica en kamperen in de buurt van het park aan zee
- dag 7, we stappen 11 uren vanuit de camping in het nationale park Paklenica naar de hut Ivine Vodice en terug, bij de aanvang van de wandeling kijken we op tegen de zijwanden met rotsen van de kloof waar we doorheen lopen om verder op beboste bergtoppen en kammen te lopen, in de verte zien we de zee met de talrijke eilanden
- dag 8, we wandelen in de kloof van Mala Paklenica, springend van de ene rotsblok naar de andere tot aan een grot
- dag 9, we wandelen op het wandelpad Lipa Staza in 4 uren naar de top van Vaganski Vrh, soms via een moeilijk begaanbaar pad en af en toe door een sneeuwvlakte, we keren terug eerst langs de kam naar het meer  Babino Jezero en verder naar beneden op het pad Bukova Staza
- dag 10, we verplaatsen ons naar Vodice, onderweg stoppen we op het schiereiland Murter, lopen rond in het havenstadje Meister,langs Tribanj waar we een kapelletje bezoeken op een heuveltop
- dag 11, prachtige rondwandeling in het nationale park Krka, een immense rivier , langs watervallen en glasheldere meren, boottocht naar het eiland met klooster en de sluierwatervallen Roski Slap
- dag 12, we rijden door de zeer groene omgeving landinwaarts naar het noorden tot in Korana, in de namiddag wandelen we op de planken paadjes in nationale park Plitvicka Jezera, langs ongelooflijke glasheldere meren en watervallen
- dag 13, we wandelen opnieuw in het nationale park Plitvicka Jezera, ditmaal de bergwand op via een moeilijk begaanbaar pad tot bovenaan de grote waterval en door naar de voet van de waterval waar we terugkeren via het aangelegde plankenpad
- dag 14, we rijden verder noordwaarts door het groene landschap naar Stublick Toplica, stoppen in Sluns waar watervallen te zien zijn, in Karlovac lopen we rond op zoek naar een fotoboek, door het natuurpark Zumberak Samobor Gorje, we vinden geen camping en logeren dus maar in een pensionnetje
- dag 15, we zetten onze terugweg in naar huis en rijden tot aan een camping aan de Ossiacher See in Oostenrijk, we zwemmen hier in het koude meer
- dag 16, we rijden verder door naar huis