Reisverhaal «Op weg naar het noorden: Zao-san - Yamadera»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 28 Mei 2014 - Laatste Aanpassing 16 September 2014

Traject: Shirabu pass – Zao onsen – Zao Echo line – Yamadera – Tendo

Onsen en kratermeren
Vanaf de Shirabu pass hebben we nog steeds schitterende zichten op de Bandai-san, met het prachtige diepblauwe meer Hibara-ko op de voorgrond. Het voelt indrukwekkend te beseffen dat we gisteren op zijn top stonden. Dit gebied van rivieren, meren en watervallen verveelt ons nooit.

Eenmaal voorbij de bergpas rijden we door een landbouwstreek met rijstvelden. Serres weerkaatsen overal het zonlicht, ze bestaan uit grote geraamtes, overtrokken met plastiek. Binnenin zien we een soort fruitbomen, dezelfde die ook overal buiten staan. We vermoeden dat men zo het seizoenfruit spreidt.

Dan komen we opnieuw aan een bergweg, de Zao Echo Line. Deze brengt ons eerst naar het skidorpje Zao Onsen. Zoals de naam het zegt, hier vinden we een ruime keuze aan warmwaterbaden.

Verder langs deze weg stoppen we zo dicht mogelijk bij de top van de Zao-san, om naar zijn kratermeer te klimmen. Die vulkanen, we krijgen er niet genoeg van !

Op de parking aan de voet van de slapende vulkaan, zullen we overnachten. We zijn nu op 1.600 meter hoogte, ’s avonds koelt het sterk af door felle koude wind. Toch blijft het zonnetje stralen in een felblauwe hemel. Onder ons in de vallei is het wat anders, het wolkenpak wordt dikker, we horen het onweer. Terwijl wij genieten van onze tweede mooie zonsondergang op rij. Het is hier super rustig, we slapen alleen op deze parking.

Zeer vroeg vertrekken we op onze wandeling. De stoeltjeslift is nog niet open, we kunnen eronder de helling opklimmen. Het is vrij steil, maar we staan toch snel boven. Al vlug kunnen we het prachtige kobaltgroene kratermeer bewonderen. Het ligt te schitteren onder de kraterrand, die wij volgen naar de top, op 1.841 meter hoogte. Het uitzicht op de vulkanische omgeving en de besneeuwde bergketens in de verte is schitterend.

Over de afdaling doen we iets langer, we kunnen niet meer onder de stoeltjes lopen, omdat ze nu in werking zijn. Het pad naar beneden is nog ondergesneeuwd, behoedzaam moeten we over de steile sneeuwvlaktes omlaag. Gelukkig is de sneeuw wat zacht geworden door de warmte, zodat onze voeten een betere grip hebben.

Langs het vervolg van de bergweg Zao Echo Line zijn nog meerdere mooie uitzichten te bewonderen. Het is echt genieten van onze rit met al zijn haarspeldbochten. Tot we plots voor een groot hek staan. Het vervolg van de weg is gesloten. Gelukkig is er een alternatief en moeten we niet te ver omrijden.

Vandaag staat ook nog de Sasaya pas op het programma, weerom een bochtige bergweg. Maar ook daar staan we voor een gesloten poort. De pas ligt waarschijnlijk nog onder de sneeuw. Gelukkig loopt er een tolweg onderdoor. De lange tunnel brengt ons aan het uiteinde van de bergpas, waar we opnieuw onze weg vervoegen.

1.000 traptreden
Een lange trap brengt ons met 1.000 treden naar de Yamadera of Risshakuji tempel. Deze werd in 860 opgericht, bovenop een rotsberg. In zijn bloeiperiode, van 1185 tot 1382, leefden zo’n 300 monniken in de tempel zelf, aan de voet van de berg woonden een duizendtal gelovigen.

Rondom in het woud staan vele oude grafstenen en kleine tempelgebouwtjes. Opvallend zijn de gaten hoog in de rotswanden, waarin beeldjes en stenen liggen. Boven genieten we van een mooi uitzicht over de vallei.

Goshiki-Numa – Shirabu pass – Kaminoyama – Zao onsen – Zao Echo line, 124 km.
We gebruiken geen tolwegen. Rustig traject over bergwegen, tussenin door een dal met kleine stad. Prachtige omgeving.

Zao Echo line – Yamadera tempel – Tendo, 83 km.
De bedoeling is om geen tolwegen te gebruiken. Eerst vervolgen we de prachtige Zao Echo line, met zijn vele mooie uitzichten en haarspeldbochten. Bij een splitsing stuurt de GPS ons naar links, weg 255 op, deze is echter een stuk verder gesloten, we moeten terugkeren. Daarna willen we over de Sasaya pas (weg n° 286) rijden, om weer optimaal van de bergomgeving te kunnen genieten. Deze is echter ook nog gesloten. Enig alternatief is 5 kilometer over een tolweg te rijden, door een tunnel onder de pas door.

MT. ZAO
Coördinaten: 38.127863, 140.436756
PRIJS: Gratis.
Gratis parking aan de voet van Mt. Zao, vanwaar een zetellift naar de top vertrekt. Basis, proper sanitair. We slapen hier alleen.
Minpunten: Kan koud zijn ’s nachts door de hoogte.

TENDO PARK & SLEEP
Coördinaten: 38.354874, 140.387337
PRIJS: Gratis.
Grote gratis parking, gelegen midden in een commerciële zone. Het leuke is een klein heet bronwater voetbad voor het gebouw. Sanitair is proper.
Minpunten: Grote drukke parking, vrachtwagens hebben de ganse tijd hun lawaaierige koelgroepen aanstaan.

SHIRABU PASS
Prachtige bergweg met vele haarspeldbochten, door een mooie groene natuur. Aan de ene kant van de pas ziet men voortdurend de Mt. Bandai die hoog boven het landschap uittorent, met aan zijn voet het enorme meer Hibara-ko. We stoppen aan enkele uitzichtpunten en watervallen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Weg tussen Goshiki-Numa en Kaminoyama.

ZAO ECHO LINE (WEG 12)
Prachtige bergweg met vele haarspeldbochten, door een mooie groene natuur. Voortdurend ziet men de Mt. Zao die hoog boven het landschap uittorent.
ERNAARTOE EN TERUG:
Weg tussen Zao onsen en Miyagi.

BEKLIMMING MT. ZAO
Slapende vulkaan met kobaltgroen kratermeer. Mooie wandeling naar het oude tempeltje op de top, van waar men schitterende uitzichten heeft rondom.
We doen er 15 min. over naar de top van de stoeltjeslift te wandelen, via de steile helling onder de lift, die pas opent om 9 u. Van daaruit is het nog 45 min. wandelen naar de top, over een gemakkelijk pad.
We keren terug via een wandelpaadje, naast de stoeltjeslift. Het ligt echter nog onder een dik pak sneeuw, waarover we behoedzaam moeten afdalen. De zon verwarmt de sneeuw en maakt de bovenlaag zacht, wat voor wat meer grip zorgt. Hierover doen we 20 min.
Onze lichte wandelschoenen komen van pas.
INKOM: Gratis.
Gratis parking aan de voet van de vulkaan, vanwaar een stoeltjeslift vertrekt (700 JPY pp. retour, 450 JPY pp. enkel), maar ook een wandelpad.
Coördinaten: 38.127863, 140.436756
Iets verderop langs de weg vertrekt een betalende weg naar een parking hogerop (540 JPY retour). Van daaruit is het nog 45 min. wandelen naar de top.
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs Zao Echo line, bergweg.

YAMADERA TEMPEL
Tempel die uit vele gebouwen bestaat, langs een helling. Aan de bovenste tempelgebouwen geraakt men via een trap, met een 1.000-tal treden. Langs de trap zien we veel variatie, grafstenen, offerplaatsjes, hoog in de rotswanden zijn grote gaten waarin waarschijnlijk graven zitten.
INKOM: 300 JPY pp.
Grote parkings vragen allen 500 JPY.
Aan enkele huizen in het dorp worden de parkeerplaatsen verhuurd voor 300 JPY (er is niemand aanwezig, we moeten het geld gewoon in een collectebus werpen, men vertrouwt hierop).
ERNAARTOE EN TERUG:
Van de Zao Echo line rijden we langs weg n° 286 naar weg n° 13, waarvan we een zijweg nemen naar Yamadera tempel.

Fotoalbums van locatie «Mount Zao»

Op weg naar het noorden: Zao-san - Yamadera (22)