Reisverhaal «Nikko national park»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 23 Mei 2014 - Laatste Aanpassing 16 September 2014

Traject: Nikko Konsei pass (1.840 meter hoog) – lake Yunoko – Yudaki falls – Senjogahara moors – lake Chuzenji – Ryuzu falls – Kegon falls – Nikko – Lake Ikara – Tajimi

Langs de Nihon Romantic Hwy
Opnieuw kiezen we ervoor om door de bergen verder te rijden. Deze keer hebben we wat meer geluk, zodat de wolken het uitzicht niet helemaal belemmeren. Het skigebied waar we doorheen rijden, doet denken aan de pistes in de Vogezen, niet al te hoog, maar toch enkele vrij pittig. Eenmaal over de 1.840 meter hoge Nikko-Konsei pass, dalen we af door een prachtige natuur, met kleurrijke bossen, meren, watervallen en moerasgebied. De bijna perfect kegelvormige, 2.484 meter hoge, Mt. Nantai kijkt hier op neer.

Aan de rand van het Yunoko meer daalt een trappenpad af naar de voet van de krachtige hoge waterval Yudaki. Van hieruit maken we nog een rondwandeling op een plankenpad, door een prachtig bos met vele soorten begroeiing. Het is lente, de kleurschakeringen zijn prachtig. Nadat we een tweede mooie waterval voorbij wandelen, keert het pad terug. Wat is het hier rustig, enkele groepjes jongeren op schoolreis zijn onze enige passanten. Grappig hoe ze op een lange rij achter elkaar wandelen, allemaal vriendelijk groetend. Begeleid door leerkrachten voor- en achteraan de rij.

Niet veel verder op onze route maken we een korte wandeling langs het Senjogahara moerasland. De zon staat al laag, de kleuren zijn intens. De 2.484 meter hoge Mt. Nantai, een mooie kegelvormige berg, kijkt op ons neer.

Chuzenji meer
We starten onze volgende dag met een wandeling langs de rand van het mooie blauwe meer, waar we geslapen hebben. Vissers wagen hier en daar hun kans.

Hier bezoeken we het voormalige zomerhuis van de Italiaanse ambassade. Een eenvoudige, zeer mooie villa uit 1928, gebouwd in cederhout, waarmee ze ook binnenin is afgewerkt. Deze stijl past perfect in de frisgroene bosomgeving. De vele grote ramen geven een onbelemmerd uitzicht op het prachtige meer en de bergen eromheen. Het pand wordt sinds 1997 niet langer gebruikt door de ambassadeur en recent geschonken aan de locale overheid.

Voor we vertrekken, nemen een kijkje bij de rode Chuzenji tempel, tegenover onze parkeerplaats. Jammer dat één van de hoofdgebouwen in de stellingen staat voor onderhoud.

De smalle weg langs het meer leidt ons naar twee uitzichtpunten op 1.595 meter hoogte. Van hieruit kunnen we de groene bergomgeving bewonderen, alsook het prachtige Chuzenji meer. Men voorspelde ons dat hier boven vele apen zouden zitten, maar die laten zich niet zien. Voor ons hoeft dat echt niet, zo kunnen we rustig picknicken op een bankje.

Aan de overzijde van het meer bewonderen we de Ryuzu falls, een mooie waterval in meerdere delen, die uitmondt in het meer. Deze stroomt over de lavabedding van de Mt. Nantai vulkaan, is 210 meter hoog en 10 meter breed. Een trappenpad leidt ons naar boven.

Van op een uitkijkplatform is de Kegon waterval te zien, met zijn 97 meter hoort deze tot de top 3 van de mooiste watervallen in Japan. Onderaan de waterval stroomt het water aan beide kanten uit de rotsen, als een brede rok die uitwaaiert.

Irohazaka winding road
Een schitterend zigzagtraject dat werd aangelegd in 1954 – 1965, bestaande uit twee smalle één richtingswegen, eentje voor de klimmers, eentje voor het dalende verkeer. In totaal telt deze route 48 haarspeldbochten, waarvan wij er zo’n 29 moeten nemen tijdens de afdaling naar het Nikko park met tempels en heiligdommen. Onderweg genieten we van adembenemende uitzichten.

Nikko tempels en shrines
In een groot bos met enorme oude naaldbomen, bevinden zich een hele reeks oude tempels en heiligdommen. Zo mooi dat ze door Unesco zijn erkend. Om er vroeg bij te zijn, voor de grote aantallen bezoekers toekomen, gaan we de avond ervoor reeds in het park overnachten. Wat is het toch gemakkelijk met ons kampeerautootje te reizen. Zo kunnen we alvast een mooie avondwandeling maken in deze prachtige omgeving tussen de tempels.

De Toshogu shrine is het meest bekende en grootste tempelcomplex in Nikko. Alle gebouwen zijn uniek, afgewerkt met fijne details, prachtig beeldhouwwerk en aan alle kanten oogverblindend belegd met goud. Een schitterend geheel. Hier lopen we enkele uren rond, bewonderen de vele details. En ondanks de vele bezoekers die al snel toestromen, blijft ons hier een serene sfeer omringen. Wanneer we binnengaan in het oratorium, worden we in groepjes toegesproken … in het Japans. Verstaan doen we er niets van, maar we kijken mee rond met de mensen rondom ons. Op het einde voeren we samen het gebruikelijke ritueel uit, buigen en handengeklap. Een teken van respect.

We wandelen door het prachtige bos tussen de andere tempels, kijken rond bij de Taiyuin-Byo tempel en de Futarasan-Jinja Shrine. De Rinno-Ji Tempel en de Sambutsu-Do Tempel bevinden zich in een grote hal. Alle tempels zijn in gelijkaardige stijl gebouwd en afgewerkt.

De rode Shinkyo brug, aan de ingang van het park, vinden we niet echt bijzonder.

Het is al een stuk na de middag wanneer we alles hebben gezien. Via een mooi traject, een vallei tussen groene bergen, met rivieren en (stuw)meren, rijden we verder noordwaarts. Onderweg stoppen we aan een onsen, het hete bronnenwater doet onze vermoeide voeten goed.

Kusatsu – Nikko-Konsei pass (1.840 meter hoog) – lake Yunoko – Yudaki falls – Senjogahara Moors – lake Chuzenji, 139 km.
We gebruiken geen tolwegen. De weg daalt af om een vallei over te steken, waarna we opnieuw de bergen inrijden. Door een skigebied komen we aan de Nikko-Konsei pass, waarna we opnieuw afdalen door prachtige natuur met meren, watervallen en moerasland.

Lake Chuzenji – Ryuzu falls – Kegon falls – Irohazaka winding road – Nikko, 44 km.
Eerst vervolgen we de smalle zijweg aan onze slaapplaats tot hij boven eindigt, waar we een mooi uitzicht hebben over het meer en de omringende bergen. Daarna bezoeken we de watervallen in de buurt. Dan dalen we af naar Nikko over de Irohazaka road, een prachtige één richtingsweg, met in totaal 48 haarspeldbochten (totaal van beide wegen, op en neer). Hiervan moeten wij er een 29-tal nemen. Onderweg stoppen we nog bij een waterval.

Nikko –Ikari meer – Tajimi, 65 km.
Weg n° 121 rijdt door een mooie vallei van rivieren en (stuw)meren. We stoppen onderweg enkele keren bij een mooi uitzicht, alsook bij de Yunishigawa onsen.

LAKE CHUZENJI PARK
Coördinaten: 36.731262, 139.490836
PRIJS: Gratis.
Rustige parking met sanitair aan de rand van het meer, aan de Chuzenji tempel. Mooie plaats voor zonsondergang.
Minpunten: Sanitair is beperkt, slecht onderhouden, er hangt een geur.

NIKKO TEMPELS EN SHRINES
Coördinaten: 36.757492, 139.597338
PRIJS: Gratis bij aankomst na 17 u., ‘s ochtends om 8 u komt men het parkeergeld innen voor de beginnende dag. Dit is één van de parkings waar men kan parkeren wanneer men dit door Unesco erkende gebied bezoekt.
Ideaal gelegen parking, midden in het Nikko nationaal park, een dicht bos met reusachtige naaldbomen, tempels en heiligdommen. Uiterst rustig. We slapen hier alleen.
Minpunten: Sanitair beperkt en niet proper.

YUNISHIGAWA PARK &SLEEP
Coördinaten: 36.930019, 139.686925
PRIJS: Gratis.
Zelf overnachten we hier niet, we willen nog een stukje verder rijden.
Parking met comfortabele onsen (510 JPY pp.), verzorgd sanitair, toeristische informatie en winkel. Zeer rustig. Buiten, voor het gebouw kan men gebruik maken van een zalig hot spring voetbad.

TAJIMI PARK &SLEEP
Coördinaten: 37.086417, 139.727647
PRIJS: Gratis.
Parking met verzorgd sanitair, toeristische informatie en winkel. Vrij rustig.

LAKE YUNOKO – YUDAKI FALLS
Mooi meer, waaruit een prachtige waterval stroomt. We dalen aan de rand van het meer af via een trappenpad (0,4 km) tot aan de voet van de waterval. Daar maken we nog een rondwandeling van 1,4 km door een prachtig bos, langs een tweede, kleinere maar ook mooie, waterval.
INKOM: Gratis.
Gratis parking langs de wegkant aan het meer, boven de waterval.
Coördinaten: 36.796805, 139.428692
Betalende parking onderaan de waterval, 500 JPY.
Coördinaten: 36.794539, 139.429821
ERNAARTOE EN TERUG:
Op weg van Kusatsu naar Nikko, langs de Nihon Romantic Hwy (road 120).

SENJOGAHARA MOORS
Mooi moerasgebied, met op de achtergrond Mt. Nantai (2.484 meter hoog).
INKOM: Gratis.
Gratis parking met sanitair.
Coördinaten: 36.777864, 139.450885
ERNAARTOE EN TERUG:
Op weg van Kusatsu naar Nikko, langs de Nihon Romantic Hwy (road 120).

ZOMERHUIS VAN DE ITALIAANSE AMBASSADE
Oud zomerhuis van de Italiaanse ambassade (tot 1997). Gebouwd in 1928, aan de oever van het meer Chuzenji, in een mooi bos. Prachtige villa, afgewerkt met cederhout, zowel binnen als buitenkant. Eenvoudig inrichting, zo authentiek mogelijk.
INKOM: 100 JPY pp., donatie.
Men krijgt hiervoor pantoffels om aan te doen tijdens het bezoek + een brochure met uitleg en plattegrond van het huis.
We laten de auto staan op de parking waar we overnacht hebben.
Coördinaten: 36.731262, 139.490836
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van de parking aan Chuzenji lake, 1 km.

UITZICHT OVER HET CHUZENJI MEER EN OMRINGENDE BERGEN
Heuveltop, 1.595 meter hoog, van waar men uitzicht heeft op de omgeving.
INKOM: Gratis.
Doodlopende weg naar een heuveltop met uitzicht over de omgeving. Twee parkings, de laagste biedt uitzicht op het meer, de hoogste op de bergen aan de andere kant.
Twee uitzichtpunten langs deze weg bieden verschillende beelden.
Coördinaten: 36.707126, 139.475201 (hoogste parking)
ERNAARTOE EN TERUG:
Doodlopende weg die vertrekt aan het Chuzenji meer, nabij Kegon falls.

RYUZU FALLS
Mooie waterval in trappen. Wandeltrappen naast de waterval.
INKOM: Gratis.
Gratis langs de baan, mogelijkheid aan de boven- of de onderkant van de waterval.
Coördinaten: 36.757894, 139.451963 (onderaan)
ERNAARTOE EN TERUG:
Nabij Chuzenji lake, maakt deel uit van Nikko Nationaal Park.

KEGON FALLS
Maakt deel uit van de top 3 der mooiste watervallen in Japan.
INKOM:
Uitkijkplatform boven: gratis.
Uitkijkplatform beneden: 550 JPY pp. voor de lift.
Betaalde parking aan de waterval zelf.
Vlakbij kan men gratis parkeren op een pleintje van een oud sportterrein of zo. Neem het smalle straatje rechts van het tankstation, onmiddellijk rechts een kiezelweggetje inslaan.
ERNAARTOE EN TERUG:
Nabij Chuzenji lake, maakt deel uit van Nikko Nationaal Park.

IROHAZAKA WINDING ROAD
Prachtige weg door het Nikko nationaal park. Bestaat uit twee één richtingswegen, eentje voor het bergopwaartse verkeer, eentje voor het dalende verkeer. In totaal tellen beide wegen 48 haarspeldbochten.
INKOM: Gratis.
Doorgaande weg, er is geen alternatief.
ERNAARTOE EN TERUG:
Weg tussen Chuzenji lake en Nikko tempels and shrines.

NIKKO NATIONAL PARK – TEMPELS AND SHRINES
Door Unesco erkende omgeving met oude tempels en heiligdommen. Prachtig gelegen in dicht bos met reusachtige oude naaldbomen. De tempels zijn pareltjes, zeer gedetailleerd afgewerkt, met vele beelden, overal wordt bladgoud gebruikt. Er heerst een serene sfeer, ondanks de vele bezoekers.
’s Avonds maken we een mooie wandeling door het bos, bewonderen de tempelgebouwen buiten de gesloten toegangspoorten en het prachtige bos zelf.
ALGEMENE SCORE: 5/5
INKOM:
De tempels bestaan uit vele gebouwen, voorheen bestond een combinatieticket van 1.000 JPY pp. voor de belangrijkste ervan, maar dat is momenteel afgeschaft voor onbepaalde tijd. We bezoeken slechts de belangrijkste tempel. Hebben geen behoefte om de ook in de andere tempels naar binnen te gaan, daar ze dezelfde stijl hebben.
Toshogu Shrine:
inkom: 1.300 JPY pp.
score: 5/5
Belangrijkste en grootste tempelcomplex in het park. Alle gebouwen en poorten zijn zeer gedetailleerd afgewerkt, met vele beelden, kleuren, bladgoud. Jammer dat de belangrijkste en ook mooiste Yomeimom poort sinds 2013 tot 2019 in de stellingen staat voor onderhoud.
Rinno-Ji Tempel en Sambutsu-Do Tempel:
inkom: 400 JPY pp.
Bevinden zich binnenin een grote hal.
Taiyuin-Byo tempel:
inkom: 550 JPY pp.
Van deze tempel staat de een belangrijke hal in de stellingen, voor zover we het kunnen zien van buitenaf, de grootste.
Combinatieticket Taiyuin-Byo, Rinno-Ji en Sambutsu-Do tempels: 900 JPY pp.
Futarasan-Jinja Shrine:
inkom: 200 JPY pp.
Slechts een gedeelte is betalend, we nemen een kijkje in het andere deel.
Shinkyo brug:
inkom: 300 JPY pp. (om de brug te betreden, men kan ze wel bewonderen van op de straatkant of de iets verderop gelegen autobrug).
score: 3/5
Rode brug over de Daiya-Gawa rivier.
We parkeren midden in het bos, ideaal voor een bezoek aan de tempels en hun omgeving (zie ook overnachting). 500 JPY per dag (8 u – 17 u), ’s avonds gratis.
ERNAARTOE EN TERUG:

Te voet van onze overnachtingplaats/parking in het Nikko tempels and shrines park.

Fotoalbums van locatie «Nikko»