Reisverhaal «Hokkaido: langs vulkanen terug naar Hakodate»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 22 Juni 2014 - Laatste Aanpassing 25 September 2014

Traject: Mt. Yotei – Mt. Iwaonupuri – Hakodate

Mt. Yotei, schitterende vulkaan
Al van ver zien we de prachtige Mt. Yotei vulkaan (1.898 meter hoog) boven de omgeving uittorenen. Ze heeft dezelfde vorm als Mt. Fuji, wordt er dan ook mee vergeleken. Men spreekt van een actieve vulkaan, al dateert de laatste uitbarsting van 3.550 voor Chr.

Het is onze eerste mooie dag, sinds we op het eiland Hokkaido zijn. Stralende zon en felblauwe lucht, wat genieten we van deze prachtige uitzichten die we zo lang hebben moeten missen.

Omdat een beklimming van de vulkaan ons te lang zou duren, men spreekt van 8 uren heen en terug, rijden we wat rond in de omgeving. In het verlaten skidorp Hirafu picknicken we.

We vervolgen onze weg langs een bergweg tussen nog enkele kleinere vulkanen door. Een prachtige route, waar we volop van genieten. Opvallend zijn de vele borden aan de wegkant, met beren erop. Wat men erbij vermeldt, daar hebben we het raden naar.

Mt. Iwaonupuri, wandeling rond de krater
Het schitterende weer geeft ons echt zin in een wandeling. We hebben de mogelijkheid in deze omgeving twee actieve vulkanen te beklimmen, de Mt. Nseko Annupuri (1.308 m.h.) en de Mt. Iwaonupuri (1.116 m.h.). Beide vulkanen zijn dik begroeid. Het is al namiddag, we kiezen voor de tweede omdat deze wandeling ons zeker haalbaar lijkt.

Niet wetende hoe mooi het boven wel is, klimmen we langs het steile rotsachtige pad tussen het dichte diepgroene struikgewas omhoog. De natuur is hier weerom prachtig. En zo ook de krater, die ons, 370 meter hoger, verrast met zijn felle witte kleur. We wandelen er helemaal rondom, genieten van prachtige uitzichten aan alle kanten. In het midden zijn twee grote ronde grijze plekken, uitgedroogde modderpoelen.

Hakodate, oude gebouwen en een schitterend uitzicht
We vatten de terugweg naar het Japanse hoofdeiland aan. Voor we de ferry nemen, bezoeken we nog de havenstad Hakodate (280.000 inwoners). Het is de derde grootste stad op het eiland Hokkaido, centraal gelegen op het Kameda schiereiland.

Nabij de haven, bezoeken we de ‘red brick warehouses’, een aantal grote oude pakhuizen, die mooi gerestaureerd werden. Toeristische winkels en restaurantjes zijn nu in de rode bakstenen gebouwen gehuisvest.

Het is rustig wandelen in de groene Motomachi wijk, met zijn koloniale gebouwen. Hier zijn onder andere nog de oude Britse en Russische ambassadegebouwen te zien, alsook een aantal kerken van verschillende religies. Hun stijl is totaal verschillend.

En dan rijden we de Mt. Hakodate op, een berg van 334 meter hoog, gelegen op het Kameda schiereiland. Boven is een schitterend uitzicht op de stad, gelegen op een smalle landstrook die van het eiland uitwaaiert in zee. Het uitzicht is op zijn mooist vlak na zonsondergang, wanneer de stad verlicht is.

Volgens onze informatie mogen we de weg niet op tussen 17 u en 22 u, we rijden dan ook vroeg naar boven, zodat we er kunnen blijven. De borden zijn in het Japans, maar vermelden inderdaad deze uren. Doch, na een tijdje worden we door de bewakers in uniform verzocht om te vertrekken. De uitleg is dat deze parking tussen 17 u en 22 u enkel mag gebruikt worden door taxi’s en bussen. We kunnen het niet weerleggen, maar zien dat alle andere privé voertuigen eveneens vertrokken zijn. Dus zal deze uitleg wellicht kloppen.

Met tegenzin vertrekken we, maar wanneer we iets lager op de berg een tweede parking zien, krijgen we het idee daar te blijven wachten tot 22 u. Er staat slechts 1 andere auto, met een uniformhemd erin, dus van een bewaker.

Tijdens het wachten, koken we ons potje en doen de vaat. Er is nog steeds niemand komen opdagen om ons hier weg te jagen. Bussen en taxi’s rijden voorbij op en af de berg. We wagen het erop onze miniatuurcamper achter te laten en gaan de trap op naar het uitzichtpunt om wat foto’s te nemen. Het is inderdaad prachtig. Boven zijn nu enorm veel mensen aangekomen, met de kabelbaan, bussen en taxi’s.

Om 22 u rijden we opnieuw naar de hoger gelegen parking, waar na ons nog vele auto’s aankomen, allen om van het uitzicht te genieten. Dat duurt tot na middernacht. Zelf blijven we hier overnachten, het wordt een korte nachtrust.

Hokkaido tot weerziens !
Veel te vlug moeten we het schitterende eiland Hokkaido verlaten, maar onze tijd in Japan begint te korten. Met pijn in het hart, omdat we niet optimaal hebben kunnen genieten van al het moois dat dit vulkanische eiland ons te bieden heeft. Op 17 dagen hebben we slechts 3 dagen de zon gezien. Meer nog, we moesten ons tevreden stellen met de weinige droge uren, tussen de onophoudelijke regen in. Jammer genoeg kunnen we de weergoden niet beïnvloeden.

We beloven elkaar om hier zeker terug te keren en meer tijd te voorzien. Zodat we de kans hebben om van alle schitterende uitzichten te genieten, om de prachtige dichte sterrenhemel en de melkweg in de meren weerspiegeld te zien, om de hoogste en mooiste actieve vulkanen kunnen beklimmen, ...

Yoichi – Hirafu – Mt. Yotei – Mt. Iwaonupuri – Mt. Niseko Annupuri – Makkari, 113 km.
We gebruiken geen tolwegen. Rustige wegen. Veel mooie uitzichten op de vulkanen in deze buurt. Weg n° 58 gaat door een schitterende omgeving.

Makkari – Lake Toya – Mori, 179 km.
We gebruiken geen tolwegen. Wegen waarop we goed kunnen doorrijden, groot stuk langs de kust aan de grote Uchiura baai.

Mori – Onuma lake – Hakodate – Mt. Hakodate, 70 km.
We gebruiken geen tolwegen. Rustige wegen, waarop men goed kan doorrijden.

MAKKARI FLOWER P&S
Coördinaten: 42.762322, 140.807697
PRIJS: Gratis.
Grote rustige parking aan een bloemenserre (verkoop), sanitair met warm water in de gehandicapten toiletten. Zicht op Mt. Yotei.

YOU-YU-MORI P&S
Gelegen aan de Onuma Nationl Highway, weg n° 5.
Coördinaten: 42.098928, 140.568495
PRIJS: Gratis.
Ruime parking met eenvoudig, maar proper sanitair. Groen park. Winkeltjes zijn vroeg gesloten.
Minpunten: Tamelijk veel lawaai van de weg.

MT. HAKODAKE
Parking op de top van de berg, aan het uitzichtpunt boven de stad op de landengte en de zee rondom. Ideale locatie om het uitzicht te bewonderen, zowel tijdens de dag als ’s avonds.
Coördinaten: 41.758874, 140.704146
PRIJS: Gratis.
Kleine parking op de top van de berg, beperkt sanitair.
Minpunten: Sanitair niet fris. Drukbezocht en lawaaierig tot zeer laat. Tussen 17 u – 22 u wordt soms aan privé voertuigen verzocht deze parking te verlaten.

MT. YOTEI (1.898 meter hoog)
Grote vulkaan die lijkt op de Mt. Fuji, eveneens boven de omgeving uittorent en van in de verte te zien is. Prachtig om zien.
Coördinaten: 42.826973, 140.810874
INKOM: N.v.t.
We rijden wat rond in de omgeving, voor de uitzichten op deze prachtige vulkaan. Parkeren kan hier en daar langs de wegkant of op een parking in de skigebiedjes (vb Hirafu). Ook van op onze slaapplaats in Makkari zien we deze mooie vulkaan (zie hoger).

WANDELING NAAR DE TOP VAN DE MT. IWAONOPURI VULKAAN (1.116 meter hoog)
Mooie wandeling tussen prachtige groene begroeiing, meer struikgewas dan bomen. Verder gaat het pad over een rotshelling. De krater bestaat uit zeer lichte rotsen, er zijn enkele grote ronde uitgedroogde modderpoelen te zien.
We klimmen 370 meter van op de parking aan weg n° 58. Onze wandeling duurt 1 u 50 min., inclusief pauzes, we blijven op de kraterrand wat genieten van de schitterende uitzichten rondom.
INKOM: Gratis.
Kleine parking langs de weg.
Coördinaten: 42.877201, 140.642087
Iets verder is nog een parking, aan een informatiecentrum met sanitair. Ook daar vertrekt een wandelpad dat al vlug het eerste vervoegt.
Aan dezelfde parking vertrekt een pad naar de Mt. Niseko Annupuri vulkaan (1.308 meter hoog).

RED BRICK WAREHOUSES
Grote oude rode bakstenen pakhuizen, nu gerestaureerd en gebruikt door winkels. Zeer toeristisch. Toch mooi om zien.
INKOM: Gratis.
We parkeren op de parking van een COOP supermarkt in de buurt. Deze is gelegen tussen de ‘red brick warehouses’ en het Motomachi district.
Coördinaten: 41.764377, 140.715593
ERNAARTOE EN TERUG:
Nabij de haven van Hakodate.

MOTOMACHI DISTRICT
Mooie groene buurt met oude koloniale panden, ambassadegebouwen, kerken. Rustig rondwandelen.
INKOM: N.v.t.
Enkele gebouwen kunnen worden bezocht, men vraagt hiervoor 300 JPY pp.
Coördinaten: 41.764377, 140.715593
ERNAARTOE EN TERUG:
Nabij de haven van Hakodate.

MT. HAKODATE
Groene berg van 334 meter hoogte. Vooral het uitzicht van de top is bijzonder mooi, het eerste uur na de zonsondergang op zijn best voor foto’s.
INKOM: Gratis.
Men kan de berg ook op met een kabelbaan, per bus (lijnbussen), met een taxi of te voet.
Kleine gratis parking met sanitair op de top van de berg. Iets lager is nog een grotere parking.
Tussen 17 u – 22 u mogen er geen privé voertuigen op de parking blijven. Deze is gereserveerd voor bussen en taxi’s. De uitleg op de website www.Japan-guide.com is dat men niet op de weg mag rijden gedurende deze tijdspanne met privé voertuigen. Maar de bewakers denken er anders over.
We rijden vroeg de berg op, ruim voor 17 u, in de hoop dat we er mogen blijven staan voor de zonsondergang en het uitzicht erna. Maar we worden verzocht te vertrekken. We plaatsen onze auto op de lagergelegen parking, eten en gaan te voet naar het uitzicht, 5 min. via een trap. Om 22 u parkeren we opnieuw op de hoger gelegen parking, waar we de nacht doorbrengen na nog een keer van het uitzicht te hebben genoten.
Coördinaten: 41.758874, 140.704146
ERNAARTOE EN TERUG:
Op het Kameda schiereiland.

Fotoalbums van locatie «Makkari»

Hokkaido: langs vulkanen terug naar Hakodate (32)

22 Juni 2014 | Azië - deel 3 | Japan | Laatste Aanpassing 19 September 2014

• Hakodate, Motomachi district, oude wijk, Russische
  • Hakodate, oude pakhuizen aan de haven