Reisverhaal «Sumur»

Azië - deel 3 | Indië | 0 Reacties 26 Juni 2013 - Laatste Aanpassing 20 Juli 2013

Sumur is gelegen aan de Nubra rivier, in een prachtige en vooral rustige vallei. Een echt dorp zouden we het niet willen noemen, hier en daar zien we boerderijtjes en huisjes in groene tuinen.

De bus zet ons af op een kruispunt met enkele restaurantjes en winkeltjes, veel stelt dit echter niet voor. In de zijstraat zijn wat verderop enkele hotelletjes. De meeste zien er gesloten uit. Minibusjes met toeristen die een rondrit maken, komen hier ‘s avonds aan, om de volgende ochtend weer verder te rijden. Tijdens de dag is hier niet veel beweging, weinig mensen reizen met het openbare vervoer zoals wij.

Nadat we iets hebben gedronken in het hotel, vertrekken we op verkenning van de buurt. We wandelen terug naar het kruispunt, tevergeefs op zoek naar een koel drankje. Hier heeft men slechts een 3-tal uren elektriciteit ’s avonds, koelkasten zijn dus nutteloos.

We wandelen langs de verlaten weg verder naar Tegar, dat er toch ietwat meer dorp uit ziet. Boven het dorp prijkt het oude Zamskhang paleis, niet veel meer dan een ruïne, maar mooi om zien. We vervolgen de weg omhoog tot we uitkomen bij de Samstemling gompa. Een monnik opent de deur, zodat we een kijkje binnen kunnen nemen. We voelen ons hier niet echt welkom, hij zegt geen woord. De weg daalt verder terug af naar ons hotel.

Deze mooie omgeving straalt vooral rust en stilte uit, de mensen zijn vriendelijk terwijl het leven hier voortkabbelt. De groene oase waarin men woont, wordt weerom omringd door een dorre, woestijnachtige vallei.

’s Ochtends nemen we de bus verder de vallei in, tot het uiterste punt waar een toerist wordt toegelaten, Hargam. De vriendelijke agent aan de controlepost legt ons uit waar we mogen gaan. Verderop is de grens met Tibet (China), Pakistan en Afganistan.

Hier is de vallei wat smaller geworden. We steken de mooie Nubra rivier over en volgen het pad aan de overkant van de vallei, verderop is een klooster. Na een tijd beseffen we echter dat we dit klooster onmogelijk nog kunnen bezoeken en dan ook nog op tijd terug zijn voor de bus om 15.30 u.

Niet getreurd, er zijn hier in de streek zoveel kloosters te bewonderen, we hoeven ze niet allemaal te bezoeken. De wandeling op zich met de prachtige uitzichten op de omgeving loont de moeite.

ACCOMMODATIE:
NAMGYAL GUESTHOUSE
zijstraat in Sumur, ongeveer 1,5 km verwijderd van het kruispunt / ‘dorpscentrum’.
PRIJS: 1.000 INR per nacht, voor een ruime 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: /
WEBSITE: /
TEL: +91 19 8022 3505
COMMENTAAR: Ruime 2-persoonskamer, goede matras, luchtige hoekkamer met vele ramen, salonnetje, uiterst rustige omgeving, gelegen aan een rozentuin, zitplaatsen buiten.
Vriendelijk onthaal, spreken niet zeer vlot Engels.
Eenvoudig restaurant met lekkere keuken, geen keuzemenu maar uitgebreide, gevarieerde maaltijd.
Minpunten: geen koele drankjes ter beschikking.
BOEKING: ter plaatse.

ERNAARTOE:
Locale bus Deskit – Sumur, 30 INR pp., 1 ½ u, bus vertrekt rond 8 u aan de poort van Hotel Sand Dune in Deskit, wie wil zitten moet er vroeg bij zijn want de kleine bus loopt snel vol. Mogelijkheid om op het dak tussen de bagage mee te reizen.

RONDWANDELING SUMUR – TEGAR – ZAMSKHANG PALEIS – SAMSTEMLING GOMPA
mooie rustige rondwandeling van +/- 6 km
INKOM: bij bezoek Samstemling gompa, donatie verwacht, niet bijzonder
ERNAARTOE EN TERUG: /

HARGAM
Uiterste punt waar een toerist wordt toegelaten, grensgebied, mooie uitzichten op de omgeving en het hooggebergte. Enkele km voor Hargam ligt Panamik, waar warmwaterbaden zijn.
INKOM: /
ERNAARTOE EN TERUG:
Ernaartoe: locale bus Sumur – Hargam, 30 INR pp., we nemen de bus om 9.30 u op de plaats waar deze ons gisteren heeft afgezet, om verder de vallei in te rijden tot het uiterste punt.
Terug: bus naar Deskit om 15.30 u.

Fotoalbums van locatie «Sumur»